Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Tessi19 skrev:
Ja ni inte lätt att göra rätt med Ioniq5.
Gjorde som tidigare; Easee styr laddning och bilen ska sätta på förvärmning på morgonen.
Så blev det inte trots att det fungerade tidigare. Ingen förvärmning som startades 30 min innan avfärd….
Men så funkade det igen med ny omgång i går. Inte gjort något annat, varför???
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
Får ni problem med internet i bilen (så att ni t.ex inte når den från appen) så starta om datorn i bilen (tryck in något i lilla hålet längst till höger på AC-delen). Bluelink-supporten meddelar att det har varit serverproblem. Inte alla bilar fick problem att återansluta, men om ni är drabbade så är det lösningen. Går tydligen även att toggla Offline-Mode/Online-Mode någonstans i bilen för att det ska hoppa igång.
Tack för upplysningen, har inte själv haft problemet men bra att just få sådana återkopplingar!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
Jag tycker din teori låter väldigt sannolik. Jag har fått trycka in vissa DC-handskar hårdare också. Det kan vara så att det blir bättre med tiden när porten är mer inkörd.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
Kanske är det så men tror även att Easee kan störa en del. Hade imorse med Leaf 2015 att den inte ville hålla igång uppvärmningen. Stängde av efter 2 minuter. Det har inte varit något problem tidigare.

Gällande Ioniq5 har jag sladden låst i bilen hela tiden tills jag öppnar den. Så det jag hade för några dagar sedan att den inte satt på förvärmning var nog inte kopplat till din teori om låset. Betyder inte att det inte kan vara så för din del Mati! Du har ju annan kombi med TWC och Ioniq5.

Inatt blir det Leafen igen så kollar hur det är på morgonen igen med värmning.
Laddning har jag aldrig haft problem med i den konfigurationen jag kör Easee-Tibber-Leaf/Ioniq5.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

DanneLKPG skrev:
220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Hoppas att min hemmagata inte är enkelriktad i båda hållen på den uppdateringen. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Walker skrev:
DanneLKPG skrev:
220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Hoppas att min hemmagata inte är enkelriktad i båda hållen på den uppdateringen. :lol:
Såg inte ut som det var någon ny kartversion i den då felet är från den som levererar deras kartor, men kanske? :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Walker skrev:
DanneLKPG skrev:
220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Hoppas att min hemmagata inte är enkelriktad i båda hållen på den uppdateringen. :lol:
:lol: :lol: :lol:
Tur att bilen ändå går att köra mot enkelriktat. Tänk om det hade varit en level5-bil. Då hade du varit tvungen att stanna hemma i det fallet. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Gällande Ioniq5 har jag sladden låst i bilen hela tiden tills jag öppnar den. Så det jag hade för några dagar sedan att den inte satt på förvärmning var nog inte kopplat till din teori om låset. Betyder inte att det inte kan vara så för din del Mati! Du har ju annan kombi med TWC och Ioniq5.
Nånting är det ju. Om det är ett mekaniskt problem snarare än ett tekniskt så är det ju hursomhelst varken nödvändigt eller särskilt meningsfullt för mig att skaffa ett gäng nya laddboxar. Jag har visserligen beställt 2 easee-boxar för ett tag sen, och enligt gubben jag pratade med fanns de på lager. Men de har aldrig hört av sig mer sedan dess. Jag antar att alla är sjuka just nu, så som överallt. Det ger mig lite mer tid att testa olika teorier. Jag verkar ju hittat ett sätt att få bilen att lira med min WC. Jag lutar åt att avbeställa easee-boxarna igen. Det är ju inga billiga grejer direkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
Gällande Ioniq5 har jag sladden låst i bilen hela tiden tills jag öppnar den. Så det jag hade för några dagar sedan att den inte satt på förvärmning var nog inte kopplat till din teori om låset. Betyder inte att det inte kan vara så för din del Mati! Du har ju annan kombi med TWC och Ioniq5.
Nånting är det ju. Om det är ett mekaniskt problem snarare än ett tekniskt så är det ju hursomhelst varken nödvändigt eller särskilt meningsfullt för mig att skaffa ett gäng nya laddboxar. Jag har visserligen beställt 2 easee-boxar för ett tag sen, och enligt gubben jag pratade med fanns de på lager. Men de har aldrig hört av sig mer sedan dess. Jag antar att alla är sjuka just nu, så som överallt. Det ger mig lite mer tid att testa olika teorier. Jag verkar ju hittat ett sätt att få bilen att lira med min WC. Jag lutar åt att avbeställa easee-boxarna igen. Det är ju inga billiga grejer direkt.
Dessutom verkar Kinnekulle energi rätt så dyrt. Jag tänker på en Easee till men det skulle kosta 9000kr Bild
Min befintliga (via Tibber) kostade 5,5 tkr inkl kabeldragning. En bredvid borde inte kosta så mycket.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Dessutom verkar Kinnekulle energi rätt så dyrt. Jag tänker på en Easee till men det skulle kosta 9000kr Bild
Min befintliga (via Tibber) kostade 5,5 tkr inkl kabeldragning. En bredvid borde inte kosta så mycket.
Ja, han sa "ungefär" 20k för 2 stycken inklusive installation och med lastbalansering mot huvudsäkringen. Men han kunde inte ge mig ett exakt pris för installationen. Det kan alltså bli ännu dyrare.
Enligt honom tar det 1-2 arbetsdagar för elektrikern. Jag förstår inte riktigt varför. Hade jag fått göra det själv så hade det tagit max en förmiddag.
Så jag håller med. Det är rätt dyrt. För dyrt antagligen. Jag får avbeställa helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Ja, han sa "ungefär" 20k för 2 stycken inklusive installation och med lastbalansering mot huvudsäkringen. Men han kunde inte ge mig ett exakt pris för installationen. Det kan alltså bli ännu dyrare.
Enligt honom tar det 1-2 arbetsdagar för elektrikern. Jag förstår inte riktigt varför. Hade jag fått göra det själv så hade det tagit max en förmiddag.
Så jag håller med. Det är rätt dyrt. För dyrt antagligen. Jag får avbeställa helt enkelt.
Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?
Elbilist sedan 2014
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev:
220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Hur hittade du den uppdateringen? Jag gick in i uppdateringsprogrammet som är nedladdat på min PC och där fanns bara novemberuppdateringen. Det stod bara Vill du ladda ned den igen? Så gick jag in på hemsidan Efter att ha googlat Update Hyundai Infotainmentsystem och valde Europa Svenska och där fanns bara notis om novemberuppdateringen. Jag har för mig att det var nåt skumt sist också och att man på nåt sätt ändå kunde kolla att uppdateringen var från december men kunde inte hitta det nu… Jag fattar ingenting. Varför ska de göra allt så jäkla svårt och komplicerat för?!
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
DanneLKPG skrev:
220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Hur hittade du den uppdateringen? Jag gick in i uppdateringsprogrammet som är nedladdat på min PC och där fanns bara novemberuppdateringen. Det stod bara Vill du ladda ned den igen? Så gick jag in på hemsidan Efter att ha googlat Update Hyundai Infotainmentsystem och valde Europa Svenska och där fanns bara notis om novemberuppdateringen. Jag har för mig att det var nåt skumt sist också och att man på nåt sätt ändå kunde kolla att uppdateringen var från december men kunde inte hitta det nu… Jag fattar ingenting. Varför ska de göra allt så jäkla svårt och komplicerat för?!
Samma som sist att Hyundai inte uppdaterat hemsidan och inte döpt om allt korrekt. Riktigt dåligt faktiskt. :)
Laddar du ner den och pluggar in i bilen kommer det stå 220107.

Edit:
Går rykten om att Hyundai nu tagit bort den och det fortfarande är 211214-versionen om man försöker ladda ner nu. Har inte bekräftat det själv. Så det kan vara så att man släppte den för tidigt och ångrade sig? Rörigt värre.
https://www.ioniqforum.com/threads/new- ... ost-478293
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

DanneLKPG skrev:
Aida skrev:
DanneLKPG skrev:
220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Hur hittade du den uppdateringen? Jag gick in i uppdateringsprogrammet som är nedladdat på min PC och där fanns bara novemberuppdateringen. Det stod bara Vill du ladda ned den igen? Så gick jag in på hemsidan Efter att ha googlat Update Hyundai Infotainmentsystem och valde Europa Svenska och där fanns bara notis om novemberuppdateringen. Jag har för mig att det var nåt skumt sist också och att man på nåt sätt ändå kunde kolla att uppdateringen var från december men kunde inte hitta det nu… Jag fattar ingenting. Varför ska de göra allt så jäkla svårt och komplicerat för?!
Samma som sist att Hyundai inte uppdaterat hemsidan och inte döpt om allt korrekt. Riktigt dåligt faktiskt. :)
Laddar du ner den och pluggar in i bilen kommer det stå 220107.

Edit:
Går rykten om att Hyundai nu tagit bort den och det fortfarande är 211214-versionen om man försöker ladda ner nu. Har inte bekräftat det själv. Så det kan vara så att man släppte den för tidigt och ångrade sig? Rörigt värre.
https://www.ioniqforum.com/threads/new- ... ost-478293
Precis vad jag tänkte skriva. De måste ha tagit bort uppdateringen. Fick precis ner samma gamla på datorn.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?
Exakt. Allt är framdraget och klart. Jfb finns också. Jag fotade allting och mejlade bilderna till gubben på Kinnenulle energi. Och utifrån detta konstaterade han att det tar 1-2 dagar. Vet inte hur han räknar. Han kanske ska bygga om hela garaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev:
Aida skrev:
DanneLKPG skrev:
220107-versionen finns nu ute om ni vill uppdatera. Vet ej vad det gör för skillnad förutom att det nu står angående OTA i menyerna. Så det är väl något förberedande antar jag. Har installerat i min, men inget jag skulle kasta mig över då det som sagt inte verkar vara så mycket skillnad.
Hur hittade du den uppdateringen? Jag gick in i uppdateringsprogrammet som är nedladdat på min PC och där fanns bara novemberuppdateringen. Det stod bara Vill du ladda ned den igen? Så gick jag in på hemsidan Efter att ha googlat Update Hyundai Infotainmentsystem och valde Europa Svenska och där fanns bara notis om novemberuppdateringen. Jag har för mig att det var nåt skumt sist också och att man på nåt sätt ändå kunde kolla att uppdateringen var från december men kunde inte hitta det nu… Jag fattar ingenting. Varför ska de göra allt så jäkla svårt och komplicerat för?!
Samma som sist att Hyundai inte uppdaterat hemsidan och inte döpt om allt korrekt. Riktigt dåligt faktiskt. :)
Laddar du ner den och pluggar in i bilen kommer det stå 220107.

Edit:
Går rykten om att Hyundai nu tagit bort den och det fortfarande är 211214-versionen om man försöker ladda ner nu. Har inte bekräftat det själv. Så det kan vara så att man släppte den för tidigt och ångrade sig? Rörigt värre.
https://www.ioniqforum.com/threads/new- ... ost-478293

Alltså ärligt talat vad sysslar Hyundai med. På din länk stod också att nån hade läst koden och förfärats över hur dåligt och klumpigt skriven den var… Känns ju tryggt.

Håll gärna koll och rapportera här när den kommer ut igen! Alltid tacksamt!

Ska du nedgradera el behålla nu när den inte verkar va kurrant?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Klintan skrev:
Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?
Exakt. Allt är framdraget och klart. Jfb finns också. Jag fotade allting och mejlade bilderna till gubben på Kinnenulle energi. Och utifrån detta konstaterade han att det tar 1-2 dagar. Vet inte hur han räknar. Han kanske ska bygga om hela garaget.
Han kanske ska dra ny kabel från sitt kontor till dig?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
Ska du nedgradera el behålla nu när den inte verkar va kurrant?
Den får vara kvar. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?
Exakt. Allt är framdraget och klart. Jfb finns också. Jag fotade allting och mejlade bilderna till gubben på Kinnenulle energi. Och utifrån detta konstaterade han att det tar 1-2 dagar. Vet inte hur han räknar. Han kanske ska bygga om hela garaget.
Han kanske ska dra ny kabel från sitt kontor till dig?
Ja, jag är rädd för det. Det blir 8 km då. Men jag tror att inte ens det skulle ta 2 dagar. Jag var med för många år sedan när matningskabeln till hela samhället grävdes ner. Det skedde i samband med att vi drog fiber. Då passade elföreningen på och ersatte luftledningarna med en jordkabel. Det gjordes på en dag om jag minns rätt. En fet kabelplog i dikeskanten och så gick det undan. Så även om jag hade beställt ett gäng 350kW Ionity-snabbladdare tror jag inte att det hade tagit så lång tid som han tror att det tar att installera en sketen laddbox.
Man kan ju undra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Min elektriker fakturerade 2.5 h för två boxar. Då gjorde jag all parning och inställning av boxar i appen själv, han gjorde det fysiska elarbetet. Du har väl allt framdraget, borde inte ta längre tid förutom lastbalanseringen?
Exakt. Allt är framdraget och klart. Jfb finns också. Jag fotade allting och mejlade bilderna till gubben på Kinnenulle energi. Och utifrån detta konstaterade han att det tar 1-2 dagar. Vet inte hur han räknar. Han kanske ska bygga om hela garaget.
Han kanske ska dra ny kabel från sitt kontor till dig?
Ja, jag är rädd för det. Det blir 8 km då. Men jag tror att inte ens det skulle ta 2 dagar. Jag var med för många år sedan när matningskabeln till hela samhället grävdes ner. Det skedde i samband med att vi drog fiber. Då passade elföreningen på och ersatte luftledningarna med en jordkabel. Det gjordes på en dag om jag minns rätt. En fet kabelplog i dikeskanten och så gick det undan. Så även om jag hade beställt ett gäng 350kW Ionity-snabbladdare tror jag inte att det hade tagit så lång tid som han tror att det tar att installera en sketen laddbox.
Man kan ju undra.
Har aldrig sett enklare inkoppling än en Easse. Inte ens om man vill kan man misslyckas
5 extremt tydligt uppmärkta trådar och 4 skruvar som håller boxen på väggen
IMG-20220121-WA0002.jpg
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DavidS »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Min bil har återigen laddats inatt med Tesla WCn. Det funkade jättebra, precis på samma sätt som häromdagen. Nu har jag en ny teori som inte har med mjukvara att göra. Kan det vara så enkelt och dumt att den inte lyckas låsa fast handsken från Tesla WCn och att det är därför den inte laddar? Lite på samma sätt som e-tron som ibland inte vill ladda hos Ionity eftersom laddhandsken inte låser sig.
Jag märkte igår att det inte fungerade, den klickade och hade sig. Och laddningen startade inte. Då tryckte jag in handsken lite hårdare medan den försökte starta laddningen, och så sa det klick och den började ladda omedelbums. Det var inte så att sladden inte var intryckt ordentligt, men den glappar liksom lite. Man får lyfta den så att den övre delen, där låset sitter, kommer en aning längre in. Då verkar det funka.
Jag har dessutom ställt in bilen så att den släpper laddsladden efter avslutad laddning. Det är kanske därför den ibland beter sig så märkligt när man vill förvärma från appen. Då har den ju släppt laddhandsken efter laddningen och lyckas troligen inte låsa den igen. Teslas laddsladd är ju ganska tjock och tung, mycket tyngre än sladden på min andra laddbox. Den drar med sig hela handsken.
Kan det verkligen vara såhär enkelt? Det hade ju varit underbart, för då behöver jag inte byta laddbox.
Jag tycker din teori låter väldigt sannolik. Jag har fått trycka in vissa DC-handskar hårdare också. Det kan vara så att det blir bättre med tiden när porten är mer inkörd.

Inser nu efter dubbelkoll att ni rimligen har rätt! På något sätt glappar det - den får inte tag om och kan inte låsa. Det märkliga är dock att startar jag laddning direkt från appen fungerar det varje gång, utan några bekymmer alls.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Igår så skulle jag köra Lund-Kristianstad tur och retur. Dit gick bilen som en dröm. Jag höll 90 km/t. Snö och blött viss del av vägen. Den drog 18,9 kw/100 km.

Hem däremot… Jag höll 110 km/t hela vägen. Det var mörkt men samma väder. Mellan +3 och -4. Alltså bilen drog 25,8!!! Jag fick varningsmeddelanden hela tiden. ”Kontrollera radar” kontrollera filhålningssystem” mm mm. Hrlt plötsligt blev infotainmentsystemsskärmen svart. Efter 1 min hoppade den igång igen. Då kunde jag inte trycka på en massa grejor. Jag tyckte att ljudet i radion blev burkigt. Skumt. Jag tryckte på Inställningar Ljud. Den vägrade gå in i menyn. Det blippande ljudet kom men inget hände. När jag klickade på elbilsinställningar så kom ruta upp ”Bilen är inte redo för körinställningar” som jag fick trycka ok på. När jag skulle ändra sätet till annan minnesinställning under färd (vilket konstigt nog ej går) så kom inte det meddelandet fram på infotainmentsystemsskärmen. Helljusautomatiken var riktigt kass också och det tog ca 5 sek fr möten tills den satte på helljuset. Den blinkade många gånger…

Jag vettetusan vad som hände med bilen. Och fan vad den drog juice. Orimligt!
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Aida skrev:
Igår så skulle jag köra Lund-Kristianstad tur och retur. Dit gick bilen som en dröm. Jag höll 90 km/t. Snö och blött viss del av vägen. Den drog 18,9 kw/100 km.

Hem däremot… Jag höll 110 km/t hela vägen. Det var mörkt men samma väder. Mellan +3 och -4. Alltså bilen drog 25,8!!! Jag fick varningsmeddelanden hela tiden. ”Kontrollera radar” kontrollera filhålningssystem” mm mm. Hrlt plötsligt blev infotainmentsystemsskärmen svart. Efter 1 min hoppade den igång igen. Då kunde jag inte trycka på en massa grejor. Jag tyckte att ljudet i radion blev burkigt. Skumt. Jag tryckte på Inställningar Ljud. Den vägrade gå in i menyn. Det blippande ljudet kom men inget hände. När jag klickade på elbilsinställningar så kom ruta upp ”Bilen är inte redo för körinställningar” som jag fick trycka ok på. När jag skulle ändra sätet till annan minnesinställning under färd (vilket konstigt nog ej går) så kom inte det meddelandet fram på infotainmentsystemsskärmen. Helljusautomatiken var riktigt kass också och det tog ca 5 sek fr möten tills den satte på helljuset. Den blinkade många gånger…

Jag vettetusan vad som hände med bilen. Och fan vad den drog juice. Orimligt!
På en gammal Windows dator skulle du ha fått en blå skärm…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Skriv svar