Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Här kan man läsa om klimatpåverkan för de olika gaserna.
http://alltomfgas.se/koldmedietabell
GWP-värdet är koldioxidekvivalent. 1430 för R134a betyder alltså att 1kg köldmedium har samma växhuspåverkan som 1,43ton CO2 när det släpps ut i luften. Värt att fundera på när alla ska ha AC i sina bilar. Det var därför det förbjöds för några år sedan. Men det finns fortfarande massor med äldre bilar som använder det.
Notera värdet 10900 för R12. Detta användes innan R134a blev standard. Tack och lov var det inte så vanligt med AC vid den tiden.
http://alltomfgas.se/koldmedietabell
GWP-värdet är koldioxidekvivalent. 1430 för R134a betyder alltså att 1kg köldmedium har samma växhuspåverkan som 1,43ton CO2 när det släpps ut i luften. Värt att fundera på när alla ska ha AC i sina bilar. Det var därför det förbjöds för några år sedan. Men det finns fortfarande massor med äldre bilar som använder det.
Notera värdet 10900 för R12. Detta användes innan R134a blev standard. Tack och lov var det inte så vanligt med AC vid den tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Yes så var det på lappen. Det var ett R med några siffror. Men med din förklaring vet jag inte om jag blir lyckligare med just det ??!mati skrev:Kan det stå R1234yf på lappen? Så heter det nya köldmediet som ska ersätta R134a.Tessi19 skrev:Uhm har för mig att jag känner igen numret du skriver R134 och att det stod på en lapp som låg kvar i bilen. Visste inte om det men låter inte alls bra!!! Sitter man och kör på el för att minska påverkan på miljön blir det ändå fel igen, vad trött man blir på sånt.
Och borde vara så som du säger Mati, är det tomt läcker det…. Tracer i gasen borde nu kunna ge svar på var läckan finns.
Det har mindre klimatpåverkan, men det är istället lättantändligt och extremt giftigt när det brinner. Det vill man med andra ord inte ha in i kupén. Luftvärmepumpar som installeras i hemmet får inte ha skarvar på insidan, ska man skarva så måste skarvarna ligga på utsidan så att skiten inte läcker in i huset. Bra va?
Det är alltså pest eller kolera, oavsett så vill man inte att eländet läcker ut. Tracer vet jag inte om det hjälper. Jag jag haft en läckande AC tidigare. Läckan hittades aldrig. Jag körde till sist helt enkelt utan. Det var ingen jättekatastrof för mig.
Tack för infon om kylväskor, världen blir nog inte bättre men mindre sämre kanske tills man hittar att man får cancer av det eller värre.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
En tanke, eftersom bilarna är så pass nya, istället för att det har läckt, kan det vara så att det var dåligt
redan från fabrik? Jag tänker att ni kanske inte har haft anledning att bedöma hur AC funkat
förrän nu? Dvs det kanske inte (förhoppningsvis) är något läckage
redan från fabrik? Jag tänker att ni kanske inte har haft anledning att bedöma hur AC funkat
förrän nu? Dvs det kanske inte (förhoppningsvis) är något läckage
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har samma fundering.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.mati skrev:Har samma fundering.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Elbilsmenyn -> peka på bilen -> andra punkten i menynKlintan skrev:Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Var nånstans badar bilen då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
OBS: Menyn syns inte om du har split screen påslaget.mati skrev:Elbilsmenyn -> peka på bilen -> andra punkten i menynKlintan skrev:Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Var nånstans badar bilen då?
Energimätaren finns inne i "EV".
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tack! En kollega som tycker det är så roligt att hålla på med lackskydd att han även tar hand om min bil.mati skrev:Elbilsmenyn -> peka på bilen -> andra punkten i menynKlintan skrev:Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Var nånstans badar bilen då?
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.Walker skrev:Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Där är ju en fördel med mer traditionella bilmärken och deras ÅF-kedjor; finns ju väldigt mycket bättre nät av verkstäder över hela landet.Tessi19 skrev:Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.Walker skrev:Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Med Tesla så är det rätt begränsat om man inte bor i/runt en av ganska få storstäder. Där är ju en klar nackdel med Tesla för andra som bor långt ifrån ett Tesla SC.
Om laddnätet SuC är (eller numera mest rättare sagt var) en stor infrastrukturfördel för Tesla, så är ju de extremt få verkstäderna i landet en stor infrastrukturnackdel för Tesla.
Men det sagt så verkar det som Hyundai har rätt mycket kvalitetsproblem de också (både mjukvara och hårdvara).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja det tänkte jag också på när du skrev det, att den drog lite väl mycket för värmen.mati skrev:Har samma fundering.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
Vill minnas att min Leaf drog typ ett par kW med PTC och den körde ju dessutom med samma prylar som i
en fossilare dvs vattenburen och en värmeväxlare till luft (svinkorkat)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Mobile service? 0 km från hemmet/jobbet.Tessi19 skrev:Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.Walker skrev:Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, det verkar vara lite varierande. Jag kan inte klaga, min bil är det inget fel på vad jag kan se. Bortsett från ACn som inte funkar, men det lägger jag ingen stor vikt på. Hur ofta är det så varmt att man verkligen behöver den liksom? Typ en gång om året.martinot skrev:Men det sagt så verkar det som Hyundai har rätt mycket kvalitetsproblem de också (både mjukvara och hårdvara).
Och förutom den buggiga mjukvaran såklart. En bekant som kör en Kona säger samma sak. Bilen är det inget fel på, men mjukvaran är en katastrof.
Hyundai har som redan nämnts den stora fördelen att verkstaden är runt hörnet, och dessutom är det långa garantier. Jag bryr mig inte så mycket när saker krånglar, så länge det inte medför en massa besvär och kostnader.
E-tronen hade också en massa problem, och verkstaden var nära. Nackdelen var dock att garantin gick ut efter bara två korta år. Jag var hela tiden livrädd att nånting dyrt skulle gå sönder efter garantin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Intressant. Samma sak med min. Vid hård inbromsning glappar sätet/faller lite framåt.Walker skrev:Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Efter senaste uppdateringarna har jag inte haft någon bugg alls och innan var det egentligen bara Zombie-modesom ställde till det någon minut innan det löste sig. Jag har haft bilen i 6 månader och inga garantiåtgärder än så länge. Men på en helt ny bilmodell kanske man ska förvänta sig att det blir ett och annat som måste åtgärdas? Tryggt med verkstad nära och lång garanti i så fall.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Bara att kontakta din närmsta verkstad.Skabb1 skrev:Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Intressant. Samma sak med min. Vid hård inbromsning glappar sätet/faller lite framåt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Alltså när man läser trådarna på internationella Ioniq-forumet får man ju inte direkt några positiva vibbar angående AC-problemet. Det verkar vara ett rätt vanligt fel att ACn inte fungerar på splirrans nya bilar, såväl I5 som EV6, och lika vanligt är det att folk inte får sina bilar lagade förrän efter flera månader. Tydligen behöver man byta typ rubb och stubb för att få nägorlunda ordning på det.
De som bara får en "påfyllning" är behjälpta i några få dagar, sen slutar den återigen att fungera. Precis som förväntat alltså. Och då kvittar det ju.
En himla tur att vi bor i ett land där värme i bilen är betydligt viktigare än kyla. Tråkigt för folk som bor i varmare länder.
Själv testade jag igår och körde med ACn på lägsta möjliga inställning, auto på max, rumpkyla på 1. Utetermometern visade 16-19 grader. Jag körde i en halvtimme. Det var inte supervarmt i bilen, men jag tycker att jag borde typ frusit ihjäl med den setupen. Det var lagom varmt, men inte kallare än så. Ganska uppenbart att ACn inte funkar i min bil. Och det har den troligen aldrig gjort. Frågan är om den någonsin kommer göra det. Dumt den dagen man ska sälja bilen, för jag antar att de flesta tycker det är viktigt med AC. Det får bli vid rätt årstid då.
https://www.ioniqforum.com/threads/air- ... lem.40018/
https://www.ioniqforum.com/threads/a-c-issues.41694/
De som bara får en "påfyllning" är behjälpta i några få dagar, sen slutar den återigen att fungera. Precis som förväntat alltså. Och då kvittar det ju.
En himla tur att vi bor i ett land där värme i bilen är betydligt viktigare än kyla. Tråkigt för folk som bor i varmare länder.
Själv testade jag igår och körde med ACn på lägsta möjliga inställning, auto på max, rumpkyla på 1. Utetermometern visade 16-19 grader. Jag körde i en halvtimme. Det var inte supervarmt i bilen, men jag tycker att jag borde typ frusit ihjäl med den setupen. Det var lagom varmt, men inte kallare än så. Ganska uppenbart att ACn inte funkar i min bil. Och det har den troligen aldrig gjort. Frågan är om den någonsin kommer göra det. Dumt den dagen man ska sälja bilen, för jag antar att de flesta tycker det är viktigt med AC. Det får bli vid rätt årstid då.
https://www.ioniqforum.com/threads/air- ... lem.40018/
https://www.ioniqforum.com/threads/a-c-issues.41694/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Visst, men samtidigt tog det för mig inte mer än 2 veckor innan ny PTC fanns på plats för att bytas. Inte alls det som skrivs om ffa i USA.mati skrev:Alltså när man läser trådarna på internationella Ioniq-forumet får man ju inte direkt några positiva vibbar angående AC-problemet. Det verkar vara ett rätt vanligt fel att ACn inte fungerar på splirrans nya bilar, såväl I5 som EV6, och lika vanligt är det att folk inte får sina bilar lagade förrän efter flera månader. Tydligen behöver man byta typ rubb och stubb för att få nägorlunda ordning på det.
De som bara får en "påfyllning" är behjälpta i några få dagar, sen slutar den återigen att fungera. Precis som förväntat alltså. Och då kvittar det ju.
En himla tur att vi bor i ett land där värme i bilen är betydligt viktigare än kyla. Tråkigt för folk som bor i varmare länder.
Själv testade jag igår och körde med ACn på lägsta möjliga inställning, auto på max, rumpkyla på 1. Utetermometern visade 16-19 grader. Jag körde i en halvtimme. Det var inte supervarmt i bilen, men jag tycker att jag borde typ frusit ihjäl med den setupen. Det var lagom varmt, men inte kallare än så. Ganska uppenbart att ACn inte funkar i min bil. Och det har den troligen aldrig gjort. Frågan är om den någonsin kommer göra det. Dumt den dagen man ska sälja bilen, för jag antar att de flesta tycker det är viktigt med AC. Det får bli vid rätt årstid då.
https://www.ioniqforum.com/threads/air- ... lem.40018/
https://www.ioniqforum.com/threads/a-c-issues.41694/
Som du säger har man ofta inte behov av kraftig kyla men den dagen man inte har det med 25 grader ute (typ semester på kontinenten ) blir det inte roligt att köra bil. Jag kommer fortsätta att åka till verkstaden tills allt fungerar som det ska.
Skönt att det är nära och trevligt bemötande och ofta snabbt!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag fick en tid på fredag. Vi får se vad de kommer fram till.
Funkar det så funkar det. Vi åker inte till kontinenten ändå.
Funkar det så funkar det. Vi åker inte till kontinenten ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
är det metallic eller solid svart?Klintan skrev:Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Enligt denna så är det pärlemo:HelectriC skrev:är det metallic eller solid svart?Klintan skrev:Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2
Men den svarta verkar vara mest känslig. Oftast den som jag sett bilder på med repor runt handtagen...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19