Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Alltså när man läser trådarna på internationella Ioniq-forumet får man ju inte direkt några positiva vibbar angående AC-problemet. Det verkar vara ett rätt vanligt fel att ACn inte fungerar på splirrans nya bilar, såväl I5 som EV6, och lika vanligt är det att folk inte får sina bilar lagade förrän efter flera månader. Tydligen behöver man byta typ rubb och stubb för att få nägorlunda ordning på det.
De som bara får en "påfyllning" är behjälpta i några få dagar, sen slutar den återigen att fungera. Precis som förväntat alltså. Och då kvittar det ju.
En himla tur att vi bor i ett land där värme i bilen är betydligt viktigare än kyla. Tråkigt för folk som bor i varmare länder.
Själv testade jag igår och körde med ACn på lägsta möjliga inställning, auto på max, rumpkyla på 1. Utetermometern visade 16-19 grader. Jag körde i en halvtimme. Det var inte supervarmt i bilen, men jag tycker att jag borde typ frusit ihjäl med den setupen. Det var lagom varmt, men inte kallare än så. Ganska uppenbart att ACn inte funkar i min bil. Och det har den troligen aldrig gjort. Frågan är om den någonsin kommer göra det. Dumt den dagen man ska sälja bilen, för jag antar att de flesta tycker det är viktigt med AC. Det får bli vid rätt årstid då. :?

https://www.ioniqforum.com/threads/air- ... lem.40018/
https://www.ioniqforum.com/threads/a-c-issues.41694/
Visst, men samtidigt tog det för mig inte mer än 2 veckor innan ny PTC fanns på plats för att bytas. Inte alls det som skrivs om ffa i USA.

Som du säger har man ofta inte behov av kraftig kyla men den dagen man inte har det med 25 grader ute (typ semester på kontinenten ) blir det inte roligt att köra bil. Jag kommer fortsätta att åka till verkstaden tills allt fungerar som det ska.

Skönt att det är nära och trevligt bemötande och ofta snabbt!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jag fick en tid på fredag. Vi får se vad de kommer fram till.
Funkar det så funkar det. Vi åker inte till kontinenten ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
PSX_20220522_161116.jpg
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

Klintan skrev:
Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
PSX_20220522_161116.jpg
är det metallic eller solid svart?
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

HelectriC skrev:
Klintan skrev:
Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
PSX_20220522_161116.jpg
är det metallic eller solid svart?
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
Enligt denna så är det pärlemo:
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2

Men den svarta verkar vara mest känslig. Oftast den som jag sett bilder på med repor runt handtagen...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Klintan skrev:
Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
PSX_20220522_161116.jpg
är det metallic eller solid svart?
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
Samma sak på Tesla med solid svart. Blir rätt så lätt mikrorepor om man inte är försiktig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

DanneLKPG skrev:
HelectriC skrev:
Klintan skrev:
Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
PSX_20220522_161116.jpg
är det metallic eller solid svart?
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
Enligt denna så är det pärlemo:
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2

Men den svarta verkar vara mest känslig. Oftast den som jag sett bilder på med repor runt handtagen...
Ja, det är pearl, men den effekten är väldigt mild. I princip solid svart.
Elbilist sedan 2014
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Skabb1 »

Klintan skrev:
Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
PSX_20220522_161116.jpg
Snyggt!
Vad kostar en sådan behandling?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

Skabb1 skrev:
Klintan skrev:
Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
PSX_20220522_161116.jpg
Snyggt!
Vad kostar en sådan behandling?
I detta fall var det en kollega som gjorde detta på sin fritid för nöjes skull, jag fick betala för förbrukningsvaror. Normalt ca 6000 kr.
Elbilist sedan 2014
perhederstedt
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 apr 2022 15:08

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av perhederstedt »

Nu har vår Ioniq5 kört första långturen (ca 260km enkel väg) med hästtransport. Totalvikten är ca 1500kg (med hästen) och det har gått över förväntan. Första turen i fredags stannade vi två ggr, 50kW (MER i Varberg) och vid Circle K vid Halmstad Arena. Det är riktigt svårt att hitta en laddplats där man kan stå med släp, speciellt när det inte går att hänga av ett hästsläp utan stöttor som vi såklart inte hade. Vid Circle K fick vi köra upp på gräset/cykelbanan för att nå med kabeln. På hemresan blir det förhoppningsvis bara ett laddstopp, 50kW MER Snapparp som såklart blockades av en ICE, jag fick springa in på Rasta och leta upp ägaren som skamsen flyttade bilen.

När jag sedan satt och drack kaffe såg jag att en Renault Zoe försökte komma åt Typ2 uttaget på min MER-station som jag såklart råkade blocka, jag fick springa ut med koppen i hand och skamsen backa lite så att han kunde peta in fronten.

Förbrukningen har legat på runt 30-37 kWh/100km, nu på hemresan har vi nog lite motvind och är uppe i hela 40-
46 kWh/100km vilket måste vara någon form av rekord.

Nu är vi snart hemma och vi kommer förhoppningsvis rulla in med 40-50km tillgodo, dock börjar räckvidd och återstående distans konvergera oroväckande snabbt :?

Min slutsats efter resan är att det är inte bilarna som är begränsningen utan den kassa i frastrukturen. Att vi lyckades ladda vid dessa enstaka tillfällen utan att behöva köa är ren tur. Att alla bensinmackar är anpassade för att man ska kunna köra rakt igenom men knappt några laddstationer är kass. När husvagnssäsongen drar igång blir det kaos.

Nästa gång tar vi med stöttor så att vi kan lossa släp och backa till stationen om så krävs.
Screenshot_20220522-202628_Photos~2.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Intressant. När jag drog en minigrävare förra veckan hamnade förbrukningen mellan 45 (åt ena hållet) och 30 kWh/100km (åt andra hållet). Det är en rätt kraftig höjdskillnad som förklarar de olika siffrorna. Det var ett släp med två axlar och grävaren vägde utan släp 1900kg (ähm...ooops). Jag körde av begripliga skäl väldigt försiktigt och det var bara en kort tur på knappt en mil enkel väg på en ensam 70-väg utan andra bilar.
Jag tyckte ändå att förbrukningen var rätt okej med tanke på släpets rejäla vikt och den inte direkt aerodynamiska lasten. Jag fick faktiskt samma förbrukning med e-tron när jag drog husvagnen.
Har inte testat husvagnen med Ioniq ännu, men den väger bara hälften, har bara en axel och är dessutom mer aerodynamisk än grävaren.
Blir spännande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Klintan skrev:
DanneLKPG skrev:
HelectriC skrev:
Klintan skrev:
Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
PSX_20220522_161116.jpg
är det metallic eller solid svart?
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
Enligt denna så är det pärlemo:
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2

Men den svarta verkar vara mest känslig. Oftast den som jag sett bilder på med repor runt handtagen...
Ja, det är pearl, men den effekten är väldigt mild. I princip solid svart.
Jajemän, har också repor runt handtagen på min svarta. Men jag tror inte att svart är mest känslig utan det är mer att repor syns lättast på en svart yta.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Är det ingen klarlack på svart? Det brukar ju vara den som ger hårdheten.
Min oliv-bruna så kallade gröna färgen är inte repkänslig alls. Och efter lackbehandlingen är den stenhård.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Lackskyddet är garanterat hårdare plus att lacken såklart inte tar stryk därunder :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

mati skrev:
Alltså när man läser trådarna på internationella Ioniq-forumet får man ju inte direkt några positiva vibbar angående AC-problemet. Det verkar vara ett rätt vanligt fel att ACn inte fungerar på splirrans nya bilar, såväl I5 som EV6, och lika vanligt är det att folk inte får sina bilar lagade förrän efter flera månader. Tydligen behöver man byta typ rubb och stubb för att få nägorlunda ordning på det.
De som bara får en "påfyllning" är behjälpta i några få dagar, sen slutar den återigen att fungera. Precis som förväntat alltså. Och då kvittar det ju.
En himla tur att vi bor i ett land där värme i bilen är betydligt viktigare än kyla. Tråkigt för folk som bor i varmare länder.
Själv testade jag igår och körde med ACn på lägsta möjliga inställning, auto på max, rumpkyla på 1. Utetermometern visade 16-19 grader. Jag körde i en halvtimme. Det var inte supervarmt i bilen, men jag tycker att jag borde typ frusit ihjäl med den setupen. Det var lagom varmt, men inte kallare än så. Ganska uppenbart att ACn inte funkar i min bil. Och det har den troligen aldrig gjort. Frågan är om den någonsin kommer göra det. Dumt den dagen man ska sälja bilen, för jag antar att de flesta tycker det är viktigt med AC. Det får bli vid rätt årstid då. :?

https://www.ioniqforum.com/threads/air- ... lem.40018/
https://www.ioniqforum.com/threads/a-c-issues.41694/
Typiskt! Jag tänkte jaja kylan funkar ju i min bil iaf. Sen gjorde jag ditt test Mati! Samma resultat. Som ni vet så har jag i flera inlägg återkommit till att bilen drar mkt när värmen är på. Tänk så är det för den inte kört värmepumpen… Ska man lämnanin nu eller vänta tills vi får en kanonvarm sommardag och se. Kanske är invecklat som tusan och den kör inte på full effekt om det är kallt ute??
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av msb »

Idag var det drygt 20 grader och jag har tempen på 22,5 och den blåste kallt som bara den när jag körde hem. Fick ställa ner till en prick på autoläget.
Så kontakta verkstaden nu och vänta inte.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

msb skrev:
Idag var det drygt 20 grader och jag har tempen på 22,5 och den blåste kallt som bara den när jag körde hem. Fick ställa ner till en prick på autoläget.
Så kontakta verkstaden nu och vänta inte.
Jag har en tid på fredag, men jag utgår ifrån att de bara fyller på ACn utan att verkligen försöka hitta läckan. Fast jag kommer säga till dem när jag lämnar bilen att de inte ska besvära sig med detta. Det kommer nog pysa ut lika fort som det fylls på. Vi får se.
Min blåser bara uteluft. Nu förstår jag också varför bilen immar så lätt igen när hundarna är med. Luften torkas ju inte om ACn inte går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Nu är den inlämnad för felsökning. Jag fick en tråkig bensinbil som lånebil, och det första jag fick göra var att tanka den. Det fanns bara bensinångor i tanken. Lite surt att man får hosta upp en massa pengar för att kunna ta sig hem igen. Det är ju ändå viss prisskillnad mellan bensin och hemmaladdning. Riktigt dåligt.

Edit: Och nu kom det ett SMS att bilen redan är klar och att det kostar 995 SEK. Jag hoppas att det är ett riktigt dåligt skämt. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Nu är den inlämnad för felsökning. Jag fick en tråkig bensinbil som lånebil, och det första jag fick göra var att tanka den. Det fanns bara bensinångor i tanken. Lite surt att man får hosta upp en massa pengar för att kunna ta sig hem igen. Det är ju ändå viss prisskillnad mellan bensin och hemmaladdning. Riktigt dåligt.

Edit: Och nu kom det ett SMS att bilen redan är klar och att det kostar 995 SEK. Jag hoppas att det är ett riktigt dåligt skämt. :shock:
Så var det för mig också. Fick låna en sprillans ny demobil. Hyundai Bayon 84hk... Sjukt seg bil med 12km på mätaren och såklart inte tankad. Tankade i 5 liter och kände mig rånad. :lol:

Och ja, jag hoppas inte du får betala ett öre. Det där lät inte bra! Det slapp jag undan åtminstone...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Ja, det var en så där Bayon jag fick också. Måste varit nåt fel med den, den lät som en gräsklippare och var seg som sirap.
Jag betalade i alla fall ingenting för AC-tjofräset, bara för bensin. Men de gjorde ingenting heller. De erkände förvisso att ACn är väldigt klen, men samtidigt tyckte de att det inte var nåt fel. Han snackade om nån inställning, eco-läge av och nivå 3 skulle jag köra på. Då kyler den faktiskt lite. Ja, jo. Men jag testade med den där bensinbilen jag fick vad som händer om man sätter ACn på lägsta och Auto. Jag frös fan ihjäl, det gick inte att köra så mer än nån minut. I min bil körde jag med denna setup hela vägen hem, 30 minuter, utan att känna att det blev särskilt kallt i bilen. Utetemperaturen visade 13 grader. Det är klart den blåser kalluft då. Men alltså allvarligt, det kan ju inte vara normalt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Ja, det var en så där Bayon jag fick också. Måste varit nåt fel med den, den lät som en gräsklippare och var seg som sirap.
Jag betalade i alla fall ingenting för AC-tjofräset, bara för bensin. Men de gjorde ingenting heller. De erkände förvisso att ACn är väldigt klen, men samtidigt tyckte de att det inte var nåt fel. Han snackade om nån inställning, eco-läge av och nivå 3 skulle jag köra på. Då kyler den faktiskt lite. Ja, jo. Men jag testade med den där bensinbilen jag fick vad som händer om man sätter ACn på lägsta och Auto. Jag frös fan ihjäl, det gick inte att köra så mer än nån minut. I min bil körde jag med denna setup hela vägen hem, 30 minuter, utan att känna att det blev särskilt kallt i bilen. Utetemperaturen visade 13 grader. Det är klart den blåser kalluft då. Men alltså allvarligt, det kan ju inte vara normalt.
Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...
De har nog ingen annan I5 hemma. Vi sa faktiskt att jag ska prova ett tag till och sedan återkomma när jag tycker att det inte funkar. Nu gäller det ju bara att det blir lite varmare ute.
Grejen är bara att jag inte vågar ta med mig hundarna i bilen. Det som jag alltid betraktat som en stor fördel med en elbil, att man kan ha ACn igång och kyla ner den till kylskåpstemperatur när den står parkerad med hund i, gäller tyvärr inte för Ioniq. Jag har gjort det en gång, och då var det inte ens varmt ute. Ändå så var det varmare i bilen än utanför när jag kom tillbaka efter några minuter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Ja, det var en så där Bayon jag fick också. Måste varit nåt fel med den, den lät som en gräsklippare och var seg som sirap.
Jag betalade i alla fall ingenting för AC-tjofräset, bara för bensin. Men de gjorde ingenting heller. De erkände förvisso att ACn är väldigt klen, men samtidigt tyckte de att det inte var nåt fel. Han snackade om nån inställning, eco-läge av och nivå 3 skulle jag köra på. Då kyler den faktiskt lite. Ja, jo. Men jag testade med den där bensinbilen jag fick vad som händer om man sätter ACn på lägsta och Auto. Jag frös fan ihjäl, det gick inte att köra så mer än nån minut. I min bil körde jag med denna setup hela vägen hem, 30 minuter, utan att känna att det blev särskilt kallt i bilen. Utetemperaturen visade 13 grader. Det är klart den blåser kalluft då. Men alltså allvarligt, det kan ju inte vara normalt.
Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...
Helt galet med Lidköpings Hyundai ÅF alltså???!?!!
Som tur är ingen bråttom men man vill inte köra i onödan (som det nu blev) och förstås så småningom en lösning. Som du sade tidigare kan det må vara så att du inte direkt drabbas av det men vid säljandet blir ju det.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Helt galet med Lidköpings Hyundai ÅF alltså???!?!!
Som tur är ingen bråttom men man vill inte köra i onödan (som det nu blev) och förstås så småningom en lösning. Som du sade tidigare kan det må vara så att du inte direkt drabbas av det men vid säljandet blir ju det.
Före mig var det en snubbe som skulle hämta sin bil. Efter 10 sekunder kom han in igen, upprörd, och sa att det lyser en j*a massa lampor i bilen, rött och orange, och ingenting fungerar. Han bakom disken skyllde ifrån sig, kunden började bli högljudd, de skrek på varandra en stund, sen gick kunden ut, skitförbannad.
Och jag stod där... ähm... hihi...trevligt bemötande. *svälj*
Jag har aldrig varit med om nåt liknande. Känns bra och så. :x
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
Helt galet med Lidköpings Hyundai ÅF alltså???!?!!
Som tur är ingen bråttom men man vill inte köra i onödan (som det nu blev) och förstås så småningom en lösning. Som du sade tidigare kan det må vara så att du inte direkt drabbas av det men vid säljandet blir ju det.
Före mig var det en snubbe som skulle hämta sin bil. Efter 10 sekunder kom han in igen, upprörd, och sa att det lyser en j*a massa lampor i bilen, rött och orange, och ingenting fungerar. Han bakom disken skyllde ifrån sig, kunden började bli högljudd, de skrek på varandra en stund, sen gick kunden ut, skitförbannad.
Och jag stod där... ähm... hihi...trevligt bemötande. *svälj*
Jag har aldrig varit med om nåt liknande. Känns bra och så. :x
Otroligt
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Skriv svar