Idag är det lite varmare och då maxade min AC 2,3kW.mati skrev:1.9kW max alltså. Och över 1 kW hela tiden därefter. Min hade i samma situation efter några sekunder garanterat inte legat över 0,28kW.
Tack för videon. Mycket uppskattat.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Var idag så dum att jag inte kollade förbrukningen när jag satte på AC på i en stekande bil, det dröjde lite innan det blev kalt men blev bra i alla fall men inte kylskåps kallt.
Det som retade mig mest var att jag inte kunde starta Climate Control i appen. Helt enkelt No Response, plebsen check your vehicle status.
plebsen=please men kändes mer som autocorrect har gjort av det
Det som retade mig mest var att jag inte kunde starta Climate Control i appen. Helt enkelt No Response, plebsen check your vehicle status.
plebsen=please men kändes mer som autocorrect har gjort av det
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag åkte elmoppe istället senaste dagarna. Det fläktar friskt och man blir glad.
Imorgon måste jag ta bilen och det ska bli 22 grader. Jag gissar på 0,28kW effekt och en något kylig bris från utblåsen, men nåt kylskåp eller frysbox räknar jag inte med att få.
Imorgon måste jag ta bilen och det ska bli 22 grader. Jag gissar på 0,28kW effekt och en något kylig bris från utblåsen, men nåt kylskåp eller frysbox räknar jag inte med att få.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Löser inte grundproblemet, men kan ändå ge lite extra frisk fläkt med ett par sådana här:mati skrev:Jag åkte elmoppe istället senaste dagarna. Det fläktar friskt och man blir glad.
Imorgon måste jag ta bilen och det ska bli 22 grader. Jag gissar på 0,28kW effekt och en något kylig bris från utblåsen, men nåt kylskåp eller frysbox räknar jag inte med att få.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000040910
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Näää, det ju tråkigt. Bilen har faktiskt V2L. Jag tänkte mer på en bärbar AC som man kan ställa där bak ifall hundarna är med. För sig själv kan man sätta på rumpfläkten under färd. Den kyler mer än tillräckligt, även om den bara blåser okyld luft.martinot skrev:Löser inte grundproblemet, men kan ändå ge lite extra frisk fläkt med ett par sådana här:mati skrev:Jag åkte elmoppe istället senaste dagarna. Det fläktar friskt och man blir glad.
Imorgon måste jag ta bilen och det ska bli 22 grader. Jag gissar på 0,28kW effekt och en något kylig bris från utblåsen, men nåt kylskåp eller frysbox räknar jag inte med att få.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000040910
Men visst är det helt sjukt att en modern och ny bil har en AC som är så svag att den inte pallar svensk sommar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Fast du menar väl inte seriöst att din bil är representativ för alla ioniq5? Förra sommaren fick jag nästan frostskador när det var 30grader ute och jag drog på AC för fullt i ioniq5.mati skrev:Näää, det ju tråkigt. Bilen har faktiskt V2L. Jag tänkte mer på en bärbar AC som man kan ställa där bak ifall hundarna är med. För sig själv kan man sätta på rumpfläkten under färd. Den kyler mer än tillräckligt, även om den bara blåser okyld luft.martinot skrev:Löser inte grundproblemet, men kan ändå ge lite extra frisk fläkt med ett par sådana här:mati skrev:Jag åkte elmoppe istället senaste dagarna. Det fläktar friskt och man blir glad.
Imorgon måste jag ta bilen och det ska bli 22 grader. Jag gissar på 0,28kW effekt och en något kylig bris från utblåsen, men nåt kylskåp eller frysbox räknar jag inte med att få.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000040910
Men visst är det helt sjukt att en modern och ny bil har en AC som är så svag att den inte pallar svensk sommar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Så länge verkstaden säger att det är normalt och inom specifikationen, trots att de erkänner att den är ovanligt svag, så är det kanske inte representativt, men ändå en verklighet att förhålla sig till.HelectriC skrev:Fast du menar väl inte seriöst att din bil är representativ för alla ioniq5? Förra sommaren fick jag nästan frostskador när det var 30grader ute och jag drog på AC för fullt i ioniq5.
Min och Tessis bil är helt uppenbart inte de enda med klen AC. Det är bara läsa på olika trådar.
För oss är det ju skit samma egentligen, nästa vecka sjunker temperaturen återigen en bra bit under 20 grader. Vi behöver faktiskt ingen AC i det här landet mer än några enstaka dagar per år. Det känns mer som ett lyxproblem som man glömmer så fort det svenska sommarvädret återgår till default-läge.
Men jag hade blivit galen om jag hade bott i Florida eller Australien eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Du menar alltså på fullt allvar att man ska acceptera en halvdant fungerande ac på en bil över halvmiljonen?mati skrev:Så länge verkstaden säger att det är normalt och inom specifikationen, trots att de erkänner att den är ovanligt svag, så är det kanske inte representativt, men ändå en verklighet att förhålla sig till.HelectriC skrev:Fast du menar väl inte seriöst att din bil är representativ för alla ioniq5? Förra sommaren fick jag nästan frostskador när det var 30grader ute och jag drog på AC för fullt i ioniq5.
Min och Tessis bil är helt uppenbart inte de enda med klen AC. Det är bara läsa på olika trådar.
För oss är det ju skit samma egentligen, nästa vecka sjunker temperaturen återigen en bra bit under 20 grader. Vi behöver faktiskt ingen AC i det här landet mer än några enstaka dagar per år. Det känns mer som ett lyxproblem som man glömmer så fort det svenska sommarvädret återgår till default-läge.
Men jag hade blivit galen om jag hade bott i Florida eller Australien eller så.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag accepterade läckande fönster, vindbrus, vatten i lamporna, sneda dörrar osv osv i en bil för 1,2 miljoner i två år. Det var också okej enligt spec. Är det bättre? Då känns en lite halvdan AC faktiskt som ett ganska litet bekymmer. Med det sagt så kommer jag ändå göra ett nytt försök att få det fixat i den mån jag hinner. Men jag kommer inte lägga en massa tid och ork på detta. Går det så går det. Annars kvittar det. Jag har inte ont av det. Det hade varit en helt annan sak om värmen inte heller hade fungerat. Men det gör den.Walker skrev:Du menar alltså på fullt allvar att man ska acceptera en halvdant fungerande ac på en bil över halvmiljonen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ok. De flesta portabla AC med en enda del (där man inte har separat evaporator) är ju oftast lite högre/långsmala då de är byggda för att stå på golvet, men denna verkar ju ändå vara rätt liten, smidig och relativt billig:mati skrev:Näää, det ju tråkigt. Bilen har faktiskt V2L. Jag tänkte mer på en bärbar AC som man kan ställa där bak ifall hundarna är med.martinot skrev:
Löser inte grundproblemet, men kan ändå ge lite extra frisk fläkt med ett par sådana här:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000040910
https://fyndiq.se/produkt/midea-comfee- ... bba8b4f5d/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag gjorde ett litet test idag. 24 grader ute. Jag hade ställt bilen i solen så det var riktigt ordentligt varmt i bilen.
Sen satte jag ACn på 17 grader och fläkten manuellt på max. Kompressorn drog inte mer än 400W, det hände i stort sett ingenting. Den blåste bara varm luft.
Sen körde jag iväg. Efter kanske 3 minuter ökade fläkten helt plötsligt till typ det dubbla. Jättekonstigt, den stod ju i manuellt läge och var redan på max. Nu blåste den alltså plötsligt mycket kraftigare och luften började långsamt bli lite svalare. Kompressoreffekten ökade samtidigt lite sakta, och efter 5 minuter hade den kämpat upp sig till knappt 1 kW. Då kylde den faktiskt rätt okej, inte iskallt, men acceptabelt. Där höll den sig någon minut och därefter föll den ganska raskt till de sedvanliga 0,28kW. Och där stannade den. Jag höjde sedan temperaturen till 20 grader, men det gjorde varken till eller från. Eftersom det var ganska mulet på himlen var temperaturen i bilen rätt okej ändå.
Men alltså vilket konstigt beteende. Det känns nästan som ett mjukvaruproblem.
Sen satte jag ACn på 17 grader och fläkten manuellt på max. Kompressorn drog inte mer än 400W, det hände i stort sett ingenting. Den blåste bara varm luft.
Sen körde jag iväg. Efter kanske 3 minuter ökade fläkten helt plötsligt till typ det dubbla. Jättekonstigt, den stod ju i manuellt läge och var redan på max. Nu blåste den alltså plötsligt mycket kraftigare och luften började långsamt bli lite svalare. Kompressoreffekten ökade samtidigt lite sakta, och efter 5 minuter hade den kämpat upp sig till knappt 1 kW. Då kylde den faktiskt rätt okej, inte iskallt, men acceptabelt. Där höll den sig någon minut och därefter föll den ganska raskt till de sedvanliga 0,28kW. Och där stannade den. Jag höjde sedan temperaturen till 20 grader, men det gjorde varken till eller från. Eftersom det var ganska mulet på himlen var temperaturen i bilen rätt okej ändå.
Men alltså vilket konstigt beteende. Det känns nästan som ett mjukvaruproblem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 26 dec 2018 22:14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har du testat göra ett "normalt" test? Alltså att starta ventilationen i appen på 20 grader 5-10min före du skall åka iväg?mati skrev:Jag gjorde ett litet test idag. 24 grader ute. Jag hade ställt bilen i solen så det var riktigt ordentligt varmt i bilen.
Sen satte jag ACn på 17 grader och fläkten manuellt på max. Kompressorn drog inte mer än 400W, det hände i stort sett ingenting. Den blåste bara varm luft.
Sen körde jag iväg. Efter kanske 3 minuter ökade fläkten helt plötsligt till typ det dubbla. Jättekonstigt, den stod ju i manuellt läge och var redan på max. Nu blåste den alltså plötsligt mycket kraftigare och luften började långsamt bli lite svalare. Kompressoreffekten ökade samtidigt lite sakta, och efter 5 minuter hade den kämpat upp sig till knappt 1 kW. Då kylde den faktiskt rätt okej, inte iskallt, men acceptabelt. Där höll den sig någon minut och därefter föll den ganska raskt till de sedvanliga 0,28kW. Och där stannade den. Jag höjde sedan temperaturen till 20 grader, men det gjorde varken till eller från. Eftersom det var ganska mulet på himlen var temperaturen i bilen rätt okej ändå.
Men alltså vilket konstigt beteende. Det känns nästan som ett mjukvaruproblem.
Och då du kör iväg är det AUTO 20 grader och fläktläge 2 eller 3
, hålls det inte normal temp inne i bilen då?
Mvh
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det är sällan det funkar att starta ACn från appen. I regel gör den helt enkelt ingenting, trots att den säger att ACn är startad. Jag använder appen enbart för att schemalägga laddningen.
Och vad ska det göra för skillnad om jag använder appen för att starta ACn eller om jag gör det i bilen? Ska inte ACn blåsa kallt allt den orkar när det är kokhett i bilen? Så har alla bilar gjort som jag haft hittills. Det ska egentligen inte heller behövas att man sätter fläkten manuellt på max och temperaturen på min. Det ska automatiken sköta. Det är ju därför man har en automatisk klimatanläggning. Men om jag bara låter den vara, dvs 20 grader på Auto, så händer inte mycket. Då småduttar kompressorn med 0,28kW och fläkten blåser knappt så man märker det.
Och vad ska det göra för skillnad om jag använder appen för att starta ACn eller om jag gör det i bilen? Ska inte ACn blåsa kallt allt den orkar när det är kokhett i bilen? Så har alla bilar gjort som jag haft hittills. Det ska egentligen inte heller behövas att man sätter fläkten manuellt på max och temperaturen på min. Det ska automatiken sköta. Det är ju därför man har en automatisk klimatanläggning. Men om jag bara låter den vara, dvs 20 grader på Auto, så händer inte mycket. Då småduttar kompressorn med 0,28kW och fläkten blåser knappt så man märker det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Aldrig varit med om att AC inte startat via appen. Din AC verkar ju helt defekt på flera plan.mati skrev:Det är sällan det funkar att starta ACn från appen. I regel gör den helt enkelt ingenting, trots att den säger att ACn är startad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 26 dec 2018 22:14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Känner inte heller alls igen strul med att starta varken värme eller kyla via appen. Måste ju verkligen vara nått fel som sagt
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kanske. Troligen mjukvara. Men oavsett så har ju detta ingenting att göra med hur bra ACn kyler. Den kyler väl inte bättre när den startas via appen hoppas jag.Techno_Bass skrev:Känner inte heller alls igen strul med att starta varken värme eller kyla via appen. Måste ju verkligen vara nått fel som sagt
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej det tror jag inte den gör. Jag misstänker att den bara aktiverar AC på "auto" med tempen du ställt in när du skickar kommandot. Ingen extra "boost" eller något som jag har märkt åtminstone.mati skrev:Kanske. Troligen mjukvara. Men oavsett så har ju detta ingenting att göra med hur bra ACn kyler. Den kyler väl inte bättre när den startas via appen hoppas jag.Techno_Bass skrev:Känner inte heller alls igen strul med att starta varken värme eller kyla via appen. Måste ju verkligen vara nått fel som sagt
Du såg ju filmen på hur min beter sig och den blir kylskåpskall som Helectric beskriver det. Hoppas du får bukt på din så att hundarna får det lite bekvämare också.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
I lördags gjorde jag (ofrivilligt) samma test som DannyLPG. Bilen stod parkerad i solen i flera timmar. Var ca 22 grader utomhus. Bilen var skållhet inuti. När jag startade den i eco med autoläget på en plopp med 20 graders inställning så drog den ändå igång rejält. Kom kylskåpskall luft ur gallren och energiförbrukningen visade 1,3 kw. Efter nån minut så gick den ned till vanliga 0,28 kw men då var det kallt. Sen fick jag skruva upp tempen till 22 eftersom den blåste för kallt mot fingrarna som höll ratten resten av resan.DanneLKPG skrev:Nej det tror jag inte den gör. Jag misstänker att den bara aktiverar AC på "auto" med tempen du ställt in när du skickar kommandot. Ingen extra "boost" eller något som jag har märkt åtminstone.mati skrev:Kanske. Troligen mjukvara. Men oavsett så har ju detta ingenting att göra med hur bra ACn kyler. Den kyler väl inte bättre när den startas via appen hoppas jag.Techno_Bass skrev:Känner inte heller alls igen strul med att starta varken värme eller kyla via appen. Måste ju verkligen vara nått fel som sagt
Du såg ju filmen på hur min beter sig och den blir kylskåpskall som Helectric beskriver det. Hoppas du får bukt på din så att hundarna får det lite bekvämare också.
Så är troligtvis mjukvara som spökar (för dig också Mati). Den gör väl allt för att spara elektroner. Så när det är ca 18 grader utomhus så har den problem att reglera tempen i kupén o det känns för varmt.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, jag lutar också åt att det är mjukvaran som ställer till det. Det är jäkligt svårt att avgöra så länge det aldrig blir varmare väder än såhär. Faktum är att utetemperaturen inte kräver att ACn är igång för att uppnå den inställda temperaturen i kupén.
Visst kan jag fortfarande tycka att den borde blåsa kalluft allt den orkar när man ställer den på lägsta möjliga nivå, men det funkar kanske inte så.
Visst kan jag fortfarande tycka att den borde blåsa kalluft allt den orkar när man ställer den på lägsta möjliga nivå, men det funkar kanske inte så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag ringde min Hyundaiverkstad idag som ville ta in bilen och kolla nivån av gas i ACn. Han tyckte att det lät konstigt att bilen drog så mkt med värmen på samt inte kunde kyla ordentligt i de flesta fall och trodde att fabriken fyllt på för lite gas - så hade det varit i en annan bil som de haft inne (de provtryckte systemet på den bilen och det fanns inga läckor). Samtidigt ska min bil uppdateras till ny mjukvara (obs tips! Alla I5 ska få ny uppdatering så boka tid).
Han kom med ett bra tips som jag kan dela: han sa att man kan trycka bort alternativet Smart ventilation vilket skulle få upp flåset lite. Jag vet inte men jag känner ändå en liten skillnad nu. Prova det Mati!
Han kom med ett bra tips som jag kan dela: han sa att man kan trycka bort alternativet Smart ventilation vilket skulle få upp flåset lite. Jag vet inte men jag känner ändå en liten skillnad nu. Prova det Mati!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tack för tipset. Nu lovas det ju en massa sommarvärme nästa vecka. Då kan man verkligen sätta systemet på prov.
Jag tycker att den har blåst lite kallare nu när det har varit något varmare ute. Inte jättekallt, men kallare.
Men jag tror ändå att det är nåt fel, just eftersom det är som du säger, att den drar orimligt mycket ström för värmen. Ska den värma upp kupén med några enstaka grader så käkar den lätt flera kilowatt. Man märker faktiskt att förbrukningen sticker iväg så fort utetemperaturen bara är några få grader lägre än en inställda, runt 15 grader eller så.
Men ska den kyla ner kupén lika mycket, säg från 25 till 20 grader, så drar den nästan ingen ström alls. Det är ju inte riktigt rimligt, och jag tror att den helt enkelt kör på PTC-värmaren istället för värmepumpen.
Jag tycker att den har blåst lite kallare nu när det har varit något varmare ute. Inte jättekallt, men kallare.
Men jag tror ändå att det är nåt fel, just eftersom det är som du säger, att den drar orimligt mycket ström för värmen. Ska den värma upp kupén med några enstaka grader så käkar den lätt flera kilowatt. Man märker faktiskt att förbrukningen sticker iväg så fort utetemperaturen bara är några få grader lägre än en inställda, runt 15 grader eller så.
Men ska den kyla ner kupén lika mycket, säg från 25 till 20 grader, så drar den nästan ingen ström alls. Det är ju inte riktigt rimligt, och jag tror att den helt enkelt kör på PTC-värmaren istället för värmepumpen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Min blir svinkall på 30 sek.mati skrev:Tack för tipset. Nu lovas det ju en massa sommarvärme nästa vecka. Då kan man verkligen sätta systemet på prov.
Jag tycker att den har blåst lite kallare nu när det har varit något varmare ute. Inte jättekallt, men kallare.
Men jag tror ändå att det är nåt fel, just eftersom det är som du säger, att den drar orimligt mycket ström för värmen. Ska den värma upp kupén med några enstaka grader så käkar den lätt flera kilowatt. Man märker faktiskt att förbrukningen sticker iväg så fort utetemperaturen bara är några få grader lägre än en inställda, runt 15 grader eller så.
Men ska den kyla ner kupén lika mycket, säg från 25 till 20 grader, så drar den nästan ingen ström alls. Det är ju inte riktigt rimligt, och jag tror att den helt enkelt kör på PTC-värmaren istället för värmepumpen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst.mati skrev:Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hade samma problem/upplevelse med Mini för att låsa passagerarsidans airbag. Fattar fortfarande inte den tekniska konstruktionen, hur det fungerar. Gör ni? Att nyckel automagiskt kan låsa upp utan tryck, men om man försöker trycka på så är det stumt. På Mini skulle nyckeln typ sväva framför hålet, annars var det omöjligt. Hur? Och varför?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...