Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.martinot skrev:Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?Dafro skrev:Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det är ju riktigt gällande vissa av de mindre frekvent använda funktionerna på en skärm, men nu har det ju även börjat komma på många bilar som skiftar funktion på de fysiska knapparna. Tex. mellan HVAC och media.Dafro skrev:Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.martinot skrev:Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?Dafro skrev:Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Är väl en vanesak men det var enklare i min gamla Saab 900 från 80 ändå, men inte med det sagt att jag vill byta tillbaks till den.martinot skrev:Det är ju riktigt gällande vissa av de mindre frekvent använda funktionerna, men nu har det ju även börjat komma på många bilar som skiftar funktion på knapparna. Tex. mellan HVAC och media.Dafro skrev:Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.martinot skrev:Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?Dafro skrev:Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Men den hade ju inte heller så mycket funktioner, som tex. navigering, media eller detaljerade inställningar i bilen?Dafro skrev:Är väl en vanesak men det var enklare i min gamla Saab 900 från 80 ändå, men inte med det sagt att jag vill byta tillbaks till den.martinot skrev:Det är ju riktigt gällande vissa av de mindre frekvent använda funktionerna, men nu har det ju även börjat komma på många bilar som skiftar funktion på knapparna. Tex. mellan HVAC och media.Dafro skrev:Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.martinot skrev:Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?Dafro skrev:Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
Ännu "enklare" är det ju med en cykel, och ännu enklare att promenera. Om man skall köra på det konceptet och argumenten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Förmodligen har du rätt i det mesta du skriver, men just räckvidden är nog det enda som troligen inte stör mig. Kom ihåg att jag alltid föredragit vår e-Golf före både Teslan och Audin. Och den tar sig inte mer än 20 mil på en laddning. Räckvidd är inget problem så som jag kör. Det är de mer eller mindre små detaljerna som jag troligen kommer störa mig på. För dåligt bagage för hundarna, kasst helljus utan matrix, ingen bakrutetorkare, osv. Att vi sedan här hemma inte är överens om bilen gör saken inte lättare.DavidS skrev:Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Däremot så finns ju en stor fördel med I5 jämfört med e-tron och det är kostnadsbilden. Med facit i hand vet jag nu att e-tron har kostat mig ungefär 12k/mån i privata pengar. Det ligger trots alla bakslag rätt nära den initialt beräknade månadskostnaden. Ioniq5 kommer ligger nånstans runt 5500kr/mån. Och bara det gör saken betydligt trevligare. Jag kan då ta ut 5000kr/mån mer, vilket skulle motsvara en löneökning på 25% med min nuvarande lön, utan att det märks i företagets kassa överhuvudtaget. Det är allt annat än försumbart såklart. Lyckas jag bara att komma ihåg det så tror jag inte att jag blir så himla missnöjd med bilen ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Skulle inte säga att i5 är svår att navigera i menyerna. Är det perfekt? Nej, men svårt är det knappast. Tror snarare att det är ointresse som gör det svårt. Min sambo avskydde menyerna i Tesla, medans jag hittade direkt pga av alla videos jag sett innan och då jag har en annan teknikvana. Om Tesla är så lätt hade det inte ställts frågor om ”lätta” inställningar i grupperna. Finns inget system som känns logiskt för alla.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
mati skrev:Förmodligen har du rätt i det mesta du skriver, men just räckvidden är nog det enda som troligen inte stör mig. Kom ihåg att jag alltid föredragit vår e-Golf före både Teslan och Audin. Och den tar sig inte mer än 20 mil på en laddning. Räckvidd är inget problem så som jag kör. Det är de mer eller mindre små detaljerna som jag troligen kommer störa mig på. För dåligt bagage för hundarna, kasst helljus utan matrix, ingen bakrutetorkare, osv. Att vi sedan här hemma inte är överens om bilen gör saken inte lättare.DavidS skrev:Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Däremot så finns ju en stor fördel med I5 jämfört med e-tron och det är kostnadsbilden. Med facit i hand vet jag nu att e-tron har kostat mig ungefär 12k/mån i privata pengar. Det ligger trots alla bakslag rätt nära den initialt beräknade månadskostnaden. Ioniq5 kommer ligger nånstans runt 5500kr/mån. Och bara det gör saken betydligt trevligare. Jag kan då ta ut 5000kr/mån mer, vilket skulle motsvara en löneökning på 25% med min nuvarande lön, utan att det märks i företagets kassa överhuvudtaget. Det är allt annat än försumbart såklart. Lyckas jag bara att komma ihåg det så tror jag inte att jag blir så himla missnöjd med bilen ändå.
Jo då man kan alltid bli missnöjd öndå, fråga mig, planerar alltid nästa bil. Jag kom fram till att jag knappt fick plats med vår lilla hund på 26 kg, så hur ska du plats med dina fullstora undrar jag.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Allt det du saknar finns ju på MEB. Fattar inte varför du inte väljer en sådan istället?mati skrev:Förmodligen har du rätt i det mesta du skriver, men just räckvidden är nog det enda som troligen inte stör mig. Kom ihåg att jag alltid föredragit vår e-Golf före både Teslan och Audin. Och den tar sig inte mer än 20 mil på en laddning. Räckvidd är inget problem så som jag kör. Det är de mer eller mindre små detaljerna som jag troligen kommer störa mig på. För dåligt bagage för hundarna, kasst helljus utan matrix, ingen bakrutetorkare, osv. Att vi sedan här hemma inte är överens om bilen gör saken inte lättare.DavidS skrev:Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Däremot så finns ju en stor fördel med I5 jämfört med e-tron och det är kostnadsbilden. Med facit i hand vet jag nu att e-tron har kostat mig ungefär 12k/mån i privata pengar. Det ligger trots alla bakslag rätt nära den initialt beräknade månadskostnaden. Ioniq5 kommer ligger nånstans runt 5500kr/mån. Och bara det gör saken betydligt trevligare. Jag kan då ta ut 5000kr/mån mer, vilket skulle motsvara en löneökning på 25% med min nuvarande lön, utan att det märks i företagets kassa överhuvudtaget. Det är allt annat än försumbart såklart. Lyckas jag bara att komma ihåg det så tror jag inte att jag blir så himla missnöjd med bilen ändå.
Skaffa en lättare husvagn, eller ta den teoretiska risken att få en bot?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det vet jag ärligt talat inte riktigt än. En hund får plats, det funkar till och med i Golfen utan några som helst problem. Utan hundbur såklart. Om vi ska ta med båda hundarna blir det svårare. Jag tänkte faktiskt missbruka baksätet då. Med säkerhetssele och skyddsöverdrag borde det fungera. Bagage kan man naturligtvis inte ta med då. Och vi kan aldrig vara mer än två personer i bilen. Men det är inget större problem så som jag ser det.Dafro skrev:Jo då man kan alltid bli missnöjd öndå, fråga mig, planerar alltid nästa bil. Jag kom fram till att jag knappt fick plats med vår lilla hund på 26 kg, så hur ska du plats med dina fullstora undrar jag.
Men visst, det kanske inte fungerar överhuvudtaget. Det finns å andra sidan inte så hemskt många elbilar på marknaden som skulle fungera. Jag kan inte påstå att det var bekvämt för hundarna i e-tron heller. De gick in på nåt sätt, men på en längre resa var det allt annat än optimalt. Skulle man vilja ha det riktigt bra så skulle man behöva en stor kombi, eller helst en minibuss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Om ni bara främst är 2 borde det vara absolut vara görbart. Min vy är att den optimala/perfekta bilen inte finns, alla har sina brister, gäller bara att minimera och prioritera.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
En husvagn som är lättare än 940kg som fungerar för två personer och två hundar? Skulle inte tro det. Den här är den lättaste och minsta vi kunde hitta.taliz skrev:Allt det du saknar finns ju på MEB. Fattar inte varför du inte väljer en sådan istället?
Skaffa en lättare husvagn, eller ta den teoretiska risken att få en bot?
Boten du pratar om är inte så lite som man skulle kunna tro. Med en ID4 som får dra 1000kg blir den maximala lastvikten 60kg i vårt fall med husvagnen. Överskrids lastvikten med 100% så ryker körkortet. 120kg alltså. Det är ingenting, och jag tänker inte riskera mitt körkort.
En ID4 GTX med 1200kg dragvikt skulle funka, men den kostar betydligt mer än en Ioniq 5 Advanced. Om jag minns rätt så handlar det om 160k, såvida man inte nöjer sig med en helt barskrapad modell.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Uhm va. Du köpte väl advanced? 550k enligt prislistan. GTX 573(?). Den har ju tex matrix som standard. Lägg på ~50k i utrustning så hamnar du på ~620.mati skrev:En ID4 GTX med 1200kg dragvikt skulle funka, men den kostar betydligt mer än en Ioniq 5 Advanced. Om jag minns rätt så handlar det om 160k, såvida man inte nöjer sig med en helt barskrapad modell.
70k i skillnad då. Men då får du också AWD och 300hk, nog bättre för andrahandsvärdet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag köpte en First Edition. 540k.
Och om du vill ha ungefär samma utrustning i ID4 som i Ioniq 5 så måste du lägga till några paket. Det är ju inte så att ID4 är välutrustad på något sätt, den har visserligen precis som du säger matrix-LED och bakrutetorkare, men annars är det ganska klent med utrustning. I alla andra punkter är Ioniq 5 bättre utrustad. Vill man ha en jämförbar bil så får man lägga till en hel del.
Jag är faktiskt himla glad att Ioniq 5 har så hög dragvikt utan att jag tvingas lägga till AWD. Jag vill inte ha AWD, och jag skulle inte vilja betala extra för det så länge det finns en 2WD-variant som gör samma jobb. Har aldrig förstått den där AWD-hajpen. Jag kör inte i terrängen, varför skulle jag vilja ha fyrhjulsdrift? Det är ju inte direkt gratis om man får säga så.
Samma sak med massa hästkrafter, ja, GTX har 300hk. Men vad ska jag ha det till? Ska jag verkligen betala för det fast jag varken vill ha eller behöver det? En ID4 RWD hade passat mig väldigt bra om den hade fått dra 1200kg. Men jag går inte upp till en GTX, som kostar betydligt mer, bara för att få den högre dragvikten.
Och om du vill ha ungefär samma utrustning i ID4 som i Ioniq 5 så måste du lägga till några paket. Det är ju inte så att ID4 är välutrustad på något sätt, den har visserligen precis som du säger matrix-LED och bakrutetorkare, men annars är det ganska klent med utrustning. I alla andra punkter är Ioniq 5 bättre utrustad. Vill man ha en jämförbar bil så får man lägga till en hel del.
Jag är faktiskt himla glad att Ioniq 5 har så hög dragvikt utan att jag tvingas lägga till AWD. Jag vill inte ha AWD, och jag skulle inte vilja betala extra för det så länge det finns en 2WD-variant som gör samma jobb. Har aldrig förstått den där AWD-hajpen. Jag kör inte i terrängen, varför skulle jag vilja ha fyrhjulsdrift? Det är ju inte direkt gratis om man får säga så.
Samma sak med massa hästkrafter, ja, GTX har 300hk. Men vad ska jag ha det till? Ska jag verkligen betala för det fast jag varken vill ha eller behöver det? En ID4 RWD hade passat mig väldigt bra om den hade fått dra 1200kg. Men jag går inte upp till en GTX, som kostar betydligt mer, bara för att få den högre dragvikten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kör man inte mycket i terräng, mycket i snöiga vägar/backar eller inte behöver körprestandan och accelerationen så är in princip alltid 2WD bättre skulle jag säga. Lägre kostnad, lägre vikt, mindre underhåll och oftast även lägre förbrukning (= längre räckvidd).mati skrev:Jag köpte en First Edition. 540k.
Och om du vill ha ungefär samma utrustning i ID4 som i Ioniq 5 så måste du lägga till några paket. Det är ju inte så att ID4 är välutrustad på något sätt, den har visserligen precis som du säger matrix-LED och bakrutetorkare, men annars är det ganska klent med utrustning. I alla andra punkter är Ioniq 5 bättre utrustad. Vill man ha en jämförbar bil så får man lägga till en hel del.
Jag är faktiskt himla glad att Ioniq 5 har så hög dragvikt utan att jag tvingas lägga till AWD. Jag vill inte ha AWD, och jag skulle inte vilja betala extra för det så länge det finns en 2WD-variant som gör samma jobb. Har aldrig förstått den där AWD-hajpen. Jag kör inte i terrängen, varför skulle jag vilja ha fyrhjulsdrift? Det är ju inte direkt gratis om man får säga så.
Samma sak med massa hästkrafter, ja, GTX har 300hk. Men vad ska jag ha det till? Ska jag verkligen betala för det fast jag varken vill ha eller behöver det? En ID4 RWD hade passat mig väldigt bra om den hade fått dra 1200kg. Men jag går inte upp till en GTX, som kostar betydligt mer, bara för att få den högre dragvikten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Men…på riktigt…. Instruktionsboken till Ioniq 5! Ett RIKTIGT dåligt SKÄMT! Absolut, i s ä r k l a s s, det sämsta jag någonsin stött på. Om ni tycker att det är svårt att lyfta er Tesla t ex. 671 sidor på Google translate-svenska, men inte ett ord om var lyftpunkterna sitter. Däremot får man lära sig att man inte ska krocka med en stolpe och 5 punkter av 9 belyser vikten av att BROMSA innan man startar en elbil. I samtliga avsnitt nämns det att det är förenat med risk för allvarlig eller t o m dödsfara att hantera fordonet.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har också börjat kolla upp en del saker i instruktionsboken. På något ställe stod det typ "i läge OFF(På)".Walker skrev:Men…på riktigt…. Instruktionsboken till Ioniq 5! Ett RIKTIGT dåligt SKÄMT! Absolut, i s ä r k l a s s, det sämsta jag någonsin stött på. Om ni tycker att det är svårt att lyfta er Tesla t ex. 671 sidor på Google translate-svenska, men inte ett ord om var lyftpunkterna sitter. Däremot får man lära sig att man inte ska krocka med en stolpe och 5 punkter av 9 belyser vikten av att BROMSA innan man startar en elbil. I samtliga avsnitt nämns det att det är förenat med risk för allvarlig eller t o m dödsfara att hantera fordonet.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
Men att ångra ett bilköp pga instruktionsboken låter lite överilat.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Läsa i instruktionsboken? Varför? Inte för att hitta lyftpunkterna väl? Det är ju bara att titta under bilen så ser man dem, det gjorde jag iaf.Walker skrev:Men…på riktigt…. Instruktionsboken till Ioniq 5! Ett RIKTIGT dåligt SKÄMT! Absolut, i s ä r k l a s s, det sämsta jag någonsin stött på. Om ni tycker att det är svårt att lyfta er Tesla t ex. 671 sidor på Google translate-svenska, men inte ett ord om var lyftpunkterna sitter. Däremot får man lära sig att man inte ska krocka med en stolpe och 5 punkter av 9 belyser vikten av att BROMSA innan man startar en elbil. I samtliga avsnitt nämns det att det är förenat med risk för allvarlig eller t o m dödsfara att hantera fordonet.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
För 100k kan jag översätta åt dig så sparar du 80k.Walker skrev:Men…på riktigt…. Instruktionsboken till Ioniq 5! Ett RIKTIGT dåligt SKÄMT! Absolut, i s ä r k l a s s, det sämsta jag någonsin stött på. Om ni tycker att det är svårt att lyfta er Tesla t ex. 671 sidor på Google translate-svenska, men inte ett ord om var lyftpunkterna sitter. Däremot får man lära sig att man inte ska krocka med en stolpe och 5 punkter av 9 belyser vikten av att BROMSA innan man startar en elbil. I samtliga avsnitt nämns det att det är förenat med risk för allvarlig eller t o m dödsfara att hantera fordonet.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Men! Jag vill ju hitta argument för att det här är ett felköp!MrRun skrev:Har också börjat kolla upp en del saker i instruktionsboken. På något ställe stod det typ "i läge OFF(På)".Walker skrev:Men…på riktigt…. Instruktionsboken till Ioniq 5! Ett RIKTIGT dåligt SKÄMT! Absolut, i s ä r k l a s s, det sämsta jag någonsin stött på. Om ni tycker att det är svårt att lyfta er Tesla t ex. 671 sidor på Google translate-svenska, men inte ett ord om var lyftpunkterna sitter. Däremot får man lära sig att man inte ska krocka med en stolpe och 5 punkter av 9 belyser vikten av att BROMSA innan man startar en elbil. I samtliga avsnitt nämns det att det är förenat med risk för allvarlig eller t o m dödsfara att hantera fordonet.
Ångrar redan att jag inte hostade upp de 180K till en Y.
Men att ångra ett bilköp pga instruktionsboken låter lite överilat.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
En lösning på zombie mode (att man inte kan lägga i växel) för EV6 som kanske också funkar på I5.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nyfiken vad Kia kommer att göra med detta mjukvara felet?!?MrRun skrev:En lösning på zombie mode (att man inte kan lägga i växel) för EV6 som kanske också funkar på I5.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Någon med en Ioniq 5 som upplevt infotainment-skärmen som lite fladdrig avseende ljusstyrka?
Vår beter sig lite så emellanåt. Som om bilen försöker justera efter ljusstyrka i omgivningen men inte lyckas så bra.
Vår beter sig lite så emellanåt. Som om bilen försöker justera efter ljusstyrka i omgivningen men inte lyckas så bra.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja det händer fram för allt i skymning eller dagar med mycket molnighet.Skabb1 skrev:Någon med en Ioniq 5 som upplevt infotainment-skärmen som lite fladdrig avseende ljusstyrka?
Vår beter sig lite så emellanåt. Som om bilen försöker justera efter ljusstyrka i omgivningen men inte lyckas så bra.
Ibland är den kvar ett tag i riktig mörkt läge (jag menar inte svart utan med låg ljusstyrka).
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Idag när jag skulle köra hem från jobbet så fungerade inte kartan. Den stod bara och snurrade. Hur startar jag om infotainmentsystemet? Testade hålla in start/stop-knappen länge, men inget hände.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det finns en liten ’knapp’ som kan tryckas in med penna eller gem på panelen med Radio knapparna. Står i instruktionsboken någonstans.DanneLKPG skrev:Idag när jag skulle köra hem från jobbet så fungerade inte kartan. Den stod bara och snurrade. Hur startar jag om infotainmentsystemet? Testade hålla in start/stop-knappen länge, men inget hände.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green