Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?
Exakt. Allt är framdraget och klart. Jfb finns också. Jag fotade allting och mejlade bilderna till gubben på Kinnenulle energi. Och utifrån detta konstaterade han att det tar 1-2 dagar. Vet inte hur han räknar. Han kanske ska bygga om hela garaget.
Han kanske ska dra ny kabel från sitt kontor till dig?
Ja, jag är rädd för det. Det blir 8 km då. Men jag tror att inte ens det skulle ta 2 dagar. Jag var med för många år sedan när matningskabeln till hela samhället grävdes ner. Det skedde i samband med att vi drog fiber. Då passade elföreningen på och ersatte luftledningarna med en jordkabel. Det gjordes på en dag om jag minns rätt. En fet kabelplog i dikeskanten och så gick det undan. Så även om jag hade beställt ett gäng 350kW Ionity-snabbladdare tror jag inte att det hade tagit så lång tid som han tror att det tar att installera en sketen laddbox.
Man kan ju undra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?
Exakt. Allt är framdraget och klart. Jfb finns också. Jag fotade allting och mejlade bilderna till gubben på Kinnenulle energi. Och utifrån detta konstaterade han att det tar 1-2 dagar. Vet inte hur han räknar. Han kanske ska bygga om hela garaget.
Han kanske ska dra ny kabel från sitt kontor till dig?
Ja, jag är rädd för det. Det blir 8 km då. Men jag tror att inte ens det skulle ta 2 dagar. Jag var med för många år sedan när matningskabeln till hela samhället grävdes ner. Det skedde i samband med att vi drog fiber. Då passade elföreningen på och ersatte luftledningarna med en jordkabel. Det gjordes på en dag om jag minns rätt. En fet kabelplog i dikeskanten och så gick det undan. Så även om jag hade beställt ett gäng 350kW Ionity-snabbladdare tror jag inte att det hade tagit så lång tid som han tror att det tar att installera en sketen laddbox.
Man kan ju undra.
Har aldrig sett enklare inkoppling än en Easse. Inte ens om man vill kan man misslyckas
5 extremt tydligt uppmärkta trådar och 4 skruvar som håller boxen på väggen
IMG-20220121-WA0002.jpg
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DavidS »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
Jag tycker din teori låter väldigt sannolik. Jag har fått trycka in vissa DC-handskar hårdare också. Det kan vara så att det blir bättre med tiden när porten är mer inkörd.

Inser nu efter dubbelkoll att ni rimligen har rätt! På något sätt glappar det - den får inte tag om och kan inte låsa. Det märkliga är dock att startar jag laddning direkt från appen fungerar det varje gång, utan några bekymmer alls.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Igår så skulle jag köra Lund-Kristianstad tur och retur. Dit gick bilen som en dröm. Jag höll 90 km/t. Snö och blött viss del av vägen. Den drog 18,9 kw/100 km.

Hem däremot… Jag höll 110 km/t hela vägen. Det var mörkt men samma väder. Mellan +3 och -4. Alltså bilen drog 25,8!!! Jag fick varningsmeddelanden hela tiden. ”Kontrollera radar” kontrollera filhålningssystem” mm mm. Hrlt plötsligt blev infotainmentsystemsskärmen svart. Efter 1 min hoppade den igång igen. Då kunde jag inte trycka på en massa grejor. Jag tyckte att ljudet i radion blev burkigt. Skumt. Jag tryckte på Inställningar Ljud. Den vägrade gå in i menyn. Det blippande ljudet kom men inget hände. När jag klickade på elbilsinställningar så kom ruta upp ”Bilen är inte redo för körinställningar” som jag fick trycka ok på. När jag skulle ändra sätet till annan minnesinställning under färd (vilket konstigt nog ej går) så kom inte det meddelandet fram på infotainmentsystemsskärmen. Helljusautomatiken var riktigt kass också och det tog ca 5 sek fr möten tills den satte på helljuset. Den blinkade många gånger…

Jag vettetusan vad som hände med bilen. Och fan vad den drog juice. Orimligt!
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Aida skrev:
Igår så skulle jag köra Lund-Kristianstad tur och retur. Dit gick bilen som en dröm. Jag höll 90 km/t. Snö och blött viss del av vägen. Den drog 18,9 kw/100 km.

Hem däremot… Jag höll 110 km/t hela vägen. Det var mörkt men samma väder. Mellan +3 och -4. Alltså bilen drog 25,8!!! Jag fick varningsmeddelanden hela tiden. ”Kontrollera radar” kontrollera filhålningssystem” mm mm. Hrlt plötsligt blev infotainmentsystemsskärmen svart. Efter 1 min hoppade den igång igen. Då kunde jag inte trycka på en massa grejor. Jag tyckte att ljudet i radion blev burkigt. Skumt. Jag tryckte på Inställningar Ljud. Den vägrade gå in i menyn. Det blippande ljudet kom men inget hände. När jag klickade på elbilsinställningar så kom ruta upp ”Bilen är inte redo för körinställningar” som jag fick trycka ok på. När jag skulle ändra sätet till annan minnesinställning under färd (vilket konstigt nog ej går) så kom inte det meddelandet fram på infotainmentsystemsskärmen. Helljusautomatiken var riktigt kass också och det tog ca 5 sek fr möten tills den satte på helljuset. Den blinkade många gånger…

Jag vettetusan vad som hände med bilen. Och fan vad den drog juice. Orimligt!
På en gammal Windows dator skulle du ha fått en blå skärm…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Att den drog så lite åt ena hållet och mycket åt andra hållet beror nog på vindriktningen. Du hade motvind och körde enligt din egen utsago dessutom fortare på hemvägen. Hög förbrukning är det sannerligen, men inte helt oväntat.
Att radarn slutar fungera verkar tyvärr vara så by design. Jag har inte kört i regn så ofta hittills, men radarn har nog strejkat varje gång det skvätte lite vatten på bilen. Sjukt irriterande. Att det inte funkar må vara hänt, men att bilen dessutom larmar om detta högljutt varannan minut är extremt enerverande. Häromdagen fick jag plötsligt ett larm att filbytesassistenten inte fungerade. Radarn bakåt antar jag. Då var det inte ens blött på vägen. Det verkar så att bilen måste vara helt ren. En smutsig bil, och radarn sätts ur spel.
Det andra du berättar är inte roligt. Mjukvaran verkar vara ihopsatt av amatörer, det är intrycket jag börjar få.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

mati skrev:
Att den drog så lite åt ena hållet och mycket åt andra hållet beror nog på vindriktningen. Du hade motvind och körde enligt din egen utsago dessutom fortare på hemvägen. Hög förbrukning är det sannerligen, men inte helt oväntat.
Att radarn slutar fungera verkar tyvärr vara så by design. Jag har inte kört i regn så ofta hittills, men radarn har nog strejkat varje gång det skvätte lite vatten på bilen. Sjukt irriterande. Att det inte funkar må vara hänt, men att bilen dessutom larmar om detta högljutt varannan minut är extremt enerverande. Häromdagen fick jag plötsligt ett larm att filbytesassistenten inte fungerade. Radarn bakåt antar jag. Då var det inte ens blött på vägen. Det verkar så att bilen måste vara helt ren. En smutsig bil, och radarn sätts ur spel.
Det andra du berättar är inte roligt. Mjukvaran verkar vara ihopsatt av amatörer, det är intrycket jag börjar få.

Jo och då ska man komma ihåg att jag ändå körde i eco läge. 18,5 grader Driver only. Ingen ratt el rumpvärme. Mössa o jacka i bilen. Farthållare hela vägen. Alltså den bilen drar för mkt! Så enkelt är det! Tänk att de där koreanerna satt så och skröt i det där YT-klippet om att de lyckats få bilen så snål…

Min bil plingar inget iaf - har jag stängt av i Inställningar.

Tänk att bilen har så mkt buggar. Trots att Infotainmentsystemet är gammalt. Att de inte har elvärme på ”grillen” mellan strålkastarna är bara korkat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Aida skrev:
Min bil plingar inget iaf - har jag stängt av i Inställningar.

Tänk att bilen har så mkt buggar. Trots att Infotainmentsystemet är gammalt. Att de inte har elvärme på ”grillen” mellan strålkastarna är bara korkat.
Men alla pling går väl inte att stänga av? I alla fall inte permanent. Jag har gjort det massvis med gånger, men det kommer alltid tillbaka.
Jo, buggarna är retliga. Jag antar att de har smällt ihop en programvara utifrån gammal kod de hade på hyllan, lite kompletterat med nya funktioner som krävdes för att få det att fungera. Quick and dirty. Det är så det känns.
Jag är lite kluven angående förbrukningen. Så som jag kör är bilen rätt snål. Men jag har ju märkt att den drar iväg när det blåser eller när man inte kör 80 hela tiden. Det är okej, men inte mer. Vi får se hur den beter sig när det blir varmare ute.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Mats E »

Nyss hemkommen från en tur på 14 mil. RWD. -4 grader och lätt snöfall. 19.8 kWh/100km i förbrukning och hastighet mellan 80 och 110 km/h, huvudsakligen 90-95 km/h. Använder ECO-läge. Jag märker dock att förbrukningen blir bättre ju mer jag lär mig köra ekonomiskt. Jag har inte upplevt bilen särskilt buggig, förutom Zombiemode vid ett tillfälle. Visste dock hur jag skulle häva det (och nu troligen även hur man undviker att hamna där igen).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Det är nog därför jag oftast lyckas hålla förbrukningen under 20kWh/100km. Jag har lärt mig köra lite extrasnålt de senaste 3 åren med e-tron. Jag var alltid bra på eco-driving så länge jag körde dieselbilar. Men med införskaffandet av Model S och senare e-Golf försvann behovet av att köra snålt hela tiden. Jag började med detta igen när jag insåg att e-tron aldrig kommer hamna under 30 när jag kör den på samma sätt som de andra elbilarna. Jag upplever Ioniq som betydligt mer förlåtande. Men jag försöker ändå köra eco och snålt..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Mats E skrev:
Visste dock hur jag skulle häva det (och nu troligen även hur man undviker att hamna där igen).
Hur gjorde du och hur tänker du undvika? Sedan jag enbart har använd nyckeln (eller VoiceCommand) att öppna laddluckan har det inte varit något Zombieläge.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Mats E »

Det var en del pling-plongljud första veckorna. Jag tycker dock att de minskat med tiden och har egentligen aldrig stört mig. Det kanske beror på att jag gillar bilen så mycket att jag inte ser mindre brister :D
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild
Snyggt! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Mats E »

Tessi19 skrev:
Mats E skrev:
Visste dock hur jag skulle häva det (och nu troligen även hur man undviker att hamna där igen).
Hur gjorde du och hur tänker du undvika? Sedan jag enbart har använd nyckeln (eller VoiceCommand) att öppna laddluckan har det inte varit något Zombieläge.
Jag hävde det genom att stänga av bilen, gå ut, låsa dörren med nyckel(fjärr), slå på AC med appen, öppna med nyckel(fjärr), starta -FIXAT!
Min verkstad menar att man kan fixa det genom resetknappen med ett gem

Provocerades nog genom att öppna laddluckan med appen och troligen stänga med knappen...men vill inte prova hur det gick till exakt. Jag undviker att öppna luckan med appen i alla fall.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

Tessi19 skrev:
Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

HelectriC skrev:
Tessi19 skrev:
Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.
Så kan det vara, i så fall också med Zaptec box.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

HelectriC skrev:
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.
Säkert? Jag har valet i min Tibber-app och jag har ingen eeasee eller zaptec laddbox. Du måste först aktivera LABS ("beta") för att se valen.
När du väl ser den så loggar du in med ditt hyundai-konto, sen ber den om pinkoden du har till bluelink-appen.

Kan inte testa funktion än då jag inte bor där laddboxen är förens om ett par veckor. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

DanneLKPG skrev:
HelectriC skrev:
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.
Säkert? Jag har valet i min Tibber-app och jag har ingen eeasee laddbox. Du måste först aktivera LABS ("beta") för att se valen.
När du väl ser den så loggar du in med ditt hyundai-konto, sen ber den om pinkoden du har till bluelink-appen.

Kan inte testa funktion än då jag inte bor där laddboxen är förens om ett par veckor. :)
Ok, får testa det med LABS
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Vem har samma problem med kunna värma bilen med app inställningen på morgonen. Jag vet att det inte fungerar på timer om inte laddsladden sitter i.
Tyvärr har jag nästan varje morgon att den, trots att sladden finns i, inte värmer.
Gör alltid samma med Tibber/Easee laddaren som prioriterar smartladdning och laddare ger alltid (även efter avslutat laddning) 6A för att kunna få igång värmaren. Det konstiga är att det ibland fungerar så jag vet inte varför. Kan det vara att 6A inte räcker eller bara på gränsen? Så när det inte är jätte kallt att den kan köra lite lugnare med mindre effekt?

Det bästa som alltid fungerar är nog att låta bilen styra laddningsmoment och ha Tibber/Easee på hela tiden (med full effekt). Det kräver nu nog mycket handpåläggning för att starta den när elpriset är lågt (har timmätning) som skiftar mycket, ena natten kan det vara kl 24 och nästa kl2 osv med rätt så stora skillnader.

Någon som har hittat det bra sätt, helst samma kombi med Tibber/Easee?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

HelectriC skrev:
Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(
För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(
För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.
Uppdatera att man är hemma VARJE gång? Verkar ju sjukt jobbigt och inget jag tänker hålla på med eller snarare jag kommer glömma det typ varje gång ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

HelectriC skrev:
Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(
För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.
Uppdatera att man är hemma VARJE gång? Verkar ju sjukt jobbigt och inget jag tänker hålla på med eller snarare jag kommer glömma det typ varje gång ;)
Nja man behöver, som det verkar vara, uppdatera status i appen. Inte alltid att man kommer hem ;)

Men som du säger, och som det är i och med att det ligger under LABS, är det under utveckling. Tibber har haft ett längre arbete med att just kunna få det att fungera. Tidigare skulle det dränera 12v batteriet men det gör det inte nu. Men det är inte färdigt men hjälper Tibber gärna med att vara Beta testare så att det förhoppningsvis kommer fungera utan problem i framtiden :)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.

Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!

Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
Skriv svar