Allt det du saknar finns ju på MEB. Fattar inte varför du inte väljer en sådan istället?
Skaffa en lättare husvagn, eller ta den teoretiska risken att få en bot?
En husvagn som är lättare än 940kg som fungerar för två personer och två hundar? Skulle inte tro det. Den här är den lättaste och minsta vi kunde hitta.
Boten du pratar om är inte så lite som man skulle kunna tro. Med en ID4 som får dra 1000kg blir den maximala lastvikten 60kg i vårt fall med husvagnen. Överskrids lastvikten med 100% så ryker körkortet. 120kg alltså. Det är ingenting, och jag tänker inte riskera mitt körkort.
En ID4 GTX med 1200kg dragvikt skulle funka, men den kostar betydligt mer än en Ioniq 5 Advanced. Om jag minns rätt så handlar det om 160k, såvida man inte nöjer sig med en helt barskrapad modell.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En ID4 GTX med 1200kg dragvikt skulle funka, men den kostar betydligt mer än en Ioniq 5 Advanced. Om jag minns rätt så handlar det om 160k, såvida man inte nöjer sig med en helt barskrapad modell.
Uhm va. Du köpte väl advanced? 550k enligt prislistan. GTX 573(?). Den har ju tex matrix som standard. Lägg på ~50k i utrustning så hamnar du på ~620.
70k i skillnad då. Men då får du också AWD och 300hk, nog bättre för andrahandsvärdet.
Jag köpte en First Edition. 540k.
Och om du vill ha ungefär samma utrustning i ID4 som i Ioniq 5 så måste du lägga till några paket. Det är ju inte så att ID4 är välutrustad på något sätt, den har visserligen precis som du säger matrix-LED och bakrutetorkare, men annars är det ganska klent med utrustning. I alla andra punkter är Ioniq 5 bättre utrustad. Vill man ha en jämförbar bil så får man lägga till en hel del.
Jag är faktiskt himla glad att Ioniq 5 har så hög dragvikt utan att jag tvingas lägga till AWD. Jag vill inte ha AWD, och jag skulle inte vilja betala extra för det så länge det finns en 2WD-variant som gör samma jobb. Har aldrig förstått den där AWD-hajpen. Jag kör inte i terrängen, varför skulle jag vilja ha fyrhjulsdrift? Det är ju inte direkt gratis om man får säga så.
Samma sak med massa hästkrafter, ja, GTX har 300hk. Men vad ska jag ha det till? Ska jag verkligen betala för det fast jag varken vill ha eller behöver det? En ID4 RWD hade passat mig väldigt bra om den hade fått dra 1200kg. Men jag går inte upp till en GTX, som kostar betydligt mer, bara för att få den högre dragvikten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag köpte en First Edition. 540k.
Och om du vill ha ungefär samma utrustning i ID4 som i Ioniq 5 så måste du lägga till några paket. Det är ju inte så att ID4 är välutrustad på något sätt, den har visserligen precis som du säger matrix-LED och bakrutetorkare, men annars är det ganska klent med utrustning. I alla andra punkter är Ioniq 5 bättre utrustad. Vill man ha en jämförbar bil så får man lägga till en hel del.
Jag är faktiskt himla glad att Ioniq 5 har så hög dragvikt utan att jag tvingas lägga till AWD. Jag vill inte ha AWD, och jag skulle inte vilja betala extra för det så länge det finns en 2WD-variant som gör samma jobb. Har aldrig förstått den där AWD-hajpen. Jag kör inte i terrängen, varför skulle jag vilja ha fyrhjulsdrift? Det är ju inte direkt gratis om man får säga så.
Samma sak med massa hästkrafter, ja, GTX har 300hk. Men vad ska jag ha det till? Ska jag verkligen betala för det fast jag varken vill ha eller behöver det? En ID4 RWD hade passat mig väldigt bra om den hade fått dra 1200kg. Men jag går inte upp till en GTX, som kostar betydligt mer, bara för att få den högre dragvikten.
Kör man inte mycket i terräng, mycket i snöiga vägar/backar eller inte behöver körprestandan och accelerationen så är in princip alltid 2WD bättre skulle jag säga. Lägre kostnad, lägre vikt, mindre underhåll och oftast även lägre förbrukning (= längre räckvidd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Men…på riktigt…. Instruktionsboken till Ioniq 5! Ett RIKTIGT dåligt SKÄMT! Absolut, i s ä r k l a s s, det sämsta jag någonsin stött på. Om ni tycker att det är svårt att lyfta er Tesla t ex. 671 sidor på Google translate-svenska, men inte ett ord om var lyftpunkterna sitter. Däremot får man lära sig att man inte ska krocka med en stolpe och 5 punkter av 9 belyser vikten av att BROMSA innan man startar en elbil. I samtliga avsnitt nämns det att det är förenat med risk för allvarlig eller t o m dödsfara att hantera fordonet.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Men…på riktigt…. Instruktionsboken till Ioniq 5! Ett RIKTIGT dåligt SKÄMT! Absolut, i s ä r k l a s s, det sämsta jag någonsin stött på. Om ni tycker att det är svårt att lyfta er Tesla t ex. 671 sidor på Google translate-svenska, men inte ett ord om var lyftpunkterna sitter. Däremot får man lära sig att man inte ska krocka med en stolpe och 5 punkter av 9 belyser vikten av att BROMSA innan man startar en elbil. I samtliga avsnitt nämns det att det är förenat med risk för allvarlig eller t o m dödsfara att hantera fordonet.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
Har också börjat kolla upp en del saker i instruktionsboken. På något ställe stod det typ "i läge OFF(På)".
Men att ångra ett bilköp pga instruktionsboken låter lite överilat.
Men…på riktigt…. Instruktionsboken till Ioniq 5! Ett RIKTIGT dåligt SKÄMT! Absolut, i s ä r k l a s s, det sämsta jag någonsin stött på. Om ni tycker att det är svårt att lyfta er Tesla t ex. 671 sidor på Google translate-svenska, men inte ett ord om var lyftpunkterna sitter. Däremot får man lära sig att man inte ska krocka med en stolpe och 5 punkter av 9 belyser vikten av att BROMSA innan man startar en elbil. I samtliga avsnitt nämns det att det är förenat med risk för allvarlig eller t o m dödsfara att hantera fordonet.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
Läsa i instruktionsboken? Varför? Inte för att hitta lyftpunkterna väl? Det är ju bara att titta under bilen så ser man dem, det gjorde jag iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men…på riktigt…. Instruktionsboken till Ioniq 5! Ett RIKTIGT dåligt SKÄMT! Absolut, i s ä r k l a s s, det sämsta jag någonsin stött på. Om ni tycker att det är svårt att lyfta er Tesla t ex. 671 sidor på Google translate-svenska, men inte ett ord om var lyftpunkterna sitter. Däremot får man lära sig att man inte ska krocka med en stolpe och 5 punkter av 9 belyser vikten av att BROMSA innan man startar en elbil. I samtliga avsnitt nämns det att det är förenat med risk för allvarlig eller t o m dödsfara att hantera fordonet.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
För 100k kan jag översätta åt dig så sparar du 80k.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Men…på riktigt…. Instruktionsboken till Ioniq 5! Ett RIKTIGT dåligt SKÄMT! Absolut, i s ä r k l a s s, det sämsta jag någonsin stött på. Om ni tycker att det är svårt att lyfta er Tesla t ex. 671 sidor på Google translate-svenska, men inte ett ord om var lyftpunkterna sitter. Däremot får man lära sig att man inte ska krocka med en stolpe och 5 punkter av 9 belyser vikten av att BROMSA innan man startar en elbil. I samtliga avsnitt nämns det att det är förenat med risk för allvarlig eller t o m dödsfara att hantera fordonet.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
Har också börjat kolla upp en del saker i instruktionsboken. På något ställe stod det typ "i läge OFF(På)".
Men att ångra ett bilköp pga instruktionsboken låter lite överilat.
Men! Jag vill ju hitta argument för att det här är ett felköp!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Någon med en Ioniq 5 som upplevt infotainment-skärmen som lite fladdrig avseende ljusstyrka?
Vår beter sig lite så emellanåt. Som om bilen försöker justera efter ljusstyrka i omgivningen men inte lyckas så bra.
Ja det händer fram för allt i skymning eller dagar med mycket molnighet.
Ibland är den kvar ett tag i riktig mörkt läge (jag menar inte svart utan med låg ljusstyrka).
Idag när jag skulle köra hem från jobbet så fungerade inte kartan. Den stod bara och snurrade. Hur startar jag om infotainmentsystemet? Testade hålla in start/stop-knappen länge, men inget hände.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Idag när jag skulle köra hem från jobbet så fungerade inte kartan. Den stod bara och snurrade. Hur startar jag om infotainmentsystemet? Testade hålla in start/stop-knappen länge, men inget hände.
Det finns en liten ’knapp’ som kan tryckas in med penna eller gem på panelen med Radio knapparna. Står i instruktionsboken någonstans.
Idag när jag skulle köra hem från jobbet så fungerade inte kartan. Den stod bara och snurrade. Hur startar jag om infotainmentsystemet? Testade hålla in start/stop-knappen länge, men inget hände.
Det finns en liten ’knapp’ som kan tryckas in med penna eller gem på panelen med Radio knapparna. Står i instruktionsboken någonstans.
Tack, får testa det om det inte löst sig själv under natten.
Edit: Det hade löst sig självt, men bra att veta!
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Böter??
Ingen annan som noterat att Bluelink-appen varnar för att man kan få böter om man ”kör tomgång” för länge? Bilen må vara byggd som EV från grunden men ALLT annat runtomkring stinker ICE, tyvärr. Bara att konstatera att om man vill lämna fossilbilsvärlden så finns det i dagsläget bara ett märke…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Böter??
Ingen annan som noterat att Bluelink-appen varnar för att man kan få böter om man ”kör tomgång” för länge? Bilen må vara byggd som EV från grunden men ALLT annat runtomkring stinker ICE, tyvärr. Bara att konstatera att om man vill lämna fossilbilsvärlden så finns det i dagsläget bara ett märke…
Haha nej verkligen !?! Har den då ändå en dieselvärmare någonstans?
Böter??
Ingen annan som noterat att Bluelink-appen varnar för att man kan få böter om man ”kör tomgång” för länge? Bilen må vara byggd som EV från grunden men ALLT annat runtomkring stinker ICE, tyvärr. Bara att konstatera att om man vill lämna fossilbilsvärlden så finns det i dagsläget bara ett märke…
tycker du det? vad övrigt är ICE i ioniq5?
jag har för övrigt inte sett den varningen någon gång ang tomgång
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Böter??
Ingen annan som noterat att Bluelink-appen varnar för att man kan få böter om man ”kör tomgång” för länge? Bilen må vara byggd som EV från grunden men ALLT annat runtomkring stinker ICE, tyvärr. Bara att konstatera att om man vill lämna fossilbilsvärlden så finns det i dagsläget bara ett märke…
tycker du det? vad övrigt är ICE i ioniq5?
jag har för övrigt inte sett den varningen någon gång ang tomgång
Jag tycker att det är en helt förträfflig elbil! Det enda jag tycker är lite smått ICE är dumma lösningen med mekanisk spak till motorhuven för att komma åt frunk. Så van från min BMW att kunna öppna den på fob. Som tur är så gräver jag inte ofta efter kablarna ändå.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Böter??
Ingen annan som noterat att Bluelink-appen varnar för att man kan få böter om man ”kör tomgång” för länge? Bilen må vara byggd som EV från grunden men ALLT annat runtomkring stinker ICE, tyvärr. Bara att konstatera att om man vill lämna fossilbilsvärlden så finns det i dagsläget bara ett märke…
tycker du det? vad övrigt är ICE i ioniq5?
jag har för övrigt inte sett den varningen någon gång ang tomgång
Jag tycker att det är en helt förträfflig elbil! Det enda jag tycker är lite smått ICE är dumma lösningen med mekanisk spak till motorhuven för att komma åt frunk. Så van från min BMW att kunna öppna den på fob. Som tur är så gräver jag inte ofta efter kablarna ändå.
ja, det är lite tråkigt, men samtidigt är frunken så liten att jag använder den extremt sällan. I Model S hade jag den som extra bagageutrymme och kunde gärna sätta matpåsar där istället för bak, då hade det blivit lite jobbigt att hålla på med spak inne i bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Böter??
Ingen annan som noterat att Bluelink-appen varnar för att man kan få böter om man ”kör tomgång” för länge? Bilen må vara byggd som EV från grunden men ALLT annat runtomkring stinker ICE, tyvärr. Bara att konstatera att om man vill lämna fossilbilsvärlden så finns det i dagsläget bara ett märke…
tycker du det? vad övrigt är ICE i ioniq5?
jag har för övrigt inte sett den varningen någon gång ang tomgång
Jag tycker att det är en helt förträfflig elbil! Det enda jag tycker är lite smått ICE är dumma lösningen med mekanisk spak till motorhuven för att komma åt frunk. Så van från min BMW att kunna öppna den på fob. Som tur är så gräver jag inte ofta efter kablarna ändå.
ja, det är lite tråkigt, men samtidigt är frunken så liten att jag använder den extremt sällan. I Model S hade jag den som extra bagageutrymme och kunde gärna sätta matpåsar där istället för bak, då hade det blivit lite jobbigt att hålla på med spak inne i bilen.
På RWD är den ganska rymlig faktiskt. Synd att den är så liten på AWD. Dock är jag nöjd så länge laddkablarna får plats och det gör dom ju även där.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Böter??
Ingen annan som noterat att Bluelink-appen varnar för att man kan få böter om man ”kör tomgång” för länge? Bilen må vara byggd som EV från grunden men ALLT annat runtomkring stinker ICE, tyvärr. Bara att konstatera att om man vill lämna fossilbilsvärlden så finns det i dagsläget bara ett märke…
Vilken tur att du aldrig ägt en e-tron. Framförallt när den var ny kunde navigatorn mycket exakt säga var närmaste bensinstation befann sig, men den hade ingen aning vad det var för skillnad mellan snabbladdning och AC-laddning. Där har du verkligen en bil som luktar fossiltänk från alla vinklar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14