Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Har läst igenom manualen från början till slutet och tillbaka men inte hittat ett svar på vad den ikonen längst till höger står för?
Ikonen finns då och då även med i kart/navigationsdelen, så förmodar att det har med det att göra. Men vad nu den där batteri symbolen med rörelse betyder? Någon som har mer kläm på det?
Bild
Jag tänker att det kan ha med förvärmning/klimatisering av bilens batterier att göra?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

PapaD skrev:
Walker skrev:
Tessi19 skrev:
Det är bara att vänta på att bilar blir hackade och utpressning kommer att ske. Eller är jag nu i väldigt mörka tankar?
Foliehatt? :roll: ;)
Med tanke på hur dålig mjukvaran är på saker som är uppenbara, så undrar man om säkerhet är bättre.
Ser direkt en fördel med E-tron som inte har OTA. :D :D
27,8 kWp solceller
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Hoppsan_84 »

Tessi19 skrev:
Har läst igenom manualen från början till slutet och tillbaka men inte hittat ett svar på vad den ikonen längst till höger står för?
Ikonen finns då och då även med i kart/navigationsdelen, så förmodar att det har med det att göra. Men vad nu den där batteri symbolen med rörelse betyder? Någon som har mer kläm på det?
Bild
Gissar på trådlös laddning av mobilen.
Har för mig att Kona har samma ikon.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

Det är när mobilen ligger på laddplattan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

HelectriC skrev:
Det är när mobilen ligger på laddplattan.
Haha det hade jag inte kopplat ihop Bildtackar
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Finns det någon I5 ägare som har haft batterivård igång? För min del står det bara sträck.
Bild

Vilken version har ni i systemet? Min verkar trots allt inte uppdaterat står 210603 så förmodar att det betyder att uppdateringar inte är installerade.
Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Sista sex siffrorna är datumet så du har mjukvara från Juni.
Senaste version är från November.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

Tessi19 skrev:
Finns det någon I5 ägare som har haft batterivård igång? För min del står det bara sträck.
Bild

Vilken version har ni i systemet? Min verkar trots allt inte uppdaterat står 210603 så förmodar att det betyder att uppdateringar inte är installerade.
Bild
ingen batterivård nej. Jag trodde att den ville gå upp i % när det var kallt ute, men hade 0 också då. Vet inte helt vad den ska representera?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Gissar på att "Batterivård" just handlar om den effekt hos systemet som läggs på att värma (nu på vintern) eller kyla (vid behov vid andra årstider) batteripacken till optimal laddtemperatur inför snabbladdning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
Gissar på att "Batterivård" just handlar om den effekt hos systemet som läggs på att värma (nu på vintern) eller kyla (vid behov vid andra årstider) batteripacken till optimal laddtemperatur inför snabbladdning.
fast bilen vet ju inte när man ska snabbladda
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
Gissar på att "Batterivård" just handlar om den effekt hos systemet som läggs på att värma (nu på vintern) eller kyla (vid behov vid andra årstider) batteripacken till optimal laddtemperatur inför snabbladdning.
fast bilen vet ju inte när man ska snabbladda
Den vet väl när du som bilist väljer att navigera till en snabbladdningsstation?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Skabb1 »

Nej. Det löser ju inte Ioniq 5 har vi konstaterat.. Navigering till laddare innebär inte att bilen förvärmer för laddning.

Batterivård är nog delvis under snabb laddning. Flera filmer på YT visar rätt kraftig kylning när batteriet laddas snabbt. Det är väl även en del som har resonerat att de kraftiga tappen i laddhastighet beror på just Batterivård... Iaf vad jag läst.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Man kan ju även tänka sig att det kanske finns en manuell knapp/inställning i Iq5, om sådan funktionalitet inte finns kopplat till navigeringen i bilen (konstigt att de inte lagt i det)?

Att kunna förvärma batterier nu på vintern i vårt nordiska klimat är ju extremt viktigt för att inte "cold-gate:a" som Björn brukar kalla det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av iAkita »

I Hyundai Kona och Kia e-Niro aktiveras batterivärmningen först när följande villkor är uppfyllda (och Winter mode är påslaget): 1. SoC är lägre än 33%, 2. Batteritemperaturen är -5 grader eller kallare.

Jag har hoppats att de uppdaterat detta i Ioniq 5 och EV6, men mycket tyder tyvärr på att så inte är fallet. Batterivärmningen slås däremot på när man laddar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
Man kan ju även tänka sig att det kanske finns en manuell knapp/inställning i Iq5, om sådan funktionalitet inte finns kopplat till navigeringen i bilen (konstigt att de inte lagt i det)?

Att kunna förvärma batterier nu på vintern i vårt nordiska klimat är ju extremt viktigt för att inte "cold-gate:a" som Björn brukar kalla det.
finns ingen sådan knapp
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
Sista sex siffrorna är datumet så du har mjukvara från Juni.
Senaste version är från November.
Ja det var också som jag tänkte! Hade bett ÅF att uppdatera vid leverans men det har de tydligen inte gjort!
Då kan jag ändå hoppas att bli av med Zombie mode (som inte har förkommit något mer än så länge) och att dagens låg batteri (12V) varning lösas också!!

Edit: hjälper tyvärr inte att titta på den tyska sidan, den är förmodligen för återkallelser och inte för mjukvara uppdateringar.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
Sista sex siffrorna är datumet så du har mjukvara från Juni.
Senaste version är från November.
Ja det var också som jag tänkte! Hade bett ÅF att uppdatera vid leverans men det har de tydligen inte gjort!
Då kan jag ändå hoppas att bli av med Zombie mode (som inte har förkommit något mer än så länge) och att dagens låg batteri (12V) varning lösas också!!

Edit: hjälper tyvärr inte att titta på den tyska sidan, den är förmodligen för återkallelser och inte för mjukvara uppdateringar.
Vad jag har hört så lever vissa ÅF i stenåldern och väntar på att få mjukvaran skickad till sig via USB-minne... Så det kan mycket väl vara senaste som din ÅF hade hemma.
Vet inte exakt var uppdateringarna finns för att lösa det själv. Brukar "Läckas" på andra forum.

Navigeringskartan kan du uppdatera själv här:
https://update.hyundai.com/EU/E1/Main
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
Sista sex siffrorna är datumet så du har mjukvara från Juni.
Senaste version är från November.
Ja det var också som jag tänkte! Hade bett ÅF att uppdatera vid leverans men det har de tydligen inte gjort!
Då kan jag ändå hoppas att bli av med Zombie mode (som inte har förkommit något mer än så länge) och att dagens låg batteri (12V) varning lösas också!!

Edit: hjälper tyvärr inte att titta på den tyska sidan, den är förmodligen för återkallelser och inte för mjukvara uppdateringar.
Vad jag har hört så lever vissa ÅF i stenåldern och väntar på att få mjukvaran skickad till sig via USB-minne... Så det kan mycket väl vara senaste som din ÅF hade hemma.
Vet inte exakt var uppdateringarna finns för att lösa det själv. Brukar "Läckas" på andra forum.

Navigeringskartan kan du uppdatera själv här:
https://update.hyundai.com/EU/E1/Main
Bild
Jag kan tyvärr reproducera problemet med Zombie mode att den inte går i drive. Samt att lösningen (se bilden) också fungerar. Lämnar snart i till ÅF för att få den mjukvara uppdatering som behövs. Synd bara att jag behöver åka in igen och få en lånebil.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av PapaD »

Teori kring hur man får/inte får högsta laddhastighet
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Teori kring hur man får/inte får högsta laddhastighet
Makes sense. Men det betyder ju också att det faktiskt inte var fel på bilen han har testat, så som det har hävdats på så många ställen.
Sammanfattningsvis kommer Björn fram till följande:
- bilen kan inte upprätthålla en optimal batteritemperatur när AC eller kupévärme är påslagen under laddning.
- skillnaden mellan högsta och lägsta temperatur i batteriet är större än hos andra bilar, vilket gör att en del celler kanske fortfarande är för kalla medan en del redan är på väg att bli för varma för att få maximal laddhastighet.

Det som rimmar dåligt med denna teori är att han faktiskt också fick minskad effekt under körning. Innebär det då att man måste stänga av AC/värme så att bilen kan ägna all kraft åt batteriet? Jag tror inte det är hela sanningen, det måste vara nåt annat också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av iAkita »

PapaD skrev:
Teori kring hur man får/inte får högsta laddhastighet
Jag får inte ihop det. Bilen använder restvärme från batteriet för att värma kupén, precis som Tesla, vilket i sin tur sänker temperaturen i batteriet. Inte tvärt om. Björn nämner det själv flera gånger under sina andra tester. Så nej, den här gången får han nog tänka ett varv till.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Det märkliga är att han inte får svar från Hyundai. De borde ju rimligen veta hur bilen fungerar. Då hade man sluppit spekulera.
Min teori är att det inte är fel på just den bilen han har testat, utan att det är ett generellt "fel", eller by design som Tesla skulle kalla det. Det är ju möjligt att det är en bugg eller liknande och att Kia/Hyundai inte heller riktigt vet. De kanske har inte råkat ut ut detta själva och nu sitter de och kliar sig i huvudet. Det vore ju inte första gången som kunderna upptäcker buggar.
Björns förklaring är till viss del logisk, men jag tycker också att det låter lite för enkelt. Skulle de verkligen avsiktligt designa E-GMP plattformen på det här viset? För det är väl det han säger om jag förstått honom rätt. Jag har svårt att tro det. Fortsättning följer antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av icreate »

Hoppas bara att det blir någon annan än Bjørn som följer upp detta. Han är ju ju sååå jobbig att lyssna på! Han borde lägga ner lite mer energi på sina videoklipp och använda manus!

Vi får hoppas på att det kan lösas med en uppdatering av mjukvaran såsmåningom.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Finns det någon med en 72,6 kWh RWD Ioniq 5 FE / Advanced med komfort paket, som kan kolla vilken mjukvara den har på bilen?

Hoppas få uppdatering på verkstaden imorgon men de påstår att det inte finns någon. Jag har 210603, uppenbarligen ej up to date.


Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Mats E »

Tessi19 skrev:
Finns det någon med en 72,6 kWh RWD Ioniq 5 FE / Advanced med komfort paket, som kan kolla vilken mjukvara den har på bilen?

Hoppas få uppdatering på verkstaden imorgon men de påstår att det inte finns någon. Jag har 210603, uppenbarligen ej up to date.


Bild
Jag fick leverans förra veckan. Det var samma datum på den. Jag försäkrade mig om att jag skulle ha senaste uppdateringen och de pratade med Hyundai som sade att det inte fanns någon nyare.
Skriv svar