Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Har våra bilar ens hårdvaran för detta? Kan de överhuvudtaget värma batteriet? Någon form av kylning borde de ju rimligen ha, annars hade väl snabbladdning inte fungerat. Men värme?
Utifrån att det finns en ’Winter-mode’ skulle man kunna dra den slutsatsen men om det kommer innebära något bättre kommande vintern är jag tveksam på. Det har varit lite olika besked kring just detta. Norges ägare skulle ha fått det bekräftat av Hyundai och vissa i UK beroende på vilket paket som valdes. Dessa tech/Eco paket borde ju ingå i Svenska advanced modellerna men helt säkert är det ju inte förrän man har verkligen sätt den uppdateringen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Winter mode har jag haft påslagen ungefär till mars månad. Sen stängde jag av den eftersom jag inte förstod vad den egentligen gör, och jag ville testa. Det blev ingen skillnad.
Batterihälsa-stapeln har aldrig visat nåt annat än 0 för mig. Aldrig, inte ens när det var typ 15 minus.
Om den inte ens värmer batteriet i smällkallaste vintern så får man nog utgå ifrån att den inte kan värma batteriet.
Jag är ärligt talat inte ledsen för det. Det håller ju förbrukningen nere. Bättre det än så som min e-tron gjorde, dvs bränna på med batterivärmaren allt den orkar, även om man bara ska köra ett par mil.
Vår e-Golf kan inte heller värma batteriet, och det har inte påverkat oss negativt på något sätt efter snart 10000 mil.
Det enda tråkiga är att man initialt fick intrycket att E-GMP faktiskt har möjlighet att både kyla och värma batteriet. Eller så utgick vi bara ifrån att en modern elbil alltid har den funktionen. Eller så har bara vi i Sverige (och Danmark) inte fått det. Det är ju också ett tänkbart alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Winter mode har jag haft påslagen ungefär till mars månad. Sen stängde jag av den eftersom jag inte förstod vad den egentligen gör, och jag ville testa. Det blev ingen skillnad.
Batterihälsa-stapeln har aldrig visat nåt annat än 0 för mig. Aldrig, inte ens när det var typ 15 minus.
Om den inte ens värmer batteriet i smällkallaste vintern så får man nog utgå ifrån att den inte kan värma batteriet.
Jag är ärligt talat inte ledsen för det. Det håller ju förbrukningen nere. Bättre det än så som min e-tron gjorde, dvs bränna på med batterivärmaren allt den orkar, även om man bara ska köra ett par mil.
Vår e-Golf kan inte heller värma batteriet, och det har inte påverkat oss negativt på något sätt efter snart 10000 mil.
Det enda tråkiga är att man initialt fick intrycket att E-GMP faktiskt har möjlighet att både kyla och värma batteriet. Eller så utgick vi bara ifrån att en modern elbil alltid har den funktionen. Eller så har bara vi i Sverige (och Danmark) inte fått det. Det är ju också ett tänkbart alternativ.
Jo jag har sätt en gång efter snabbladdning att batteri-hälsa (om det nu heter så med det som står längst till höger) hade en viss percentage/kWh men det försvann när jag startade bilen och körde iväg. Så det kan hända något med värmning även på våra bilar!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av msb »

Under en snabbladdning i somras så hade jag också procent på batterivård. Jag utgick från att den aktivt kylde batteriet då.

Eftersom bilen varnar att det kommer att ta längre tid att ladda på vintern om man har värmen på i kupén så har jag antagit att den värmer batteriet under laddningen.

Det borde alltså inte vara omöjligt att möjliggöra uppvärmning av batteriet i förväg genom ny programvara. Möjligen blir kupén bortkopplad om de inte har något mixläge utan bara batteri eller kupé.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
Har våra bilar ens hårdvaran för detta? Kan de överhuvudtaget värma batteriet? Någon form av kylning borde de ju rimligen ha, annars hade väl snabbladdning inte fungerat. Men värme?
Den värmer ju på något vis iaf. Det märktes i vintras vid förvärmning av kupén att batteritemp ökade. Det har jag lagt in bild på här någonstans vill jag minnas. Frågan är om det är med värmepumpen eller så här...

Någon som kollat närmare under huven?
https://tech.hyundaimotorgroup.com/arti ... -on-e-gmp/
e-gmp_heater.png
Ioniq 5 FE AWD
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Och ni har väl inte missat det här som inger lite hopp ändå om det nu är på riktigt. :)

https://www.ioniqforum.com/threads/some ... ode.42885/
i5_battcond.png
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Jo jag har sätt en gång efter snabbladdning att batteri-hälsa (om det nu heter så med det som står längst till höger) hade en viss percentage/kWh men det försvann när jag startade bilen och körde iväg. Så det kan hända något med värmning även på våra bilar!
Fast det avser väl kylning i samband med snabbladdning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
mati skrev:
Har våra bilar ens hårdvaran för detta? Kan de överhuvudtaget värma batteriet? Någon form av kylning borde de ju rimligen ha, annars hade väl snabbladdning inte fungerat. Men värme?
Den värmer ju på något vis iaf. Det märktes i vintras vid förvärmning av kupén att batteritemp ökade. Det har jag lagt in bild på här någonstans vill jag minnas. Frågan är om det är med värmepumpen eller så här...

Någon som kollat närmare under huven?
Ja, jag har plockat bort frunken när jag installerade extraljuset. Såvitt jag kommer ihåg så var det i stort sett tomt under plast-insatsen som utgör frunken. Det var bara ett stort gapande hål. Jag har ju ingen motor där framme i min RWD heller. Nu kan jag visserligen ha missat någon eventuell batterivärmare som kanske sitter där nånstans, jag letade ju inte efter en sådan. Den kanske inte är så stor som det ser ut på bilden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Och ni har väl inte missat det här som inger lite hopp ändå om det nu är på riktigt. :)
Eller inte. Det är ju uppenbarligen februari-mjukvara som vi har fått för länge sedan. Detta är nog en 2023 årsmodell med annan hårdvara som har stöd för detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
MrRun skrev:
Och ni har väl inte missat det här som inger lite hopp ändå om det nu är på riktigt. :)
Eller inte. Det är ju uppenbarligen februari-mjukvara som vi har fått för länge sedan. Detta är nog en 2023 årsmodell med annan hårdvara som har stöd för detta.
Inte säkert. Ägaren själv säger att det är en 2022. Vi får vänta och se vad det blir av detta. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Våra MY22 har batterivärmare jo, men inte funktionen att starta den manuellt eller när man navigerar till laddare. I dagsläget startar den när man pluggar in DC eller om batteriet riskerar att skadas av kölden. Kommer ej ihåg vilken temp det rörde sig om. Jag har sett flera svenska ägare som bor i norr som la upp bilder i vintras som visade att den aktivt värmt batteriet under färd när det var -20 i deras hemorter.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
MrRun skrev:
Och ni har väl inte missat det här som inger lite hopp ändå om det nu är på riktigt. :)
Eller inte. Det är ju uppenbarligen februari-mjukvara som vi har fått för länge sedan. Detta är nog en 2023 årsmodell med annan hårdvara som har stöd för detta.
Nej det är en amerikansk MY22. Den hade inte ens någon nyare infotainmentversion. Så den måste fått något mer från fabrik. Kanske vi tvingas åka in till ÅF när det är dags? Om det ens händer.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Våra MY22 har batterivärmare jo, men inte funktionen att starta den manuellt eller när man navigerar till laddare. I dagsläget startar den när man pluggar in DC eller om batteriet riskerar att skadas av kölden. Kommer ej ihåg vilken temp det rörde sig om. Jag har sett flera svenska ägare som bor i norr som la upp bilder i vintras som visade att den aktivt värmt batteriet under färd när det var -20 i deras hemorter.
Känns ju tämligen konstigt att Hyundai sätter in en batterivärmare som i princip aldrig kommer till användning såvida man inte bor typ norr om polcirkeln. Det måste ju rimligen vara en utrustningsdetalj som inte finns på alla marknader. Men om svenska Ioniq-ägare har sett detta så borde ju den funktionen finnas på alla bilar som har sålts till Sverige. Kan man tycka. Man samtidigt är det helt omöjligt att veta om detta verkligen fungerar, för här har det tydligen inte varit tillräckligt kallt under hela vintern. Och enda gången jag har snabbladdat har inte batteriet värmts. Jag satt och tittade på energiappen just för att se detta. Det hände ingenting trots att den inte kom upp i någon vidare laddhastighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Som jag har förstått det så ska alla MY22 med värmepump även ha batterivärmare. Värmepump är standardutrustning i Sverige på IONIQ 5. I många andra länder är det ett tillval. Ingen aning varför man programmerat den så dumt. Hann man ej testa det i tid? Allt vi har är gissningar.

Hoppas verkligen det kommer retroaktivt. Även om jag inte snabbladdar ofta så är det en funktion jag anser ska finnas här i kallare länder…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Om inget annat så blir bilen lite mer lättsåld. Inte nu kanske, men om några år när hysterin på begagnatmarknaden har lagt sig lite. För då skulle jag som begagnatköpare i så fall välja en 23:a före en 22:a om det visar sig att de sistnämnda inte kan värma batteriet och således inte kan snabbladda ordentligt på vintern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Ett pyttelitet men ack så störigt problem: navigatorn ligger 10-50 m fel! Så skumt. Men för varje fartkamera som passeras så tror bilen att den står 10-50 m längre bort. Likaså korsningar och rondeller. Oftast har jag hunnit svänga in på nya vägen när det fortfarande står med tecken sväng om 15 m… Rätt störigt i centrala Köpenhamn med flervalskorsningar inom 10 m…
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Leo »

Funderar på beställa en Ioniq5 för leverans nästa höst. (Medveten om orderstopp, leveranstiderna, nya chipproblem i veckan osv.)

Bakgrund: jag vill ha 1600kg dragvikt sommartid och har i regel bilarna mindre än 1år av olika anledningar. Körde Kia EV6 Awd plus nyligen, Model Y LR nu och sen MG5 framöver.

Vad tänker ni som har IONIQ 5 om:

Utrustningsnivå Essential/Advance. (Är det värt 40000 + de i mitt tycke mindre snygga grå platsköldarna mm). En Essential tänker jag då svart färg på bilen för matchning den svarta plasten. (I övrigt ingen tvättfantast…)

2WD/4WD. Får man igen de 35000kr för en AWD tro? Känner inget direkt behov av det själv.

Färg vilka är snyggast/mest populär/lättsåld? Funderar på vit/svart/digital teel/Shooting Star grey matt. Olive grön utgått, de silvriga är lite ”grundfärgsvarning” på som jag personligen inte gillar. Lucid blå är inte heller någon favorit. VET om ökat skötselkrav matt lack.

Tillval viktigt ha/får man igen pengarna eller tvärt om förlorar man allt på just de här. Komfortpaket, digitala sidokameror, glastak.

Tänker lite så här. Antingen snik =svart/Essential 2WD utan tillval ELLER AWD, Advance, ev något roligt tillval typ panoramatak eller digitala backspeglar.

Tacksam för alla spontana kommentarer!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

AWD är i mitt tycke totalt onödigt. Vill man inte ha den extra accelerationen så är RWD fullt tillräckligt. Och dragvikten är ju densamma oavsett. Har aldrig varit i närheten av att få hjulspinn eller sladd med min RWD. Jag upplever den som hur snäll som helst. Inget svansviftande på hala vägar eller så.
Stolarna i Advanced är mycket bättre än i Essential. Bortsett från att de är ventilerade så är de också skönare att sitta i. En Essential känns ganska billig invändigt, en Advanced känns mer premium. Jag skulle ta Advanced alla dagar i veckan. Helt klart värt priset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Om man beställer nu så tror man ska ha en jäkla tur om man får en AWD nästa höst oavsett essential/advanced. Större chans att få sin bil om man väljer RWD. Dessutom är det lång kö och egentligen fullbokat överallt. Det hänger nog mest på om Hyundai ger Sverige fler bilar denna gång. Det var väldigt få tilldelade till oss för MY22.

Jag har en Advanced RWD med glastak, 20", komfortpaket (ej plus, fanns ej då) i dagsläget sen i december. Den köpte jag "så länge" medans jag väntar på min Advanced AWD... Väntat sen september 2021, fick boka om min till MY23 och ÅF säger att jag KANSKE får den i vår om jag har riktig tur... :lol: Den kommer när den kommer. På min AWD valde jag till 20", glastak, komfortpaket plus (så att handtagen fälls ut automatiskt), smart sense (Som var standard på MY22...) och digital innerbackspegel. Så jag får väl skylla mig själv. Innerbackspegeln är bortplockad från MY23 så den kan jag inte räkna med längre. Dragkrok eftermonteras så den påverkar ej leveranstid.

Skulle aldrig välja Essential förresten. Känns riktigt fattig i jämförelse med Advanced. Det är som en helt annan bil. Akustikglas, tonade rutor, LED-lyktor fram och bak, ventilerade stolar (bland det bästa som finns), HUD, Blind spot-kamera i skärmarna, 360-kamera, kunna köra bilen fram/bak med nyckeln, bättre stereo etc. Det är ett väldigt prisvärt paket.

Jag har Digital Teal-Green och valde det även på AWD. Mycket fin färg. Den vita gillar jag minst.

Aida skrev:
Ett pyttelitet men ack så störigt problem: navigatorn ligger 10-50 m fel! Så skumt. Men för varje fartkamera som passeras så tror bilen att den står 10-50 m längre bort. Likaså korsningar och rondeller. Oftast har jag hunnit svänga in på nya vägen när det fortfarande står med tecken sväng om 15 m… Rätt störigt i centrala Köpenhamn med flervalskorsningar inom 10 m…
För mig är den spot on på 9 av 10 kameror. Nästan läskigt nära. Det beror ju på hur bra den som levererat kartorna har mappat det.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Kör ni med fartkameravarningen påslagen? Det var bland det första jag stängde av i min bil. Jäkla irriterande det där eviga plingandet. Framförallt att den varnar för kameror även när man inte kör för fort, och ännu jobbigare att den plingar även efter varje kamera, bara för att påminna mig att det är okej att gasa på igen. Fast jag körde ju inte för fort innan, då ska jag nog inte köra för fort efter kameran heller. Så mycket intelligens borde det finnas i en sådan funktion tycker jag. Så som den är nu tycker jag att den är bara jobbig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Kör ni med fartkameravarningen påslagen? Det var bland det första jag stängde av i min bil. Jäkla irriterande det där eviga plingandet. Framförallt att den varnar för kameror även när man inte kör för fort, och ännu jobbigare att den plingar även efter varje kamera, bara för att påminna mig att det är okej att gasa på igen. Fast jag körde ju inte för fort innan, då ska jag nog inte köra för fort efter kameran heller. Så mycket intelligens borde det finnas i en sådan funktion tycker jag. Så som den är nu tycker jag att den är bara jobbig.
Haha jag älskar funktionen. Jag har den på ganska låg volym så den är inte särskilt påträngande. Jag och sambon brukar sitta och härma ljuden. :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Kör ni med fartkameravarningen påslagen? Det var bland det första jag stängde av i min bil. Jäkla irriterande det där eviga plingandet. Framförallt att den varnar för kameror även när man inte kör för fort, och ännu jobbigare att den plingar även efter varje kamera, bara för att påminna mig att det är okej att gasa på igen. Fast jag körde ju inte för fort innan, då ska jag nog inte köra för fort efter kameran heller. Så mycket intelligens borde det finnas i en sådan funktion tycker jag. Så som den är nu tycker jag att den är bara jobbig.
Haha jag älskar funktionen. Jag har den på ganska låg volym så den är inte särskilt påträngande. Jag och sambon brukar sitta och härma ljuden. :lol:
Haha ja precis så :)
Vi tycker fram för allt att det avslutande ljudet när man är förbi låter som att det blir ett meddelande på tågstationen i Nederländerna; så det blir gamla minnen som kommer upp Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Kör ni med fartkameravarningen påslagen? Det var bland det första jag stängde av i min bil. Jäkla irriterande det där eviga plingandet. Framförallt att den varnar för kameror även när man inte kör för fort, och ännu jobbigare att den plingar även efter varje kamera, bara för att påminna mig att det är okej att gasa på igen. Fast jag körde ju inte för fort innan, då ska jag nog inte köra för fort efter kameran heller. Så mycket intelligens borde det finnas i en sådan funktion tycker jag. Så som den är nu tycker jag att den är bara jobbig.
Haha jag älskar funktionen. Jag har den på ganska låg volym så den är inte särskilt påträngande. Jag och sambon brukar sitta och härma ljuden. :lol:
Ni kanske har färre fartkameror hos er. Eller så är era sambos mindre nervösa och inte så ljudkänsliga som min. Jag stängde faktiskt av varningen för husfridens skull. Först plingar varningen. Sen tjatar sambon och stör sig på varningen. Sen plingar den igen och så blir det ännu mer tjat. Och precis när det blir någorlunda fridfullt igen så kommer nästa fartkamera. :x
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
:)

Googleöversatt uttalande jag hittade på FB:
Påstående:
I december 2021 släppte Hyundai ett uttalande om att batterikonditioneringsfunktionen för IONIQ 5-modellen förväntas introduceras under första halvåret 2022.
Vi är glada att kunna bekräfta att batterikonditioneringsfunktionen kommer att vara tillgänglig för 23 årsmodell Hyundai IONIQ 5. Hyundai IONIQ 5 kan beställas av tyska kunder i modellår 23 sedan andra halvan av 2022.
I samma uttalande tillkännagavs att eftermontering av batterikonditionering för redan registrerade fordon också kommer att vara tillgänglig.
Återigen är vi glada att kunna rapportera att utvecklingen av eftermonteringsfunktionen går bra. Vi är övertygade om att eftermonteringsalternativet för redan registrerade fordon kommer att finnas tillgängligt i Tyskland innan den kalla årstiden börjar.
Ioniq 5 FE AWD
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

MrRun skrev:
Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
:)

Googleöversatt uttalande jag hittade på FB:
Påstående:
I december 2021 släppte Hyundai ett uttalande om att batterikonditioneringsfunktionen för IONIQ 5-modellen förväntas introduceras under första halvåret 2022.
Vi är glada att kunna bekräfta att batterikonditioneringsfunktionen kommer att vara tillgänglig för 23 årsmodell Hyundai IONIQ 5. Hyundai IONIQ 5 kan beställas av tyska kunder i modellår 23 sedan andra halvan av 2022.
I samma uttalande tillkännagavs att eftermontering av batterikonditionering för redan registrerade fordon också kommer att vara tillgänglig.
Återigen är vi glada att kunna rapportera att utvecklingen av eftermonteringsfunktionen går bra. Vi är övertygade om att eftermonteringsalternativet för redan registrerade fordon kommer att finnas tillgängligt i Tyskland innan den kalla årstiden börjar.
Hmmm eftermontering… återkallelse blir det ju inte och kan inte tänka mig att det är ett kostnadsfritt erbjudande från Hyundai Sverige. Så frågan blir vad ska det kosta??
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Skriv svar