Ofta mäter BMS strömmen mellan minuspol och chassi (t.ex. Volvo). Då blir det fel om man laddar direkt på batteriet.Bjelke skrev:Låter knepigt men så har jag inte brytt mig på många år förvisso men vad skulle det vara för skillnad påAida skrev:Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.
Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!
Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
minuspolen och annan metall i bilen? Det är väl samma sak rent elektriskt eller?
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vad händer om du startar bilen?mati skrev:Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen.
Det är ju inte ok, vet dock inte hur man (Hyundai) anser att just Bluelink är en väsentlig del av bilägandet.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Om du inte startat bilen på en vecka så kan du inte nå den. Så om den tror att du ej gjort det sen 18 december så bör det ju lösa sig efter nästa körning? Hoppas jag...mati skrev:Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Så var det med ipace, gick i deep sleep om man inte startade bilen på en stund. Det var extra dumt när man varit och rest i några veckor och försöker förvärma bilen innan man kommer ut från flygplatsen. Inte vidare smart.
Har dock inte haft samma beteende med min ioniq5.
Har dock inte haft samma beteende med min ioniq5.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ingen aning, hat inte vågat starta den än. Möjligt att den har stått för länge och 12V batteriet är helt dött eller nåt. Så kan det ju vara.Tessi19 skrev:Vad händer om du startar bilen?mati skrev:Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen.
Det är ju inte ok, vet dock inte hur man (Hyundai) anser att just Bluelink är en väsentlig del av bilägandet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hela bilen kanske är död?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?
Det är absolut inte ovanligt att jag inte använder bilen på flera veckor. Det kan gå en hel månad utan att jag behöver åka. Hoppas att det inte ställer till det för Ioniq. E-tron hade inga som helst problem med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har den stått i två veckor så är det med flit som appen inte fungerar. Inte något fel. Det är en begränsning Hyundai satt. Ganska säker på att gränsen är 7 dagar. Sen verkar det vara lite oklart om det räcker att bara låsa upp den en gång för att den ska vakna eller om man måste starta den.mati skrev:Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?
Det är absolut inte ovanligt att jag inte använder bilen på flera veckor. Det kan gå en hel månad utan att jag behöver åka. Hoppas att det inte ställer till det för Ioniq. E-tron hade inga som helst problem med det.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.DanneLKPG skrev:Har den stått i två veckor så är det med flit som appen inte fungerar. Inte något fel. Det är en begränsning Hyundai satt. Ganska säker på att gränsen är 7 dagar. Sen verkar det vara lite oklart om det räcker att bara låsa upp den en gång för att den ska vakna eller om man måste starta den.mati skrev:Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?
Det är absolut inte ovanligt att jag inte använder bilen på flera veckor. Det kan gå en hel månad utan att jag behöver åka. Hoppas att det inte ställer till det för Ioniq. E-tron hade inga som helst problem med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja 7 dagar har jag också läst att bluelinkkopplingen är vid liv.mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.DanneLKPG skrev:Har den stått i två veckor så är det med flit som appen inte fungerar. Inte något fel. Det är en begränsning Hyundai satt. Ganska säker på att gränsen är 7 dagar. Sen verkar det vara lite oklart om det räcker att bara låsa upp den en gång för att den ska vakna eller om man måste starta den.mati skrev:Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?
Det är absolut inte ovanligt att jag inte använder bilen på flera veckor. Det kan gå en hel månad utan att jag behöver åka. Hoppas att det inte ställer till det för Ioniq. E-tron hade inga som helst problem med det.
Ang. SoC och att starta den ska dock inte vara några problem
/MrRun
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
mati skrev:Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Tror problemet här är för biltillverkare att välja pest eller kolera, om folk(och folk är generellt idioter) fick valfriheten så skulle alla tömma batteriet och sedan gnälla över att bilen är okörbar pga det istället..
Sen är det så att biltillverkare(inte bara) är väldigt dåliga på det där med IT och fattar inte hur web-services ska funka och throttlar eller begränsar antal anrop istället för att investera i vettiga och säkra lösningar, jag menar med den mängd kretsar och elektronik hur svårt är det att få till webserver för direkt kommunikation med bilen...
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kan man inte göra som Tesla (och andra) att vid en viss SoC, som tex. 20%, så stängs vissa energikrävande tjänster ner i bilen (i Teslas fall alla kameror för övervakning)?jurand skrev:mati skrev:Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Tror problemet här är för biltillverkare att välja pest eller kolera, om folk(och folk är generellt idioter) fick valfriheten så skulle alla tömma batteriet och sedan gnälla över att bilen är okörbar pga det istället..
Då kan ju fjärråtkomst vara tillgänglig hur länge som helst, så länge som SoC är över en viss nivå. Låter som ett bättre alternativ än att stänga av efter en viss tid. Då kan man ju tex. ha fjärråtkomst till bilen hur länge som helst om den är inkopplad med laddsladd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…martinot skrev:Kan man inte göra som Tesla (och andra) att vid en viss SoC, som tex. 20%, så stängs vissa energikrävande tjänster ner i bilen (i Teslas fall alla kameror för övervakning)?jurand skrev:mati skrev:Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Tror problemet här är för biltillverkare att välja pest eller kolera, om folk(och folk är generellt idioter) fick valfriheten så skulle alla tömma batteriet och sedan gnälla över att bilen är okörbar pga det istället..
Då kan ju fjärråtkomst vara tillgänglig hur länge som helst, så länge som SoC är över en viss nivå. Låter som ett bättre alternativ än att stänga av efter en viss tid. Då kan man ju tex. ha fjärråtkomst till bilen hur länge som helst om den är inkopplad med laddsladd.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Varför det? Det är ju bara mjukvara. Bilen har garanterat någon form av batteriövervakning ändå, allt annat hade ju varit galenskap. Så sett ser jag inte problemet.Tessi19 skrev:Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Inte så "bara", mjukvara och it-infrastruktur är väldigt komplexa och kostsamma idag och det är inte så enkelt att alltid motivera den kostnaden för någon som vill maximera sina marginaler. Sen är biltillverkare duktiga på att envisas på att utveckla eget skit när uppenbarligen de kan lite om det.mati skrev:Varför det? Det är ju bara mjukvara. Bilen har garanterat någon form av batteriövervakning ändå, allt annat hade ju varit galenskap. Så sett ser jag inte problemet.Tessi19 skrev:Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det vet jag naturligtvis med tanke på att jag har varit mjukvaruutvecklare hela mitt yrkesverksamma liv. Och min maggropskänsla säger mig att detta i första hand inte har någonting att göra med kostnader. Detta handlar bara om att någon (projektledare?) har bestämt att det ska fungera så. Och även om det är så att någon har stirrat sig blint på en kostnadssiffra nånstans, den bästa lösningen behöver inte vara den dyraste, tvärtom. Inte sällan blir den sämsta lösningen i slutändan också den dyraste eftersom man får börja om från början.jurand skrev:Inte så "bara", mjukvara och it-infrastruktur är väldigt komplexa och kostsamma idag och det är inte så enkelt att alltid motivera den kostnaden för någon som vill maximera sina marginaler. Sen är biltillverkare duktiga på att envisas på att utveckla eget skit när uppenbarligen de kan lite om det.mati skrev:Varför det? Det är ju bara mjukvara. Bilen har garanterat någon form av batteriövervakning ändå, allt annat hade ju varit galenskap. Så sett ser jag inte problemet.Tessi19 skrev:Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Då får väl en projektledare opponera sig när skrået blir påhoppat. Projektledaren ser till att ställda krav införs, så jag säger dåligt definierat krav, och sportig tidplan.mati skrev:Det vet jag naturligtvis med tanke på att jag har varit mjukvaruutvecklare hela mitt yrkesverksamma liv. Och min maggropskänsla säger mig att detta i första hand inte har någonting att göra med kostnader. Detta handlar bara om att någon (projektledare?) har bestämt att det ska fungera så. Och även om det är så att någon har stirrat sig blint på en kostnadssiffra nånstans, den bästa lösningen behöver inte vara den dyraste, tvärtom. Inte sällan blir den sämsta lösningen i slutändan också den dyraste eftersom man får börja om från början.jurand skrev:Inte så "bara", mjukvara och it-infrastruktur är väldigt komplexa och kostsamma idag och det är inte så enkelt att alltid motivera den kostnaden för någon som vill maximera sina marginaler. Sen är biltillverkare duktiga på att envisas på att utveckla eget skit när uppenbarligen de kan lite om det.mati skrev:Varför det? Det är ju bara mjukvara. Bilen har garanterat någon form av batteriövervakning ändå, allt annat hade ju varit galenskap. Så sett ser jag inte problemet.Tessi19 skrev:Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…
Och att bryta ner kraven så det blir för definierat blir oftast även dyrare.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Sorry, jag glömde att det finns bra projektledare också. Har tyvärr ganska sällan råkat ut för dem. Men jag håller med dig, tydligt definierade krav är sällsynt vara. Tyvärr har jag nog aldrig någonsin stött på tydliga krav. I regel vet kravställarna bara på ett grovt ungefär vad de vill ha. Om ens det. Det kallas väl för agilt, och det är super, förutsatt att budgeten följer agiliteten.Dafro skrev:Då får väl en projektledare opponera sig när skrået blir påhoppat. Projektledaren ser till att ställda krav införs, så jag säger dåligt definierat krav, och sportig tidplan.mati skrev:Det vet jag naturligtvis med tanke på att jag har varit mjukvaruutvecklare hela mitt yrkesverksamma liv. Och min maggropskänsla säger mig att detta i första hand inte har någonting att göra med kostnader. Detta handlar bara om att någon (projektledare?) har bestämt att det ska fungera så. Och även om det är så att någon har stirrat sig blint på en kostnadssiffra nånstans, den bästa lösningen behöver inte vara den dyraste, tvärtom. Inte sällan blir den sämsta lösningen i slutändan också den dyraste eftersom man får börja om från början.jurand skrev:Inte så "bara", mjukvara och it-infrastruktur är väldigt komplexa och kostsamma idag och det är inte så enkelt att alltid motivera den kostnaden för någon som vill maximera sina marginaler. Sen är biltillverkare duktiga på att envisas på att utveckla eget skit när uppenbarligen de kan lite om det.mati skrev:Varför det? Det är ju bara mjukvara. Bilen har garanterat någon form av batteriövervakning ändå, allt annat hade ju varit galenskap. Så sett ser jag inte problemet.Tessi19 skrev:Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…
Och att bryta ner kraven så det blir för definierat blir oftast även dyrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Att throttla något är ofta väldigt enkelt i relation till att utveckla ett system som håller ett API vid liv, håller 12v batteriet vid liv vid längre uppehåll. Sen behövs det ju API:r som ska nu hantera ökad last och traffik.
Inget av det är svårt MEN att throttla något är simpelt, ovan är ganska komplex i relation, får du välja "throttla något för en banan och spara bananer" eller "Bygg smart bil som kostar 5000 bananlådor och sedan ett gäng bananlådor bananer som per bil över tid". Lägg till att det sitter någon ingenjör som ligger med din chef och surar för det kommer fram till att denne har konstruerat fel sitt strömförsörjning vilket betyder att han måste ändra och göra om och så rullar bollen av skit ned för kullen så ser du snabbt att man enkelt väljer att throttla...
Inget av det är svårt MEN att throttla något är simpelt, ovan är ganska komplex i relation, får du välja "throttla något för en banan och spara bananer" eller "Bygg smart bil som kostar 5000 bananlådor och sedan ett gäng bananlådor bananer som per bil över tid". Lägg till att det sitter någon ingenjör som ligger med din chef och surar för det kommer fram till att denne har konstruerat fel sitt strömförsörjning vilket betyder att han måste ändra och göra om och så rullar bollen av skit ned för kullen så ser du snabbt att man enkelt väljer att throttla...
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
När kommer nästa uppdatering till bilen?? Såväl riktig hos Hyundai som navigationen…
Jag har aldrig fått kupévärmaren att funka via appen får alltid felmeddelande
Ibland vecklas inte speglarna ut när man lpser upp på dörrhandtaget
Ibland stängs inte parkeringsljuset av när man stänger av bilen och ljusvredet står på on
Ibland vägrar bilen att börja ladda
Schemaläggning av laddning funkar sporadiskt
Navigationen visar vääääldigt konstiga vägar
Kom igen nu Hyundai! Ni kan inte lägga ut en uppdatering på hemsidan o sen des tillbaka den. Det kan inte fortfarande stå novemberuppdatering där när det kommit en 211214…
Jag har aldrig fått kupévärmaren att funka via appen får alltid felmeddelande
Ibland vecklas inte speglarna ut när man lpser upp på dörrhandtaget
Ibland stängs inte parkeringsljuset av när man stänger av bilen och ljusvredet står på on
Ibland vägrar bilen att börja ladda
Schemaläggning av laddning funkar sporadiskt
Navigationen visar vääääldigt konstiga vägar
Kom igen nu Hyundai! Ni kan inte lägga ut en uppdatering på hemsidan o sen des tillbaka den. Det kan inte fortfarande stå novemberuppdatering där när det kommit en 211214…
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Borde ju komma en snart kan jag tycka. Jag har fortfarande januariversionen som drogs tillbaka i min. Har dock inte haft problemen du beskriver. Hoppas du blir av med det efter nästa update!
Särskilt appen är jag toknöjd med. Fungerar lika bra som den jag hade till BMW i3S, fast med fler funktioner.
Särskilt appen är jag toknöjd med. Fungerar lika bra som den jag hade till BMW i3S, fast med fler funktioner.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vissa fel låter allvarigt, har inte haft de med min, däremot upptäckte jag med min första bug igår.
Jag åkte hemifrån kl.12.34 och hade en skickat en destination till bilen från mobilen, en resa på 20 minuter typ dock visade GPS:n att jag skulle vara framme vid 20:00 tiden.. började kolla om inte bilen tog någon gata i finland eller Danmark istället för sverige men sen såg jag felet.
Tiden i bilen visade som 19:14 20220205. Gick in i inställningar och såg att tiden är styrd via GPS, försökte ändra fram och tillbaka men blev inte rätt, tillslut ändrade jag och satte tiden manuellt och då funkade allt "normalt", spännande liksom , kan varit trubbel om man haft schemaläggning(vilket jag inte har genom bilen)..
Ska se sen idag om jag kan ändra till GPS tid och tiden visas rätt idag.
Man
Jag åkte hemifrån kl.12.34 och hade en skickat en destination till bilen från mobilen, en resa på 20 minuter typ dock visade GPS:n att jag skulle vara framme vid 20:00 tiden.. började kolla om inte bilen tog någon gata i finland eller Danmark istället för sverige men sen såg jag felet.
Tiden i bilen visade som 19:14 20220205. Gick in i inställningar och såg att tiden är styrd via GPS, försökte ändra fram och tillbaka men blev inte rätt, tillslut ändrade jag och satte tiden manuellt och då funkade allt "normalt", spännande liksom , kan varit trubbel om man haft schemaläggning(vilket jag inte har genom bilen)..
Ska se sen idag om jag kan ändra till GPS tid och tiden visas rätt idag.
Man
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag har inte heller upptäckt några sådana fel hos min bil. Men det beror nog på att jag i princip aldrig använder den. Det är nog bästa sättet att inte bli missnöjd med en bil, använd den så lite som möjligt. Då minimerar man risken att stöta på en massa jobbiga buggar och brister.
Min mätare står på hiskeliga 130 mil eller snart två månader.
Min mätare står på hiskeliga 130 mil eller snart två månader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14