Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tack för tipset. Nu lovas det ju en massa sommarvärme nästa vecka. Då kan man verkligen sätta systemet på prov.
Jag tycker att den har blåst lite kallare nu när det har varit något varmare ute. Inte jättekallt, men kallare.

Men jag tror ändå att det är nåt fel, just eftersom det är som du säger, att den drar orimligt mycket ström för värmen. Ska den värma upp kupén med några enstaka grader så käkar den lätt flera kilowatt. Man märker faktiskt att förbrukningen sticker iväg så fort utetemperaturen bara är några få grader lägre än en inställda, runt 15 grader eller så.
Men ska den kyla ner kupén lika mycket, säg från 25 till 20 grader, så drar den nästan ingen ström alls. Det är ju inte riktigt rimligt, och jag tror att den helt enkelt kör på PTC-värmaren istället för värmepumpen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Tack för tipset. Nu lovas det ju en massa sommarvärme nästa vecka. Då kan man verkligen sätta systemet på prov.
Jag tycker att den har blåst lite kallare nu när det har varit något varmare ute. Inte jättekallt, men kallare.

Men jag tror ändå att det är nåt fel, just eftersom det är som du säger, att den drar orimligt mycket ström för värmen. Ska den värma upp kupén med några enstaka grader så käkar den lätt flera kilowatt. Man märker faktiskt att förbrukningen sticker iväg så fort utetemperaturen bara är några få grader lägre än en inställda, runt 15 grader eller så.
Men ska den kyla ner kupén lika mycket, säg från 25 till 20 grader, så drar den nästan ingen ström alls. Det är ju inte riktigt rimligt, och jag tror att den helt enkelt kör på PTC-värmaren istället för värmepumpen.
Min blir svinkall på 30 sek.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av PapaD »

Hade samma problem/upplevelse med Mini för att låsa passagerarsidans airbag. Fattar fortfarande inte den tekniska konstruktionen, hur det fungerar. Gör ni? Att nyckel automagiskt kan låsa upp utan tryck, men om man försöker trycka på så är det stumt. På Mini skulle nyckeln typ sväva framför hålet, annars var det omöjligt. Hur? Och varför? :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst. :D
Det är f.ö. en riktigt värdelös kontakt. Om man har en lite tyngre dosa som ska in i kontakten så får ju den ju inte kontakt jag kunde inte ladda min iPad utan att sitta och hålla i kontakten. Jag ska testa idag igen. Finns mkt skrivet om detta på nätet. Jag tror att problemet ligger i att Hyundai använt samma uttag för typ hela världen så i våra två runda hål finns även plats för UKs platta rektangulära…
perhederstedt
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 apr 2022 15:08

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av perhederstedt »

Vi fick strömavbrott hemma igår och då tänkte jag testa Ioniq 5 V2L och se vad man kan hitta på. Drog in en kabel och kopplade in kylskåpet, gick kanon. Hade sedan tidigare köpt en Clas Ohlson bärbar induktionshäll på 2000W vilket jag tänkte att man borde kunna använda, iaf på lite lägre effekt. Hällen gillade inte alls den matning den fick, pep och lös och fläkten drog igång men inget mer hände. Funderar på om bilen inte ger någon jord ut, eller iaf någon form av flytande jord. Jag mätte upp jorden men fick ingen ren kontakt. Uttaget i V2L-adaptern har ju jordstift, har inte mätt rätt på adaptern, får testa det. Tror att tyngre elektronik inte riktigt kan drivas av den typen av flytande system, vad tror ni?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av PapaD »

Det där kan vara klurigt, att få saker att funka med o utan jord. Jobbar m EMC, och det finns tusen o en tekniska lösningar som baseras på litet läckage till jord. Vilket är acceptabelt för hushåll. Men läckaget får inte vara stort, och har inte med effektnivå att göra egentligen, snarare att det inte får orsaka problem eller fara i den tänkta användningsplatsen. Jag gissar på att spisen har ett EMI filter till jord, och om det inte är inkopplat stör den ut sig själv. Går ju att verifiera med en egen kabel utan jord
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
kungjohan
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 okt 2021 21:15
Ort: Uppsala

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av kungjohan »

Aida skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst. :D
Det är f.ö. en riktigt värdelös kontakt. Om man har en lite tyngre dosa som ska in i kontakten så får ju den ju inte kontakt jag kunde inte ladda min iPad utan att sitta och hålla i kontakten. Jag ska testa idag igen. Finns mkt skrivet om detta på nätet. Jag tror att problemet ligger i att Hyundai använt samma uttag för typ hela världen så i våra två runda hål finns även plats för UKs platta rektangulära…
Kan du inte ladda ipaden via usb? Jag testade med en vattenkokare och den lite kraftigare kontakten passade utan stöd. Kanske användbart med en grendosa med kort sladd?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst. :D
Det är f.ö. en riktigt värdelös kontakt. Om man har en lite tyngre dosa som ska in i kontakten så får ju den ju inte kontakt jag kunde inte ladda min iPad utan att sitta och hålla i kontakten. Jag ska testa idag igen. Finns mkt skrivet om detta på nätet. Jag tror att problemet ligger i att Hyundai använt samma uttag för typ hela världen så i våra två runda hål finns även plats för UKs platta rektangulära…
Har inte stött på det problemet faktiskt. Har laddat laptop med sån "tung" kontakt. En workaround på ditt problem är väl att ha köra via grendosa eller liknande så att den tunga kontakten kan ligga på golvet istället.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jag har laddat batteriet till en häcksax i uttaget under sätet och det var en rejäl klump till kontakt till den laddaren. Jag hade först lite svårt att få den att sitta kvar på grund av dess tyngd, men sen lyckades jag på något sätt. Det funkade fint sen. Men jag håller med, det är lite sladdrigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Ja alltså var inga problem. Jag laddade via usb. Detta var för att testa. Men shit så lätt det är att den gröna lampan blir röd bara man vickar lite på kontakten. Tänk då i fart. Man ser ju inte heller vad som pågår där på golvet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Nu har jag fått en faktura på 1031 kronor för felsökning av AC. Garantin gäller inte säger de, eftersom de anser att ACn fungerar som den ska.
Jag tänker inte betala fakturan.
Varning för biltjänst i Lidköping. De är inte seriösa!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Nu har jag fått en faktura på 1031 kronor för felsökning av AC. Garantin gäller inte säger de, eftersom de anser att ACn fungerar som den ska.
Jag tänker inte betala fakturan.
Varning för biltjänst i Lidköping. De är inte seriösa!
Känns som att firman behöver bevisa att den fungerar? Uppenbarligen helt olik oss andra som får iskall kylskåpsluft direkt... Vilka skojare!
Det är dessutom ett fel som lär synas i serviceforumet för ÅF då jag sett fler som fått hjälp att lösa det. Vissa behövde byta ut PTC för att AC skulle fungera korrekt. Andra har bytt kompressor.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

De skriver på fakturan att teknikern fick mycket bra AC-funktion att att det därför inte omfattas av nybilsgarantin. Det är första gången jag har varit med om nåt liknande. Att verkstan inte tycker att det är nåt fel må ju vara hänt, det är ju tämligen normalt skulle jag vilja påstå, men att ha mage att skicka en faktura är fan inte klokt alltså. Jag har bestridit fakturan via mejl nu.
Aldrig kommer jag sätta min fot i denna verkstad igen. Så blev de av med en kund och jag kommer också se till att ingen jag känner någonsin gör misstaget att köpa en bil hos dem. Oseriösa skojare. Tyvärr stämmer ryktena jag hört tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
De skriver på fakturan att teknikern fick mycket bra AC-funktion att att det därför inte omfattas av nybilsgarantin.
Undrar vad han jämför med? Upplevd känsla eller uppmätta värden? Jag hade inte heller betalt. Är det långt till nästa Hyundai ÅF för dig att få riktigt hjälp hos?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
De skriver på fakturan att teknikern fick mycket bra AC-funktion att att det därför inte omfattas av nybilsgarantin.
Undrar vad han jämför med? Upplevd känsla eller uppmätta värden? Jag hade inte heller betalt. Är det långt till nästa Hyundai ÅF för dig att få riktigt hjälp hos?
Han säger att de mätte 4 grader vid utblåset och därmed är det okej. Vet inte var de får 4 grader ifrån. Det vore ju iskallt i så fall. Mycket konstigt. Det är ju inte så att bilen inte kyler alls, det gör den. Men det är ganska moderat kyleffekt. Jag har den inställd på 19 grader. Det blir inte olidligt varmt, men egentligen är det främst tack vare de ventilerade säten att jag överlevde de senaste dagarna med långt över 30 grader. Jag mätte inte upp temperaturen i kupén, men det var inte 19 grader. Inte ens nära. Upplevt runt 25 eller så. Mycket bättre än ingenting såklart, men jag anser att den borde blåsa allt den orkar när man ställer in en temperatur som ligger runt 15 grader under omgivningstemperaturen. Jag stängde av smart fläktläge, och det gör lite nytta. Men vete fan om det ska vara så alltså.
Nu ska de låta en tekniker testa bilen tillsammans med mig. Servicemottagaren på telefon var plötsligt inte längre så övertygad att det inte är nåt fel ändå. Såvida de inte gör det bara för att sedan kunna skicka en faktura till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
De skriver på fakturan att teknikern fick mycket bra AC-funktion att att det därför inte omfattas av nybilsgarantin.
Undrar vad han jämför med? Upplevd känsla eller uppmätta värden? Jag hade inte heller betalt. Är det långt till nästa Hyundai ÅF för dig att få riktigt hjälp hos?
Han säger att de mätte 4 grader vid utblåset och därmed är det okej. Vet inte var de får 4 grader ifrån. Det vore ju iskallt i så fall. Mycket konstigt. Det är ju inte så att bilen inte kyler alls, det gör den. Men det är ganska moderat kyleffekt. Jag har den inställd på 19 grader. Det blir inte olidligt varmt, men egentligen är det främst tack vare de ventilerade säten att jag överlevde de senaste dagarna med långt över 30 grader. Jag mätte inte upp temperaturen i kupén, men det var inte 19 grader. Inte ens nära. Upplevt runt 25 eller så. Mycket bättre än ingenting såklart, men jag anser att den borde blåsa allt den orkar när man ställer in en temperatur som ligger runt 15 grader under omgivningstemperaturen. Jag stängde av smart fläktläge, och det gör lite nytta. Men vete fan om det ska vara så alltså.
Nu ska de låta en tekniker testa bilen tillsammans med mig. Servicemottagaren på telefon var plötsligt inte längre så övertygad att det inte är nåt fel ändå. Såvida de inte gör det bara för att sedan kunna skicka en faktura till.
I min bil så fryser man om man sätter AC på lägre än 21 när det är så här varmt ute. Det blåser verkligen iskallt och MYCKET. Trots att vi har på lägsta Auto (1 av 3 pluppar)... Min sambo har med sig tröja och sätter sätesventilationen på 1. :lol: Jag har inte stängt av smart ventilation och även på Eco så är det iskallt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jag ställde sätesventilationen på 3 igår när det var tokvarmt ute (termometern visade 34), men sen sänkte jag den till 1 för det blev något kallt i ryggen. Svärfar bredvid mig fortsatte med läge 3. Däremot så stod ACn på 19 grader hela tiden, Eco av, smart fläkt av. Auto på 1 tror jag. Jag upplever ingen jätteskillnad mellan de olika auto-lägen, mer än att det väsnas mer i läge 3. Då blev det i alla fall okej. Vi svettades inte, men jag kan verkligen inte påstå att vi frös, framförallt inte de i baksätet där det inte finns rumpfläkt. De fipplade hela tiden med utblåsen så de fick sval luft på sig. Sambon som satt där bak hade dragit upp solskyddet på sin sida, så det blev hyfsat okej ändå.
Om det visar sig att ACn inte orkar mer så är det ingen katastrof. Det duger, fastän det är klent. Men det låter ju på er som att den inte ska vara såhär klen.

Det som är positivt är att bilen inte blir lika stekhet när man parkerar i solen, jämfört med till exempel vår Golf. Vet inte vad det beror på. De tonade rutorna kanske gör nytta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jag får alltmer intrycket att mitt AC problem är mjukvarurelaterat eller nåt. I morse körde jag iväg vid 16 grader utetemperatur, AC ställd på 19 som vanligt. Då drog den 1kW, men efter en stund märkte jag att den inte alls kylde, utan den värmde luften istället. Jag stängde av den helt då och allt var perfekt. Den måste ha kört med PTC värmaren. Helt galet och onödigt.
Sen klev en jobbarkompis in och vi körde 7 mil. ACn var på först, men då den plötsligt började blåsa iskallt stängde jag av fläkten igen, men den fortsatte blåsa, om än mindre. Plötsligt slutade den. Jättekonstigt. Eller inte. Den var ju avstängd egentligen. Men varför slutar den inte blåsa med en gång då?
Sen stod bilen parkerad i gassande sol hela dagen. När vi körde hem var det rejält varmt i bilen, 25 grader ute. Först blåste den bara varm luft och jag började bli irriterad. Efter kanske 5 minuter blev luften med ett slag plötsligt kall. Som om bilen plötslagt kommit på att den hade glömt att sätta på kompressorn eller nåt. Vi körde med fläkt i Auto 3 och inställda 19 grader. Det var inte överdrivet kallt i bilen, med fullt godkänt. Rumfläkt på 3 i ungefär en halvtimme. Sen kände vi att det blev lite för kallt under rumpan.
Lite senare på kvällen körde jag igen. Då var bilen sval initialt eftersom den hade stått i garaget. Och då betedde den sig som vanligt igen. Knappt så den blåste, ACn gjorde nästan ingenting och drog runt 300 Watt.
Det känns som att den kan kyla bra om den bara vill. Men den fattar extremt märkliga beslut kring hur ACn används.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Macki »

Hade min bil inne på uppdatering igår och de har ändrat lite i layouten
A178E3C4-DA20-4AAB-92D9-3FDDEF644D93.jpeg
Ska bli intressant och se om den får OTA
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag får alltmer intrycket att mitt AC problem är mjukvarurelaterat eller nåt. I morse körde jag iväg vid 16 grader utetemperatur, AC ställd på 19 som vanligt. Då drog den 1kW, men efter en stund märkte jag att den inte alls kylde, utan den värmde luften istället. Jag stängde av den helt då och allt var perfekt. Den måste ha kört med PTC värmaren. Helt galet och onödigt.
Sen klev en jobbarkompis in och vi körde 7 mil. ACn var på först, men då den plötsligt började blåsa iskallt stängde jag av fläkten igen, men den fortsatte blåsa, om än mindre. Plötsligt slutade den. Jättekonstigt. Eller inte. Den var ju avstängd egentligen. Men varför slutar den inte blåsa med en gång då?
Sen stod bilen parkerad i gassande sol hela dagen. När vi körde hem var det rejält varmt i bilen, 25 grader ute. Först blåste den bara varm luft och jag började bli irriterad. Efter kanske 5 minuter blev luften med ett slag plötsligt kall. Som om bilen plötslagt kommit på att den hade glömt att sätta på kompressorn eller nåt. Vi körde med fläkt i Auto 3 och inställda 19 grader. Det var inte överdrivet kallt i bilen, med fullt godkänt. Rumfläkt på 3 i ungefär en halvtimme. Sen kände vi att det blev lite för kallt under rumpan.
Lite senare på kvällen körde jag igen. Då var bilen sval initialt eftersom den hade stått i garaget. Och då betedde den sig som vanligt igen. Knappt så den blåste, ACn gjorde nästan ingenting och drog runt 300 Watt.
Det känns som att den kan kyla bra om den bara vill. Men den fattar extremt märkliga beslut kring hur ACn används.
Och/eller givare som inte funkar som dom ska…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Och/eller givare som inte funkar som dom ska…
Ja. Det är definitivt nåt som är skumt. Igår körde sambon och jag till stan. Bilen hade stått i garaget och det var angenämt svalt i bilen. ACn drog på nåt magiskt sätt ändå över 500W, oklart varför, det varken behövdes eller märktes. Troligen värmde den luften istället. Efter 13 minuter började den plötsligt blåsa iskall luft. Fläkten ökade till max och det blåste så vi fick sänka Auto-läget från 3 till 1. Då blev det hanterbart. Men egentligen var det fortfarande för kallt. Jättekonstigt. Det var ju bra innan.
Jag har aldrig varit med om att man måste fippla så mycket med ACn för att få en okej temperatur i bilen.
Sen parkerade vi på stan och då kom sambon på den sinnrika tanken att låta ACn vara påslagen under tiden. Det är ju milt sagt lite bökigt i Ioniq, men jag lyckades till sist att sätta den i utility-läge, låsa genom öppna fönstret, och så lät jag den gå. Och på så vis slapp vi kyla ner en uppvärmd bil som säkert hade tagit hela vägen hem. Det funkade som work around i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Hittade en sjukt bra genomgång om Auto-läget på regen. Jag själv använder Auto på nivå 2, men hade ingen aning om att det fanns "gömda" nivåer under nivå 1.

Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Jag får alltmer intrycket att mitt AC problem är mjukvarurelaterat eller nåt. I morse körde jag iväg vid 16 grader utetemperatur, AC ställd på 19 som vanligt. Då drog den 1kW, men efter en stund märkte jag att den inte alls kylde, utan den värmde luften istället. Jag stängde av den helt då och allt var perfekt. Den måste ha kört med PTC värmaren. Helt galet och onödigt.
Sen klev en jobbarkompis in och vi körde 7 mil. ACn var på först, men då den plötsligt började blåsa iskallt stängde jag av fläkten igen, men den fortsatte blåsa, om än mindre. Plötsligt slutade den. Jättekonstigt. Eller inte. Den var ju avstängd egentligen. Men varför slutar den inte blåsa med en gång då?
Sen stod bilen parkerad i gassande sol hela dagen. När vi körde hem var det rejält varmt i bilen, 25 grader ute. Först blåste den bara varm luft och jag började bli irriterad. Efter kanske 5 minuter blev luften med ett slag plötsligt kall. Som om bilen plötslagt kommit på att den hade glömt att sätta på kompressorn eller nåt. Vi körde med fläkt i Auto 3 och inställda 19 grader. Det var inte överdrivet kallt i bilen, med fullt godkänt. Rumfläkt på 3 i ungefär en halvtimme. Sen kände vi att det blev lite för kallt under rumpan.
Lite senare på kvällen körde jag igen. Då var bilen sval initialt eftersom den hade stått i garaget. Och då betedde den sig som vanligt igen. Knappt så den blåste, ACn gjorde nästan ingenting och drog runt 300 Watt.
Det känns som att den kan kyla bra om den bara vill. Men den fattar extremt märkliga beslut kring hur ACn används.
Och/eller givare som inte funkar som dom ska…

Hmmmmm kanske är givaren som inte funkar… Nu var det 18 C ute och jag hade innertemp på 21 C med Autofläkt på max. Ingen luft alls i bilen och blev jobbigt. Inte förrän jag ändrade till 20 C så gick ventilationen igång… Kasst. Det är märkligt med elbilar (inte bara Tesla): bara för att det är en elbil så ska man uppfinna allt på nytt. Allt som funkat i 100 år börjar helt plötsligt krångla: dörrhandtag, AC, Mercedes kvalitetskänsla mm mm
Skriv svar