Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hoppas att min hemmagata inte är enkelriktad i båda hållen på den uppdateringen.DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Såg inte ut som det var någon ny kartversion i den då felet är från den som levererar deras kartor, men kanske?Walker skrev:Hoppas att min hemmagata inte är enkelriktad i båda hållen på den uppdateringen.DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Walker skrev:Hoppas att min hemmagata inte är enkelriktad i båda hållen på den uppdateringen.DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Tur att bilen ändå går att köra mot enkelriktat. Tänk om det hade varit en level5-bil. Då hade du varit tvungen att stanna hemma i det fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nånting är det ju. Om det är ett mekaniskt problem snarare än ett tekniskt så är det ju hursomhelst varken nödvändigt eller särskilt meningsfullt för mig att skaffa ett gäng nya laddboxar. Jag har visserligen beställt 2 easee-boxar för ett tag sen, och enligt gubben jag pratade med fanns de på lager. Men de har aldrig hört av sig mer sedan dess. Jag antar att alla är sjuka just nu, så som överallt. Det ger mig lite mer tid att testa olika teorier. Jag verkar ju hittat ett sätt att få bilen att lira med min WC. Jag lutar åt att avbeställa easee-boxarna igen. Det är ju inga billiga grejer direkt.Tessi19 skrev:Gällande Ioniq5 har jag sladden låst i bilen hela tiden tills jag öppnar den. Så det jag hade för några dagar sedan att den inte satt på förvärmning var nog inte kopplat till din teori om låset. Betyder inte att det inte kan vara så för din del Mati! Du har ju annan kombi med TWC och Ioniq5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Dessutom verkar Kinnekulle energi rätt så dyrt. Jag tänker på en Easee till men det skulle kosta 9000krmati skrev:Nånting är det ju. Om det är ett mekaniskt problem snarare än ett tekniskt så är det ju hursomhelst varken nödvändigt eller särskilt meningsfullt för mig att skaffa ett gäng nya laddboxar. Jag har visserligen beställt 2 easee-boxar för ett tag sen, och enligt gubben jag pratade med fanns de på lager. Men de har aldrig hört av sig mer sedan dess. Jag antar att alla är sjuka just nu, så som överallt. Det ger mig lite mer tid att testa olika teorier. Jag verkar ju hittat ett sätt att få bilen att lira med min WC. Jag lutar åt att avbeställa easee-boxarna igen. Det är ju inga billiga grejer direkt.Tessi19 skrev:Gällande Ioniq5 har jag sladden låst i bilen hela tiden tills jag öppnar den. Så det jag hade för några dagar sedan att den inte satt på förvärmning var nog inte kopplat till din teori om låset. Betyder inte att det inte kan vara så för din del Mati! Du har ju annan kombi med TWC och Ioniq5.
Min befintliga (via Tibber) kostade 5,5 tkr inkl kabeldragning. En bredvid borde inte kosta så mycket.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, han sa "ungefär" 20k för 2 stycken inklusive installation och med lastbalansering mot huvudsäkringen. Men han kunde inte ge mig ett exakt pris för installationen. Det kan alltså bli ännu dyrare.Tessi19 skrev:Dessutom verkar Kinnekulle energi rätt så dyrt. Jag tänker på en Easee till men det skulle kosta 9000kr
Min befintliga (via Tibber) kostade 5,5 tkr inkl kabeldragning. En bredvid borde inte kosta så mycket.
Enligt honom tar det 1-2 arbetsdagar för elektrikern. Jag förstår inte riktigt varför. Hade jag fått göra det själv så hade det tagit max en förmiddag.
Så jag håller med. Det är rätt dyrt. För dyrt antagligen. Jag får avbeställa helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?mati skrev:Ja, han sa "ungefär" 20k för 2 stycken inklusive installation och med lastbalansering mot huvudsäkringen. Men han kunde inte ge mig ett exakt pris för installationen. Det kan alltså bli ännu dyrare.
Enligt honom tar det 1-2 arbetsdagar för elektrikern. Jag förstår inte riktigt varför. Hade jag fått göra det själv så hade det tagit max en förmiddag.
Så jag håller med. Det är rätt dyrt. För dyrt antagligen. Jag får avbeställa helt enkelt.
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hur hittade du den uppdateringen? Jag gick in i uppdateringsprogrammet som är nedladdat på min PC och där fanns bara novemberuppdateringen. Det stod bara Vill du ladda ned den igen? Så gick jag in på hemsidan Efter att ha googlat Update Hyundai Infotainmentsystem och valde Europa Svenska och där fanns bara notis om novemberuppdateringen. Jag har för mig att det var nåt skumt sist också och att man på nåt sätt ändå kunde kolla att uppdateringen var från december men kunde inte hitta det nu… Jag fattar ingenting. Varför ska de göra allt så jäkla svårt och komplicerat för?!DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Samma som sist att Hyundai inte uppdaterat hemsidan och inte döpt om allt korrekt. Riktigt dåligt faktiskt.Aida skrev:Hur hittade du den uppdateringen? Jag gick in i uppdateringsprogrammet som är nedladdat på min PC och där fanns bara novemberuppdateringen. Det stod bara Vill du ladda ned den igen? Så gick jag in på hemsidan Efter att ha googlat Update Hyundai Infotainmentsystem och valde Europa Svenska och där fanns bara notis om novemberuppdateringen. Jag har för mig att det var nåt skumt sist också och att man på nåt sätt ändå kunde kolla att uppdateringen var från december men kunde inte hitta det nu… Jag fattar ingenting. Varför ska de göra allt så jäkla svårt och komplicerat för?!DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Laddar du ner den och pluggar in i bilen kommer det stå 220107.
Edit:
Går rykten om att Hyundai nu tagit bort den och det fortfarande är 211214-versionen om man försöker ladda ner nu. Har inte bekräftat det själv. Så det kan vara så att man släppte den för tidigt och ångrade sig? Rörigt värre.
https://www.ioniqforum.com/threads/new- ... ost-478293
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Precis vad jag tänkte skriva. De måste ha tagit bort uppdateringen. Fick precis ner samma gamla på datorn.DanneLKPG skrev:Samma som sist att Hyundai inte uppdaterat hemsidan och inte döpt om allt korrekt. Riktigt dåligt faktiskt.Aida skrev:Hur hittade du den uppdateringen? Jag gick in i uppdateringsprogrammet som är nedladdat på min PC och där fanns bara novemberuppdateringen. Det stod bara Vill du ladda ned den igen? Så gick jag in på hemsidan Efter att ha googlat Update Hyundai Infotainmentsystem och valde Europa Svenska och där fanns bara notis om novemberuppdateringen. Jag har för mig att det var nåt skumt sist också och att man på nåt sätt ändå kunde kolla att uppdateringen var från december men kunde inte hitta det nu… Jag fattar ingenting. Varför ska de göra allt så jäkla svårt och komplicerat för?!DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Laddar du ner den och pluggar in i bilen kommer det stå 220107.
Edit:
Går rykten om att Hyundai nu tagit bort den och det fortfarande är 211214-versionen om man försöker ladda ner nu. Har inte bekräftat det själv. Så det kan vara så att man släppte den för tidigt och ångrade sig? Rörigt värre.
https://www.ioniqforum.com/threads/new- ... ost-478293
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Exakt. Allt är framdraget och klart. Jfb finns också. Jag fotade allting och mejlade bilderna till gubben på Kinnenulle energi. Och utifrån detta konstaterade han att det tar 1-2 dagar. Vet inte hur han räknar. Han kanske ska bygga om hela garaget.Klintan skrev:Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
DanneLKPG skrev:Samma som sist att Hyundai inte uppdaterat hemsidan och inte döpt om allt korrekt. Riktigt dåligt faktiskt.Aida skrev:Hur hittade du den uppdateringen? Jag gick in i uppdateringsprogrammet som är nedladdat på min PC och där fanns bara novemberuppdateringen. Det stod bara Vill du ladda ned den igen? Så gick jag in på hemsidan Efter att ha googlat Update Hyundai Infotainmentsystem och valde Europa Svenska och där fanns bara notis om novemberuppdateringen. Jag har för mig att det var nåt skumt sist också och att man på nåt sätt ändå kunde kolla att uppdateringen var från december men kunde inte hitta det nu… Jag fattar ingenting. Varför ska de göra allt så jäkla svårt och komplicerat för?!DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Laddar du ner den och pluggar in i bilen kommer det stå 220107.
Edit:
Går rykten om att Hyundai nu tagit bort den och det fortfarande är 211214-versionen om man försöker ladda ner nu. Har inte bekräftat det själv. Så det kan vara så att man släppte den för tidigt och ångrade sig? Rörigt värre.
https://www.ioniqforum.com/threads/new- ... ost-478293
Alltså ärligt talat vad sysslar Hyundai med. På din länk stod också att nån hade läst koden och förfärats över hur dåligt och klumpigt skriven den var… Känns ju tryggt.
Håll gärna koll och rapportera här när den kommer ut igen! Alltid tacksamt!
Ska du nedgradera el behålla nu när den inte verkar va kurrant?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Han kanske ska dra ny kabel från sitt kontor till dig?mati skrev:Exakt. Allt är framdraget och klart. Jfb finns också. Jag fotade allting och mejlade bilderna till gubben på Kinnenulle energi. Och utifrån detta konstaterade han att det tar 1-2 dagar. Vet inte hur han räknar. Han kanske ska bygga om hela garaget.Klintan skrev:Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Den får vara kvar.Aida skrev:Ska du nedgradera el behålla nu när den inte verkar va kurrant?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, jag är rädd för det. Det blir 8 km då. Men jag tror att inte ens det skulle ta 2 dagar. Jag var med för många år sedan när matningskabeln till hela samhället grävdes ner. Det skedde i samband med att vi drog fiber. Då passade elföreningen på och ersatte luftledningarna med en jordkabel. Det gjordes på en dag om jag minns rätt. En fet kabelplog i dikeskanten och så gick det undan. Så även om jag hade beställt ett gäng 350kW Ionity-snabbladdare tror jag inte att det hade tagit så lång tid som han tror att det tar att installera en sketen laddbox.nek0 skrev:Han kanske ska dra ny kabel från sitt kontor till dig?mati skrev:Exakt. Allt är framdraget och klart. Jfb finns också. Jag fotade allting och mejlade bilderna till gubben på Kinnenulle energi. Och utifrån detta konstaterade han att det tar 1-2 dagar. Vet inte hur han räknar. Han kanske ska bygga om hela garaget.Klintan skrev:Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?
Man kan ju undra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har aldrig sett enklare inkoppling än en Easse. Inte ens om man vill kan man misslyckasmati skrev:Ja, jag är rädd för det. Det blir 8 km då. Men jag tror att inte ens det skulle ta 2 dagar. Jag var med för många år sedan när matningskabeln till hela samhället grävdes ner. Det skedde i samband med att vi drog fiber. Då passade elföreningen på och ersatte luftledningarna med en jordkabel. Det gjordes på en dag om jag minns rätt. En fet kabelplog i dikeskanten och så gick det undan. Så även om jag hade beställt ett gäng 350kW Ionity-snabbladdare tror jag inte att det hade tagit så lång tid som han tror att det tar att installera en sketen laddbox.nek0 skrev:Han kanske ska dra ny kabel från sitt kontor till dig?mati skrev:Exakt. Allt är framdraget och klart. Jfb finns också. Jag fotade allting och mejlade bilderna till gubben på Kinnenulle energi. Och utifrån detta konstaterade han att det tar 1-2 dagar. Vet inte hur han räknar. Han kanske ska bygga om hela garaget.Klintan skrev:Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?
Man kan ju undra.
5 extremt tydligt uppmärkta trådar och 4 skruvar som håller boxen på väggen
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
DanneLKPG skrev:Jag tycker din teori låter väldigt sannolik. Jag har fått trycka in vissa DC-handskar hårdare också. Det kan vara så att det blir bättre med tiden när porten är mer inkörd.mati skrev:Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
Inser nu efter dubbelkoll att ni rimligen har rätt! På något sätt glappar det - den får inte tag om och kan inte låsa. Det märkliga är dock att startar jag laddning direkt från appen fungerar det varje gång, utan några bekymmer alls.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Igår så skulle jag köra Lund-Kristianstad tur och retur. Dit gick bilen som en dröm. Jag höll 90 km/t. Snö och blött viss del av vägen. Den drog 18,9 kw/100 km.
Hem däremot… Jag höll 110 km/t hela vägen. Det var mörkt men samma väder. Mellan +3 och -4. Alltså bilen drog 25,8!!! Jag fick varningsmeddelanden hela tiden. ”Kontrollera radar” kontrollera filhålningssystem” mm mm. Hrlt plötsligt blev infotainmentsystemsskärmen svart. Efter 1 min hoppade den igång igen. Då kunde jag inte trycka på en massa grejor. Jag tyckte att ljudet i radion blev burkigt. Skumt. Jag tryckte på Inställningar Ljud. Den vägrade gå in i menyn. Det blippande ljudet kom men inget hände. När jag klickade på elbilsinställningar så kom ruta upp ”Bilen är inte redo för körinställningar” som jag fick trycka ok på. När jag skulle ändra sätet till annan minnesinställning under färd (vilket konstigt nog ej går) så kom inte det meddelandet fram på infotainmentsystemsskärmen. Helljusautomatiken var riktigt kass också och det tog ca 5 sek fr möten tills den satte på helljuset. Den blinkade många gånger…
Jag vettetusan vad som hände med bilen. Och fan vad den drog juice. Orimligt!
Hem däremot… Jag höll 110 km/t hela vägen. Det var mörkt men samma väder. Mellan +3 och -4. Alltså bilen drog 25,8!!! Jag fick varningsmeddelanden hela tiden. ”Kontrollera radar” kontrollera filhålningssystem” mm mm. Hrlt plötsligt blev infotainmentsystemsskärmen svart. Efter 1 min hoppade den igång igen. Då kunde jag inte trycka på en massa grejor. Jag tyckte att ljudet i radion blev burkigt. Skumt. Jag tryckte på Inställningar Ljud. Den vägrade gå in i menyn. Det blippande ljudet kom men inget hände. När jag klickade på elbilsinställningar så kom ruta upp ”Bilen är inte redo för körinställningar” som jag fick trycka ok på. När jag skulle ändra sätet till annan minnesinställning under färd (vilket konstigt nog ej går) så kom inte det meddelandet fram på infotainmentsystemsskärmen. Helljusautomatiken var riktigt kass också och det tog ca 5 sek fr möten tills den satte på helljuset. Den blinkade många gånger…
Jag vettetusan vad som hände med bilen. Och fan vad den drog juice. Orimligt!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
På en gammal Windows dator skulle du ha fått en blå skärm…Aida skrev:Igår så skulle jag köra Lund-Kristianstad tur och retur. Dit gick bilen som en dröm. Jag höll 90 km/t. Snö och blött viss del av vägen. Den drog 18,9 kw/100 km.
Hem däremot… Jag höll 110 km/t hela vägen. Det var mörkt men samma väder. Mellan +3 och -4. Alltså bilen drog 25,8!!! Jag fick varningsmeddelanden hela tiden. ”Kontrollera radar” kontrollera filhålningssystem” mm mm. Hrlt plötsligt blev infotainmentsystemsskärmen svart. Efter 1 min hoppade den igång igen. Då kunde jag inte trycka på en massa grejor. Jag tyckte att ljudet i radion blev burkigt. Skumt. Jag tryckte på Inställningar Ljud. Den vägrade gå in i menyn. Det blippande ljudet kom men inget hände. När jag klickade på elbilsinställningar så kom ruta upp ”Bilen är inte redo för körinställningar” som jag fick trycka ok på. När jag skulle ändra sätet till annan minnesinställning under färd (vilket konstigt nog ej går) så kom inte det meddelandet fram på infotainmentsystemsskärmen. Helljusautomatiken var riktigt kass också och det tog ca 5 sek fr möten tills den satte på helljuset. Den blinkade många gånger…
Jag vettetusan vad som hände med bilen. Och fan vad den drog juice. Orimligt!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Att den drog så lite åt ena hållet och mycket åt andra hållet beror nog på vindriktningen. Du hade motvind och körde enligt din egen utsago dessutom fortare på hemvägen. Hög förbrukning är det sannerligen, men inte helt oväntat.
Att radarn slutar fungera verkar tyvärr vara så by design. Jag har inte kört i regn så ofta hittills, men radarn har nog strejkat varje gång det skvätte lite vatten på bilen. Sjukt irriterande. Att det inte funkar må vara hänt, men att bilen dessutom larmar om detta högljutt varannan minut är extremt enerverande. Häromdagen fick jag plötsligt ett larm att filbytesassistenten inte fungerade. Radarn bakåt antar jag. Då var det inte ens blött på vägen. Det verkar så att bilen måste vara helt ren. En smutsig bil, och radarn sätts ur spel.
Det andra du berättar är inte roligt. Mjukvaran verkar vara ihopsatt av amatörer, det är intrycket jag börjar få.
Att radarn slutar fungera verkar tyvärr vara så by design. Jag har inte kört i regn så ofta hittills, men radarn har nog strejkat varje gång det skvätte lite vatten på bilen. Sjukt irriterande. Att det inte funkar må vara hänt, men att bilen dessutom larmar om detta högljutt varannan minut är extremt enerverande. Häromdagen fick jag plötsligt ett larm att filbytesassistenten inte fungerade. Radarn bakåt antar jag. Då var det inte ens blött på vägen. Det verkar så att bilen måste vara helt ren. En smutsig bil, och radarn sätts ur spel.
Det andra du berättar är inte roligt. Mjukvaran verkar vara ihopsatt av amatörer, det är intrycket jag börjar få.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
mati skrev:Att den drog så lite åt ena hållet och mycket åt andra hållet beror nog på vindriktningen. Du hade motvind och körde enligt din egen utsago dessutom fortare på hemvägen. Hög förbrukning är det sannerligen, men inte helt oväntat.
Att radarn slutar fungera verkar tyvärr vara så by design. Jag har inte kört i regn så ofta hittills, men radarn har nog strejkat varje gång det skvätte lite vatten på bilen. Sjukt irriterande. Att det inte funkar må vara hänt, men att bilen dessutom larmar om detta högljutt varannan minut är extremt enerverande. Häromdagen fick jag plötsligt ett larm att filbytesassistenten inte fungerade. Radarn bakåt antar jag. Då var det inte ens blött på vägen. Det verkar så att bilen måste vara helt ren. En smutsig bil, och radarn sätts ur spel.
Det andra du berättar är inte roligt. Mjukvaran verkar vara ihopsatt av amatörer, det är intrycket jag börjar få.
Jo och då ska man komma ihåg att jag ändå körde i eco läge. 18,5 grader Driver only. Ingen ratt el rumpvärme. Mössa o jacka i bilen. Farthållare hela vägen. Alltså den bilen drar för mkt! Så enkelt är det! Tänk att de där koreanerna satt så och skröt i det där YT-klippet om att de lyckats få bilen så snål…
Min bil plingar inget iaf - har jag stängt av i Inställningar.
Tänk att bilen har så mkt buggar. Trots att Infotainmentsystemet är gammalt. Att de inte har elvärme på ”grillen” mellan strålkastarna är bara korkat.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Men alla pling går väl inte att stänga av? I alla fall inte permanent. Jag har gjort det massvis med gånger, men det kommer alltid tillbaka.Aida skrev:Min bil plingar inget iaf - har jag stängt av i Inställningar.
Tänk att bilen har så mkt buggar. Trots att Infotainmentsystemet är gammalt. Att de inte har elvärme på ”grillen” mellan strålkastarna är bara korkat.
Jo, buggarna är retliga. Jag antar att de har smällt ihop en programvara utifrån gammal kod de hade på hyllan, lite kompletterat med nya funktioner som krävdes för att få det att fungera. Quick and dirty. Det är så det känns.
Jag är lite kluven angående förbrukningen. Så som jag kör är bilen rätt snål. Men jag har ju märkt att den drar iväg när det blåser eller när man inte kör 80 hela tiden. Det är okej, men inte mer. Vi får se hur den beter sig när det blir varmare ute.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nyss hemkommen från en tur på 14 mil. RWD. -4 grader och lätt snöfall. 19.8 kWh/100km i förbrukning och hastighet mellan 80 och 110 km/h, huvudsakligen 90-95 km/h. Använder ECO-läge. Jag märker dock att förbrukningen blir bättre ju mer jag lär mig köra ekonomiskt. Jag har inte upplevt bilen särskilt buggig, förutom Zombiemode vid ett tillfälle. Visste dock hur jag skulle häva det (och nu troligen även hur man undviker att hamna där igen).
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det är nog därför jag oftast lyckas hålla förbrukningen under 20kWh/100km. Jag har lärt mig köra lite extrasnålt de senaste 3 åren med e-tron. Jag var alltid bra på eco-driving så länge jag körde dieselbilar. Men med införskaffandet av Model S och senare e-Golf försvann behovet av att köra snålt hela tiden. Jag började med detta igen när jag insåg att e-tron aldrig kommer hamna under 30 när jag kör den på samma sätt som de andra elbilarna. Jag upplever Ioniq som betydligt mer förlåtande. Men jag försöker ändå köra eco och snålt..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14