Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Skabb1 »

Aida skrev:
Jag har identifierat 3 småproblem som jag tänkte höra med er om ni har på era bilar:
1 Ratten vibrerar i 110-120 km/h med sommarhjulen. Så var det inte med vinterhjulen tror jag. Kanske ombalansering? Men de är ju spillrans nya!
2 Backkameran är inte synkad i bild med kamerorna på sidan av bilen så 360 vyn blir fel i fas och lite korrupt.
3 starka reflexer i vindrutan av skärmen för HUD - två horisontella linjer (ovanför o nedanför) precis i siktlinjen i solljus.

Sen de vanliga buggarna med att sidospeglarna inte alltid fälls ut vid upplåsning mm…

Men annars är jag riktigt nöjd! Nu går den rätt snålt också när det är varmare!
1. Detta har uppmärksammats av flera på FB-gruppen för I5-ägare. Flera menar att balansering inte hjälper och att felet är att däcken har tagit stryk vid transporten på båten. Orsak kan vara dålig kvalitet på denna batch däck.
Ska tillägga att jag upplever samma från 110 och uppåt med sommardäcken. Såväl ratt som mittarmstöd vibrerar. Ska kontakta min ÅF kring detta.

Kul med förbrukningen. Vad hamnar du på nu som exempel?
Jag kan inte låta bli att vara lite besviken över förbrukningen på motorväg. Igår på motorväg 110 km/h 20 km snittade jag på ca 25,9 vid 12 grader ute. Visst att batteriet var kallt, och att den sjunker vid avfarten osv. Men just den momentana förbrukningen i motorvägsfart imponerar inte på mig.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

Aida skrev:
Vad är eg Utility läget? Kopplas 12-voltsbatteriet helt bort då? Jag tänker om man står på ”tomgång” så laddas väl 12-voltsbatteriet av högspänningsbatteriet. Vad tillför då att sätta på Utilityläget?
Med utility = bilen är ”igång” hela tiden (värme, skärmar, BT, mm.)
Utan utility = bilen släcker ner efter några minuter.
”Tändningen” måste vara på för att den ska funka. Vill man gå ifrån bilen (typ ha värme/ac på för hund i bilen) måste man lämna kvar nyckeln och låsa med appen. Bilen tjuter då (som alltid, för ALLTING) eftersom nyckeln är kvar, men tystnar efter några sekunder.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
1 . Balansera om hjulen. Det kan bli fel ibland, även om de är nya.
2. Nej, aldrig sett detta
3. Ja
Kan också vara hjulvinklar som behöver justeras om man har vibrationer i högre hastigheter och
kanske mest inom ett visst intervall… jag hade vibrationer mellan 125-145km/h på första Teslan
och det var fel på hjulvinklarna…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Tack för hjälpen!

Nu har jag ringt Bil Månsson vilka som vanligt var trevliga och hjälpsamma. De ska ta in bilen för dynamisk balansering sv däcken och tillpassning däck och fälg. Jag får köra till deras Volvoverkstad i Eslöv som har en speciell balanseringsmaskin. Kundmottagaren hade hört om några såna här fall men det hade alltid hjälpt med sådan balansering - han hade inte hört om kass batch fr Michelin el platta däck från båttransport. Vi får väl se hur det går. Skabb1 skynda dig och ringa - de kommer göra samma på din bil ju (samma säljare).

Sen därefter skulle de ta in bilen för kontroll av det andra.

Om jag kör laglig fart i stan utan värme och planerar körningen så kommer jag under 10 kwh. Vid körning högre hastigheter så ligger jag på 16 (alltså lite 95, mkt lite 110 och mkt 80 och 90). Om jag kör på motorväg runt 20-21. Jag kör alltid i ecoläget mkt på farthållare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
1 . Balansera om hjulen. Det kan bli fel ibland, även om de är nya.
2. Nej, aldrig sett detta
3. Ja
Kan också vara hjulvinklar som behöver justeras om man har vibrationer i högre hastigheter och
kanske mest inom ett visst intervall… jag hade vibrationer mellan 125-145km/h på första Teslan
och det var fel på hjulvinklarna…
Och du var på väg att typ skrota den på grund av dessa vibrationer som Tesla inte kunde fixa. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Aida skrev:
Om jag kör laglig fart i stan utan värme och planerar körningen så kommer jag under 10 kwh. Vid körning högre hastigheter så ligger jag på 16 (alltså lite 95, mkt lite 110 och mkt 80 och 90). Om jag kör på motorväg runt 20-21. Jag kör alltid i ecoläget mkt på farthållare.
Samma för mig. Körde knappt 20 mil på enbart 70- och 80-vägar i helgen och gjorde av med 40% SoC. Det ger en räckvidd på nästan 50 mil. Samma, eller rentav mer än WLTP. Inte alls dåligt tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
1 . Balansera om hjulen. Det kan bli fel ibland, även om de är nya.
2. Nej, aldrig sett detta
3. Ja
Kan också vara hjulvinklar som behöver justeras om man har vibrationer i högre hastigheter och
kanske mest inom ett visst intervall… jag hade vibrationer mellan 125-145km/h på första Teslan
och det var fel på hjulvinklarna…
Och du var på väg att typ skrota den på grund av dessa vibrationer som Tesla inte kunde fixa. :?
Ja dom kollade upp och justerade vinklarna på det femte besöket med detta problem :twisted:
Dom KUNDE alltså egentligen fixa vibrationerna men var alltför inkompetenta/slöa/snåla för att försöka göra
en bra diagnos av problemet, man kan ju undra hur man kan testa med balansering av hjulen fyra gånger med
samma resultat innan man testar någon annan åtgärd, speciellt när jag påpekade detta efter besök nr 2 liksom…
Dom hanterade flera andra problem på ungefär samma sätt och gör det tyvärr än idag…
Mitt senaste besök tex slutade på samma sätt med två av dom fel jag hade, dom är alltså kvar efter att dom
har ”åtgärdat” dom.
Bra verkstad där nere i Väsby/Bredden :lol: (och jag har alltså 26 mil dit…………..) jättekul… not.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

mati skrev:
Aida skrev:
Om jag kör laglig fart i stan utan värme och planerar körningen så kommer jag under 10 kwh. Vid körning högre hastigheter så ligger jag på 16 (alltså lite 95, mkt lite 110 och mkt 80 och 90). Om jag kör på motorväg runt 20-21. Jag kör alltid i ecoläget mkt på farthållare.
Samma för mig. Körde knappt 20 mil på enbart 70- och 80-vägar i helgen och gjorde av med 40% SoC. Det ger en räckvidd på nästan 50 mil. Samma, eller rentav mer än WLTP. Inte alls dåligt tycker jag.

Ändå lite sjukt… Tidigt imorse körde jag Malmö Airport tur och retur ca 4 mil enkel i laglig hastighet (1/5 stadskörning, 1/5 motorväg med 110 och 3/5 80-90 vägar). Dit hade jag kallstart i +3 och 21 grader med värme i bilen. Hem hade jag slagit av knappen ”Heat” och det var bara någon grad varmare. Jag körde exakt likadant.

Resultatet: Dit 19,6 kwh/100km och hem 14,2 kwh/100km.

Sjukt stor skillnad! Hur är det då om bilen inte skulle ha värmepump?!

Btw så var bilen inne på dynamisk hjulbalansering på Volvoverkstad idag (samma återförsäljarkoncern som Hyundai) och de roterade alla däcken ett halvt varv (jag hade inte plockat av klistermärkena på däcksidor och fälg). De hade satt dit nya tyngder mm. Han sa att han fått ner slaget från ca 14 per hjul till 6 vilket var mycket bättre men inte helt optimalt. Volvos toleranser för hjul var 7 - Han visste inte Hyundais. Så precis innanför gränsvärdena alltså. Men vibrationerna verkar ha försvunnit!! Jag hann bara köra kort sträcka (de laddade i ojämnt däcktryck enl bilen så jag får kolla det imorgon!).

Här är en bild på ojämna 360-kameran (mellan sidokamera och bakåtkamera).
6E21FDF3-1D18-4552-A15B-32852AC576C1.jpeg
juristen
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av juristen »

Aida skrev:
Ändå lite sjukt… Tidigt imorse körde jag Malmö Airport tur och retur ca 4 mil enkel i laglig hastighet (1/5 stadskörning, 1/5 motorväg med 110 och 3/5 80-90 vägar). Dit hade jag kallstart i +3 och 21 grader med värme i bilen. Hem hade jag slagit av knappen ”Heat” och det var bara någon grad varmare. Jag körde exakt likadant.

Resultatet: Dit 19,6 kwh/100km och hem 14,2 kwh/100km.

Sjukt stor skillnad! Hur är det då om bilen inte skulle ha värmepump?!
Eftersom du har så stor skillnad i förbrukning på ditresan jämfört med hemresan så misstänker jag att det till största delen beror på att flygplatsen ligger på högre höjd än hemmet och att du därför hade uppför dit och nerför hem.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

juristen skrev:
Aida skrev:
Ändå lite sjukt… Tidigt imorse körde jag Malmö Airport tur och retur ca 4 mil enkel i laglig hastighet (1/5 stadskörning, 1/5 motorväg med 110 och 3/5 80-90 vägar). Dit hade jag kallstart i +3 och 21 grader med värme i bilen. Hem hade jag slagit av knappen ”Heat” och det var bara någon grad varmare. Jag körde exakt likadant.

Resultatet: Dit 19,6 kwh/100km och hem 14,2 kwh/100km.

Sjukt stor skillnad! Hur är det då om bilen inte skulle ha värmepump?!
Eftersom du har så stor skillnad i förbrukning på ditresan jämfört med hemresan så misstänker jag att det till största delen beror på att flygplatsen ligger på högre höjd än hemmet och att du därför hade uppför dit och nerför hem.
Ja. Tror på höjdskillnader, och/eller skillnad i vindstyrka/vindriktning.

(Det är bla. därför enskilda sträckor och tester av enskilda förare oftast är av lite/mycket begränsat värde).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
juristen skrev:
Aida skrev:
Ändå lite sjukt… Tidigt imorse körde jag Malmö Airport tur och retur ca 4 mil enkel i laglig hastighet (1/5 stadskörning, 1/5 motorväg med 110 och 3/5 80-90 vägar). Dit hade jag kallstart i +3 och 21 grader med värme i bilen. Hem hade jag slagit av knappen ”Heat” och det var bara någon grad varmare. Jag körde exakt likadant.

Resultatet: Dit 19,6 kwh/100km och hem 14,2 kwh/100km.

Sjukt stor skillnad! Hur är det då om bilen inte skulle ha värmepump?!
Eftersom du har så stor skillnad i förbrukning på ditresan jämfört med hemresan så misstänker jag att det till största delen beror på att flygplatsen ligger på högre höjd än hemmet och att du därför hade uppför dit och nerför hem.
Ja. Tror på höjdskillnader, och/eller skillnad i vindstyrka/vindriktning.

(Det är bla. därför enskilda sträckor och tester av enskilda förare oftast är av lite/mycket begränsat värde).
Som tur är ska jag hämta frugan imorgon kväll så då kan jag köra samma sträckor igen utan värme på och kolla förbrukningen!

Men när jag rullar iväg hemifrån utan värme påslagen så brukar jag direkt hamna på 19,7 el nåt liknande men med värmen på så var det direkt 48. Sen gick det ju nedåt snabbt. Men värmen verkar dra en hel del…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Det gör den. Titta i energigrafen. Då ser du att värmen tar en extremt stor procentandel i början.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
juristen skrev:
Aida skrev:
Ändå lite sjukt… Tidigt imorse körde jag Malmö Airport tur och retur ca 4 mil enkel i laglig hastighet (1/5 stadskörning, 1/5 motorväg med 110 och 3/5 80-90 vägar). Dit hade jag kallstart i +3 och 21 grader med värme i bilen. Hem hade jag slagit av knappen ”Heat” och det var bara någon grad varmare. Jag körde exakt likadant.

Resultatet: Dit 19,6 kwh/100km och hem 14,2 kwh/100km.

Sjukt stor skillnad! Hur är det då om bilen inte skulle ha värmepump?!
Eftersom du har så stor skillnad i förbrukning på ditresan jämfört med hemresan så misstänker jag att det till största delen beror på att flygplatsen ligger på högre höjd än hemmet och att du därför hade uppför dit och nerför hem.
Ja. Tror på höjdskillnader, och/eller skillnad i vindstyrka/vindriktning.

(Det är bla. därför enskilda sträckor och tester av enskilda förare oftast är av lite/mycket begränsat värde).
Som tur är ska jag hämta frugan imorgon kväll så då kan jag köra samma sträckor igen utan värme på och kolla förbrukningen!

Men när jag rullar iväg hemifrån utan värme påslagen så brukar jag direkt hamna på 19,7 el nåt liknande men med värmen på så var det direkt 48. Sen gick det ju nedåt snabbt. Men värmen verkar dra en hel del…
Som mati skriver så drar det mycket med att värma upp. Som tur är har monaderna bilar som Iq5 värmepump (annars skulle energiåtgången vara ännu större).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Usch nu har AC pajat, kanske har den aldrig funkat under vintern vem vet. Men i måndags med det varma vädret och bilen flera timmar parkerat i stekande solsken krävdes AC. Tyvärr kändes det som att köra för 30 år sedan :(

PTC värmaren bytes för någon månad sedan för den gav ett tickande ljud. Blir nu fjärde gången att bilen behöver återlämnas till verkstaden….

Fler med otur med värme/kylsystemet?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1104
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Tessi19 skrev:
Usch nu har AC pajat, kanske har den aldrig funkat under vintern vem vet. Men i måndags med det varma vädret och bilen flera timmar parkerat i stekande solsken krävdes AC. Tyvärr kändes det som att köra för 30 år sedan :(

PTC värmaren bytes för någon månad sedan för den gav ett tickande ljud. Blir nu fjärde gången att bilen behöver återlämnas till verkstaden….

Fler med otur med värme/kylsystemet?
Riktigt trist. :( Hoppas du inte behöver vänta på delar. AC är ju typ en mänsklig rättighet!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Chilla »

Hej, jag förösker hitta vart jag petar i "Utility" läget. Jag vet att jag läst hur någonstans men hittar det inte igen. När jag söker (dåligt) på nätet så får jag bara upp diskussioner om läget men inte hur jag lägger i det. Någon som kan förbarma sig?

Ang AC frågan ovan så har jag inte haft bilen särskilt länge (2 veckor imorgon) så kan inte erbjuda någon personlig observation. Däremot fick jag lära mig en gång när jag lämnade in en bil tillhörande arbetet med en pajko AC att AC:n mår bäst av att användas året runt. Även under vintern men då i kombination med värme istället för kallluft, såvida man inte är måttligt förtjust i kyla förstås. Föga hjälp när din AC redan är paj såklart men kanske kan hjälpa till att förhindra att det händer igen. Nu upprepar jag bara vad bilmekanikern sa för själv vet jag ingenting om bilar, nästan.

/Magnus
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 327
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Macki »

Gjorde en liten video
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Det det inget nytt att en AC mår bäst av att användas. Som jag förstår det beror det främst på att man hindrar bussningar och slangar från att torka ur vilket annars skulle så småningom leda till läckage. Och det är ju ett välkänt problem med AC i bilar.
I en förbränningsbil sitter ju kompressorn ihop med motorn medan resten av AC-kompontenterna inte gör det. Det betyder att kompressorn inte får vara ansluten med metallrör, utan det måste vara flexibla slangar, som kan ge upphov till läckage. I ett kylskåp eller en värmepump i hemmet är allting en enhet, där är risken för läckage mycket mindre. Och jag tycker att samma sak borde gälla i en elbil eftersom kompressorn är eldriven och inte kopplad till en skakande ångmaskin.
Så jag skulle säga att ja, bilmekanikern har rätt i att en AC vill användas. Men i en elbil är det mindre kritiskt än i en bil med förbränningsmotor. Dessutom är ju ACn också en värmepump. Den körs ju på vintern.
Oavsett så har jag svårt att tro att din AC har gått sönder eftersom du inte använt den tillräckligt mycket. Inte efter så kort tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Gjorde en liten video
Jag fattar inte ändå. Vad händer sen? Vad kan man göra i Utility Mode? Jag har testat detta och inte kommit fram till nånting. Vad är skillnaden mot att ha tändningen påslagen bortsett från att jag inte kan köra iväg med Utility Mode aktiverad? Vad är vitsen?
Jag vill ha ACn igång medan bilen står parkerad och jag inte är kvar i bilen. Typ dog-mode. Går det ens? Jag har en känsla av att det inte går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Det det inget nytt att en AC mår bäst av att användas. Som jag förstår det beror det främst på att man hindrar bussningar och slangar från att torka ur vilket annars skulle så småningom leda till läckage. Och det är ju ett välkänt problem med AC i bilar.
I en förbränningsbil sitter ju kompressorn ihop med motorn medan resten av AC-kompontenterna inte gör det. Det betyder att kompressorn inte får vara ansluten med metallrör, utan det måste vara flexibla slangar, som kan ge upphov till läckage. I ett kylskåp eller en värmepump i hemmet är allting en enhet, där är risken för läckage mycket mindre. Och jag tycker att samma sak borde gälla i en elbil eftersom kompressorn är eldriven och inte kopplad till en skakande ångmaskin.
Så jag skulle säga att ja, bilmekanikern har rätt i att en AC vill användas. Men i en elbil är det mindre kritiskt än i en bil med förbränningsmotor. Dessutom är ju ACn också en värmepump. Den körs ju på vintern.
Oavsett så har jag svårt att tro att din AC har gått sönder eftersom du inte använt den tillräckligt mycket. Inte efter så kort tid.
Nej det har den inte, i I5 är i alla fall värmepumpen AC och så kopplade till varandra och även vintertid används AC kompressorn för att kunna använda värmepumpen. Men det var schyst av dig Magnus aka Chilla att påpeka!

Bilen står på verkstaden igen för analys, hoppas att delarna inte dröjer länge som någon så är AC en grundregel nu förtiden.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Macki skrev:
Gjorde en liten video
Jag fattar inte ändå. Vad händer sen? Vad kan man göra i Utility Mode? Jag har testat detta och inte kommit fram till nånting. Vad är skillnaden mot att ha tändningen påslagen bortsett från att jag inte kan köra iväg med Utility Mode aktiverad? Vad är vitsen?
Jag vill ha ACn igång medan bilen står parkerad och jag inte är kvar i bilen. Typ dog-mode. Går det ens? Jag har en känsla av att det inte går.
Tror inte det går att låsa bilen i Utility-mode så ej Dog-mode. Mer camping-mode när man själv är i bilen. Skillnaden med vanlig tändning på är att den inte stängs av efter ett tag samt att 12V batteriet laddas och ”inte används”. (Förmodligen används den men laddas samtidigt)

Jag har inte sett nyttan av U-mode och inte testar närmare .
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1104
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Macki skrev:
Gjorde en liten video
Jag fattar inte ändå. Vad händer sen? Vad kan man göra i Utility Mode? Jag har testat detta och inte kommit fram till nånting. Vad är skillnaden mot att ha tändningen påslagen bortsett från att jag inte kan köra iväg med Utility Mode aktiverad? Vad är vitsen?
Jag vill ha ACn igång medan bilen står parkerad och jag inte är kvar i bilen. Typ dog-mode. Går det ens? Jag har en känsla av att det inte går.
Det är workaround som gäller i dagsläget om man vill ha AC påslagen med låsta dörrar.
Vet inte hur länge bilen är "på" om man inte använder utility mode. Men workaround är följande om man vill låsa med AC till hundarna:

1. "Starta" bilen (eller UTILITY MODE)
2. Veva ner förarrutan hela vägen och kliv ur
3. Lås dörrarna via knappen vid armstödet på dörren
4. Tryck på fönsterhissen för att veva upp fönstret och dra ut din arm snabbt. :lol:

Jag skojar inte, det är så man gör... Sjukt att det inte går att låsa utifrån när man haft Utility Mode i så många år på Hyundai/Kia.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Chilla »

Tack för instruktionsvideon :)
Jag spenderar ibland tid i bilen väntandes på div personer, kryptiskt kryptiskt. Även om det aldrig varit något problem i en fossilbil så blir man ju lite skrämd av att bilen hotar med att ladda ur 12V batteriet om jag envisas med att ha bilen på utan att åka iväg på en gång. Har gjort som som ni säger, suttit med bilen i körklart läge men då det finns en avsiktligt designat läge för att sitta i bilen så tänkte jag att jag lika gärna kunde använda det...

Vad det gäller mitt "råd" angående AC:n Tessi19 så skrev jag väl att jag vet nästan ingenting om bilar hehe men vassego :P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
1. "Starta" bilen (eller UTILITY MODE)
2. Veva ner förarrutan hela vägen och kliv ur
3. Lås dörrarna via knappen vid armstödet på dörren
4. Tryck på fönsterhissen för att veva upp fönstret och dra ut din arm snabbt. :lol:

Jag skojar inte, det är så man gör... Sjukt att det inte går att låsa utifrån när man haft Utility Mode i så många år på Hyundai/Kia.
Låter onekligen som ett skämt, men jag fattar. Det är Hyundai vi pratar om. Tack så mycket för tipset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Angående ACn så tycker jag faktiskt också att den är ovanligt klen. Inte alls sådär super dunderstark som värmen på vintern. Nu är det ju absolut inte särskilt varmt ute ännu, jag kan alltså inte riktigt säga om det verkligen är så. Men jag har märkt att när man t.ex. har parkerat bilen i solen och det har blivit rejält varmt i kupén så gör ACn i princip ingenting för att kyla ner kupén. Det kan iofs vara så att den på något sätt anser att det inte behövs eftersom yttertemperaturen är tillräckligt låg för att få ner temperaturen ändå så småningom. Men det är ett ovanligt beteende. Det blir ju svalare, men det tar en god stund. Och då är det nog främst fartvinden som gör det, tror jag. För hundarna är det faktiskt lite för varmt i bilen redan nu.
Jag ser i energiappen att ACn oftast ligger på 0.0kW, ibland hoppar den upp till 0.2kW för någon sekund, men inte mer. Jag har ställt in den på 19 grader. ACn är faktiskt påslagen, det är alltså inte så att jag oavsiktligt har stängt av den. Är det ett normalt beteende? Eller är den trasig?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar