Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Så, nu har j*vla f*n bilhelvetet återigen inte laddats på natten enligt schemaläggningen. Trots att den klart och tydligt har indikerat i displayen att den kommer göra det. Det säger den fortfarande. Om jag bara hade vetat att det är laddbox-relaterat (dvs har med Tesla WC att göra) så hade jag bara köpt en ny. Men den spökar ju även med min andra laddbox, fast inte riktigt så ofta.
Är det bara jag som har det här problemet? Det här är min femte elbil, men den första där hemmaladdningen inte fungerar. Jag börjar bli rejält trött på detta. :evil:
Jag har en Tesla WC och skulle aldrig våga ladda på schema. Får trixa varje gång jag ska ladda för att få igång eländet. Den dag min fru ska ladda åker nog bilen ut ur huset.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DavidS »

Min uppfattning är att Teslas WC och I5 inte är riktigt kompatibla. Bara med den det strular för mig.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Okej, det låter ändå som att det är WCns fel. Den andra laddboxen jag har är kanske också lite halvinkompatibel, men fungerar trots allt bättre. Jag får väll uppgradera mig till en easee då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Okej, det låter ändå som att det är WCns fel. Den andra laddboxen jag har är kanske också lite halvinkompatibel, men fungerar trots allt bättre. Jag får väll uppgradera mig till en easee då.
Kör också easee och sköter all schemaläggning i easeeappen. Fungerar bra. Skulle rekommendera att slå till på två easeeboxar på en gång, då kör de lastdelning av inställd ström automatiskt. Du får försöka sälja av dina gamla boxar sen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
mati skrev:
Okej, det låter ändå som att det är WCns fel. Den andra laddboxen jag har är kanske också lite halvinkompatibel, men fungerar trots allt bättre. Jag får väll uppgradera mig till en easee då.
Kör också easee och sköter all schemaläggning i easeeappen. Fungerar bra. Skulle rekommendera att slå till på två easeeboxar på en gång, då kör de lastdelning av inställd ström automatiskt. Du får försöka sälja av dina gamla boxar sen.
Ah, coolt. Ja, det är ju ett litet bekymmer idag att jag inte gärna vill ladda båda bilarna samtidigt eftersom det kan knäcka huvudsäkringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

DavidS skrev:
Min uppfattning är att Teslas WC och I5 inte är riktigt kompatibla. Bara med den det strular för mig.
Funkar bra för mig förutom att laddning måste startas manuellt. Går inte automatiskt när man kopplar in. Men tidsstyrning i appen är inga problem.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Då var det beställt två stycken easee boxar på Kinnekulle energi. Han jag pratade med var inte alls förvånad. Det var inget nytt för honom alls att Tesla WC inte är kompatibel med alla elbilar. Det kände han till mycket väl. Där ser man.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
DavidS skrev:
Min uppfattning är att Teslas WC och I5 inte är riktigt kompatibla. Bara med den det strular för mig.
Funkar bra för mig förutom att laddning måste startas manuellt. Går inte automatiskt när man kopplar in. Men tidsstyrning i appen är inga problem.
Köp en Triss.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Då var det beställt två stycken easee boxar på Kinnekulle energi. Han jag pratade med var inte alls förvånad. Det var inget nytt för honom alls att Tesla WC inte är kompatibel med alla elbilar. Det kände han till mycket väl. Där ser man.
Kul. Hoppas de har koll på hur man programmerar flera easee att prata med varandra. Man monterar ett bakstycke och sätter in själva laddenheten en efter en i samma bakstycke. Då förstår de att de hänger ihop. Står i manualen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
mati skrev:
Då var det beställt två stycken easee boxar på Kinnekulle energi. Han jag pratade med var inte alls förvånad. Det var inget nytt för honom alls att Tesla WC inte är kompatibel med alla elbilar. Det kände han till mycket väl. Där ser man.
Kul. Hoppas de har koll på hur man programmerar flera easee att prata med varandra. Man monterar ett bakstycke och sätter in själva laddenheten en efter en i samma bakstycke. Då förstår de att de hänger ihop. Står i manualen.
Det kändes som han hade koll. Man får väl lita på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Oke testade nu att sätta I5 på Easee boxen med Tibber smartladdning.
Förberedelse:
Bilen hade redan laddningsschema inställd att ladda med prioriterad laddning 23-04. AC uppvärmning och avfärdtid 07:30.

Tibber smartladdning på med avfärdatid 7:20.
(Finns alltid 6A tillgängligt för värmaren på laddboxen enligt inställningen)

Inkoppling:
Sätter sladden i laddboxen sedan i bilen. Laddboxen försöker kommunicera med bilen och bilen sätter sig i vänteläge enligt bilens inställning. Sedan efter några 10sekunder börjar bilens laddningslampor blinka från 1-4 samt att Easee (genom Tibber) visar att det är ett kommunikationsfel.

Jag tar ut sladden efter att ha öppnat bilen och gör om. Samma sak igen.
Jag tar ut sladden ändrar i bilens inställningar till ingen planerad laddning, ingen avfärdstid och ingen AC förvärmning. Pluggar in sladden igen och då slås smartladdning på med Tibber. Alltså väntar till 01:00 för billigare el.
Bilens lampa visar att den står klar för laddning.
Öppnar appen och ställer in allt igen enligt ovan utan att det påverkar resten.

Nu far vi se vad som händer.

Några saker jag tänker:
1) bilens inställningar och kommunikation med laddboxen fungerar inte fint.
2) bilen accepterar inte att laddboxen styr när det finns inställningar i bilen.
3) förmodligen går allt bra om man gör det ena eller det andra.
A) Alltså låta Tibber styra laddning, fradgan är då om AC förvärmning funkar.
B) låta bilen styra till förmodade billigare tider (ip vet man det inför natten så kan man justera men det är ett himla appande som man inte vill)

4) vill man det bästa av båda världar så behöver man förmodligen ställa in först bilen och sedan sätta på smartladdning i Tibber eller tvärtom som ja gjorde nu först smartladdning i Tibber och sedan ändra i bilen.

Jag återkommer imorgon om resultatet, har några nätter till för har nu bara ställt in laddning från 38-50% (för dyrt i natt!)
Imorgon med andra inställningar till 60% :)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Det där är inte klokt att det ska vara så svårt. Det känns ju som att man ska ställa in så lite som möjligt i bilen och låta laddboxen sköta det mesta.
Jag har ju ingen schemaläggning i mina laddboxar (än) och jag har råkat ut för följande scenarion:
Med Keba P30 Wallbox:
- bilen börjar ladda omgående trots schemaläggning i bilen.
- bilen laddar inte alls trots schemaläggning
- bilen laddar som planerat enligt schemaläggning (som det är meningen)
- förvärmning har alltid fungerat med denna laddbox

Med Tesla WC
- det fungerar inte att ladda direkt när man kopplar in sladden (har aldrig fått det att fungera med WC)
- bilen laddar inte trots schemaläggning
- bilen förvärmer inte utan hamnar i ett jo-jo läge där en hela tiden sätter på och stänger av ACn
- bilen försöker ladda enligt schema, men likt förvärmningen slås laddningen av och på hela tiden
- ibland fungerar både laddning och förvärmning helt normalt utan att jag gör nåt speciellt

Jag hoppas verkligen att easee laddboxen löser problemet för mig. Just nu är min enda räddning att jag inte använder bilen särskilt mycket. Hade jag varit tvungen att pendla till jobbet med den hade jag blivit skogstokig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Tessi19 skrev:
Oke testade nu att sätta I5 på Easee boxen med Tibber smartladdning.
Förberedelse:
Bilen hade redan laddningsschema inställd att ladda med prioriterad laddning 23-04. AC uppvärmning och avfärdtid 07:30.

Tibber smartladdning på med avfärdatid 7:20.
(Finns alltid 6A tillgängligt för värmaren på laddboxen enligt inställningen)

Inkoppling:
Sätter sladden i laddboxen sedan i bilen. Laddboxen försöker kommunicera med bilen och bilen sätter sig i vänteläge enligt bilens inställning. Sedan efter några 10sekunder börjar bilens laddningslampor blinka från 1-4 samt att Easee (genom Tibber) visar att det är ett kommunikationsfel.

Jag tar ut sladden efter att ha öppnat bilen och gör om. Samma sak igen.
Jag tar ut sladden ändrar i bilens inställningar till ingen planerad laddning, ingen avfärdstid och ingen AC förvärmning. Pluggar in sladden igen och då slås smartladdning på med Tibber. Alltså väntar till 01:00 för billigare el.
Bilens lampa visar att den står klar för laddning.
Öppnar appen och ställer in allt igen enligt ovan utan att det påverkar resten.

Nu far vi se vad som händer.

Några saker jag tänker:
1) bilens inställningar och kommunikation med laddboxen fungerar inte fint.
2) bilen accepterar inte att laddboxen styr när det finns inställningar i bilen.
3) förmodligen går allt bra om man gör det ena eller det andra.
A) Alltså låta Tibber styra laddning, fradgan är då om AC förvärmning funkar.
B) låta bilen styra till förmodade billigare tider (ip vet man det inför natten så kan man justera men det är ett himla appande som man inte vill)

4) vill man det bästa av båda världar så behöver man förmodligen ställa in först bilen och sedan sätta på smartladdning i Tibber eller tvärtom som ja gjorde nu först smartladdning i Tibber och sedan ändra i bilen.

Jag återkommer imorgon om resultatet, har några nätter till för har nu bara ställt in laddning från 38-50% (för dyrt i natt!)
Imorgon med andra inställningar till 60% :)
Såhär blev det:
Bilen var laddat och började ladda när det var dags enligt Tibbers smartladdning kl. 01. Bilen laddade till 50% (på 1,5 timme) som var inställningen i bilen.
Däremot har bilen inte kunnat sätta igång AC förvärmningen. Jag förmodar pga att laddboxen då har bestämt att lågpristiden vid 07 var över och 6A räcker inte för bilen att kunna sätta igång AC?? När jag satte den igång med appen körde den på men tog all ström från batteriet oavsett om jag släppte strömmen på laddboxen fritt.

Inatt ska jag bara köra på bilens schema (till 60%) inklusive AC utan smartladdning via Tibber.

Återkommer med resultat imorgon!


Edit: orkade inte att gå ut på morgonen för att höra om det det där läge du Mati hade att den går på och av hela tiden. Den var inte det två timmar efter att den borde ha börjat värma och inget har tagits från batteriet (var på 50%) och ingen ström togs från Easee.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
Uppdaterade bilen idag med USB (som då tydligen ska göra kommande OTA uppdateringar möjlig). Det som var tråkigt var att när uppdateringen var färdig så kom det upp en inforuta på skärmen med texten typ ”due to lack of connection to a blue link profile all settings will be reset to factory settings”. Det gick enbart att trycka ok och sen var alla inställningar borta inklusive kopplingen till min profil som jag fick lägga in på nytt samt göra alla miljoner inställningar på nytt :x
NejBildBild
För andra, man kan göra i Bluelink appen en backup. Vet dock inte vad som sparas och om det sedan fungerar när det som hände dig Helectric.

Förresten kom den upp i ”updatern” i datorn? Ser inget på update.Hyundai.com hemsidan som har 211214 som senaste update
Ja ta en backup hörni! Ikväll råkade jag också ut för en factory reset. Tråkigt att behöva ställa in allt igen. :cry:
Hände precis efter jag testat en DC-laddare för första gången, sen om det var det eller något annat går ju inte att vara säker på.
20220111_181546.jpg
Ioniq 5 FE AWD
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

MrRun skrev:
Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
Uppdaterade bilen idag med USB (som då tydligen ska göra kommande OTA uppdateringar möjlig). Det som var tråkigt var att när uppdateringen var färdig så kom det upp en inforuta på skärmen med texten typ ”due to lack of connection to a blue link profile all settings will be reset to factory settings”. Det gick enbart att trycka ok och sen var alla inställningar borta inklusive kopplingen till min profil som jag fick lägga in på nytt samt göra alla miljoner inställningar på nytt :x
NejBildBild
För andra, man kan göra i Bluelink appen en backup. Vet dock inte vad som sparas och om det sedan fungerar när det som hände dig Helectric.

Förresten kom den upp i ”updatern” i datorn? Ser inget på update.Hyundai.com hemsidan som har 211214 som senaste update
Ja ta en backup hörni! Ikväll råkade jag också ut för en factory reset. Tråkigt att behöva ställa in allt igen. :cry:
Hände precis efter jag testat en DC-laddare för första gången, sen om det var det eller något annat går ju inte att vara säker på.
Nehe när helectric skrev om det efter uppdatering kunde jag förstå (är ju inte ovanlig beteende för datorer) men att det även kan hända i vardaglig bruk är inte alls roligt att läsa.
Sparade direkt ny backup. Går tyvärr inte på något automatiskt sätt trots att det enligt appen skulle vara möjligt…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Tessi19 skrev:
Tessi19 skrev:
Oke testade nu att sätta I5 på Easee boxen med Tibber smartladdning.
Förberedelse:
Bilen hade redan laddningsschema inställd att ladda med prioriterad laddning 23-04. AC uppvärmning och avfärdtid 07:30.

Tibber smartladdning på med avfärdatid 7:20.
(Finns alltid 6A tillgängligt för värmaren på laddboxen enligt inställningen)

Inkoppling:
Sätter sladden i laddboxen sedan i bilen. Laddboxen försöker kommunicera med bilen och bilen sätter sig i vänteläge enligt bilens inställning. Sedan efter några 10sekunder börjar bilens laddningslampor blinka från 1-4 samt att Easee (genom Tibber) visar att det är ett kommunikationsfel.

Jag tar ut sladden efter att ha öppnat bilen och gör om. Samma sak igen.
Jag tar ut sladden ändrar i bilens inställningar till ingen planerad laddning, ingen avfärdstid och ingen AC förvärmning. Pluggar in sladden igen och då slås smartladdning på med Tibber. Alltså väntar till 01:00 för billigare el.
Bilens lampa visar att den står klar för laddning.
Öppnar appen och ställer in allt igen enligt ovan utan att det påverkar resten.

Nu far vi se vad som händer.

Några saker jag tänker:
1) bilens inställningar och kommunikation med laddboxen fungerar inte fint.
2) bilen accepterar inte att laddboxen styr när det finns inställningar i bilen.
3) förmodligen går allt bra om man gör det ena eller det andra.
A) Alltså låta Tibber styra laddning, fradgan är då om AC förvärmning funkar.
B) låta bilen styra till förmodade billigare tider (ip vet man det inför natten så kan man justera men det är ett himla appande som man inte vill)

4) vill man det bästa av båda världar så behöver man förmodligen ställa in först bilen och sedan sätta på smartladdning i Tibber eller tvärtom som ja gjorde nu först smartladdning i Tibber och sedan ändra i bilen.

Jag återkommer imorgon om resultatet, har några nätter till för har nu bara ställt in laddning från 38-50% (för dyrt i natt!)
Imorgon med andra inställningar till 60% :)
Såhär blev det:
Bilen var laddat och började ladda när det var dags enligt Tibbers smartladdning kl. 01. Bilen laddade till 50% (på 1,5 timme) som var inställningen i bilen.
Däremot har bilen inte kunnat sätta igång AC förvärmningen. Jag förmodar pga att laddboxen då har bestämt att lågpristiden vid 07 var över och 6A räcker inte för bilen att kunna sätta igång AC?? När jag satte den igång med appen körde den på men tog all ström från batteriet oavsett om jag släppte strömmen på laddboxen fritt.

Inatt ska jag bara köra på bilens schema (till 60%) inklusive AC utan smartladdning via Tibber.

Återkommer med resultat imorgon!


Edit: orkade inte att gå ut på morgonen för att höra om det det där läge du Mati hade att den går på och av hela tiden. Den var inte det två timmar efter att den borde ha börjat värma och inget har tagits från batteriet (var på 50%) och ingen ström togs från Easee.
Även denna laddning gick bra. Laddade mellan 00-04 till 80%. Skillnaden var att den ni även började värma upp bilen 30 min innan avfärdstid dock gjorde det från batteriet (som gick ner till 78%).
Imorgon ska jag ladda från enbart Tibber dock med inställd uppvärmning innan avfärd. Tror inte det fungerar om det inte finns någon laddning inställd i bilen men får se.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Även denna laddning gick bra. Laddade mellan 00-04 till 80%. Skillnaden var att den ni även började värma upp bilen 30 min innan avfärdstid dock gjorde det från batteriet (som gick ner till 78%).
Imorgon ska jag ladda från enbart Tibber dock med inställd uppvärmning innan avfärd. Tror inte det fungerar om det inte finns någon laddning inställd i bilen men får se.
Ni har nog inte missat det och troligen en dum fråga av mig, men hade ni fortsatt laddkabel ipluggad precis innan avfärd?

(Har själv någon gång missat det i iver att förbereda bilen för avfärd.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Även denna laddning gick bra. Laddade mellan 00-04 till 80%. Skillnaden var att den ni även började värma upp bilen 30 min innan avfärdstid dock gjorde det från batteriet (som gick ner till 78%).
Imorgon ska jag ladda från enbart Tibber dock med inställd uppvärmning innan avfärd. Tror inte det fungerar om det inte finns någon laddning inställd i bilen men får se.
Ni har nog inte missat det och troligen en dum fråga av mig, men hade ni fortsatt laddkabel ipluggad precis innan avfärd?

(Har själv någon gång missat det i iver att förbereda bilen för avfärd.)
Hmm nu fattar jag inte hur du menar?!

Ja kabeln sitter i bilen innan avfärd men tas ut vid avfärden. Man kan ju inte köra iväg med kabeln i…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Även denna laddning gick bra. Laddade mellan 00-04 till 80%. Skillnaden var att den ni även började värma upp bilen 30 min innan avfärdstid dock gjorde det från batteriet (som gick ner till 78%).
Imorgon ska jag ladda från enbart Tibber dock med inställd uppvärmning innan avfärd. Tror inte det fungerar om det inte finns någon laddning inställd i bilen men får se.
Ni har nog inte missat det och troligen en dum fråga av mig, men hade ni fortsatt laddkabel ipluggad precis innan avfärd?

(Har själv någon gång missat det i iver att förbereda bilen för avfärd.)
Hmm nu fattar jag inte hur du menar?!

Ja kabeln sitter i bilen innan avfärd men tas ut vid avfärden. Man kan ju inte köra iväg med kabeln i…
Det jag som några gånger i min iver att förbereda bilen innan avfärd packat bilen och samtidigt lossat laddkabeln. Sedan när man skall köra iväg en halvtimme senare så värmer jag upp bilen via appen, och då går det ju energin till förvärmning klantigt nog självklart över batterierna i onödan. Sådana klantigheter händer nog troligen enbart mig. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Även denna laddning gick bra. Laddade mellan 00-04 till 80%. Skillnaden var att den ni även började värma upp bilen 30 min innan avfärdstid dock gjorde det från batteriet (som gick ner till 78%).
Imorgon ska jag ladda från enbart Tibber dock med inställd uppvärmning innan avfärd. Tror inte det fungerar om det inte finns någon laddning inställd i bilen men får se.
Ni har nog inte missat det och troligen en dum fråga av mig, men hade ni fortsatt laddkabel ipluggad precis innan avfärd?

(Har själv någon gång missat det i iver att förbereda bilen för avfärd.)
Hmm nu fattar jag inte hur du menar?!

Ja kabeln sitter i bilen innan avfärd men tas ut vid avfärden. Man kan ju inte köra iväg med kabeln i…
Det jag som några gånger i min iver att förbereda bilen innan avfärd packat bilen och samtidigt lossat laddkabeln. Sedan när man skall kör iväg en halvtimme senare så värmer jag upp bilen via appen, och då går det ju klantigt nog självklart över batterierna i onödan. Sådana klantigheter händer mig. :D
Aha ja inte omöjligt men nu håller jag på att testa olika scenario med flit så då har jag koll Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Så, nu är det kl 20:00 och jag ville åt den där billiga elen som finns i ledningarna just nu. Jag har pillat i nästan 10 minuter och utan att veta vad som slutligen gjorde skillnaden så laddar bilen nu med min Tesla WC. Det känns lite som att det fungerar att ändra lite random inställningar inför varje laddning.
Nu laddar jag till 80% med billig el. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Swede1 »

Hur ofta ska I5 servas och vad kostar det?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Swede1 skrev:
Hur ofta ska I5 servas och vad kostar det?
I Sverige varje år såvitt jag vet (de flesta andra länder varannat år) Kostnaden ??
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Tessi19 skrev:
Tessi19 skrev:
Oke testade nu att sätta I5 på Easee boxen med Tibber smartladdning.
Förberedelse:
Bilen hade redan laddningsschema inställd att ladda med prioriterad laddning 23-04. AC uppvärmning och avfärdtid 07:30.

Tibber smartladdning på med avfärdatid 7:20.
(Finns alltid 6A tillgängligt för värmaren på laddboxen enligt inställningen)

Inkoppling:
Sätter sladden i laddboxen sedan i bilen. Laddboxen försöker kommunicera med bilen och bilen sätter sig i vänteläge enligt bilens inställning. Sedan efter några 10sekunder börjar bilens laddningslampor blinka från 1-4 samt att Easee (genom Tibber) visar att det är ett kommunikationsfel.

Jag tar ut sladden efter att ha öppnat bilen och gör om. Samma sak igen.
Jag tar ut sladden ändrar i bilens inställningar till ingen planerad laddning, ingen avfärdstid och ingen AC förvärmning. Pluggar in sladden igen och då slås smartladdning på med Tibber. Alltså väntar till 01:00 för billigare el.
Bilens lampa visar att den står klar för laddning.
Öppnar appen och ställer in allt igen enligt ovan utan att det påverkar resten.

Nu far vi se vad som händer.

Några saker jag tänker:
1) bilens inställningar och kommunikation med laddboxen fungerar inte fint.
2) bilen accepterar inte att laddboxen styr när det finns inställningar i bilen.
3) förmodligen går allt bra om man gör det ena eller det andra.
A) Alltså låta Tibber styra laddning, fradgan är då om AC förvärmning funkar.
B) låta bilen styra till förmodade billigare tider (ip vet man det inför natten så kan man justera men det är ett himla appande som man inte vill)

4) vill man det bästa av båda världar så behöver man förmodligen ställa in först bilen och sedan sätta på smartladdning i Tibber eller tvärtom som ja gjorde nu först smartladdning i Tibber och sedan ändra i bilen.

Jag återkommer imorgon om resultatet, har några nätter till för har nu bara ställt in laddning från 38-50% (för dyrt i natt!)
Imorgon med andra inställningar till 60% :)
Såhär blev det:
Bilen var laddat och började ladda när det var dags enligt Tibbers smartladdning kl. 01. Bilen laddade till 50% (på 1,5 timme) som var inställningen i bilen.
Däremot har bilen inte kunnat sätta igång AC förvärmningen. Jag förmodar pga att laddboxen då har bestämt att lågpristiden vid 07 var över och 6A räcker inte för bilen att kunna sätta igång AC?? När jag satte den igång med appen körde den på men tog all ström från batteriet oavsett om jag släppte strömmen på laddboxen fritt.

Inatt ska jag bara köra på bilens schema (till 60%) inklusive AC utan smartladdning via Tibber.

Återkommer med resultat imorgon!


Edit: orkade inte att gå ut på morgonen för att höra om det det där läge du Mati hade att den går på och av hela tiden. Den var inte det två timmar efter att den borde ha börjat värma och inget har tagits från batteriet (var på 50%) och ingen ström togs från Easee.
Inatt var det smartladdning enligt Tibber. Bilen hade inställd avfärdstid och förvärmning på och skulle ladda till 100%

Bilen var laddat till 100% och förvärmning gick på 30 minuter innan avfärd och tog laddboxens ström. Blir mycket av och på med den strömmen som dras från laddboxen. Basen ligger på 0,15kW men toppar till ofta 5kW och några ggr 9,9kW.
Enligt appen är det samtidigt laddning som är på trots 100% i batteriet, förmodligen för att just kunna dra strömmen från laddboxen. Har väl att göra med kommunikationen mellan bil och laddbox antar jag.

Låter i alla fall som att den sista är den bästa konfigurationen.
Nackdelen är att Tibber utgår ifrån att bilen är på 50% innan laddning som gäller för bilar som inte har en Power-Up i Tibber. Nissan, Kia, Hyundai, Polestar, Mazda, MG har bland andra inte det. Däremot kan man i kontakt med Tibber ändra på det enligt deras hemsida!!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Nu helt plötsligt så var de sparade platserna Hem och Kontor borta från Infotainmentsystemet… Skumt. Undrar om uppdateringen också nollställts? Så mkt hyss bilen har för sig. Jag har aldrig snabbladdat den ens.
Skriv svar