Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
:)
Han säger ingenting om eftermontering, det ska vara en SW-update som ska komma till oss som har 22-modellerna, tror han. Och det ska hända innan vintern säger Hyundai, påstår han.
(Han pratar så himla fort att jag var tvungen att titta på videon två gånger. Min hjärna har lite svårt att processa hans mundiarré.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
MrRun skrev:
Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
:)
Han säger ingenting om eftermontering, det ska vara en SW-update som ska komma till oss som har 22-modellerna, tror han. Och det ska hända innan vintern säger Hyundai, påstår han.
(Han pratar så himla fort att jag var tvungen att titta på videon två gånger. Min hjärna har lite svårt att processa hans mundiarré.)
Tack att du ändå gick igenom det ;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Tessi19 skrev:
MrRun skrev:
Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
:)

Googleöversatt uttalande jag hittade på FB:
Påstående:
I december 2021 släppte Hyundai ett uttalande om att batterikonditioneringsfunktionen för IONIQ 5-modellen förväntas introduceras under första halvåret 2022.
Vi är glada att kunna bekräfta att batterikonditioneringsfunktionen kommer att vara tillgänglig för 23 årsmodell Hyundai IONIQ 5. Hyundai IONIQ 5 kan beställas av tyska kunder i modellår 23 sedan andra halvan av 2022.
I samma uttalande tillkännagavs att eftermontering av batterikonditionering för redan registrerade fordon också kommer att vara tillgänglig.
Återigen är vi glada att kunna rapportera att utvecklingen av eftermonteringsfunktionen går bra. Vi är övertygade om att eftermonteringsalternativet för redan registrerade fordon kommer att finnas tillgängligt i Tyskland innan den kalla årstiden börjar.
Hmmm eftermontering… återkallelse blir det ju inte och kan inte tänka mig att det är ett kostnadsfritt erbjudande från Hyundai Sverige. Så frågan blir vad ska det kosta??
Jag skulle inte dra för stora växlar av just uttrycket eftermontering än.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
MrRun skrev:
Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
:)
Han säger ingenting om eftermontering, det ska vara en SW-update som ska komma till oss som har 22-modellerna, tror han. Och det ska hända innan vintern säger Hyundai, påstår han.
(Han pratar så himla fort att jag var tvungen att titta på videon två gånger. Min hjärna har lite svårt att processa hans mundiarré.)
Tack att du ändå gick igenom det ;)
Men vi är inte mycket klokare än tidigare skulle jag vilja påstå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
MrRun skrev:
Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
:)
Han säger ingenting om eftermontering, det ska vara en SW-update som ska komma till oss som har 22-modellerna, tror han. Och det ska hända innan vintern säger Hyundai, påstår han.
(Han pratar så himla fort att jag var tvungen att titta på videon två gånger. Min hjärna har lite svårt att processa hans mundiarré.)
Lysande, tack!
Ioniq 5 FE AWD
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Det var ju bra med eftermontering - är det konstig översättning eller är det något som ska monteras fysiskt?

Över till nästa bugg: helt plötsligt den senaste veckan så vägrar ytterbackspeglarna att fälla ut sig vid upplåsning om jag dessförinnan använt automatiska bakluckeöppningen. Går ej att fälla ut med knappen vid elfönsterhissarna heller. Funkar ej att stänga av bilen och låsa och låsa upp. Jag har vid två tillfällen behövt köra iväg med dem infällda. Sen efter 5 min så funkar knappen vid elfönsterhissarna att fälla ut dem. Nu ikväll vägrade bilen istället att fälla in dem vid låsning. Kvittar om bilen låses genom tryck på dörrhandtaget eller genom nyckeln. Alltså den här bilen är inte frisk…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Också en sådan funktion som jag stängt av bara några dagar efter att jag fått bilen. Kändes helt random när de fälldes in och ut. Samma sak gäller förresten speglarnas påstådda förmåga att vinkla ner sig när man lägger i backen. Det fungerar kanske en gång av tio som bäst. Det fungerade redan dåligt i min e-tron, men i Ioniq tog det faktiskt flera veckor innan jag ens upptäckte funktionen. Det är så sällan det fungerar. Ibland undrar jag om det finns fler saker som bilen borde ha men som jag inte vet om eftersom det inte fungerar i min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Chilla »

Nedvinkling av backspeglar när man backar sker endast om man lagt backspegel väljaren till höger eller till vänster, den får ej vara centrerad.
Ledsen om detta inte var anledningen men jag tror att man kan lätt missa den informationen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Chilla skrev:
Nedvinkling av backspeglar när man backar sker endast om man lagt backspegel väljaren till höger eller till vänster, den får ej vara centrerad.
Ledsen om detta inte var anledningen men jag tror att man kan lätt missa den informationen.
Ja, det har jag märkt. Annars funkar det inte alls. Eller det kanske funkar också, fast ännu mer sällan, så sällan att bilens livslängd inte räcker för att få uppleva det. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

Tur jag köpte en E-tron med den kända egenskapen törstig som fan men god komfort. Hade ju fått hjärtinfarkt om jag beställt en ioniq 5.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Tur jag köpte en E-tron med den kända egenskapen törstig som fan men god komfort. Hade ju fått hjärtinfarkt om jag beställt en ioniq 5.
Nja, e-trons mjukvara hade också en massa jobbiga buggar, framförallt i början. De åtgärdades allt eftersom uppdateringar gjordes vid alla verkstadsbesök bilen krävde. Och det var många.
Ioniq5 har buggig mjukvara, ja. Men det är trots allt en riktigt trevlig bil. Och den fungerar faktiskt riktigt bra. Komforten är i mina ögon i paritet med e-tron, men förbrukningen är inte ens i närheten (årsmedel på 16,9 i skrivande stund). Bagaget är större, inte på pappret men i verkligheten, och det bästa av allt är att den inte ruinerar privatekonomin. Bilen är verkligen löjligt prisvärd med tanke på vad man får.
Buggarna är irriterande ibland, men det är ingenting man blir upprörd över. Inte ens jag. :D
Jag saknar inte min e-tron en sekund. Och framförallt så saknar jag inte hålet den grävde i min plånbok varje månad. Jag är glad att jag inte lyssnade på förståsigpåarna som försökte övertyga mig om att jag skulle behålla e-tronen eftersom den nog inte är så mycket dyrare egentligen, samtidigt som det ju är en mycket bättre bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Dafro skrev:
Tur jag köpte en E-tron med den kända egenskapen törstig som fan men god komfort. Hade ju fått hjärtinfarkt om jag beställt en ioniq 5.
Fast majoriteten av oss har inga problem. Trådens ämne är trots allt problemlösning. Oavsett bil man väljer så är det alltid fel/klagomål som syns mest i forum/grupper.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Marsa »

DanneLKPG skrev:
Dafro skrev:
Tur jag köpte en E-tron med den kända egenskapen törstig som fan men god komfort. Hade ju fått hjärtinfarkt om jag beställt en ioniq 5.
Fast majoriteten av oss har inga problem. Trådens ämne är trots allt problemlösning. Oavsett bil man väljer så är det alltid fel/klagomål som syns mest i forum/grupper.
Ja, intressant hur många verkar få intrycket att Ioniq 5 har många problem, när många av oss (de allra flesta?) inte har några problem överhuvudtaget.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

DanneLKPG skrev:
Dafro skrev:
Tur jag köpte en E-tron med den kända egenskapen törstig som fan men god komfort. Hade ju fått hjärtinfarkt om jag beställt en ioniq 5.
Fast majoriteten av oss har inga problem. Trådens ämne är trots allt problemlösning. Oavsett bil man väljer så är det alltid fel/klagomål som syns mest i forum/grupper.
Vet jag väl, men alltid kul att få igång Mati lite som inte var så nöjd med sin E-tron. :D

Ioniq gick bort pga annat för mig och det är väl det som är enda nackdelen med nya bilar jämfört med dom som funnits några år. Barnsjukdomarna.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Dafro skrev:
Tur jag köpte en E-tron med den kända egenskapen törstig som fan men god komfort. Hade ju fått hjärtinfarkt om jag beställt en ioniq 5.
Nja, e-trons mjukvara hade också en massa jobbiga buggar, framförallt i början. De åtgärdades allt eftersom uppdateringar gjordes vid alla verkstadsbesök bilen krävde. Och det var många.
Ioniq5 har buggig mjukvara, ja. Men det är trots allt en riktigt trevlig bil. Och den fungerar faktiskt riktigt bra. Komforten är i mina ögon i paritet med e-tron, men förbrukningen är inte ens i närheten (årsmedel på 16,9 i skrivande stund). Bagaget är större, inte på pappret men i verkligheten, och det bästa av allt är att den inte ruinerar privatekonomin. Bilen är verkligen löjligt prisvärd med tanke på vad man får.
Buggarna är irriterande ibland, men det är ingenting man blir upprörd över. Inte ens jag. :D
Jag saknar inte min e-tron en sekund. Och framförallt så saknar jag inte hålet den grävde i min plånbok varje månad. Jag är glad att jag inte lyssnade på förståsigpåarna som försökte övertyga mig om att jag skulle behålla e-tronen eftersom den nog inte är så mycket dyrare egentligen, samtidigt som det ju är en mycket bättre bil.
Bagaget vet du ju att jag inte håller med om, eftersom jag har hundbur som kräver att man har baksätet långt fram vilket mina barn inte skulle uppskatta men 16.9 istället för mina 26.5 i snitt förbrukning sedan nyår lockar ju enkel men misstänker att du kör på vägar med lägre hastigheter i snitt än mig men hade visst bara en snitthastighet på 55 km/h på dessa 1250 mil.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

Marsa skrev:
DanneLKPG skrev:
Dafro skrev:
Tur jag köpte en E-tron med den kända egenskapen törstig som fan men god komfort. Hade ju fått hjärtinfarkt om jag beställt en ioniq 5.
Fast majoriteten av oss har inga problem. Trådens ämne är trots allt problemlösning. Oavsett bil man väljer så är det alltid fel/klagomål som syns mest i forum/grupper.
Ja, intressant hur många verkar få intrycket att Ioniq 5 har många problem, när många av oss (de allra flesta?) inte har några problem överhuvudtaget.
Nja….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Min bil jag varit inne på verkstan igår för uppdatering av en massa mjukvara samt felsökning för AC-trasslet.

Resultatet blev: De hittar inget fel. Att ACn åker jojo och beter sig slumpmässigt kunde de inte återskapa. Jag kan faktiskt förstå det eftersom det krävs att bilen körs åtminstone några mil för att det ska bli tydligt. Och det har de ju inte gjort såklart. Kontentan är att jag måste leva med det. Nåväl, att ha den i manuellt läge och justera fläkthastigheten för hand får med andra ord bli en permanent work around. Det är lite old school, men jag orkar inte tjafsa längre.
Att ACn inte går att starta från appen hade de en förklaring till. De skyller på min mobil som är en Huawei. Och tydligen har Huawei, vissa Samsung och nån mer telefon som jag har glömt vilken det var, problem med Bluelink. Det första han frågade mig var om jag hade en Huawei-telefon, och det tolkar jag som att det absolut inte bara är jag som har det problemet. Och det sa han också. Det är lätt att kolla, jag får helt enkelt testa att installera Bluelink på sambons One Plus. Funkar det med den så är det "bara" min mobil.
Uppdateringen jag fick ska lösa nåt problem med laddporten. Och jag tolkar det som att det var just det problemet som orsakar att den inte riktigt vill samarbeta med bland annat Tesla WC. Jag har hittills alltid behövt hålla i laddsladden tills bilen nyper laddhandsken, gör man inte det så laddar den inte. Detta ska vara åtgärdat. Och igår kväll stoppade jag in laddhandsken utan att hålla i den. Bilen har ändå laddats. Jag tror att det har aldrig hänt tidigare. Kan vara ett tecken på att uppdateringen faktiskt gjorde nån nytta.

Som lånebil fick jag någon form av åkgräsklippare. Herrejisses, en manuell växellåda och typ 10 hästkrafter. Jag fick inte ens igång den. Fick fråga hur man gör. Tryck ner kopplingen sa de. Koppling???? Det var länge sen jag kört en manuell bil. När jag försökte köra om en traktor fick jag dödsångest. Helvete! Det händer ju ingenting. Kööööör. Det tog upplevt en minut att komma förbi traktorn. Hela bilen dånade som en lastbil, ändå så rörde den knappt på sig. Hur orkar folk? Vem köper en sådan bil som ny?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Suck, vad tråkigt att det inte blir någon ordning på det för dig... Blir nästan lite rädd att när jag byter ut min nuvarande MY22 i5 RWD med galet bra AC mot MY23 i5 AWD när (om?) den kommer.
Tänk om den också har något sådant fel som är svårt att återskapa. :?

Angående lånebil fick jag också en dödsmaskin en av gångerna. En sprillans ny Manuell Hyundai Bayon med typ 80hk... Hände ingenting när man gasade. Jag var livrädd när jag skulle ta mig in i rondeller i rusningstrafik! Nästa gång fick jag istället låna en automatväxlad i20 N (sportmodellen). Stor skillnad, men man längtar alltid tillbaka till elektriskt. Fördröjningen vid växling och det (numera) irriterande brummandet är värre än någonsin när man vant sig vid det bättre!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Min bil jag varit inne på verkstan igår för uppdatering av en massa mjukvara samt felsökning för AC-trasslet.

Resultatet blev: De hittar inget fel. Att ACn åker jojo och beter sig slumpmässigt kunde de inte återskapa. Jag kan faktiskt förstå det eftersom det krävs att bilen körs åtminstone några mil för att det ska bli tydligt. Och det har de ju inte gjort såklart. Kontentan är att jag måste leva med det. Nåväl, att ha den i manuellt läge och justera fläkthastigheten för hand får med andra ord bli en permanent work around. Det är lite old school, men jag orkar inte tjafsa längre.
Att ACn inte går att starta från appen hade de en förklaring till. De skyller på min mobil som är en Huawei. Och tydligen har Huawei, vissa Samsung och nån mer telefon som jag har glömt vilken det var, problem med Bluelink. Det första han frågade mig var om jag hade en Huawei-telefon, och det tolkar jag som att det absolut inte bara är jag som har det problemet. Och det sa han också. Det är lätt att kolla, jag får helt enkelt testa att installera Bluelink på sambons One Plus. Funkar det med den så är det "bara" min mobil.
Uppdateringen jag fick ska lösa nåt problem med laddporten. Och jag tolkar det som att det var just det problemet som orsakar att den inte riktigt vill samarbeta med bland annat Tesla WC. Jag har hittills alltid behövt hålla i laddsladden tills bilen nyper laddhandsken, gör man inte det så laddar den inte. Detta ska vara åtgärdat. Och igår kväll stoppade jag in laddhandsken utan att hålla i den. Bilen har ändå laddats. Jag tror att det har aldrig hänt tidigare. Kan vara ett tecken på att uppdateringen faktiskt gjorde nån nytta.

Som lånebil fick jag någon form av åkgräsklippare. Herrejisses, en manuell växellåda och typ 10 hästkrafter. Jag fick inte ens igång den. Fick fråga hur man gör. Tryck ner kopplingen sa de. Koppling???? Det var länge sen jag kört en manuell bil. När jag försökte köra om en traktor fick jag dödsångest. Helvete! Det händer ju ingenting. Kööööör. Det tog upplevt en minut att komma förbi traktorn. Hela bilen dånade som en lastbil, ändå så rörde den knappt på sig. Hur orkar folk? Vem köper en sådan bil som ny?
Haha en sådant gräsklippare åkte jag med som lånebil, for minne tillbaka till 2CV ;)

Det var bra i alla fall att AC inte var tom på gas och läcker någonstans, om du har OBDII modul kan du kanske se hur temp. sensorer fungerar och vad de visar när du kör bilen. För min del fungerar det nu bra efter att man bytte o-ringer osv vid AC systemet där det fanns läckage. (Säga till om du vill låna)

Så småningom nu efter nästan ett år blir allt bra Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Chilla »

I måndags behövde vi två bilar så jag lånade svärföräldrarnas ett par år gamla bensin golf medans min fru tog "Ioniqen". Det är absolut inget fel på golfen men gud vilken skillnad det var. Det hände ingenting när man tryckte på gaspedalen, inte förrän den var i botten. Deras golf är en automat och de väldigt subtila växlingarna kändes som att sitta på ett ryckande tåg. Den är rätt tyst men ändå upplevde jag den som lätt störande ljudmässigt. Man behövde bromsa själv, hela tiden! Bara en sådan sak!
På det hela taget så kändes skillnaden att gå tillbaka till fossilbil från elbil större än att gå från fossil til el.

Till saken hör att jag har bara kört elbil i knappt 4 månader efter att ha kört bensin/diesel i ganska exakt 30 år. Fan vad snabbt man vänjer sig vid nya saker och lika snabbt vänjer sig av gamla saker.
Så jag förstår hur du kände dig i din "traktor" Mati :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Suck, vad tråkigt att det inte blir någon ordning på det för dig... Blir nästan lite rädd att när jag byter ut min nuvarande MY22 i5 RWD med galet bra AC mot MY23 i5 AWD när (om?) den kommer.
Tänk om den också har något sådant fel som är svårt att återskapa. :?

Angående lånebil fick jag också en dödsmaskin en av gångerna. En sprillans ny Manuell Hyundai Bayon med typ 80hk... Hände ingenting när man gasade. Jag var livrädd när jag skulle ta mig in i rondeller i rusningstrafik! Nästa gång fick jag istället låna en automatväxlad i20 N (sportmodellen). Stor skillnad, men man längtar alltid tillbaka till elektriskt. Fördröjningen vid växling och det (numera) irriterande brummandet är värre än någonsin när man vant sig vid det bättre!
Rondeller, gud ja. Vilken skräckupplevelse. Jag gasade som en stolle och det dånade och hade sig. Jag kände mig som en gubbe som inte kan hantera dragläget. Men biljäveln flyttade ju för h*e inte på sig. Det var en i10, enligt hemsidan har den 67 hästar. Nånstans. Man blev påmind om gamla dieseltider. Det var ungefär samma klipp som i vår gamla Opel Kadett 1.6D från 87. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

I10:an, den fick jag också i vintras. Lysande bränslemätare vid start och is över hela bilen. Hände ingenting vid gaspådrag och en hopplös koppling, sämsta bil jag kört. Men jag tog mig till jobbet, bättre än att tillbringa en dag i Mölndal som jag gjort många gånger tidigare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
I10:an, den fick jag också i vintras. Lysande bränslemätare vid start och is över hela bilen. Hände ingenting vid gaspådrag och en hopplös koppling, sämsta bil jag kört. Men jag tog mig till jobbet, bättre än att tillbringa en dag i Mölndal som jag gjort många gånger tidigare.
Precis. Bränslemätaren var på noll. Jag hällde i soppa för 100 kronor, ingen skillnad. Jag var tvungen att ta mig till Kvänum med denna så kallade bil. Det var hemskt. Samma här, sämsta bilen jag någonsin har kört. Den bekräftade alla fördomar om Hyundai som ett budgetmärke. Ja, kopplingen var verkligen hopplös. Det kanske ändå inte var min förlorade förmåga att köra en manuell bil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Macki »

42027BD4-EAB1-484C-9C04-6E222A680A5A.jpeg
Mati, va det inte så att du också köpte en obd läsare till bilen? Kanske till och med den carlinkit som jag har?
Iallafall så kan du ju se temperaturen i ventutblåset! Vi kan jämföra siffror så har du lite underlag om du vill driva det vidare!?
Max AC i typ 2minuter 8,5 grader och var nere och vände på 8
CD74ECF7-3F30-42AE-9A19-B04166BDB88F.jpeg
Där är sökfunktion i carscanner så sök på driver vent
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Nej, jag köpte ingen OBD-läsare, men jag har en gammal sen tidigare. Den kanske funkar. Får testa.
Det är ju inte så att min AC inte kyler. Det gör den, men det gör den främst när jag inte vill det, och tvärtom. Den kan även värma fast den borde kyla. Men när den kyler så kyler den oftast för mycket. Framförallt nu när det inte är varmt längre.
Häromdagen körde jag hem sent på kvällen och det var runt 13 grader. Då ville jag ha värme. Det var stört omöjligt. Jag fick ingen värme. Igår morse var det samma förhållanden. Men då värmde den så in i helvete så jag stängde av den helt och hållet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar