Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jag gjorde ett litet test idag. 24 grader ute. Jag hade ställt bilen i solen så det var riktigt ordentligt varmt i bilen.
Sen satte jag ACn på 17 grader och fläkten manuellt på max. Kompressorn drog inte mer än 400W, det hände i stort sett ingenting. Den blåste bara varm luft.
Sen körde jag iväg. Efter kanske 3 minuter ökade fläkten helt plötsligt till typ det dubbla. Jättekonstigt, den stod ju i manuellt läge och var redan på max. Nu blåste den alltså plötsligt mycket kraftigare och luften började långsamt bli lite svalare. Kompressoreffekten ökade samtidigt lite sakta, och efter 5 minuter hade den kämpat upp sig till knappt 1 kW. Då kylde den faktiskt rätt okej, inte iskallt, men acceptabelt. Där höll den sig någon minut och därefter föll den ganska raskt till de sedvanliga 0,28kW. Och där stannade den. Jag höjde sedan temperaturen till 20 grader, men det gjorde varken till eller från. Eftersom det var ganska mulet på himlen var temperaturen i bilen rätt okej ändå.
Men alltså vilket konstigt beteende. Det känns nästan som ett mjukvaruproblem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Techno_Bass
elbilist
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 dec 2018 22:14

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Techno_Bass »

mati skrev:
Jag gjorde ett litet test idag. 24 grader ute. Jag hade ställt bilen i solen så det var riktigt ordentligt varmt i bilen.
Sen satte jag ACn på 17 grader och fläkten manuellt på max. Kompressorn drog inte mer än 400W, det hände i stort sett ingenting. Den blåste bara varm luft.
Sen körde jag iväg. Efter kanske 3 minuter ökade fläkten helt plötsligt till typ det dubbla. Jättekonstigt, den stod ju i manuellt läge och var redan på max. Nu blåste den alltså plötsligt mycket kraftigare och luften började långsamt bli lite svalare. Kompressoreffekten ökade samtidigt lite sakta, och efter 5 minuter hade den kämpat upp sig till knappt 1 kW. Då kylde den faktiskt rätt okej, inte iskallt, men acceptabelt. Där höll den sig någon minut och därefter föll den ganska raskt till de sedvanliga 0,28kW. Och där stannade den. Jag höjde sedan temperaturen till 20 grader, men det gjorde varken till eller från. Eftersom det var ganska mulet på himlen var temperaturen i bilen rätt okej ändå.
Men alltså vilket konstigt beteende. Det känns nästan som ett mjukvaruproblem.
Har du testat göra ett "normalt" test? Alltså att starta ventilationen i appen på 20 grader 5-10min före du skall åka iväg?
Och då du kör iväg är det AUTO 20 grader och fläktläge 2 eller 3
, hålls det inte normal temp inne i bilen då?
Mvh
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Det är sällan det funkar att starta ACn från appen. I regel gör den helt enkelt ingenting, trots att den säger att ACn är startad. Jag använder appen enbart för att schemalägga laddningen.
Och vad ska det göra för skillnad om jag använder appen för att starta ACn eller om jag gör det i bilen? Ska inte ACn blåsa kallt allt den orkar när det är kokhett i bilen? Så har alla bilar gjort som jag haft hittills. Det ska egentligen inte heller behövas att man sätter fläkten manuellt på max och temperaturen på min. Det ska automatiken sköta. Det är ju därför man har en automatisk klimatanläggning. Men om jag bara låter den vara, dvs 20 grader på Auto, så händer inte mycket. Då småduttar kompressorn med 0,28kW och fläkten blåser knappt så man märker det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Det är sällan det funkar att starta ACn från appen. I regel gör den helt enkelt ingenting, trots att den säger att ACn är startad.
Aldrig varit med om att AC inte startat via appen. Din AC verkar ju helt defekt på flera plan.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Techno_Bass
elbilist
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 dec 2018 22:14

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Techno_Bass »

Känner inte heller alls igen strul med att starta varken värme eller kyla via appen. Måste ju verkligen vara nått fel som sagt
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Techno_Bass skrev:
Känner inte heller alls igen strul med att starta varken värme eller kyla via appen. Måste ju verkligen vara nått fel som sagt
Kanske. Troligen mjukvara. Men oavsett så har ju detta ingenting att göra med hur bra ACn kyler. Den kyler väl inte bättre när den startas via appen hoppas jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Techno_Bass skrev:
Känner inte heller alls igen strul med att starta varken värme eller kyla via appen. Måste ju verkligen vara nått fel som sagt
Kanske. Troligen mjukvara. Men oavsett så har ju detta ingenting att göra med hur bra ACn kyler. Den kyler väl inte bättre när den startas via appen hoppas jag.
Nej det tror jag inte den gör. Jag misstänker att den bara aktiverar AC på "auto" med tempen du ställt in när du skickar kommandot. Ingen extra "boost" eller något som jag har märkt åtminstone.
Du såg ju filmen på hur min beter sig och den blir kylskåpskall som Helectric beskriver det. Hoppas du får bukt på din så att hundarna får det lite bekvämare också. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Techno_Bass skrev:
Känner inte heller alls igen strul med att starta varken värme eller kyla via appen. Måste ju verkligen vara nått fel som sagt
Kanske. Troligen mjukvara. Men oavsett så har ju detta ingenting att göra med hur bra ACn kyler. Den kyler väl inte bättre när den startas via appen hoppas jag.
Nej det tror jag inte den gör. Jag misstänker att den bara aktiverar AC på "auto" med tempen du ställt in när du skickar kommandot. Ingen extra "boost" eller något som jag har märkt åtminstone.
Du såg ju filmen på hur min beter sig och den blir kylskåpskall som Helectric beskriver det. Hoppas du får bukt på din så att hundarna får det lite bekvämare också. :)
I lördags gjorde jag (ofrivilligt) samma test som DannyLPG. Bilen stod parkerad i solen i flera timmar. Var ca 22 grader utomhus. Bilen var skållhet inuti. När jag startade den i eco med autoläget på en plopp med 20 graders inställning så drog den ändå igång rejält. Kom kylskåpskall luft ur gallren och energiförbrukningen visade 1,3 kw. Efter nån minut så gick den ned till vanliga 0,28 kw men då var det kallt. Sen fick jag skruva upp tempen till 22 eftersom den blåste för kallt mot fingrarna som höll ratten resten av resan.

Så är troligtvis mjukvara som spökar (för dig också Mati). Den gör väl allt för att spara elektroner. Så när det är ca 18 grader utomhus så har den problem att reglera tempen i kupén o det känns för varmt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Ja, jag lutar också åt att det är mjukvaran som ställer till det. Det är jäkligt svårt att avgöra så länge det aldrig blir varmare väder än såhär. Faktum är att utetemperaturen inte kräver att ACn är igång för att uppnå den inställda temperaturen i kupén.
Visst kan jag fortfarande tycka att den borde blåsa kalluft allt den orkar när man ställer den på lägsta möjliga nivå, men det funkar kanske inte så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Jag ringde min Hyundaiverkstad idag som ville ta in bilen och kolla nivån av gas i ACn. Han tyckte att det lät konstigt att bilen drog så mkt med värmen på samt inte kunde kyla ordentligt i de flesta fall och trodde att fabriken fyllt på för lite gas - så hade det varit i en annan bil som de haft inne (de provtryckte systemet på den bilen och det fanns inga läckor). Samtidigt ska min bil uppdateras till ny mjukvara (obs tips! Alla I5 ska få ny uppdatering så boka tid).

Han kom med ett bra tips som jag kan dela: han sa att man kan trycka bort alternativet Smart ventilation vilket skulle få upp flåset lite. Jag vet inte men jag känner ändå en liten skillnad nu. Prova det Mati!
4E663193-BE35-48D3-A55B-8F5D8D7D46A2.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tack för tipset. Nu lovas det ju en massa sommarvärme nästa vecka. Då kan man verkligen sätta systemet på prov.
Jag tycker att den har blåst lite kallare nu när det har varit något varmare ute. Inte jättekallt, men kallare.

Men jag tror ändå att det är nåt fel, just eftersom det är som du säger, att den drar orimligt mycket ström för värmen. Ska den värma upp kupén med några enstaka grader så käkar den lätt flera kilowatt. Man märker faktiskt att förbrukningen sticker iväg så fort utetemperaturen bara är några få grader lägre än en inställda, runt 15 grader eller så.
Men ska den kyla ner kupén lika mycket, säg från 25 till 20 grader, så drar den nästan ingen ström alls. Det är ju inte riktigt rimligt, och jag tror att den helt enkelt kör på PTC-värmaren istället för värmepumpen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Tack för tipset. Nu lovas det ju en massa sommarvärme nästa vecka. Då kan man verkligen sätta systemet på prov.
Jag tycker att den har blåst lite kallare nu när det har varit något varmare ute. Inte jättekallt, men kallare.

Men jag tror ändå att det är nåt fel, just eftersom det är som du säger, att den drar orimligt mycket ström för värmen. Ska den värma upp kupén med några enstaka grader så käkar den lätt flera kilowatt. Man märker faktiskt att förbrukningen sticker iväg så fort utetemperaturen bara är några få grader lägre än en inställda, runt 15 grader eller så.
Men ska den kyla ner kupén lika mycket, säg från 25 till 20 grader, så drar den nästan ingen ström alls. Det är ju inte riktigt rimligt, och jag tror att den helt enkelt kör på PTC-värmaren istället för värmepumpen.
Min blir svinkall på 30 sek.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av PapaD »

Hade samma problem/upplevelse med Mini för att låsa passagerarsidans airbag. Fattar fortfarande inte den tekniska konstruktionen, hur det fungerar. Gör ni? Att nyckel automagiskt kan låsa upp utan tryck, men om man försöker trycka på så är det stumt. På Mini skulle nyckeln typ sväva framför hålet, annars var det omöjligt. Hur? Och varför? :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst. :D
Det är f.ö. en riktigt värdelös kontakt. Om man har en lite tyngre dosa som ska in i kontakten så får ju den ju inte kontakt jag kunde inte ladda min iPad utan att sitta och hålla i kontakten. Jag ska testa idag igen. Finns mkt skrivet om detta på nätet. Jag tror att problemet ligger i att Hyundai använt samma uttag för typ hela världen så i våra två runda hål finns även plats för UKs platta rektangulära…
perhederstedt
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 apr 2022 15:08

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av perhederstedt »

Vi fick strömavbrott hemma igår och då tänkte jag testa Ioniq 5 V2L och se vad man kan hitta på. Drog in en kabel och kopplade in kylskåpet, gick kanon. Hade sedan tidigare köpt en Clas Ohlson bärbar induktionshäll på 2000W vilket jag tänkte att man borde kunna använda, iaf på lite lägre effekt. Hällen gillade inte alls den matning den fick, pep och lös och fläkten drog igång men inget mer hände. Funderar på om bilen inte ger någon jord ut, eller iaf någon form av flytande jord. Jag mätte upp jorden men fick ingen ren kontakt. Uttaget i V2L-adaptern har ju jordstift, har inte mätt rätt på adaptern, får testa det. Tror att tyngre elektronik inte riktigt kan drivas av den typen av flytande system, vad tror ni?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av PapaD »

Det där kan vara klurigt, att få saker att funka med o utan jord. Jobbar m EMC, och det finns tusen o en tekniska lösningar som baseras på litet läckage till jord. Vilket är acceptabelt för hushåll. Men läckaget får inte vara stort, och har inte med effektnivå att göra egentligen, snarare att det inte får orsaka problem eller fara i den tänkta användningsplatsen. Jag gissar på att spisen har ett EMI filter till jord, och om det inte är inkopplat stör den ut sig själv. Går ju att verifiera med en egen kabel utan jord
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
kungjohan
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 okt 2021 21:15
Ort: Uppsala

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av kungjohan »

Aida skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst. :D
Det är f.ö. en riktigt värdelös kontakt. Om man har en lite tyngre dosa som ska in i kontakten så får ju den ju inte kontakt jag kunde inte ladda min iPad utan att sitta och hålla i kontakten. Jag ska testa idag igen. Finns mkt skrivet om detta på nätet. Jag tror att problemet ligger i att Hyundai använt samma uttag för typ hela världen så i våra två runda hål finns även plats för UKs platta rektangulära…
Kan du inte ladda ipaden via usb? Jag testade med en vattenkokare och den lite kraftigare kontakten passade utan stöd. Kanske användbart med en grendosa med kort sladd?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst. :D
Det är f.ö. en riktigt värdelös kontakt. Om man har en lite tyngre dosa som ska in i kontakten så får ju den ju inte kontakt jag kunde inte ladda min iPad utan att sitta och hålla i kontakten. Jag ska testa idag igen. Finns mkt skrivet om detta på nätet. Jag tror att problemet ligger i att Hyundai använt samma uttag för typ hela världen så i våra två runda hål finns även plats för UKs platta rektangulära…
Har inte stött på det problemet faktiskt. Har laddat laptop med sån "tung" kontakt. En workaround på ditt problem är väl att ha köra via grendosa eller liknande så att den tunga kontakten kan ligga på golvet istället.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jag har laddat batteriet till en häcksax i uttaget under sätet och det var en rejäl klump till kontakt till den laddaren. Jag hade först lite svårt att få den att sitta kvar på grund av dess tyngd, men sen lyckades jag på något sätt. Det funkade fint sen. Men jag håller med, det är lite sladdrigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Ja alltså var inga problem. Jag laddade via usb. Detta var för att testa. Men shit så lätt det är att den gröna lampan blir röd bara man vickar lite på kontakten. Tänk då i fart. Man ser ju inte heller vad som pågår där på golvet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Nu har jag fått en faktura på 1031 kronor för felsökning av AC. Garantin gäller inte säger de, eftersom de anser att ACn fungerar som den ska.
Jag tänker inte betala fakturan.
Varning för biltjänst i Lidköping. De är inte seriösa!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Nu har jag fått en faktura på 1031 kronor för felsökning av AC. Garantin gäller inte säger de, eftersom de anser att ACn fungerar som den ska.
Jag tänker inte betala fakturan.
Varning för biltjänst i Lidköping. De är inte seriösa!
Känns som att firman behöver bevisa att den fungerar? Uppenbarligen helt olik oss andra som får iskall kylskåpsluft direkt... Vilka skojare!
Det är dessutom ett fel som lär synas i serviceforumet för ÅF då jag sett fler som fått hjälp att lösa det. Vissa behövde byta ut PTC för att AC skulle fungera korrekt. Andra har bytt kompressor.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

De skriver på fakturan att teknikern fick mycket bra AC-funktion att att det därför inte omfattas av nybilsgarantin. Det är första gången jag har varit med om nåt liknande. Att verkstan inte tycker att det är nåt fel må ju vara hänt, det är ju tämligen normalt skulle jag vilja påstå, men att ha mage att skicka en faktura är fan inte klokt alltså. Jag har bestridit fakturan via mejl nu.
Aldrig kommer jag sätta min fot i denna verkstad igen. Så blev de av med en kund och jag kommer också se till att ingen jag känner någonsin gör misstaget att köpa en bil hos dem. Oseriösa skojare. Tyvärr stämmer ryktena jag hört tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar