Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Våra MY22 har batterivärmare jo, men inte funktionen att starta den manuellt eller när man navigerar till laddare. I dagsläget startar den när man pluggar in DC eller om batteriet riskerar att skadas av kölden. Kommer ej ihåg vilken temp det rörde sig om. Jag har sett flera svenska ägare som bor i norr som la upp bilder i vintras som visade att den aktivt värmt batteriet under färd när det var -20 i deras hemorter.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej det är en amerikansk MY22. Den hade inte ens någon nyare infotainmentversion. Så den måste fått något mer från fabrik. Kanske vi tvingas åka in till ÅF när det är dags? Om det ens händer.mati skrev:Eller inte. Det är ju uppenbarligen februari-mjukvara som vi har fått för länge sedan. Detta är nog en 2023 årsmodell med annan hårdvara som har stöd för detta.MrRun skrev:Och ni har väl inte missat det här som inger lite hopp ändå om det nu är på riktigt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Känns ju tämligen konstigt att Hyundai sätter in en batterivärmare som i princip aldrig kommer till användning såvida man inte bor typ norr om polcirkeln. Det måste ju rimligen vara en utrustningsdetalj som inte finns på alla marknader. Men om svenska Ioniq-ägare har sett detta så borde ju den funktionen finnas på alla bilar som har sålts till Sverige. Kan man tycka. Man samtidigt är det helt omöjligt att veta om detta verkligen fungerar, för här har det tydligen inte varit tillräckligt kallt under hela vintern. Och enda gången jag har snabbladdat har inte batteriet värmts. Jag satt och tittade på energiappen just för att se detta. Det hände ingenting trots att den inte kom upp i någon vidare laddhastighet.DanneLKPG skrev:Våra MY22 har batterivärmare jo, men inte funktionen att starta den manuellt eller när man navigerar till laddare. I dagsläget startar den när man pluggar in DC eller om batteriet riskerar att skadas av kölden. Kommer ej ihåg vilken temp det rörde sig om. Jag har sett flera svenska ägare som bor i norr som la upp bilder i vintras som visade att den aktivt värmt batteriet under färd när det var -20 i deras hemorter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Som jag har förstått det så ska alla MY22 med värmepump även ha batterivärmare. Värmepump är standardutrustning i Sverige på IONIQ 5. I många andra länder är det ett tillval. Ingen aning varför man programmerat den så dumt. Hann man ej testa det i tid? Allt vi har är gissningar.
Hoppas verkligen det kommer retroaktivt. Även om jag inte snabbladdar ofta så är det en funktion jag anser ska finnas här i kallare länder…
Hoppas verkligen det kommer retroaktivt. Även om jag inte snabbladdar ofta så är det en funktion jag anser ska finnas här i kallare länder…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Om inget annat så blir bilen lite mer lättsåld. Inte nu kanske, men om några år när hysterin på begagnatmarknaden har lagt sig lite. För då skulle jag som begagnatköpare i så fall välja en 23:a före en 22:a om det visar sig att de sistnämnda inte kan värma batteriet och således inte kan snabbladda ordentligt på vintern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ett pyttelitet men ack så störigt problem: navigatorn ligger 10-50 m fel! Så skumt. Men för varje fartkamera som passeras så tror bilen att den står 10-50 m längre bort. Likaså korsningar och rondeller. Oftast har jag hunnit svänga in på nya vägen när det fortfarande står med tecken sväng om 15 m… Rätt störigt i centrala Köpenhamn med flervalskorsningar inom 10 m…
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Funderar på beställa en Ioniq5 för leverans nästa höst. (Medveten om orderstopp, leveranstiderna, nya chipproblem i veckan osv.)
Bakgrund: jag vill ha 1600kg dragvikt sommartid och har i regel bilarna mindre än 1år av olika anledningar. Körde Kia EV6 Awd plus nyligen, Model Y LR nu och sen MG5 framöver.
Vad tänker ni som har IONIQ 5 om:
Utrustningsnivå Essential/Advance. (Är det värt 40000 + de i mitt tycke mindre snygga grå platsköldarna mm). En Essential tänker jag då svart färg på bilen för matchning den svarta plasten. (I övrigt ingen tvättfantast…)
2WD/4WD. Får man igen de 35000kr för en AWD tro? Känner inget direkt behov av det själv.
Färg vilka är snyggast/mest populär/lättsåld? Funderar på vit/svart/digital teel/Shooting Star grey matt. Olive grön utgått, de silvriga är lite ”grundfärgsvarning” på som jag personligen inte gillar. Lucid blå är inte heller någon favorit. VET om ökat skötselkrav matt lack.
Tillval viktigt ha/får man igen pengarna eller tvärt om förlorar man allt på just de här. Komfortpaket, digitala sidokameror, glastak.
Tänker lite så här. Antingen snik =svart/Essential 2WD utan tillval ELLER AWD, Advance, ev något roligt tillval typ panoramatak eller digitala backspeglar.
Tacksam för alla spontana kommentarer!
Bakgrund: jag vill ha 1600kg dragvikt sommartid och har i regel bilarna mindre än 1år av olika anledningar. Körde Kia EV6 Awd plus nyligen, Model Y LR nu och sen MG5 framöver.
Vad tänker ni som har IONIQ 5 om:
Utrustningsnivå Essential/Advance. (Är det värt 40000 + de i mitt tycke mindre snygga grå platsköldarna mm). En Essential tänker jag då svart färg på bilen för matchning den svarta plasten. (I övrigt ingen tvättfantast…)
2WD/4WD. Får man igen de 35000kr för en AWD tro? Känner inget direkt behov av det själv.
Färg vilka är snyggast/mest populär/lättsåld? Funderar på vit/svart/digital teel/Shooting Star grey matt. Olive grön utgått, de silvriga är lite ”grundfärgsvarning” på som jag personligen inte gillar. Lucid blå är inte heller någon favorit. VET om ökat skötselkrav matt lack.
Tillval viktigt ha/får man igen pengarna eller tvärt om förlorar man allt på just de här. Komfortpaket, digitala sidokameror, glastak.
Tänker lite så här. Antingen snik =svart/Essential 2WD utan tillval ELLER AWD, Advance, ev något roligt tillval typ panoramatak eller digitala backspeglar.
Tacksam för alla spontana kommentarer!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
AWD är i mitt tycke totalt onödigt. Vill man inte ha den extra accelerationen så är RWD fullt tillräckligt. Och dragvikten är ju densamma oavsett. Har aldrig varit i närheten av att få hjulspinn eller sladd med min RWD. Jag upplever den som hur snäll som helst. Inget svansviftande på hala vägar eller så.
Stolarna i Advanced är mycket bättre än i Essential. Bortsett från att de är ventilerade så är de också skönare att sitta i. En Essential känns ganska billig invändigt, en Advanced känns mer premium. Jag skulle ta Advanced alla dagar i veckan. Helt klart värt priset.
Stolarna i Advanced är mycket bättre än i Essential. Bortsett från att de är ventilerade så är de också skönare att sitta i. En Essential känns ganska billig invändigt, en Advanced känns mer premium. Jag skulle ta Advanced alla dagar i veckan. Helt klart värt priset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Om man beställer nu så tror man ska ha en jäkla tur om man får en AWD nästa höst oavsett essential/advanced. Större chans att få sin bil om man väljer RWD. Dessutom är det lång kö och egentligen fullbokat överallt. Det hänger nog mest på om Hyundai ger Sverige fler bilar denna gång. Det var väldigt få tilldelade till oss för MY22.
Jag har en Advanced RWD med glastak, 20", komfortpaket (ej plus, fanns ej då) i dagsläget sen i december. Den köpte jag "så länge" medans jag väntar på min Advanced AWD... Väntat sen september 2021, fick boka om min till MY23 och ÅF säger att jag KANSKE får den i vår om jag har riktig tur... Den kommer när den kommer. På min AWD valde jag till 20", glastak, komfortpaket plus (så att handtagen fälls ut automatiskt), smart sense (Som var standard på MY22...) och digital innerbackspegel. Så jag får väl skylla mig själv. Innerbackspegeln är bortplockad från MY23 så den kan jag inte räkna med längre. Dragkrok eftermonteras så den påverkar ej leveranstid.
Skulle aldrig välja Essential förresten. Känns riktigt fattig i jämförelse med Advanced. Det är som en helt annan bil. Akustikglas, tonade rutor, LED-lyktor fram och bak, ventilerade stolar (bland det bästa som finns), HUD, Blind spot-kamera i skärmarna, 360-kamera, kunna köra bilen fram/bak med nyckeln, bättre stereo etc. Det är ett väldigt prisvärt paket.
Jag har Digital Teal-Green och valde det även på AWD. Mycket fin färg. Den vita gillar jag minst.
Jag har en Advanced RWD med glastak, 20", komfortpaket (ej plus, fanns ej då) i dagsläget sen i december. Den köpte jag "så länge" medans jag väntar på min Advanced AWD... Väntat sen september 2021, fick boka om min till MY23 och ÅF säger att jag KANSKE får den i vår om jag har riktig tur... Den kommer när den kommer. På min AWD valde jag till 20", glastak, komfortpaket plus (så att handtagen fälls ut automatiskt), smart sense (Som var standard på MY22...) och digital innerbackspegel. Så jag får väl skylla mig själv. Innerbackspegeln är bortplockad från MY23 så den kan jag inte räkna med längre. Dragkrok eftermonteras så den påverkar ej leveranstid.
Skulle aldrig välja Essential förresten. Känns riktigt fattig i jämförelse med Advanced. Det är som en helt annan bil. Akustikglas, tonade rutor, LED-lyktor fram och bak, ventilerade stolar (bland det bästa som finns), HUD, Blind spot-kamera i skärmarna, 360-kamera, kunna köra bilen fram/bak med nyckeln, bättre stereo etc. Det är ett väldigt prisvärt paket.
Jag har Digital Teal-Green och valde det även på AWD. Mycket fin färg. Den vita gillar jag minst.
För mig är den spot on på 9 av 10 kameror. Nästan läskigt nära. Det beror ju på hur bra den som levererat kartorna har mappat det.Aida skrev:Ett pyttelitet men ack så störigt problem: navigatorn ligger 10-50 m fel! Så skumt. Men för varje fartkamera som passeras så tror bilen att den står 10-50 m längre bort. Likaså korsningar och rondeller. Oftast har jag hunnit svänga in på nya vägen när det fortfarande står med tecken sväng om 15 m… Rätt störigt i centrala Köpenhamn med flervalskorsningar inom 10 m…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kör ni med fartkameravarningen påslagen? Det var bland det första jag stängde av i min bil. Jäkla irriterande det där eviga plingandet. Framförallt att den varnar för kameror även när man inte kör för fort, och ännu jobbigare att den plingar även efter varje kamera, bara för att påminna mig att det är okej att gasa på igen. Fast jag körde ju inte för fort innan, då ska jag nog inte köra för fort efter kameran heller. Så mycket intelligens borde det finnas i en sådan funktion tycker jag. Så som den är nu tycker jag att den är bara jobbig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Haha jag älskar funktionen. Jag har den på ganska låg volym så den är inte särskilt påträngande. Jag och sambon brukar sitta och härma ljuden.mati skrev:Kör ni med fartkameravarningen påslagen? Det var bland det första jag stängde av i min bil. Jäkla irriterande det där eviga plingandet. Framförallt att den varnar för kameror även när man inte kör för fort, och ännu jobbigare att den plingar även efter varje kamera, bara för att påminna mig att det är okej att gasa på igen. Fast jag körde ju inte för fort innan, då ska jag nog inte köra för fort efter kameran heller. Så mycket intelligens borde det finnas i en sådan funktion tycker jag. Så som den är nu tycker jag att den är bara jobbig.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Haha ja precis såDanneLKPG skrev:Haha jag älskar funktionen. Jag har den på ganska låg volym så den är inte särskilt påträngande. Jag och sambon brukar sitta och härma ljuden.mati skrev:Kör ni med fartkameravarningen påslagen? Det var bland det första jag stängde av i min bil. Jäkla irriterande det där eviga plingandet. Framförallt att den varnar för kameror även när man inte kör för fort, och ännu jobbigare att den plingar även efter varje kamera, bara för att påminna mig att det är okej att gasa på igen. Fast jag körde ju inte för fort innan, då ska jag nog inte köra för fort efter kameran heller. Så mycket intelligens borde det finnas i en sådan funktion tycker jag. Så som den är nu tycker jag att den är bara jobbig.
Vi tycker fram för allt att det avslutande ljudet när man är förbi låter som att det blir ett meddelande på tågstationen i Nederländerna; så det blir gamla minnen som kommer upp
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ni kanske har färre fartkameror hos er. Eller så är era sambos mindre nervösa och inte så ljudkänsliga som min. Jag stängde faktiskt av varningen för husfridens skull. Först plingar varningen. Sen tjatar sambon och stör sig på varningen. Sen plingar den igen och så blir det ännu mer tjat. Och precis när det blir någorlunda fridfullt igen så kommer nästa fartkamera.DanneLKPG skrev:Haha jag älskar funktionen. Jag har den på ganska låg volym så den är inte särskilt påträngande. Jag och sambon brukar sitta och härma ljuden.mati skrev:Kör ni med fartkameravarningen påslagen? Det var bland det första jag stängde av i min bil. Jäkla irriterande det där eviga plingandet. Framförallt att den varnar för kameror även när man inte kör för fort, och ännu jobbigare att den plingar även efter varje kamera, bara för att påminna mig att det är okej att gasa på igen. Fast jag körde ju inte för fort innan, då ska jag nog inte köra för fort efter kameran heller. Så mycket intelligens borde det finnas i en sådan funktion tycker jag. Så som den är nu tycker jag att den är bara jobbig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
Googleöversatt uttalande jag hittade på FB:
Mati får gärna översätta ->
Googleöversatt uttalande jag hittade på FB:
Påstående:
I december 2021 släppte Hyundai ett uttalande om att batterikonditioneringsfunktionen för IONIQ 5-modellen förväntas introduceras under första halvåret 2022.
Vi är glada att kunna bekräfta att batterikonditioneringsfunktionen kommer att vara tillgänglig för 23 årsmodell Hyundai IONIQ 5. Hyundai IONIQ 5 kan beställas av tyska kunder i modellår 23 sedan andra halvan av 2022.
I samma uttalande tillkännagavs att eftermontering av batterikonditionering för redan registrerade fordon också kommer att vara tillgänglig.
Återigen är vi glada att kunna rapportera att utvecklingen av eftermonteringsfunktionen går bra. Vi är övertygade om att eftermonteringsalternativet för redan registrerade fordon kommer att finnas tillgängligt i Tyskland innan den kalla årstiden börjar.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hmmm eftermontering… återkallelse blir det ju inte och kan inte tänka mig att det är ett kostnadsfritt erbjudande från Hyundai Sverige. Så frågan blir vad ska det kosta??MrRun skrev:Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
Googleöversatt uttalande jag hittade på FB:Påstående:
I december 2021 släppte Hyundai ett uttalande om att batterikonditioneringsfunktionen för IONIQ 5-modellen förväntas introduceras under första halvåret 2022.
Vi är glada att kunna bekräfta att batterikonditioneringsfunktionen kommer att vara tillgänglig för 23 årsmodell Hyundai IONIQ 5. Hyundai IONIQ 5 kan beställas av tyska kunder i modellår 23 sedan andra halvan av 2022.
I samma uttalande tillkännagavs att eftermontering av batterikonditionering för redan registrerade fordon också kommer att vara tillgänglig.
Återigen är vi glada att kunna rapportera att utvecklingen av eftermonteringsfunktionen går bra. Vi är övertygade om att eftermonteringsalternativet för redan registrerade fordon kommer att finnas tillgängligt i Tyskland innan den kalla årstiden börjar.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Han säger ingenting om eftermontering, det ska vara en SW-update som ska komma till oss som har 22-modellerna, tror han. Och det ska hända innan vintern säger Hyundai, påstår han.MrRun skrev:Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
(Han pratar så himla fort att jag var tvungen att titta på videon två gånger. Min hjärna har lite svårt att processa hans mundiarré.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tack att du ändå gick igenom detmati skrev:Han säger ingenting om eftermontering, det ska vara en SW-update som ska komma till oss som har 22-modellerna, tror han. Och det ska hända innan vintern säger Hyundai, påstår han.MrRun skrev:Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
(Han pratar så himla fort att jag var tvungen att titta på videon två gånger. Min hjärna har lite svårt att processa hans mundiarré.)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag skulle inte dra för stora växlar av just uttrycket eftermontering än.Tessi19 skrev:Hmmm eftermontering… återkallelse blir det ju inte och kan inte tänka mig att det är ett kostnadsfritt erbjudande från Hyundai Sverige. Så frågan blir vad ska det kosta??MrRun skrev:Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
Googleöversatt uttalande jag hittade på FB:Påstående:
I december 2021 släppte Hyundai ett uttalande om att batterikonditioneringsfunktionen för IONIQ 5-modellen förväntas introduceras under första halvåret 2022.
Vi är glada att kunna bekräfta att batterikonditioneringsfunktionen kommer att vara tillgänglig för 23 årsmodell Hyundai IONIQ 5. Hyundai IONIQ 5 kan beställas av tyska kunder i modellår 23 sedan andra halvan av 2022.
I samma uttalande tillkännagavs att eftermontering av batterikonditionering för redan registrerade fordon också kommer att vara tillgänglig.
Återigen är vi glada att kunna rapportera att utvecklingen av eftermonteringsfunktionen går bra. Vi är övertygade om att eftermonteringsalternativet för redan registrerade fordon kommer att finnas tillgängligt i Tyskland innan den kalla årstiden börjar.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Men vi är inte mycket klokare än tidigare skulle jag vilja påstå.Tessi19 skrev:Tack att du ändå gick igenom detmati skrev:Han säger ingenting om eftermontering, det ska vara en SW-update som ska komma till oss som har 22-modellerna, tror han. Och det ska hända innan vintern säger Hyundai, påstår han.MrRun skrev:Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
(Han pratar så himla fort att jag var tvungen att titta på videon två gånger. Min hjärna har lite svårt att processa hans mundiarré.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Lysande, tack!mati skrev:Han säger ingenting om eftermontering, det ska vara en SW-update som ska komma till oss som har 22-modellerna, tror han. Och det ska hända innan vintern säger Hyundai, påstår han.MrRun skrev:Nu verkar tyskarna ha fått något sorts besked om att batteriförvärmning kommer
Mati får gärna översätta ->
(Han pratar så himla fort att jag var tvungen att titta på videon två gånger. Min hjärna har lite svårt att processa hans mundiarré.)
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det var ju bra med eftermontering - är det konstig översättning eller är det något som ska monteras fysiskt?
Över till nästa bugg: helt plötsligt den senaste veckan så vägrar ytterbackspeglarna att fälla ut sig vid upplåsning om jag dessförinnan använt automatiska bakluckeöppningen. Går ej att fälla ut med knappen vid elfönsterhissarna heller. Funkar ej att stänga av bilen och låsa och låsa upp. Jag har vid två tillfällen behövt köra iväg med dem infällda. Sen efter 5 min så funkar knappen vid elfönsterhissarna att fälla ut dem. Nu ikväll vägrade bilen istället att fälla in dem vid låsning. Kvittar om bilen låses genom tryck på dörrhandtaget eller genom nyckeln. Alltså den här bilen är inte frisk…
Över till nästa bugg: helt plötsligt den senaste veckan så vägrar ytterbackspeglarna att fälla ut sig vid upplåsning om jag dessförinnan använt automatiska bakluckeöppningen. Går ej att fälla ut med knappen vid elfönsterhissarna heller. Funkar ej att stänga av bilen och låsa och låsa upp. Jag har vid två tillfällen behövt köra iväg med dem infällda. Sen efter 5 min så funkar knappen vid elfönsterhissarna att fälla ut dem. Nu ikväll vägrade bilen istället att fälla in dem vid låsning. Kvittar om bilen låses genom tryck på dörrhandtaget eller genom nyckeln. Alltså den här bilen är inte frisk…
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Också en sådan funktion som jag stängt av bara några dagar efter att jag fått bilen. Kändes helt random när de fälldes in och ut. Samma sak gäller förresten speglarnas påstådda förmåga att vinkla ner sig när man lägger i backen. Det fungerar kanske en gång av tio som bäst. Det fungerade redan dåligt i min e-tron, men i Ioniq tog det faktiskt flera veckor innan jag ens upptäckte funktionen. Det är så sällan det fungerar. Ibland undrar jag om det finns fler saker som bilen borde ha men som jag inte vet om eftersom det inte fungerar i min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nedvinkling av backspeglar när man backar sker endast om man lagt backspegel väljaren till höger eller till vänster, den får ej vara centrerad.
Ledsen om detta inte var anledningen men jag tror att man kan lätt missa den informationen.
Ledsen om detta inte var anledningen men jag tror att man kan lätt missa den informationen.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, det har jag märkt. Annars funkar det inte alls. Eller det kanske funkar också, fast ännu mer sällan, så sällan att bilens livslängd inte räcker för att få uppleva det.Chilla skrev:Nedvinkling av backspeglar när man backar sker endast om man lagt backspegel väljaren till höger eller till vänster, den får ej vara centrerad.
Ledsen om detta inte var anledningen men jag tror att man kan lätt missa den informationen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tur jag köpte en E-tron med den kända egenskapen törstig som fan men god komfort. Hade ju fått hjärtinfarkt om jag beställt en ioniq 5.
27,8 kWp solceller