Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Oke testade nu att sätta I5 på Easee boxen med Tibber smartladdning.
Förberedelse:
Bilen hade redan laddningsschema inställd att ladda med prioriterad laddning 23-04. AC uppvärmning och avfärdtid 07:30.

Tibber smartladdning på med avfärdatid 7:20.
(Finns alltid 6A tillgängligt för värmaren på laddboxen enligt inställningen)

Inkoppling:
Sätter sladden i laddboxen sedan i bilen. Laddboxen försöker kommunicera med bilen och bilen sätter sig i vänteläge enligt bilens inställning. Sedan efter några 10sekunder börjar bilens laddningslampor blinka från 1-4 samt att Easee (genom Tibber) visar att det är ett kommunikationsfel.

Jag tar ut sladden efter att ha öppnat bilen och gör om. Samma sak igen.
Jag tar ut sladden ändrar i bilens inställningar till ingen planerad laddning, ingen avfärdstid och ingen AC förvärmning. Pluggar in sladden igen och då slås smartladdning på med Tibber. Alltså väntar till 01:00 för billigare el.
Bilens lampa visar att den står klar för laddning.
Öppnar appen och ställer in allt igen enligt ovan utan att det påverkar resten.

Nu far vi se vad som händer.

Några saker jag tänker:
1) bilens inställningar och kommunikation med laddboxen fungerar inte fint.
2) bilen accepterar inte att laddboxen styr när det finns inställningar i bilen.
3) förmodligen går allt bra om man gör det ena eller det andra.
A) Alltså låta Tibber styra laddning, fradgan är då om AC förvärmning funkar.
B) låta bilen styra till förmodade billigare tider (ip vet man det inför natten så kan man justera men det är ett himla appande som man inte vill)

4) vill man det bästa av båda världar så behöver man förmodligen ställa in först bilen och sedan sätta på smartladdning i Tibber eller tvärtom som ja gjorde nu först smartladdning i Tibber och sedan ändra i bilen.

Jag återkommer imorgon om resultatet, har några nätter till för har nu bara ställt in laddning från 38-50% (för dyrt i natt!)
Imorgon med andra inställningar till 60% :)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Det där är inte klokt att det ska vara så svårt. Det känns ju som att man ska ställa in så lite som möjligt i bilen och låta laddboxen sköta det mesta.
Jag har ju ingen schemaläggning i mina laddboxar (än) och jag har råkat ut för följande scenarion:
Med Keba P30 Wallbox:
- bilen börjar ladda omgående trots schemaläggning i bilen.
- bilen laddar inte alls trots schemaläggning
- bilen laddar som planerat enligt schemaläggning (som det är meningen)
- förvärmning har alltid fungerat med denna laddbox

Med Tesla WC
- det fungerar inte att ladda direkt när man kopplar in sladden (har aldrig fått det att fungera med WC)
- bilen laddar inte trots schemaläggning
- bilen förvärmer inte utan hamnar i ett jo-jo läge där en hela tiden sätter på och stänger av ACn
- bilen försöker ladda enligt schema, men likt förvärmningen slås laddningen av och på hela tiden
- ibland fungerar både laddning och förvärmning helt normalt utan att jag gör nåt speciellt

Jag hoppas verkligen att easee laddboxen löser problemet för mig. Just nu är min enda räddning att jag inte använder bilen särskilt mycket. Hade jag varit tvungen att pendla till jobbet med den hade jag blivit skogstokig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Tessi19 skrev:
Oke testade nu att sätta I5 på Easee boxen med Tibber smartladdning.
Förberedelse:
Bilen hade redan laddningsschema inställd att ladda med prioriterad laddning 23-04. AC uppvärmning och avfärdtid 07:30.

Tibber smartladdning på med avfärdatid 7:20.
(Finns alltid 6A tillgängligt för värmaren på laddboxen enligt inställningen)

Inkoppling:
Sätter sladden i laddboxen sedan i bilen. Laddboxen försöker kommunicera med bilen och bilen sätter sig i vänteläge enligt bilens inställning. Sedan efter några 10sekunder börjar bilens laddningslampor blinka från 1-4 samt att Easee (genom Tibber) visar att det är ett kommunikationsfel.

Jag tar ut sladden efter att ha öppnat bilen och gör om. Samma sak igen.
Jag tar ut sladden ändrar i bilens inställningar till ingen planerad laddning, ingen avfärdstid och ingen AC förvärmning. Pluggar in sladden igen och då slås smartladdning på med Tibber. Alltså väntar till 01:00 för billigare el.
Bilens lampa visar att den står klar för laddning.
Öppnar appen och ställer in allt igen enligt ovan utan att det påverkar resten.

Nu far vi se vad som händer.

Några saker jag tänker:
1) bilens inställningar och kommunikation med laddboxen fungerar inte fint.
2) bilen accepterar inte att laddboxen styr när det finns inställningar i bilen.
3) förmodligen går allt bra om man gör det ena eller det andra.
A) Alltså låta Tibber styra laddning, fradgan är då om AC förvärmning funkar.
B) låta bilen styra till förmodade billigare tider (ip vet man det inför natten så kan man justera men det är ett himla appande som man inte vill)

4) vill man det bästa av båda världar så behöver man förmodligen ställa in först bilen och sedan sätta på smartladdning i Tibber eller tvärtom som ja gjorde nu först smartladdning i Tibber och sedan ändra i bilen.

Jag återkommer imorgon om resultatet, har några nätter till för har nu bara ställt in laddning från 38-50% (för dyrt i natt!)
Imorgon med andra inställningar till 60% :)
Såhär blev det:
Bilen var laddat och började ladda när det var dags enligt Tibbers smartladdning kl. 01. Bilen laddade till 50% (på 1,5 timme) som var inställningen i bilen.
Däremot har bilen inte kunnat sätta igång AC förvärmningen. Jag förmodar pga att laddboxen då har bestämt att lågpristiden vid 07 var över och 6A räcker inte för bilen att kunna sätta igång AC?? När jag satte den igång med appen körde den på men tog all ström från batteriet oavsett om jag släppte strömmen på laddboxen fritt.

Inatt ska jag bara köra på bilens schema (till 60%) inklusive AC utan smartladdning via Tibber.

Återkommer med resultat imorgon!


Edit: orkade inte att gå ut på morgonen för att höra om det det där läge du Mati hade att den går på och av hela tiden. Den var inte det två timmar efter att den borde ha börjat värma och inget har tagits från batteriet (var på 50%) och ingen ström togs från Easee.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
Uppdaterade bilen idag med USB (som då tydligen ska göra kommande OTA uppdateringar möjlig). Det som var tråkigt var att när uppdateringen var färdig så kom det upp en inforuta på skärmen med texten typ ”due to lack of connection to a blue link profile all settings will be reset to factory settings”. Det gick enbart att trycka ok och sen var alla inställningar borta inklusive kopplingen till min profil som jag fick lägga in på nytt samt göra alla miljoner inställningar på nytt :x
NejBildBild
För andra, man kan göra i Bluelink appen en backup. Vet dock inte vad som sparas och om det sedan fungerar när det som hände dig Helectric.

Förresten kom den upp i ”updatern” i datorn? Ser inget på update.Hyundai.com hemsidan som har 211214 som senaste update
Ja ta en backup hörni! Ikväll råkade jag också ut för en factory reset. Tråkigt att behöva ställa in allt igen. :cry:
Hände precis efter jag testat en DC-laddare för första gången, sen om det var det eller något annat går ju inte att vara säker på.
20220111_181546.jpg
Ioniq 5 FE AWD
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

MrRun skrev:
Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
Uppdaterade bilen idag med USB (som då tydligen ska göra kommande OTA uppdateringar möjlig). Det som var tråkigt var att när uppdateringen var färdig så kom det upp en inforuta på skärmen med texten typ ”due to lack of connection to a blue link profile all settings will be reset to factory settings”. Det gick enbart att trycka ok och sen var alla inställningar borta inklusive kopplingen till min profil som jag fick lägga in på nytt samt göra alla miljoner inställningar på nytt :x
NejBildBild
För andra, man kan göra i Bluelink appen en backup. Vet dock inte vad som sparas och om det sedan fungerar när det som hände dig Helectric.

Förresten kom den upp i ”updatern” i datorn? Ser inget på update.Hyundai.com hemsidan som har 211214 som senaste update
Ja ta en backup hörni! Ikväll råkade jag också ut för en factory reset. Tråkigt att behöva ställa in allt igen. :cry:
Hände precis efter jag testat en DC-laddare för första gången, sen om det var det eller något annat går ju inte att vara säker på.
Nehe när helectric skrev om det efter uppdatering kunde jag förstå (är ju inte ovanlig beteende för datorer) men att det även kan hända i vardaglig bruk är inte alls roligt att läsa.
Sparade direkt ny backup. Går tyvärr inte på något automatiskt sätt trots att det enligt appen skulle vara möjligt…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Tessi19 skrev:
Tessi19 skrev:
Oke testade nu att sätta I5 på Easee boxen med Tibber smartladdning.
Förberedelse:
Bilen hade redan laddningsschema inställd att ladda med prioriterad laddning 23-04. AC uppvärmning och avfärdtid 07:30.

Tibber smartladdning på med avfärdatid 7:20.
(Finns alltid 6A tillgängligt för värmaren på laddboxen enligt inställningen)

Inkoppling:
Sätter sladden i laddboxen sedan i bilen. Laddboxen försöker kommunicera med bilen och bilen sätter sig i vänteläge enligt bilens inställning. Sedan efter några 10sekunder börjar bilens laddningslampor blinka från 1-4 samt att Easee (genom Tibber) visar att det är ett kommunikationsfel.

Jag tar ut sladden efter att ha öppnat bilen och gör om. Samma sak igen.
Jag tar ut sladden ändrar i bilens inställningar till ingen planerad laddning, ingen avfärdstid och ingen AC förvärmning. Pluggar in sladden igen och då slås smartladdning på med Tibber. Alltså väntar till 01:00 för billigare el.
Bilens lampa visar att den står klar för laddning.
Öppnar appen och ställer in allt igen enligt ovan utan att det påverkar resten.

Nu far vi se vad som händer.

Några saker jag tänker:
1) bilens inställningar och kommunikation med laddboxen fungerar inte fint.
2) bilen accepterar inte att laddboxen styr när det finns inställningar i bilen.
3) förmodligen går allt bra om man gör det ena eller det andra.
A) Alltså låta Tibber styra laddning, fradgan är då om AC förvärmning funkar.
B) låta bilen styra till förmodade billigare tider (ip vet man det inför natten så kan man justera men det är ett himla appande som man inte vill)

4) vill man det bästa av båda världar så behöver man förmodligen ställa in först bilen och sedan sätta på smartladdning i Tibber eller tvärtom som ja gjorde nu först smartladdning i Tibber och sedan ändra i bilen.

Jag återkommer imorgon om resultatet, har några nätter till för har nu bara ställt in laddning från 38-50% (för dyrt i natt!)
Imorgon med andra inställningar till 60% :)
Såhär blev det:
Bilen var laddat och började ladda när det var dags enligt Tibbers smartladdning kl. 01. Bilen laddade till 50% (på 1,5 timme) som var inställningen i bilen.
Däremot har bilen inte kunnat sätta igång AC förvärmningen. Jag förmodar pga att laddboxen då har bestämt att lågpristiden vid 07 var över och 6A räcker inte för bilen att kunna sätta igång AC?? När jag satte den igång med appen körde den på men tog all ström från batteriet oavsett om jag släppte strömmen på laddboxen fritt.

Inatt ska jag bara köra på bilens schema (till 60%) inklusive AC utan smartladdning via Tibber.

Återkommer med resultat imorgon!


Edit: orkade inte att gå ut på morgonen för att höra om det det där läge du Mati hade att den går på och av hela tiden. Den var inte det två timmar efter att den borde ha börjat värma och inget har tagits från batteriet (var på 50%) och ingen ström togs från Easee.
Även denna laddning gick bra. Laddade mellan 00-04 till 80%. Skillnaden var att den ni även började värma upp bilen 30 min innan avfärdstid dock gjorde det från batteriet (som gick ner till 78%).
Imorgon ska jag ladda från enbart Tibber dock med inställd uppvärmning innan avfärd. Tror inte det fungerar om det inte finns någon laddning inställd i bilen men får se.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Även denna laddning gick bra. Laddade mellan 00-04 till 80%. Skillnaden var att den ni även började värma upp bilen 30 min innan avfärdstid dock gjorde det från batteriet (som gick ner till 78%).
Imorgon ska jag ladda från enbart Tibber dock med inställd uppvärmning innan avfärd. Tror inte det fungerar om det inte finns någon laddning inställd i bilen men får se.
Ni har nog inte missat det och troligen en dum fråga av mig, men hade ni fortsatt laddkabel ipluggad precis innan avfärd?

(Har själv någon gång missat det i iver att förbereda bilen för avfärd.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Även denna laddning gick bra. Laddade mellan 00-04 till 80%. Skillnaden var att den ni även började värma upp bilen 30 min innan avfärdstid dock gjorde det från batteriet (som gick ner till 78%).
Imorgon ska jag ladda från enbart Tibber dock med inställd uppvärmning innan avfärd. Tror inte det fungerar om det inte finns någon laddning inställd i bilen men får se.
Ni har nog inte missat det och troligen en dum fråga av mig, men hade ni fortsatt laddkabel ipluggad precis innan avfärd?

(Har själv någon gång missat det i iver att förbereda bilen för avfärd.)
Hmm nu fattar jag inte hur du menar?!

Ja kabeln sitter i bilen innan avfärd men tas ut vid avfärden. Man kan ju inte köra iväg med kabeln i…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Även denna laddning gick bra. Laddade mellan 00-04 till 80%. Skillnaden var att den ni även började värma upp bilen 30 min innan avfärdstid dock gjorde det från batteriet (som gick ner till 78%).
Imorgon ska jag ladda från enbart Tibber dock med inställd uppvärmning innan avfärd. Tror inte det fungerar om det inte finns någon laddning inställd i bilen men får se.
Ni har nog inte missat det och troligen en dum fråga av mig, men hade ni fortsatt laddkabel ipluggad precis innan avfärd?

(Har själv någon gång missat det i iver att förbereda bilen för avfärd.)
Hmm nu fattar jag inte hur du menar?!

Ja kabeln sitter i bilen innan avfärd men tas ut vid avfärden. Man kan ju inte köra iväg med kabeln i…
Det jag som några gånger i min iver att förbereda bilen innan avfärd packat bilen och samtidigt lossat laddkabeln. Sedan när man skall köra iväg en halvtimme senare så värmer jag upp bilen via appen, och då går det ju energin till förvärmning klantigt nog självklart över batterierna i onödan. Sådana klantigheter händer nog troligen enbart mig. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Även denna laddning gick bra. Laddade mellan 00-04 till 80%. Skillnaden var att den ni även började värma upp bilen 30 min innan avfärdstid dock gjorde det från batteriet (som gick ner till 78%).
Imorgon ska jag ladda från enbart Tibber dock med inställd uppvärmning innan avfärd. Tror inte det fungerar om det inte finns någon laddning inställd i bilen men får se.
Ni har nog inte missat det och troligen en dum fråga av mig, men hade ni fortsatt laddkabel ipluggad precis innan avfärd?

(Har själv någon gång missat det i iver att förbereda bilen för avfärd.)
Hmm nu fattar jag inte hur du menar?!

Ja kabeln sitter i bilen innan avfärd men tas ut vid avfärden. Man kan ju inte köra iväg med kabeln i…
Det jag som några gånger i min iver att förbereda bilen innan avfärd packat bilen och samtidigt lossat laddkabeln. Sedan när man skall kör iväg en halvtimme senare så värmer jag upp bilen via appen, och då går det ju klantigt nog självklart över batterierna i onödan. Sådana klantigheter händer mig. :D
Aha ja inte omöjligt men nu håller jag på att testa olika scenario med flit så då har jag koll Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Så, nu är det kl 20:00 och jag ville åt den där billiga elen som finns i ledningarna just nu. Jag har pillat i nästan 10 minuter och utan att veta vad som slutligen gjorde skillnaden så laddar bilen nu med min Tesla WC. Det känns lite som att det fungerar att ändra lite random inställningar inför varje laddning.
Nu laddar jag till 80% med billig el. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Swede1 »

Hur ofta ska I5 servas och vad kostar det?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Swede1 skrev:
Hur ofta ska I5 servas och vad kostar det?
I Sverige varje år såvitt jag vet (de flesta andra länder varannat år) Kostnaden ??
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Tessi19 skrev:
Tessi19 skrev:
Oke testade nu att sätta I5 på Easee boxen med Tibber smartladdning.
Förberedelse:
Bilen hade redan laddningsschema inställd att ladda med prioriterad laddning 23-04. AC uppvärmning och avfärdtid 07:30.

Tibber smartladdning på med avfärdatid 7:20.
(Finns alltid 6A tillgängligt för värmaren på laddboxen enligt inställningen)

Inkoppling:
Sätter sladden i laddboxen sedan i bilen. Laddboxen försöker kommunicera med bilen och bilen sätter sig i vänteläge enligt bilens inställning. Sedan efter några 10sekunder börjar bilens laddningslampor blinka från 1-4 samt att Easee (genom Tibber) visar att det är ett kommunikationsfel.

Jag tar ut sladden efter att ha öppnat bilen och gör om. Samma sak igen.
Jag tar ut sladden ändrar i bilens inställningar till ingen planerad laddning, ingen avfärdstid och ingen AC förvärmning. Pluggar in sladden igen och då slås smartladdning på med Tibber. Alltså väntar till 01:00 för billigare el.
Bilens lampa visar att den står klar för laddning.
Öppnar appen och ställer in allt igen enligt ovan utan att det påverkar resten.

Nu far vi se vad som händer.

Några saker jag tänker:
1) bilens inställningar och kommunikation med laddboxen fungerar inte fint.
2) bilen accepterar inte att laddboxen styr när det finns inställningar i bilen.
3) förmodligen går allt bra om man gör det ena eller det andra.
A) Alltså låta Tibber styra laddning, fradgan är då om AC förvärmning funkar.
B) låta bilen styra till förmodade billigare tider (ip vet man det inför natten så kan man justera men det är ett himla appande som man inte vill)

4) vill man det bästa av båda världar så behöver man förmodligen ställa in först bilen och sedan sätta på smartladdning i Tibber eller tvärtom som ja gjorde nu först smartladdning i Tibber och sedan ändra i bilen.

Jag återkommer imorgon om resultatet, har några nätter till för har nu bara ställt in laddning från 38-50% (för dyrt i natt!)
Imorgon med andra inställningar till 60% :)
Såhär blev det:
Bilen var laddat och började ladda när det var dags enligt Tibbers smartladdning kl. 01. Bilen laddade till 50% (på 1,5 timme) som var inställningen i bilen.
Däremot har bilen inte kunnat sätta igång AC förvärmningen. Jag förmodar pga att laddboxen då har bestämt att lågpristiden vid 07 var över och 6A räcker inte för bilen att kunna sätta igång AC?? När jag satte den igång med appen körde den på men tog all ström från batteriet oavsett om jag släppte strömmen på laddboxen fritt.

Inatt ska jag bara köra på bilens schema (till 60%) inklusive AC utan smartladdning via Tibber.

Återkommer med resultat imorgon!


Edit: orkade inte att gå ut på morgonen för att höra om det det där läge du Mati hade att den går på och av hela tiden. Den var inte det två timmar efter att den borde ha börjat värma och inget har tagits från batteriet (var på 50%) och ingen ström togs från Easee.
Inatt var det smartladdning enligt Tibber. Bilen hade inställd avfärdstid och förvärmning på och skulle ladda till 100%

Bilen var laddat till 100% och förvärmning gick på 30 minuter innan avfärd och tog laddboxens ström. Blir mycket av och på med den strömmen som dras från laddboxen. Basen ligger på 0,15kW men toppar till ofta 5kW och några ggr 9,9kW.
Enligt appen är det samtidigt laddning som är på trots 100% i batteriet, förmodligen för att just kunna dra strömmen från laddboxen. Har väl att göra med kommunikationen mellan bil och laddbox antar jag.

Låter i alla fall som att den sista är den bästa konfigurationen.
Nackdelen är att Tibber utgår ifrån att bilen är på 50% innan laddning som gäller för bilar som inte har en Power-Up i Tibber. Nissan, Kia, Hyundai, Polestar, Mazda, MG har bland andra inte det. Däremot kan man i kontakt med Tibber ändra på det enligt deras hemsida!!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Nu helt plötsligt så var de sparade platserna Hem och Kontor borta från Infotainmentsystemet… Skumt. Undrar om uppdateringen också nollställts? Så mkt hyss bilen har för sig. Jag har aldrig snabbladdat den ens.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Aida skrev:
Nu helt plötsligt så var de sparade platserna Hem och Kontor borta från Infotainmentsystemet… Skumt. Undrar om uppdateringen också nollställts? Så mkt hyss bilen har för sig. Jag har aldrig snabbladdat den ens.
Min glömmer också lite random inställningar. Lite svårt att säga vad det är, men saker som jag vet att jag har ställt in försvinner plötsligt när jag startar bilen igen. Det kanske ska vara så, inte vet jag.
Har heller aldrig snabbladdat, vet inte riktigt om jag skulle våga heller. Men å andra sidan har jag bara kört 100 mil hittills. Alla dessa konstiga saker som mjukvaran får för sig är lite enerverande faktiskt.
Inatt är elen billig och jag skulle hemskt gärna ladda till 80% igen. Jag får köpa en trisslot, chansen att vinna är nog större än att bilen laddar i natt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Inte märkt av någonting och jag snabbladdar 90% av min laddning just nu.
Kanske är så man har kvar sina inställningar. :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Kors i taket, batteriet är på 80% igen. Otroligt.
Denna gången var det (oavsiktligt) en annan approach som tydligen funkar.
Jag hade schemaläggningen inställd på kl 20:00-06:00 sedan tidigare. Men bilen har stått oinkopplad i flera dagar.
Igår kväll stoppade jag in laddsladden från Tesla WCn och bilen började ladda omedelbart. Detta har aldrig hänt. Sen kom jag på att det var efter kl 20:00 och då fick den ju faktiskt ladda enligt schema.
Sen ändrade jag schemaläggningen till kl 02:00 och bilen gick över till vänteläge. Laddningen startade igen kl 02:00 enligt appen, precis som planerat.
Detta var nytt, att den faktiskt börjar ladda omedelbums från WCn, dessutom helt utan krångel, trodde jag inte var möjligt. Hittills har jag aldrig fått det att fungera, vad jag än har försökt.
Detta måste ju alla gånger ha med schemaläggningen att göra. Jag ska testa samma sak igen idag. Jag ändrar schemaläggningen så att den laddar direkt och så ändrar jag till den önskade tiden. Fungerar det så kan jag avbeställa easee-laddboxarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Ja ni inte lätt att göra rätt med Ioniq5.
Gjorde som tidigare; Easee styr laddning och bilen ska sätta på förvärmning på morgonen.
Så blev det inte trots att det fungerade tidigare. Ingen förvärmning som startades 30 min innan avfärd….
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Får ni problem med internet i bilen (så att ni t.ex inte når den från appen) så starta om datorn i bilen (tryck in något i lilla hålet längst till höger på AC-delen). Bluelink-supporten meddelar att det har varit serverproblem. Inte alla bilar fick problem att återansluta, men om ni är drabbade så är det lösningen. Går tydligen även att toggla Offline-Mode/Online-Mode någonstans i bilen för att det ska hoppa igång.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Tessi19 skrev:
Ja ni inte lätt att göra rätt med Ioniq5.
Gjorde som tidigare; Easee styr laddning och bilen ska sätta på förvärmning på morgonen.
Så blev det inte trots att det fungerade tidigare. Ingen förvärmning som startades 30 min innan avfärd….
Men så funkade det igen med ny omgång i går. Inte gjort något annat, varför???
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
Får ni problem med internet i bilen (så att ni t.ex inte når den från appen) så starta om datorn i bilen (tryck in något i lilla hålet längst till höger på AC-delen). Bluelink-supporten meddelar att det har varit serverproblem. Inte alla bilar fick problem att återansluta, men om ni är drabbade så är det lösningen. Går tydligen även att toggla Offline-Mode/Online-Mode någonstans i bilen för att det ska hoppa igång.
Tack för upplysningen, har inte själv haft problemet men bra att just få sådana återkopplingar!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
Jag tycker din teori låter väldigt sannolik. Jag har fått trycka in vissa DC-handskar hårdare också. Det kan vara så att det blir bättre med tiden när porten är mer inkörd.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
Kanske är det så men tror även att Easee kan störa en del. Hade imorse med Leaf 2015 att den inte ville hålla igång uppvärmningen. Stängde av efter 2 minuter. Det har inte varit något problem tidigare.

Gällande Ioniq5 har jag sladden låst i bilen hela tiden tills jag öppnar den. Så det jag hade för några dagar sedan att den inte satt på förvärmning var nog inte kopplat till din teori om låset. Betyder inte att det inte kan vara så för din del Mati! Du har ju annan kombi med TWC och Ioniq5.

Inatt blir det Leafen igen så kollar hur det är på morgonen igen med värmning.
Laddning har jag aldrig haft problem med i den konfigurationen jag kör Easee-Tibber-Leaf/Ioniq5.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Skriv svar