Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Så, nu är det kl 20:00 och jag ville åt den där billiga elen som finns i ledningarna just nu. Jag har pillat i nästan 10 minuter och utan att veta vad som slutligen gjorde skillnaden så laddar bilen nu med min Tesla WC. Det känns lite som att det fungerar att ändra lite random inställningar inför varje laddning.
Nu laddar jag till 80% med billig el.
Nu laddar jag till 80% med billig el.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
I Sverige varje år såvitt jag vet (de flesta andra länder varannat år) Kostnaden ??Swede1 skrev:Hur ofta ska I5 servas och vad kostar det?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Inatt var det smartladdning enligt Tibber. Bilen hade inställd avfärdstid och förvärmning på och skulle ladda till 100%Tessi19 skrev:Såhär blev det:Tessi19 skrev:Oke testade nu att sätta I5 på Easee boxen med Tibber smartladdning.
Förberedelse:
Bilen hade redan laddningsschema inställd att ladda med prioriterad laddning 23-04. AC uppvärmning och avfärdtid 07:30.
Tibber smartladdning på med avfärdatid 7:20.
(Finns alltid 6A tillgängligt för värmaren på laddboxen enligt inställningen)
Inkoppling:
Sätter sladden i laddboxen sedan i bilen. Laddboxen försöker kommunicera med bilen och bilen sätter sig i vänteläge enligt bilens inställning. Sedan efter några 10sekunder börjar bilens laddningslampor blinka från 1-4 samt att Easee (genom Tibber) visar att det är ett kommunikationsfel.
Jag tar ut sladden efter att ha öppnat bilen och gör om. Samma sak igen.
Jag tar ut sladden ändrar i bilens inställningar till ingen planerad laddning, ingen avfärdstid och ingen AC förvärmning. Pluggar in sladden igen och då slås smartladdning på med Tibber. Alltså väntar till 01:00 för billigare el.
Bilens lampa visar att den står klar för laddning.
Öppnar appen och ställer in allt igen enligt ovan utan att det påverkar resten.
Nu far vi se vad som händer.
Några saker jag tänker:
1) bilens inställningar och kommunikation med laddboxen fungerar inte fint.
2) bilen accepterar inte att laddboxen styr när det finns inställningar i bilen.
3) förmodligen går allt bra om man gör det ena eller det andra.
A) Alltså låta Tibber styra laddning, fradgan är då om AC förvärmning funkar.
B) låta bilen styra till förmodade billigare tider (ip vet man det inför natten så kan man justera men det är ett himla appande som man inte vill)
4) vill man det bästa av båda världar så behöver man förmodligen ställa in först bilen och sedan sätta på smartladdning i Tibber eller tvärtom som ja gjorde nu först smartladdning i Tibber och sedan ändra i bilen.
Jag återkommer imorgon om resultatet, har några nätter till för har nu bara ställt in laddning från 38-50% (för dyrt i natt!)
Imorgon med andra inställningar till 60%
Bilen var laddat och började ladda när det var dags enligt Tibbers smartladdning kl. 01. Bilen laddade till 50% (på 1,5 timme) som var inställningen i bilen.
Däremot har bilen inte kunnat sätta igång AC förvärmningen. Jag förmodar pga att laddboxen då har bestämt att lågpristiden vid 07 var över och 6A räcker inte för bilen att kunna sätta igång AC?? När jag satte den igång med appen körde den på men tog all ström från batteriet oavsett om jag släppte strömmen på laddboxen fritt.
Inatt ska jag bara köra på bilens schema (till 60%) inklusive AC utan smartladdning via Tibber.
Återkommer med resultat imorgon!
Edit: orkade inte att gå ut på morgonen för att höra om det det där läge du Mati hade att den går på och av hela tiden. Den var inte det två timmar efter att den borde ha börjat värma och inget har tagits från batteriet (var på 50%) och ingen ström togs från Easee.
Bilen var laddat till 100% och förvärmning gick på 30 minuter innan avfärd och tog laddboxens ström. Blir mycket av och på med den strömmen som dras från laddboxen. Basen ligger på 0,15kW men toppar till ofta 5kW och några ggr 9,9kW.
Enligt appen är det samtidigt laddning som är på trots 100% i batteriet, förmodligen för att just kunna dra strömmen från laddboxen. Har väl att göra med kommunikationen mellan bil och laddbox antar jag.
Låter i alla fall som att den sista är den bästa konfigurationen.
Nackdelen är att Tibber utgår ifrån att bilen är på 50% innan laddning som gäller för bilar som inte har en Power-Up i Tibber. Nissan, Kia, Hyundai, Polestar, Mazda, MG har bland andra inte det. Däremot kan man i kontakt med Tibber ändra på det enligt deras hemsida!!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu helt plötsligt så var de sparade platserna Hem och Kontor borta från Infotainmentsystemet… Skumt. Undrar om uppdateringen också nollställts? Så mkt hyss bilen har för sig. Jag har aldrig snabbladdat den ens.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Min glömmer också lite random inställningar. Lite svårt att säga vad det är, men saker som jag vet att jag har ställt in försvinner plötsligt när jag startar bilen igen. Det kanske ska vara så, inte vet jag.Aida skrev:Nu helt plötsligt så var de sparade platserna Hem och Kontor borta från Infotainmentsystemet… Skumt. Undrar om uppdateringen också nollställts? Så mkt hyss bilen har för sig. Jag har aldrig snabbladdat den ens.
Har heller aldrig snabbladdat, vet inte riktigt om jag skulle våga heller. Men å andra sidan har jag bara kört 100 mil hittills. Alla dessa konstiga saker som mjukvaran får för sig är lite enerverande faktiskt.
Inatt är elen billig och jag skulle hemskt gärna ladda till 80% igen. Jag får köpa en trisslot, chansen att vinna är nog större än att bilen laddar i natt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Inte märkt av någonting och jag snabbladdar 90% av min laddning just nu.
Kanske är så man har kvar sina inställningar.
Kanske är så man har kvar sina inställningar.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kors i taket, batteriet är på 80% igen. Otroligt.
Denna gången var det (oavsiktligt) en annan approach som tydligen funkar.
Jag hade schemaläggningen inställd på kl 20:00-06:00 sedan tidigare. Men bilen har stått oinkopplad i flera dagar.
Igår kväll stoppade jag in laddsladden från Tesla WCn och bilen började ladda omedelbart. Detta har aldrig hänt. Sen kom jag på att det var efter kl 20:00 och då fick den ju faktiskt ladda enligt schema.
Sen ändrade jag schemaläggningen till kl 02:00 och bilen gick över till vänteläge. Laddningen startade igen kl 02:00 enligt appen, precis som planerat.
Detta var nytt, att den faktiskt börjar ladda omedelbums från WCn, dessutom helt utan krångel, trodde jag inte var möjligt. Hittills har jag aldrig fått det att fungera, vad jag än har försökt.
Detta måste ju alla gånger ha med schemaläggningen att göra. Jag ska testa samma sak igen idag. Jag ändrar schemaläggningen så att den laddar direkt och så ändrar jag till den önskade tiden. Fungerar det så kan jag avbeställa easee-laddboxarna.
Denna gången var det (oavsiktligt) en annan approach som tydligen funkar.
Jag hade schemaläggningen inställd på kl 20:00-06:00 sedan tidigare. Men bilen har stått oinkopplad i flera dagar.
Igår kväll stoppade jag in laddsladden från Tesla WCn och bilen började ladda omedelbart. Detta har aldrig hänt. Sen kom jag på att det var efter kl 20:00 och då fick den ju faktiskt ladda enligt schema.
Sen ändrade jag schemaläggningen till kl 02:00 och bilen gick över till vänteläge. Laddningen startade igen kl 02:00 enligt appen, precis som planerat.
Detta var nytt, att den faktiskt börjar ladda omedelbums från WCn, dessutom helt utan krångel, trodde jag inte var möjligt. Hittills har jag aldrig fått det att fungera, vad jag än har försökt.
Detta måste ju alla gånger ha med schemaläggningen att göra. Jag ska testa samma sak igen idag. Jag ändrar schemaläggningen så att den laddar direkt och så ändrar jag till den önskade tiden. Fungerar det så kan jag avbeställa easee-laddboxarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja ni inte lätt att göra rätt med Ioniq5.
Gjorde som tidigare; Easee styr laddning och bilen ska sätta på förvärmning på morgonen.
Så blev det inte trots att det fungerade tidigare. Ingen förvärmning som startades 30 min innan avfärd….
Gjorde som tidigare; Easee styr laddning och bilen ska sätta på förvärmning på morgonen.
Så blev det inte trots att det fungerade tidigare. Ingen förvärmning som startades 30 min innan avfärd….
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Får ni problem med internet i bilen (så att ni t.ex inte når den från appen) så starta om datorn i bilen (tryck in något i lilla hålet längst till höger på AC-delen). Bluelink-supporten meddelar att det har varit serverproblem. Inte alla bilar fick problem att återansluta, men om ni är drabbade så är det lösningen. Går tydligen även att toggla Offline-Mode/Online-Mode någonstans i bilen för att det ska hoppa igång.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Men så funkade det igen med ny omgång i går. Inte gjort något annat, varför???Tessi19 skrev:Ja ni inte lätt att göra rätt med Ioniq5.
Gjorde som tidigare; Easee styr laddning och bilen ska sätta på förvärmning på morgonen.
Så blev det inte trots att det fungerade tidigare. Ingen förvärmning som startades 30 min innan avfärd….
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tack för upplysningen, har inte själv haft problemet men bra att just få sådana återkopplingar!DanneLKPG skrev:Får ni problem med internet i bilen (så att ni t.ex inte når den från appen) så starta om datorn i bilen (tryck in något i lilla hålet längst till höger på AC-delen). Bluelink-supporten meddelar att det har varit serverproblem. Inte alla bilar fick problem att återansluta, men om ni är drabbade så är det lösningen. Går tydligen även att toggla Offline-Mode/Online-Mode någonstans i bilen för att det ska hoppa igång.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag tycker din teori låter väldigt sannolik. Jag har fått trycka in vissa DC-handskar hårdare också. Det kan vara så att det blir bättre med tiden när porten är mer inkörd.mati skrev:Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kanske är det så men tror även att Easee kan störa en del. Hade imorse med Leaf 2015 att den inte ville hålla igång uppvärmningen. Stängde av efter 2 minuter. Det har inte varit något problem tidigare.mati skrev:Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
Gällande Ioniq5 har jag sladden låst i bilen hela tiden tills jag öppnar den. Så det jag hade för några dagar sedan att den inte satt på förvärmning var nog inte kopplat till din teori om låset. Betyder inte att det inte kan vara så för din del Mati! Du har ju annan kombi med TWC och Ioniq5.
Inatt blir det Leafen igen så kollar hur det är på morgonen igen med värmning.
Laddning har jag aldrig haft problem med i den konfigurationen jag kör Easee-Tibber-Leaf/Ioniq5.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hoppas att min hemmagata inte är enkelriktad i båda hållen på den uppdateringen.DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Såg inte ut som det var någon ny kartversion i den då felet är från den som levererar deras kartor, men kanske?Walker skrev:Hoppas att min hemmagata inte är enkelriktad i båda hållen på den uppdateringen.DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Walker skrev:Hoppas att min hemmagata inte är enkelriktad i båda hållen på den uppdateringen.DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Tur att bilen ändå går att köra mot enkelriktat. Tänk om det hade varit en level5-bil. Då hade du varit tvungen att stanna hemma i det fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nånting är det ju. Om det är ett mekaniskt problem snarare än ett tekniskt så är det ju hursomhelst varken nödvändigt eller särskilt meningsfullt för mig att skaffa ett gäng nya laddboxar. Jag har visserligen beställt 2 easee-boxar för ett tag sen, och enligt gubben jag pratade med fanns de på lager. Men de har aldrig hört av sig mer sedan dess. Jag antar att alla är sjuka just nu, så som överallt. Det ger mig lite mer tid att testa olika teorier. Jag verkar ju hittat ett sätt att få bilen att lira med min WC. Jag lutar åt att avbeställa easee-boxarna igen. Det är ju inga billiga grejer direkt.Tessi19 skrev:Gällande Ioniq5 har jag sladden låst i bilen hela tiden tills jag öppnar den. Så det jag hade för några dagar sedan att den inte satt på förvärmning var nog inte kopplat till din teori om låset. Betyder inte att det inte kan vara så för din del Mati! Du har ju annan kombi med TWC och Ioniq5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Dessutom verkar Kinnekulle energi rätt så dyrt. Jag tänker på en Easee till men det skulle kosta 9000krmati skrev:Nånting är det ju. Om det är ett mekaniskt problem snarare än ett tekniskt så är det ju hursomhelst varken nödvändigt eller särskilt meningsfullt för mig att skaffa ett gäng nya laddboxar. Jag har visserligen beställt 2 easee-boxar för ett tag sen, och enligt gubben jag pratade med fanns de på lager. Men de har aldrig hört av sig mer sedan dess. Jag antar att alla är sjuka just nu, så som överallt. Det ger mig lite mer tid att testa olika teorier. Jag verkar ju hittat ett sätt att få bilen att lira med min WC. Jag lutar åt att avbeställa easee-boxarna igen. Det är ju inga billiga grejer direkt.Tessi19 skrev:Gällande Ioniq5 har jag sladden låst i bilen hela tiden tills jag öppnar den. Så det jag hade för några dagar sedan att den inte satt på förvärmning var nog inte kopplat till din teori om låset. Betyder inte att det inte kan vara så för din del Mati! Du har ju annan kombi med TWC och Ioniq5.
Min befintliga (via Tibber) kostade 5,5 tkr inkl kabeldragning. En bredvid borde inte kosta så mycket.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, han sa "ungefär" 20k för 2 stycken inklusive installation och med lastbalansering mot huvudsäkringen. Men han kunde inte ge mig ett exakt pris för installationen. Det kan alltså bli ännu dyrare.Tessi19 skrev:Dessutom verkar Kinnekulle energi rätt så dyrt. Jag tänker på en Easee till men det skulle kosta 9000kr
Min befintliga (via Tibber) kostade 5,5 tkr inkl kabeldragning. En bredvid borde inte kosta så mycket.
Enligt honom tar det 1-2 arbetsdagar för elektrikern. Jag förstår inte riktigt varför. Hade jag fått göra det själv så hade det tagit max en förmiddag.
Så jag håller med. Det är rätt dyrt. För dyrt antagligen. Jag får avbeställa helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?mati skrev:Ja, han sa "ungefär" 20k för 2 stycken inklusive installation och med lastbalansering mot huvudsäkringen. Men han kunde inte ge mig ett exakt pris för installationen. Det kan alltså bli ännu dyrare.
Enligt honom tar det 1-2 arbetsdagar för elektrikern. Jag förstår inte riktigt varför. Hade jag fått göra det själv så hade det tagit max en förmiddag.
Så jag håller med. Det är rätt dyrt. För dyrt antagligen. Jag får avbeställa helt enkelt.
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hur hittade du den uppdateringen? Jag gick in i uppdateringsprogrammet som är nedladdat på min PC och där fanns bara novemberuppdateringen. Det stod bara Vill du ladda ned den igen? Så gick jag in på hemsidan Efter att ha googlat Update Hyundai Infotainmentsystem och valde Europa Svenska och där fanns bara notis om novemberuppdateringen. Jag har för mig att det var nåt skumt sist också och att man på nåt sätt ändå kunde kolla att uppdateringen var från december men kunde inte hitta det nu… Jag fattar ingenting. Varför ska de göra allt så jäkla svårt och komplicerat för?!DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Samma som sist att Hyundai inte uppdaterat hemsidan och inte döpt om allt korrekt. Riktigt dåligt faktiskt.Aida skrev:Hur hittade du den uppdateringen? Jag gick in i uppdateringsprogrammet som är nedladdat på min PC och där fanns bara novemberuppdateringen. Det stod bara Vill du ladda ned den igen? Så gick jag in på hemsidan Efter att ha googlat Update Hyundai Infotainmentsystem och valde Europa Svenska och där fanns bara notis om novemberuppdateringen. Jag har för mig att det var nåt skumt sist också och att man på nåt sätt ändå kunde kolla att uppdateringen var från december men kunde inte hitta det nu… Jag fattar ingenting. Varför ska de göra allt så jäkla svårt och komplicerat för?!DanneLKPG skrev:220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Laddar du ner den och pluggar in i bilen kommer det stå 220107.
Edit:
Går rykten om att Hyundai nu tagit bort den och det fortfarande är 211214-versionen om man försöker ladda ner nu. Har inte bekräftat det själv. Så det kan vara så att man släppte den för tidigt och ångrade sig? Rörigt värre.
https://www.ioniqforum.com/threads/new- ... ost-478293
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19