Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.HelectriC skrev:Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Uppdatera att man är hemma VARJE gång? Verkar ju sjukt jobbigt och inget jag tänker hålla på med eller snarare jag kommer glömma det typ varje gångTessi19 skrev:För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.HelectriC skrev:Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nja man behöver, som det verkar vara, uppdatera status i appen. Inte alltid att man kommer hemHelectriC skrev:Uppdatera att man är hemma VARJE gång? Verkar ju sjukt jobbigt och inget jag tänker hålla på med eller snarare jag kommer glömma det typ varje gångTessi19 skrev:För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.HelectriC skrev:Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber
Men som du säger, och som det är i och med att det ligger under LABS, är det under utveckling. Tibber har haft ett längre arbete med att just kunna få det att fungera. Tidigare skulle det dränera 12v batteriet men det gör det inte nu. Men det är inte färdigt men hjälper Tibber gärna med att vara Beta testare så att det förhoppningsvis kommer fungera utan problem i framtiden
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.
Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!
Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!
Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Min har ÅF laddat efter leverans och ett meddelande om låg nivåAida skrev:Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.
Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!
Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
idag nollställde bilen alla inställningar igen helt utan grund. Men vis av erfarenhet, så hade jag en backup av inställningarna och det var väldigt enkelt att trycka in dom igen i bilen. Så allt funkar som vanligt igen. Det verkar som linken till Bluelinkkontot är orsaken. Det står typ "bluelink connection lost, all settings are deleted". Så om bilen inte är kopplad mot ett Bluelinkkonto vägrar den behålla inställningarna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Och min bil ber mig fortfarande att vända, åt båda hållen på min hemgata. Enkelriktat åt båda hållen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Låter knepigt men så har jag inte brytt mig på många år förvisso men vad skulle det vara för skillnad påAida skrev:Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.
Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!
Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
minuspolen och annan metall i bilen? Det är väl samma sak rent elektriskt eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ofta mäter BMS strömmen mellan minuspol och chassi (t.ex. Volvo). Då blir det fel om man laddar direkt på batteriet.Bjelke skrev:Låter knepigt men så har jag inte brytt mig på många år förvisso men vad skulle det vara för skillnad påAida skrev:Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.
Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!
Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
minuspolen och annan metall i bilen? Det är väl samma sak rent elektriskt eller?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vad händer om du startar bilen?mati skrev:Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen.
Det är ju inte ok, vet dock inte hur man (Hyundai) anser att just Bluelink är en väsentlig del av bilägandet.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Om du inte startat bilen på en vecka så kan du inte nå den. Så om den tror att du ej gjort det sen 18 december så bör det ju lösa sig efter nästa körning? Hoppas jag...mati skrev:Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Så var det med ipace, gick i deep sleep om man inte startade bilen på en stund. Det var extra dumt när man varit och rest i några veckor och försöker förvärma bilen innan man kommer ut från flygplatsen. Inte vidare smart.
Har dock inte haft samma beteende med min ioniq5.
Har dock inte haft samma beteende med min ioniq5.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ingen aning, hat inte vågat starta den än. Möjligt att den har stått för länge och 12V batteriet är helt dött eller nåt. Så kan det ju vara.Tessi19 skrev:Vad händer om du startar bilen?mati skrev:Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen.
Det är ju inte ok, vet dock inte hur man (Hyundai) anser att just Bluelink är en väsentlig del av bilägandet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hela bilen kanske är död?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?
Det är absolut inte ovanligt att jag inte använder bilen på flera veckor. Det kan gå en hel månad utan att jag behöver åka. Hoppas att det inte ställer till det för Ioniq. E-tron hade inga som helst problem med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har den stått i två veckor så är det med flit som appen inte fungerar. Inte något fel. Det är en begränsning Hyundai satt. Ganska säker på att gränsen är 7 dagar. Sen verkar det vara lite oklart om det räcker att bara låsa upp den en gång för att den ska vakna eller om man måste starta den.mati skrev:Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?
Det är absolut inte ovanligt att jag inte använder bilen på flera veckor. Det kan gå en hel månad utan att jag behöver åka. Hoppas att det inte ställer till det för Ioniq. E-tron hade inga som helst problem med det.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.DanneLKPG skrev:Har den stått i två veckor så är det med flit som appen inte fungerar. Inte något fel. Det är en begränsning Hyundai satt. Ganska säker på att gränsen är 7 dagar. Sen verkar det vara lite oklart om det räcker att bara låsa upp den en gång för att den ska vakna eller om man måste starta den.mati skrev:Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?
Det är absolut inte ovanligt att jag inte använder bilen på flera veckor. Det kan gå en hel månad utan att jag behöver åka. Hoppas att det inte ställer till det för Ioniq. E-tron hade inga som helst problem med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja 7 dagar har jag också läst att bluelinkkopplingen är vid liv.mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.DanneLKPG skrev:Har den stått i två veckor så är det med flit som appen inte fungerar. Inte något fel. Det är en begränsning Hyundai satt. Ganska säker på att gränsen är 7 dagar. Sen verkar det vara lite oklart om det räcker att bara låsa upp den en gång för att den ska vakna eller om man måste starta den.mati skrev:Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?
Det är absolut inte ovanligt att jag inte använder bilen på flera veckor. Det kan gå en hel månad utan att jag behöver åka. Hoppas att det inte ställer till det för Ioniq. E-tron hade inga som helst problem med det.
Ang. SoC och att starta den ska dock inte vara några problem
/MrRun
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
mati skrev:Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Tror problemet här är för biltillverkare att välja pest eller kolera, om folk(och folk är generellt idioter) fick valfriheten så skulle alla tömma batteriet och sedan gnälla över att bilen är okörbar pga det istället..
Sen är det så att biltillverkare(inte bara) är väldigt dåliga på det där med IT och fattar inte hur web-services ska funka och throttlar eller begränsar antal anrop istället för att investera i vettiga och säkra lösningar, jag menar med den mängd kretsar och elektronik hur svårt är det att få till webserver för direkt kommunikation med bilen...
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kan man inte göra som Tesla (och andra) att vid en viss SoC, som tex. 20%, så stängs vissa energikrävande tjänster ner i bilen (i Teslas fall alla kameror för övervakning)?jurand skrev:mati skrev:Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Tror problemet här är för biltillverkare att välja pest eller kolera, om folk(och folk är generellt idioter) fick valfriheten så skulle alla tömma batteriet och sedan gnälla över att bilen är okörbar pga det istället..
Då kan ju fjärråtkomst vara tillgänglig hur länge som helst, så länge som SoC är över en viss nivå. Låter som ett bättre alternativ än att stänga av efter en viss tid. Då kan man ju tex. ha fjärråtkomst till bilen hur länge som helst om den är inkopplad med laddsladd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…martinot skrev:Kan man inte göra som Tesla (och andra) att vid en viss SoC, som tex. 20%, så stängs vissa energikrävande tjänster ner i bilen (i Teslas fall alla kameror för övervakning)?jurand skrev:mati skrev:Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Tror problemet här är för biltillverkare att välja pest eller kolera, om folk(och folk är generellt idioter) fick valfriheten så skulle alla tömma batteriet och sedan gnälla över att bilen är okörbar pga det istället..
Då kan ju fjärråtkomst vara tillgänglig hur länge som helst, så länge som SoC är över en viss nivå. Låter som ett bättre alternativ än att stänga av efter en viss tid. Då kan man ju tex. ha fjärråtkomst till bilen hur länge som helst om den är inkopplad med laddsladd.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green