Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Tror dock att nyare diesel utan malus inte är så billiga, tyvärr.
Nej, men de tappar inte så mycket heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Det känns lite som att Golfen även fortsättningsvis är den bilen jag kommer använda mest. Framförallt på vintern. Den har bakrutetorkare, infälld backkamera och strålkastarspolning.
Det är just detta som gör mig extremt tveksam om Ioniq5 verkligen är rätt bil för mig. För jag vet ju redan nu att jag kommer störa mig på dessa uppenbara brister. Och det är inga småsaker direkt. Det är ju säkerhetsrelevant.
Tog ut min i förrgår och är också tveksam till att det är rätt bil för oss. Men nu kör jag den tills bonusen trillar in. Då tar vi nytt beslut. Är tämligen säker på att vi inte kommer förlora några slantar på det. Minst 495K lär jag få för den om ett knappt år.
Ja, det är nånting jag funderar på också. I vanliga fall är det ju vansinne att byta bort en bil så tidigt, men i det här fallet kan det vara en fördel att Hyundai tydligen inte klarar av att leverera tillräckligt många bilar i tid. Det kan vara en faktor som håller andrahandsvärdet uppe. Det dumma är bara att man inte vet förrän om ett år. Jag menar, vem vet, de kanske sänker priset med 100k om några månader, och vipps så har billen tappat minst lika mycket i värde. Det har ju hänt tidigare, i mitt fall typ varje gång jag köp en ny elbil, och det lär hända igen. Så sett har jag ett problem med att köpa en så pass dyr bil "så länge". Planerar man verkligen att byta bil igen redan om ett år så ska man kanske satsa på nåt billigt istället. En nyare diesel utan malus lär hålla värdet betydligt bättre gissar jag.
Jag tycker det är svårt att tänka att köpa bilar så länge, här pratar vi en halv miljon. Kanske det finns många miljonärer på forumet och då man kanske kan göra det som infaller men annars. Hur är det med hållbara val, miljöval osv.

Jag har köpt I5, är nöjd allmänt men missnöjd med saknaden av vindrutetorkaren, det är ju inte något som går att uppdatera. Har haft tidigare bilar med sämre sikt pga fönstrets storlek och skymning pga säte bak. Stor del av året blir det nog bra men inte nu med snön och slask.
Mjukvara fel är retliga men brukar lösa sig med tiden.

Det finns alltid någonting att klaga på, på allt. Arbete, livet, vädret och bilen. Så länge man själv är tillräckligt nöjd är det bra. Vet man att man är nojig med vissa grejer på bilar, köp annat som man är mer nöjd med.

Ett helt onödigt inlägg kanske…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Dafro skrev:
Tror dock att nyare diesel utan malus inte är så billiga, tyvärr.
Nej, men de tappar inte så mycket heller.
Sant.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DavidS »

Är väldigt förtjust i min I5, den har en del tillkortakommanden, men överlag är den annorlunda än allt annat just nu - den är rymlig, bekväm och gör inga anspråk på sportighet överhuvudtaget vilket på sätt och vis är rätt befriande. Dessutom riktigt cool och extremt genomarbetad - iallafall designmässigt. Kul detaljer och kul funktioner både här och där.

Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

DavidS skrev:
Är väldigt förtjust i min I5, den har en del tillkortakommanden, men överlag är den annorlunda än allt annat just nu - den är rymlig, bekväm och gör inga anspråk på sportighet överhuvudtaget vilket på sätt och vis är rätt befriande. Dessutom riktigt cool och extremt genomarbetad - iallafall designmässigt. Kul detaljer och kul funktioner både här och där.

Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
”Extremt genomarbetad…” :roll: Om du menar krånglig så köper jag det. 671 sidor bruksanvisning (ja, bara på Svenska eller Koresvenska). När jag satte mig i Teslan begrep jag på 10 minuter. Jag brukar vara ganska snabb att lära mig tekniska prylar, men den här….
…skulle bytt till Y.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DavidS »

Beror väl på vilken bil man kommer ifrån. Uppfattar den inte krångligare än exv Etron eller egentligen vilken annan moden bil som helst. Men den tar förstås längre tid att vänja sig vid och hitta i än Teslan (som ju är extremt intuitivt, men det är ju också kanske dess absolut främsta egenskap)


[/quote]”Extremt genomarbetad…” :roll: Om du menar krånglig så köper jag det. 671 sidor bruksanvisning (ja, bara på Svenska eller Koresvenska). När jag satte mig i Teslan begrep jag på 10 minuter. Jag brukar vara ganska snabb att lära mig tekniska prylar, men den här….
…skulle bytt till Y.[/quote]
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DavidS »

Dafro skrev:
Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.

Vi kan väl sluta oss till att det som är bekant är enkelt och det som inte är bekant är svårt. :lol:
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

DavidS skrev:
Vi kan väl sluta oss till att det som är bekant är enkelt och det som inte är bekant är svårt. :lol:
Håller inte alls med dig. Inte för mig ivf. enligt min personliga erfarenhet.

Har kört en massa Volvo och en massa Mercedes innan vi skaffade vår första Tesla, men redan efter 2-3 dagar med min första Tesla M3 så hittade jag enklare runt i menyerna och systemet än i alla de andra bilar jag använt i över 10 års tid.

Än idag så är jag inte lika bekväm med vår Mercedes menysystem/GUI.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?
Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?
Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.
Det är ju riktigt gällande vissa av de mindre frekvent använda funktionerna på en skärm, men nu har det ju även börjat komma på många bilar som skiftar funktion på de fysiska knapparna. Tex. mellan HVAC och media.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?
Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.
Det är ju riktigt gällande vissa av de mindre frekvent använda funktionerna, men nu har det ju även börjat komma på många bilar som skiftar funktion på knapparna. Tex. mellan HVAC och media.
Är väl en vanesak men det var enklare i min gamla Saab 900 från 80 ändå, men inte med det sagt att jag vill byta tillbaks till den.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?
Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.
Det är ju riktigt gällande vissa av de mindre frekvent använda funktionerna, men nu har det ju även börjat komma på många bilar som skiftar funktion på knapparna. Tex. mellan HVAC och media.
Är väl en vanesak men det var enklare i min gamla Saab 900 från 80 ändå, men inte med det sagt att jag vill byta tillbaks till den.
Men den hade ju inte heller så mycket funktioner, som tex. navigering, media eller detaljerade inställningar i bilen?

Ännu "enklare" är det ju med en cykel, och ännu enklare att promenera. Om man skall köra på det konceptet och argumenten. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DavidS skrev:
Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Förmodligen har du rätt i det mesta du skriver, men just räckvidden är nog det enda som troligen inte stör mig. Kom ihåg att jag alltid föredragit vår e-Golf före både Teslan och Audin. Och den tar sig inte mer än 20 mil på en laddning. Räckvidd är inget problem så som jag kör. Det är de mer eller mindre små detaljerna som jag troligen kommer störa mig på. För dåligt bagage för hundarna, kasst helljus utan matrix, ingen bakrutetorkare, osv. Att vi sedan här hemma inte är överens om bilen gör saken inte lättare.
Däremot så finns ju en stor fördel med I5 jämfört med e-tron och det är kostnadsbilden. Med facit i hand vet jag nu att e-tron har kostat mig ungefär 12k/mån i privata pengar. Det ligger trots alla bakslag rätt nära den initialt beräknade månadskostnaden. Ioniq5 kommer ligger nånstans runt 5500kr/mån. Och bara det gör saken betydligt trevligare. Jag kan då ta ut 5000kr/mån mer, vilket skulle motsvara en löneökning på 25% med min nuvarande lön, utan att det märks i företagets kassa överhuvudtaget. Det är allt annat än försumbart såklart. Lyckas jag bara att komma ihåg det så tror jag inte att jag blir så himla missnöjd med bilen ändå. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Skulle inte säga att i5 är svår att navigera i menyerna. Är det perfekt? Nej, men svårt är det knappast. Tror snarare att det är ointresse som gör det svårt. Min sambo avskydde menyerna i Tesla, medans jag hittade direkt pga av alla videos jag sett innan och då jag har en annan teknikvana. Om Tesla är så lätt hade det inte ställts frågor om ”lätta” inställningar i grupperna. Finns inget system som känns logiskt för alla.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
DavidS skrev:
Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Förmodligen har du rätt i det mesta du skriver, men just räckvidden är nog det enda som troligen inte stör mig. Kom ihåg att jag alltid föredragit vår e-Golf före både Teslan och Audin. Och den tar sig inte mer än 20 mil på en laddning. Räckvidd är inget problem så som jag kör. Det är de mer eller mindre små detaljerna som jag troligen kommer störa mig på. För dåligt bagage för hundarna, kasst helljus utan matrix, ingen bakrutetorkare, osv. Att vi sedan här hemma inte är överens om bilen gör saken inte lättare.
Däremot så finns ju en stor fördel med I5 jämfört med e-tron och det är kostnadsbilden. Med facit i hand vet jag nu att e-tron har kostat mig ungefär 12k/mån i privata pengar. Det ligger trots alla bakslag rätt nära den initialt beräknade månadskostnaden. Ioniq5 kommer ligger nånstans runt 5500kr/mån. Och bara det gör saken betydligt trevligare. Jag kan då ta ut 5000kr/mån mer, vilket skulle motsvara en löneökning på 25% med min nuvarande lön, utan att det märks i företagets kassa överhuvudtaget. Det är allt annat än försumbart såklart. Lyckas jag bara att komma ihåg det så tror jag inte att jag blir så himla missnöjd med bilen ändå. :)

Jo då man kan alltid bli missnöjd öndå, fråga mig, planerar alltid nästa bil. :D Jag kom fram till att jag knappt fick plats med vår lilla hund på 26 kg, så hur ska du plats med dina fullstora undrar jag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av taliz »

mati skrev:
DavidS skrev:
Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Förmodligen har du rätt i det mesta du skriver, men just räckvidden är nog det enda som troligen inte stör mig. Kom ihåg att jag alltid föredragit vår e-Golf före både Teslan och Audin. Och den tar sig inte mer än 20 mil på en laddning. Räckvidd är inget problem så som jag kör. Det är de mer eller mindre små detaljerna som jag troligen kommer störa mig på. För dåligt bagage för hundarna, kasst helljus utan matrix, ingen bakrutetorkare, osv. Att vi sedan här hemma inte är överens om bilen gör saken inte lättare.
Däremot så finns ju en stor fördel med I5 jämfört med e-tron och det är kostnadsbilden. Med facit i hand vet jag nu att e-tron har kostat mig ungefär 12k/mån i privata pengar. Det ligger trots alla bakslag rätt nära den initialt beräknade månadskostnaden. Ioniq5 kommer ligger nånstans runt 5500kr/mån. Och bara det gör saken betydligt trevligare. Jag kan då ta ut 5000kr/mån mer, vilket skulle motsvara en löneökning på 25% med min nuvarande lön, utan att det märks i företagets kassa överhuvudtaget. Det är allt annat än försumbart såklart. Lyckas jag bara att komma ihåg det så tror jag inte att jag blir så himla missnöjd med bilen ändå. :)
Allt det du saknar finns ju på MEB. Fattar inte varför du inte väljer en sådan istället?
Skaffa en lättare husvagn, eller ta den teoretiska risken att få en bot?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Jo då man kan alltid bli missnöjd öndå, fråga mig, planerar alltid nästa bil. :D Jag kom fram till att jag knappt fick plats med vår lilla hund på 26 kg, så hur ska du plats med dina fullstora undrar jag.
Det vet jag ärligt talat inte riktigt än. En hund får plats, det funkar till och med i Golfen utan några som helst problem. Utan hundbur såklart. Om vi ska ta med båda hundarna blir det svårare. Jag tänkte faktiskt missbruka baksätet då. Med säkerhetssele och skyddsöverdrag borde det fungera. Bagage kan man naturligtvis inte ta med då. Och vi kan aldrig vara mer än två personer i bilen. Men det är inget större problem så som jag ser det.
Men visst, det kanske inte fungerar överhuvudtaget. Det finns å andra sidan inte så hemskt många elbilar på marknaden som skulle fungera. Jag kan inte påstå att det var bekvämt för hundarna i e-tron heller. De gick in på nåt sätt, men på en längre resa var det allt annat än optimalt. Skulle man vilja ha det riktigt bra så skulle man behöva en stor kombi, eller helst en minibuss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

Om ni bara främst är 2 borde det vara absolut vara görbart. Min vy är att den optimala/perfekta bilen inte finns, alla har sina brister, gäller bara att minimera och prioritera.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Allt det du saknar finns ju på MEB. Fattar inte varför du inte väljer en sådan istället?
Skaffa en lättare husvagn, eller ta den teoretiska risken att få en bot?
En husvagn som är lättare än 940kg som fungerar för två personer och två hundar? Skulle inte tro det. Den här är den lättaste och minsta vi kunde hitta.
Boten du pratar om är inte så lite som man skulle kunna tro. Med en ID4 som får dra 1000kg blir den maximala lastvikten 60kg i vårt fall med husvagnen. Överskrids lastvikten med 100% så ryker körkortet. 120kg alltså. Det är ingenting, och jag tänker inte riskera mitt körkort.
En ID4 GTX med 1200kg dragvikt skulle funka, men den kostar betydligt mer än en Ioniq 5 Advanced. Om jag minns rätt så handlar det om 160k, såvida man inte nöjer sig med en helt barskrapad modell.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av taliz »

mati skrev:
En ID4 GTX med 1200kg dragvikt skulle funka, men den kostar betydligt mer än en Ioniq 5 Advanced. Om jag minns rätt så handlar det om 160k, såvida man inte nöjer sig med en helt barskrapad modell.
Uhm va. Du köpte väl advanced? 550k enligt prislistan. GTX 573(?). Den har ju tex matrix som standard. Lägg på ~50k i utrustning så hamnar du på ~620.
70k i skillnad då. Men då får du också AWD och 300hk, nog bättre för andrahandsvärdet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jag köpte en First Edition. 540k.
Och om du vill ha ungefär samma utrustning i ID4 som i Ioniq 5 så måste du lägga till några paket. Det är ju inte så att ID4 är välutrustad på något sätt, den har visserligen precis som du säger matrix-LED och bakrutetorkare, men annars är det ganska klent med utrustning. I alla andra punkter är Ioniq 5 bättre utrustad. Vill man ha en jämförbar bil så får man lägga till en hel del.
Jag är faktiskt himla glad att Ioniq 5 har så hög dragvikt utan att jag tvingas lägga till AWD. Jag vill inte ha AWD, och jag skulle inte vilja betala extra för det så länge det finns en 2WD-variant som gör samma jobb. Har aldrig förstått den där AWD-hajpen. Jag kör inte i terrängen, varför skulle jag vilja ha fyrhjulsdrift? Det är ju inte direkt gratis om man får säga så.
Samma sak med massa hästkrafter, ja, GTX har 300hk. Men vad ska jag ha det till? Ska jag verkligen betala för det fast jag varken vill ha eller behöver det? En ID4 RWD hade passat mig väldigt bra om den hade fått dra 1200kg. Men jag går inte upp till en GTX, som kostar betydligt mer, bara för att få den högre dragvikten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jag köpte en First Edition. 540k.
Och om du vill ha ungefär samma utrustning i ID4 som i Ioniq 5 så måste du lägga till några paket. Det är ju inte så att ID4 är välutrustad på något sätt, den har visserligen precis som du säger matrix-LED och bakrutetorkare, men annars är det ganska klent med utrustning. I alla andra punkter är Ioniq 5 bättre utrustad. Vill man ha en jämförbar bil så får man lägga till en hel del.
Jag är faktiskt himla glad att Ioniq 5 har så hög dragvikt utan att jag tvingas lägga till AWD. Jag vill inte ha AWD, och jag skulle inte vilja betala extra för det så länge det finns en 2WD-variant som gör samma jobb. Har aldrig förstått den där AWD-hajpen. Jag kör inte i terrängen, varför skulle jag vilja ha fyrhjulsdrift? Det är ju inte direkt gratis om man får säga så.
Samma sak med massa hästkrafter, ja, GTX har 300hk. Men vad ska jag ha det till? Ska jag verkligen betala för det fast jag varken vill ha eller behöver det? En ID4 RWD hade passat mig väldigt bra om den hade fått dra 1200kg. Men jag går inte upp till en GTX, som kostar betydligt mer, bara för att få den högre dragvikten.
Kör man inte mycket i terräng, mycket i snöiga vägar/backar eller inte behöver körprestandan och accelerationen så är in princip alltid 2WD bättre skulle jag säga. Lägre kostnad, lägre vikt, mindre underhåll och oftast även lägre förbrukning (= längre räckvidd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

Men…på riktigt…. Instruktionsboken till Ioniq 5! :twisted: Ett RIKTIGT dåligt SKÄMT! Absolut, i s ä r k l a s s, det sämsta jag någonsin stött på. Om ni tycker att det är svårt att lyfta er Tesla t ex. 671 sidor på Google translate-svenska, men inte ett ord om var lyftpunkterna sitter. Däremot får man lära sig att man inte ska krocka med en stolpe och 5 punkter av 9 belyser vikten av att BROMSA innan man startar en elbil. I samtliga avsnitt nämns det att det är förenat med risk för allvarlig eller t o m dödsfara att hantera fordonet.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar