Det konstigaste är fortfarande att den glömmer schemaläggningen. Igår hade jag skärmen med schemaläggningen framme medan jag körde. Den visade tiderna som jag brukar ha 23:00-05:00, allt var rätt. Men så fort jag parkerade bilen i garaget var inställningarna borta igen. Nästan som om det är GPS-styrt. Det kanske är meningen att det ska vara det, alltså att schemaläggningen styrs av var bilen befinner sig. Men det funkar typ inte alls.Tessi19 skrev:Jag finns som sagt inte mycket att sakna MEN tycker återigen att det är konstigt när inställningar försvinner. Men samtidigt borde jag inte bli förvånad längre
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja sådant är ju mycket mer stökigt. Jag hoppas alltid att det inte plötsligt försvinner någon viktig inställning/funktion som med ACmati skrev:Det konstigaste är fortfarande att den glömmer schemaläggningen. Igår hade jag skärmen med schemaläggningen framme medan jag körde. Den visade tiderna som jag brukar ha 23:00-05:00, allt var rätt. Men så fort jag parkerade bilen i garaget var inställningarna borta igen. Nästan som om det är GPS-styrt. Det kanske är meningen att det ska vara det, alltså att schemaläggningen styrs av var bilen befinner sig. Men det funkar typ inte alls.Tessi19 skrev:Jag finns som sagt inte mycket att sakna MEN tycker återigen att det är konstigt när inställningar försvinner. Men samtidigt borde jag inte bli förvånad längre
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Man vet aldrig. Ibland känns det som att bilen körs av fler personer än bara mig själv. Att någon pillar i menyn och ändrar saker. Men så är definitivt inte fallet. Det är helt enkelt bilens oberäkneliga humör som gör att inställningar ändras eller försvinner.
Jag ska tydligen få två uppdateringar som kräver ett verkstadsbesök. Tiden när detta ska göras har flyttats fram en massa gånger, senaste budet är nu 31 augusti.
Jag har en svag förhoppning att denna uppenbarligen lite större uppdatering också råder bukt på alla konstigheter med ACn och borttappade inställningar. Man får inte hoppas för mycket, men drömma får man ju lite...
Jag ska tydligen få två uppdateringar som kräver ett verkstadsbesök. Tiden när detta ska göras har flyttats fram en massa gånger, senaste budet är nu 31 augusti.
Jag har en svag förhoppning att denna uppenbarligen lite större uppdatering också råder bukt på alla konstigheter med ACn och borttappade inställningar. Man får inte hoppas för mycket, men drömma får man ju lite...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Sweet Dreamsmati skrev:Man vet aldrig. Ibland känns det som att bilen körs av fler personer än bara mig själv. Att någon pillar i menyn och ändrar saker. Men så är definitivt inte fallet. Det är helt enkelt bilens oberäkneliga humör som gör att inställningar ändras eller försvinner.
Jag ska tydligen få två uppdateringar som kräver ett verkstadsbesök. Tiden när detta ska göras har flyttats fram en massa gånger, senaste budet är nu 31 augusti.
Jag har en svag förhoppning att denna uppenbarligen lite större uppdatering också råder bukt på alla konstigheter med ACn och borttappade inställningar. Man får inte hoppas för mycket, men drömma får man ju lite...
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Än så länge har det inte hänt något på UPDATE fronten i bilen. Update knappen är grå, nyfiken hur lång tid det kommer att ta innan OTA update kommer laddas ner i bilen per automatik.Tessi19 skrev:Jag tänker denna gången vänta och se hur länge det dröjer innan den kommer vara tillgängligt som OTA, och om man blir uppmärksammad om det. Jag kommer inte aktivt göra något.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vad jag sett på andra ställen så är det juni-uppdateringen man får via OTA. Så om du redan har den så kommer inget på ett tag. Lite kul när folk lägger upp helt lyriska att man precis fått den installerad när vi som kör via USB har juli-versionen. Man får alltså en gammal version via OTA…Tessi19 skrev:Än så länge har det inte hänt något på UPDATE fronten i bilen. Update knappen är grå, nyfiken hur lång tid det kommer att ta innan OTA update kommer laddas ner i bilen per automatik.Tessi19 skrev:Jag tänker denna gången vänta och se hur länge det dröjer innan den kommer vara tillgängligt som OTA, och om man blir uppmärksammad om det. Jag kommer inte aktivt göra något.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jaha så ser man. Ser då inte vitsen med OTADanneLKPG skrev:Vad jag sett på andra ställen så är det juni-uppdateringen man får via OTA. Så om du redan har den så kommer inget på ett tag. Lite kul när folk lägger upp helt lyriska att man precis fått den installerad när vi som kör via USB har juli-versionen. Man får alltså en gammal version via OTA…Tessi19 skrev:Än så länge har det inte hänt något på UPDATE fronten i bilen. Update knappen är grå, nyfiken hur lång tid det kommer att ta innan OTA update kommer laddas ner i bilen per automatik.Tessi19 skrev:Jag tänker denna gången vänta och se hur länge det dröjer innan den kommer vara tillgängligt som OTA, och om man blir uppmärksammad om det. Jag kommer inte aktivt göra något.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Är man intresserad och vill ha senaste versionen så är det USB som gäller. Icke intresserade är nog nöjda att ens få en uppdatering. Får hoppas att det blir bättre fart på detta i framtiden. Det lanserades ju precis.Tessi19 skrev:Jaha så ser man. Ser då inte vitsen med OTADanneLKPG skrev:Vad jag sett på andra ställen så är det juni-uppdateringen man får via OTA. Så om du redan har den så kommer inget på ett tag. Lite kul när folk lägger upp helt lyriska att man precis fått den installerad när vi som kör via USB har juli-versionen. Man får alltså en gammal version via OTA…Tessi19 skrev:Än så länge har det inte hänt något på UPDATE fronten i bilen. Update knappen är grå, nyfiken hur lång tid det kommer att ta innan OTA update kommer laddas ner i bilen per automatik.Tessi19 skrev:Jag tänker denna gången vänta och se hur länge det dröjer innan den kommer vara tillgängligt som OTA, och om man blir uppmärksammad om det. Jag kommer inte aktivt göra något.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Haha ja det är inte mycket fart samt ordning och reda hos Hyundai. Egentligen blir den enda uppdateringen som är intressant den som kommer att ge batteriuppvärmning på vintern, om den överhuvudtaget kommer till våra ’gamla’ I5 från ’21.DanneLKPG skrev:Är man intresserad och vill ha senaste versionen så är det USB som gäller. Icke intresserade är nog nöjda att ens få en uppdatering. Får hoppas att det blir bättre fart på detta i framtiden. Det lanserades ju precis.Tessi19 skrev:Jaha så ser man. Ser då inte vitsen med OTADanneLKPG skrev:Vad jag sett på andra ställen så är det juni-uppdateringen man får via OTA. Så om du redan har den så kommer inget på ett tag. Lite kul när folk lägger upp helt lyriska att man precis fått den installerad när vi som kör via USB har juli-versionen. Man får alltså en gammal version via OTA…Tessi19 skrev:Än så länge har det inte hänt något på UPDATE fronten i bilen. Update knappen är grå, nyfiken hur lång tid det kommer att ta innan OTA update kommer laddas ner i bilen per automatik.Tessi19 skrev:Jag tänker denna gången vänta och se hur länge det dröjer innan den kommer vara tillgängligt som OTA, och om man blir uppmärksammad om det. Jag kommer inte aktivt göra något.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har våra bilar ens hårdvaran för detta? Kan de överhuvudtaget värma batteriet? Någon form av kylning borde de ju rimligen ha, annars hade väl snabbladdning inte fungerat. Men värme?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Utifrån att det finns en ’Winter-mode’ skulle man kunna dra den slutsatsen men om det kommer innebära något bättre kommande vintern är jag tveksam på. Det har varit lite olika besked kring just detta. Norges ägare skulle ha fått det bekräftat av Hyundai och vissa i UK beroende på vilket paket som valdes. Dessa tech/Eco paket borde ju ingå i Svenska advanced modellerna men helt säkert är det ju inte förrän man har verkligen sätt den uppdateringen.mati skrev:Har våra bilar ens hårdvaran för detta? Kan de överhuvudtaget värma batteriet? Någon form av kylning borde de ju rimligen ha, annars hade väl snabbladdning inte fungerat. Men värme?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Winter mode har jag haft påslagen ungefär till mars månad. Sen stängde jag av den eftersom jag inte förstod vad den egentligen gör, och jag ville testa. Det blev ingen skillnad.
Batterihälsa-stapeln har aldrig visat nåt annat än 0 för mig. Aldrig, inte ens när det var typ 15 minus.
Om den inte ens värmer batteriet i smällkallaste vintern så får man nog utgå ifrån att den inte kan värma batteriet.
Jag är ärligt talat inte ledsen för det. Det håller ju förbrukningen nere. Bättre det än så som min e-tron gjorde, dvs bränna på med batterivärmaren allt den orkar, även om man bara ska köra ett par mil.
Vår e-Golf kan inte heller värma batteriet, och det har inte påverkat oss negativt på något sätt efter snart 10000 mil.
Det enda tråkiga är att man initialt fick intrycket att E-GMP faktiskt har möjlighet att både kyla och värma batteriet. Eller så utgick vi bara ifrån att en modern elbil alltid har den funktionen. Eller så har bara vi i Sverige (och Danmark) inte fått det. Det är ju också ett tänkbart alternativ.
Batterihälsa-stapeln har aldrig visat nåt annat än 0 för mig. Aldrig, inte ens när det var typ 15 minus.
Om den inte ens värmer batteriet i smällkallaste vintern så får man nog utgå ifrån att den inte kan värma batteriet.
Jag är ärligt talat inte ledsen för det. Det håller ju förbrukningen nere. Bättre det än så som min e-tron gjorde, dvs bränna på med batterivärmaren allt den orkar, även om man bara ska köra ett par mil.
Vår e-Golf kan inte heller värma batteriet, och det har inte påverkat oss negativt på något sätt efter snart 10000 mil.
Det enda tråkiga är att man initialt fick intrycket att E-GMP faktiskt har möjlighet att både kyla och värma batteriet. Eller så utgick vi bara ifrån att en modern elbil alltid har den funktionen. Eller så har bara vi i Sverige (och Danmark) inte fått det. Det är ju också ett tänkbart alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jo jag har sätt en gång efter snabbladdning att batteri-hälsa (om det nu heter så med det som står längst till höger) hade en viss percentage/kWh men det försvann när jag startade bilen och körde iväg. Så det kan hända något med värmning även på våra bilar!mati skrev:Winter mode har jag haft påslagen ungefär till mars månad. Sen stängde jag av den eftersom jag inte förstod vad den egentligen gör, och jag ville testa. Det blev ingen skillnad.
Batterihälsa-stapeln har aldrig visat nåt annat än 0 för mig. Aldrig, inte ens när det var typ 15 minus.
Om den inte ens värmer batteriet i smällkallaste vintern så får man nog utgå ifrån att den inte kan värma batteriet.
Jag är ärligt talat inte ledsen för det. Det håller ju förbrukningen nere. Bättre det än så som min e-tron gjorde, dvs bränna på med batterivärmaren allt den orkar, även om man bara ska köra ett par mil.
Vår e-Golf kan inte heller värma batteriet, och det har inte påverkat oss negativt på något sätt efter snart 10000 mil.
Det enda tråkiga är att man initialt fick intrycket att E-GMP faktiskt har möjlighet att både kyla och värma batteriet. Eller så utgick vi bara ifrån att en modern elbil alltid har den funktionen. Eller så har bara vi i Sverige (och Danmark) inte fått det. Det är ju också ett tänkbart alternativ.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Under en snabbladdning i somras så hade jag också procent på batterivård. Jag utgick från att den aktivt kylde batteriet då.
Eftersom bilen varnar att det kommer att ta längre tid att ladda på vintern om man har värmen på i kupén så har jag antagit att den värmer batteriet under laddningen.
Det borde alltså inte vara omöjligt att möjliggöra uppvärmning av batteriet i förväg genom ny programvara. Möjligen blir kupén bortkopplad om de inte har något mixläge utan bara batteri eller kupé.
Eftersom bilen varnar att det kommer att ta längre tid att ladda på vintern om man har värmen på i kupén så har jag antagit att den värmer batteriet under laddningen.
Det borde alltså inte vara omöjligt att möjliggöra uppvärmning av batteriet i förväg genom ny programvara. Möjligen blir kupén bortkopplad om de inte har något mixläge utan bara batteri eller kupé.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Den värmer ju på något vis iaf. Det märktes i vintras vid förvärmning av kupén att batteritemp ökade. Det har jag lagt in bild på här någonstans vill jag minnas. Frågan är om det är med värmepumpen eller så här...mati skrev:Har våra bilar ens hårdvaran för detta? Kan de överhuvudtaget värma batteriet? Någon form av kylning borde de ju rimligen ha, annars hade väl snabbladdning inte fungerat. Men värme?
Någon som kollat närmare under huven?
https://tech.hyundaimotorgroup.com/arti ... -on-e-gmp/
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Och ni har väl inte missat det här som inger lite hopp ändå om det nu är på riktigt.
https://www.ioniqforum.com/threads/some ... ode.42885/
https://www.ioniqforum.com/threads/some ... ode.42885/
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Fast det avser väl kylning i samband med snabbladdning.Tessi19 skrev:Jo jag har sätt en gång efter snabbladdning att batteri-hälsa (om det nu heter så med det som står längst till höger) hade en viss percentage/kWh men det försvann när jag startade bilen och körde iväg. Så det kan hända något med värmning även på våra bilar!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, jag har plockat bort frunken när jag installerade extraljuset. Såvitt jag kommer ihåg så var det i stort sett tomt under plast-insatsen som utgör frunken. Det var bara ett stort gapande hål. Jag har ju ingen motor där framme i min RWD heller. Nu kan jag visserligen ha missat någon eventuell batterivärmare som kanske sitter där nånstans, jag letade ju inte efter en sådan. Den kanske inte är så stor som det ser ut på bilden.MrRun skrev:Den värmer ju på något vis iaf. Det märktes i vintras vid förvärmning av kupén att batteritemp ökade. Det har jag lagt in bild på här någonstans vill jag minnas. Frågan är om det är med värmepumpen eller så här...mati skrev:Har våra bilar ens hårdvaran för detta? Kan de överhuvudtaget värma batteriet? Någon form av kylning borde de ju rimligen ha, annars hade väl snabbladdning inte fungerat. Men värme?
Någon som kollat närmare under huven?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Eller inte. Det är ju uppenbarligen februari-mjukvara som vi har fått för länge sedan. Detta är nog en 2023 årsmodell med annan hårdvara som har stöd för detta.MrRun skrev:Och ni har väl inte missat det här som inger lite hopp ändå om det nu är på riktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Inte säkert. Ägaren själv säger att det är en 2022. Vi får vänta och se vad det blir av detta.mati skrev:Eller inte. Det är ju uppenbarligen februari-mjukvara som vi har fått för länge sedan. Detta är nog en 2023 årsmodell med annan hårdvara som har stöd för detta.MrRun skrev:Och ni har väl inte missat det här som inger lite hopp ändå om det nu är på riktigt.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Våra MY22 har batterivärmare jo, men inte funktionen att starta den manuellt eller när man navigerar till laddare. I dagsläget startar den när man pluggar in DC eller om batteriet riskerar att skadas av kölden. Kommer ej ihåg vilken temp det rörde sig om. Jag har sett flera svenska ägare som bor i norr som la upp bilder i vintras som visade att den aktivt värmt batteriet under färd när det var -20 i deras hemorter.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej det är en amerikansk MY22. Den hade inte ens någon nyare infotainmentversion. Så den måste fått något mer från fabrik. Kanske vi tvingas åka in till ÅF när det är dags? Om det ens händer.mati skrev:Eller inte. Det är ju uppenbarligen februari-mjukvara som vi har fått för länge sedan. Detta är nog en 2023 årsmodell med annan hårdvara som har stöd för detta.MrRun skrev:Och ni har väl inte missat det här som inger lite hopp ändå om det nu är på riktigt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Känns ju tämligen konstigt att Hyundai sätter in en batterivärmare som i princip aldrig kommer till användning såvida man inte bor typ norr om polcirkeln. Det måste ju rimligen vara en utrustningsdetalj som inte finns på alla marknader. Men om svenska Ioniq-ägare har sett detta så borde ju den funktionen finnas på alla bilar som har sålts till Sverige. Kan man tycka. Man samtidigt är det helt omöjligt att veta om detta verkligen fungerar, för här har det tydligen inte varit tillräckligt kallt under hela vintern. Och enda gången jag har snabbladdat har inte batteriet värmts. Jag satt och tittade på energiappen just för att se detta. Det hände ingenting trots att den inte kom upp i någon vidare laddhastighet.DanneLKPG skrev:Våra MY22 har batterivärmare jo, men inte funktionen att starta den manuellt eller när man navigerar till laddare. I dagsläget startar den när man pluggar in DC eller om batteriet riskerar att skadas av kölden. Kommer ej ihåg vilken temp det rörde sig om. Jag har sett flera svenska ägare som bor i norr som la upp bilder i vintras som visade att den aktivt värmt batteriet under färd när det var -20 i deras hemorter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Som jag har förstått det så ska alla MY22 med värmepump även ha batterivärmare. Värmepump är standardutrustning i Sverige på IONIQ 5. I många andra länder är det ett tillval. Ingen aning varför man programmerat den så dumt. Hann man ej testa det i tid? Allt vi har är gissningar.
Hoppas verkligen det kommer retroaktivt. Även om jag inte snabbladdar ofta så är det en funktion jag anser ska finnas här i kallare länder…
Hoppas verkligen det kommer retroaktivt. Även om jag inte snabbladdar ofta så är det en funktion jag anser ska finnas här i kallare länder…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Om inget annat så blir bilen lite mer lättsåld. Inte nu kanske, men om några år när hysterin på begagnatmarknaden har lagt sig lite. För då skulle jag som begagnatköpare i så fall välja en 23:a före en 22:a om det visar sig att de sistnämnda inte kan värma batteriet och således inte kan snabbladda ordentligt på vintern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14