Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...mati skrev:Ja, det var en så där Bayon jag fick också. Måste varit nåt fel med den, den lät som en gräsklippare och var seg som sirap.
Jag betalade i alla fall ingenting för AC-tjofräset, bara för bensin. Men de gjorde ingenting heller. De erkände förvisso att ACn är väldigt klen, men samtidigt tyckte de att det inte var nåt fel. Han snackade om nån inställning, eco-läge av och nivå 3 skulle jag köra på. Då kyler den faktiskt lite. Ja, jo. Men jag testade med den där bensinbilen jag fick vad som händer om man sätter ACn på lägsta och Auto. Jag frös fan ihjäl, det gick inte att köra så mer än nån minut. I min bil körde jag med denna setup hela vägen hem, 30 minuter, utan att känna att det blev särskilt kallt i bilen. Utetemperaturen visade 13 grader. Det är klart den blåser kalluft då. Men alltså allvarligt, det kan ju inte vara normalt.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
De har nog ingen annan I5 hemma. Vi sa faktiskt att jag ska prova ett tag till och sedan återkomma när jag tycker att det inte funkar. Nu gäller det ju bara att det blir lite varmare ute.DanneLKPG skrev:Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...
Grejen är bara att jag inte vågar ta med mig hundarna i bilen. Det som jag alltid betraktat som en stor fördel med en elbil, att man kan ha ACn igång och kyla ner den till kylskåpstemperatur när den står parkerad med hund i, gäller tyvärr inte för Ioniq. Jag har gjort det en gång, och då var det inte ens varmt ute. Ändå så var det varmare i bilen än utanför när jag kom tillbaka efter några minuter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Helt galet med Lidköpings Hyundai ÅF alltså???!?!!DanneLKPG skrev:Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...mati skrev:Ja, det var en så där Bayon jag fick också. Måste varit nåt fel med den, den lät som en gräsklippare och var seg som sirap.
Jag betalade i alla fall ingenting för AC-tjofräset, bara för bensin. Men de gjorde ingenting heller. De erkände förvisso att ACn är väldigt klen, men samtidigt tyckte de att det inte var nåt fel. Han snackade om nån inställning, eco-läge av och nivå 3 skulle jag köra på. Då kyler den faktiskt lite. Ja, jo. Men jag testade med den där bensinbilen jag fick vad som händer om man sätter ACn på lägsta och Auto. Jag frös fan ihjäl, det gick inte att köra så mer än nån minut. I min bil körde jag med denna setup hela vägen hem, 30 minuter, utan att känna att det blev särskilt kallt i bilen. Utetemperaturen visade 13 grader. Det är klart den blåser kalluft då. Men alltså allvarligt, det kan ju inte vara normalt.
Som tur är ingen bråttom men man vill inte köra i onödan (som det nu blev) och förstås så småningom en lösning. Som du sade tidigare kan det må vara så att du inte direkt drabbas av det men vid säljandet blir ju det.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Före mig var det en snubbe som skulle hämta sin bil. Efter 10 sekunder kom han in igen, upprörd, och sa att det lyser en j*a massa lampor i bilen, rött och orange, och ingenting fungerar. Han bakom disken skyllde ifrån sig, kunden började bli högljudd, de skrek på varandra en stund, sen gick kunden ut, skitförbannad.Tessi19 skrev:Helt galet med Lidköpings Hyundai ÅF alltså???!?!!
Som tur är ingen bråttom men man vill inte köra i onödan (som det nu blev) och förstås så småningom en lösning. Som du sade tidigare kan det må vara så att du inte direkt drabbas av det men vid säljandet blir ju det.
Och jag stod där... ähm... hihi...trevligt bemötande. *svälj*
Jag har aldrig varit med om nåt liknande. Känns bra och så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Otroligtmati skrev:Före mig var det en snubbe som skulle hämta sin bil. Efter 10 sekunder kom han in igen, upprörd, och sa att det lyser en j*a massa lampor i bilen, rött och orange, och ingenting fungerar. Han bakom disken skyllde ifrån sig, kunden började bli högljudd, de skrek på varandra en stund, sen gick kunden ut, skitförbannad.Tessi19 skrev:Helt galet med Lidköpings Hyundai ÅF alltså???!?!!
Som tur är ingen bråttom men man vill inte köra i onödan (som det nu blev) och förstås så småningom en lösning. Som du sade tidigare kan det må vara så att du inte direkt drabbas av det men vid säljandet blir ju det.
Och jag stod där... ähm... hihi...trevligt bemötande. *svälj*
Jag har aldrig varit med om nåt liknande. Känns bra och så.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tyvärr har jag hört en del mindre bra historier om dem, en kollega till min sambo sa nån gång, "köp för h*e ingen bil där". Jag ger inte mycket för rykten och skvaller, det pratas ju en massa skit hela tiden. Inte minst när det kommer till bilhandlare. Så jag viftade bort det. Men denna gången var skitsnacket kanske ändå befogat. Jag vet inte. Det känns hursomhelst inte bra och man ska lita på sin maggropskänsla.Tessi19 skrev:Otroligt
Nu väntar jag på lite varmare väder. Och sen gör jag ett nytt försök. I Mariestad. Det är inte så vansinnigt mycket längre att köra, och förmodligen är det värt den extra milen. Det kostar ju inget att prova.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Låter ju nästan lite som gänget i Väsby
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.Bjelke skrev:Låter ju nästan lite som gänget i Väsby
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Samma med min VW-ÅF här. Fick alltid bra hjälp. Saker fixat på goodwill efter garantin och aldrig något krångel. Såklart är det alltid det negativa som hörs mest.mati skrev:Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.Bjelke skrev:Låter ju nästan lite som gänget i Väsby
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Var det samma ÅF som sålde både e-Golfen och e-Tronen till er?mati skrev:Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.Bjelke skrev:Låter ju nästan lite som gänget i Väsby
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Inte sällan är det ju en kombination, dvs både bilens mjukvara och laddarens måste uppdateras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja. Inte samma säljare dock.martinot skrev:Var det samma ÅF som sålde både e-Golfen och e-Tronen till er?mati skrev:Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.Bjelke skrev:Låter ju nästan lite som gänget i Väsby
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
OK. Härligt att höra att det finns seriösa ÅF som tar hand om sina kunder så att de kommer tillbaka (vilket ni faktiskt gjorde också)!mati skrev:Ja. Inte samma säljare dock.martinot skrev:Var det samma ÅF som sålde både e-Golfen och e-Tronen till er?mati skrev:Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.Bjelke skrev:Låter ju nästan lite som gänget i Väsby
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det är väl inte så ovanligt eller?martinot skrev:OK. Härligt att höra att det finns seriösa ÅF som tar hand om sina kunder så att de kommer tillbaka (vilket ni faktiskt gjorde också)!mati skrev:Ja. Inte samma säljare dock.martinot skrev:Var det samma ÅF som sålde både e-Golfen och e-Tronen till er?mati skrev:Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.Bjelke skrev:Låter ju nästan lite som gänget i Väsby
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej, det tycker jag inte heller. Jag hade en rad Volvo-bilar förr i tiden, och det berodde enbart på att det var en bra återförsäljare med kanonbra service. Jag bytte sedermera ändå bilmärket eftersom Volvosarna strulade för mycket. I fallet med VW/Audi hade jag jättegärna bytt till en bil av samma märke och köpt den hos samma åf, men bilarna är dels alldeles för dyra och dessutom uppfyller de tyvärr inte mina krav. Hyundaien är (tyvärr) bättre på väldigt många sätt.DanneLKPG skrev:Det är väl inte så ovanligt eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Var detta som lurade mig. När jag slagit av split screen blev det lite enklare.DanneLKPG skrev:OBS: Menyn syns inte om du har split screen påslaget.mati skrev:Elbilsmenyn -> peka på bilen -> andra punkten i menynKlintan skrev:Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Energimätaren finns inne i "EV".
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hmmmm låter onekligen skumt. Jag fick verkligen inte ut värmen igår från bilen… Men den snålar på fläkten också. När jag manuellt sätter tempen på lägsta möjliga 17 grader med högsta fläkthastighet i körläge normal så drar ACn ca 0,28 kw konstant och efter ett tag 0,0 kw. Å andra sidan drog den 4 kw när värmen skulle värma redan rätt varm bil när det var 11 grader ute…DanneLKPG skrev:Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...mati skrev:Ja, det var en så där Bayon jag fick också. Måste varit nåt fel med den, den lät som en gräsklippare och var seg som sirap.
Jag betalade i alla fall ingenting för AC-tjofräset, bara för bensin. Men de gjorde ingenting heller. De erkände förvisso att ACn är väldigt klen, men samtidigt tyckte de att det inte var nåt fel. Han snackade om nån inställning, eco-läge av och nivå 3 skulle jag köra på. Då kyler den faktiskt lite. Ja, jo. Men jag testade med den där bensinbilen jag fick vad som händer om man sätter ACn på lägsta och Auto. Jag frös fan ihjäl, det gick inte att köra så mer än nån minut. I min bil körde jag med denna setup hela vägen hem, 30 minuter, utan att känna att det blev särskilt kallt i bilen. Utetemperaturen visade 13 grader. Det är klart den blåser kalluft då. Men alltså allvarligt, det kan ju inte vara normalt.
Ser energiförbrukningen likadan ut för dig DanneLKPG?
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
För mig ser det likadant ut, kör man i ECO går den ännu snabbare ner i effekt (även nu när AC fungerar). AC drar tydligen inte mycket däremot gör värmen det …Aida skrev:Hmmmm låter onekligen skumt. Jag fick verkligen inte ut värmen igår från bilen… Men den snålar på fläkten också. När jag manuellt sätter tempen på lägsta möjliga 17 grader med högsta fläkthastighet i körläge normal så drar ACn ca 0,28 kw konstant och efter ett tag 0,0 kw. Å andra sidan drog den 4 kw när värmen skulle värma redan rätt varm bil när det var 11 grader ute…DanneLKPG skrev:Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...mati skrev:Ja, det var en så där Bayon jag fick också. Måste varit nåt fel med den, den lät som en gräsklippare och var seg som sirap.
Jag betalade i alla fall ingenting för AC-tjofräset, bara för bensin. Men de gjorde ingenting heller. De erkände förvisso att ACn är väldigt klen, men samtidigt tyckte de att det inte var nåt fel. Han snackade om nån inställning, eco-läge av och nivå 3 skulle jag köra på. Då kyler den faktiskt lite. Ja, jo. Men jag testade med den där bensinbilen jag fick vad som händer om man sätter ACn på lägsta och Auto. Jag frös fan ihjäl, det gick inte att köra så mer än nån minut. I min bil körde jag med denna setup hela vägen hem, 30 minuter, utan att känna att det blev särskilt kallt i bilen. Utetemperaturen visade 13 grader. Det är klart den blåser kalluft då. Men alltså allvarligt, det kan ju inte vara normalt.
Ser energiförbrukningen likadan ut för dig DanneLKPG?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Samma för mig. Den når upp till 0,28kW och där stannar den vad jag än gör. Om man sätter ACn i eco-läge så pendlar den mellan 0,28kW och 0,0kW.Aida skrev:Hmmmm låter onekligen skumt. Jag fick verkligen inte ut värmen igår från bilen… Men den snålar på fläkten också. När jag manuellt sätter tempen på lägsta möjliga 17 grader med högsta fläkthastighet i körläge normal så drar ACn ca 0,28 kw konstant och efter ett tag 0,0 kw. Å andra sidan drog den 4 kw när värmen skulle värma redan rätt varm bil när det var 11 grader ute…
Ser energiförbrukningen likadan ut för dig DanneLKPG?
Även om jag parkerar i solen och sätter den på 17 grader så händer inte mer än så. Jag förväntar mig då att den blåser som fan och kyler så det blir iskallt. Men det småfläktar bara lite.
Verkstan påstår att de har mätt upp temperaturen från ACn, och luften var på 4 grader. Jag vet inte om det stämmer, men det säger ju ingenting heller, eftersom det som är avgörande i det sammanhanget är luftflödet. Det är en jäkla skillnad om det kommer ut 4-gradig luft med fläkten på lägsta eller på högsta inställning. Även en halvdöd AC kan fortfarande generera kalluft så länge man inte kör fläkten för hårt.
Om det här är allt som ACn klarar av att leverera så är jag verkligen glad att vi bor i kalla Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vet inte exakt vad min brukar dra när man startar AC i varm bil, men det har varit över mer än 0,28kW är jag säker på. Har något vagt minne av att jag sett åtminstone 0,5kW när jag aktivt kollat på energiskärmen. Har sett den gå ner en stund på 0,0kW när den (förmodligen) känner sig lite nöjd med tempen.Aida skrev:Hmmmm låter onekligen skumt. Jag fick verkligen inte ut värmen igår från bilen… Men den snålar på fläkten också. När jag manuellt sätter tempen på lägsta möjliga 17 grader med högsta fläkthastighet i körläge normal så drar ACn ca 0,28 kw konstant och efter ett tag 0,0 kw. Å andra sidan drog den 4 kw när värmen skulle värma redan rätt varm bil när det var 11 grader ute…DanneLKPG skrev:Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...mati skrev:Ja, det var en så där Bayon jag fick också. Måste varit nåt fel med den, den lät som en gräsklippare och var seg som sirap.
Jag betalade i alla fall ingenting för AC-tjofräset, bara för bensin. Men de gjorde ingenting heller. De erkände förvisso att ACn är väldigt klen, men samtidigt tyckte de att det inte var nåt fel. Han snackade om nån inställning, eco-läge av och nivå 3 skulle jag köra på. Då kyler den faktiskt lite. Ja, jo. Men jag testade med den där bensinbilen jag fick vad som händer om man sätter ACn på lägsta och Auto. Jag frös fan ihjäl, det gick inte att köra så mer än nån minut. I min bil körde jag med denna setup hela vägen hem, 30 minuter, utan att känna att det blev särskilt kallt i bilen. Utetemperaturen visade 13 grader. Det är klart den blåser kalluft då. Men alltså allvarligt, det kan ju inte vara normalt.
Ser energiförbrukningen likadan ut för dig DanneLKPG?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Några 100W för en AC är ju verkligen ingenting att hänga i julgranen. I e-Golf kan man också se vad den drar, åtminstone när bilen inte rullar, och den kan gå över flera kW när det behövs. Nu är den visserligen trasig och jobbar bara på sparlåga, men den ligger ändå alltid runt 500-600W och kyler fortfarande bättre än den i Ioniq, fast den är erkänt trasig.
I Model S kan ACn dra iväg till så mycket som 6kW tror jag det var. Det är ju mer än 20 gånger starkare än vad I5 verkar klara av. Visserligen har MS en otroligt grym AC, den starkaste jag någonsin varit med om, men å andra sidan är den i I5 så löjligt svag att den inte förtjänar namnet.
Samtidigt har ju värmaren inga problem med att dra en massa kW konstant. Då kan man ju undra, är det verkligen en värmepump som värmer kupén? Eller småvärmer den bara lite och merparten av värmen kommer från PTC-elementet? Jag är rädd att det är så.
Sen är det en sak till som slog mig. Björn Nyland råkade ju ut för rapidgate när han testade I5 förra sommarn. Batteriet blev alldeles för varmt och bilen ströp såväl laddhastigheten som prestandan på motorvägen. Om det nu är så att ACn inte pallar att kyla ordentligt så är det ju inte alls konstigt att batteriet överhettas.
I Model S kan ACn dra iväg till så mycket som 6kW tror jag det var. Det är ju mer än 20 gånger starkare än vad I5 verkar klara av. Visserligen har MS en otroligt grym AC, den starkaste jag någonsin varit med om, men å andra sidan är den i I5 så löjligt svag att den inte förtjänar namnet.
Samtidigt har ju värmaren inga problem med att dra en massa kW konstant. Då kan man ju undra, är det verkligen en värmepump som värmer kupén? Eller småvärmer den bara lite och merparten av värmen kommer från PTC-elementet? Jag är rädd att det är så.
Sen är det en sak till som slog mig. Björn Nyland råkade ju ut för rapidgate när han testade I5 förra sommarn. Batteriet blev alldeles för varmt och bilen ströp såväl laddhastigheten som prestandan på motorvägen. Om det nu är så att ACn inte pallar att kyla ordentligt så är det ju inte alls konstigt att batteriet överhettas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Min IONIQ 5 kyler fortfarande bättre än tidigare bilar jag haft (senast Golf 2014- och BMW i3S 120Ah 2019) så jag har inget att anmärka på. Det blir iskallt både från vanliga ventilationen och i sätesventilationen. Jag kör på Auto 1 (lägsta läget).
Rapidgate blir märkbart värre om man sitter med AC påslagen vid laddning då Hyundai/Kia prioriterar kabinen före batteriet. Också något som Björn Nyland "upptäckte" tidigt.
Rapidgate blir märkbart värre om man sitter med AC påslagen vid laddning då Hyundai/Kia prioriterar kabinen före batteriet. Också något som Björn Nyland "upptäckte" tidigt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Gick ut och testade nu.
Det är bara 13 grader ute med regn. Bilen var lite ljummen inuti så den hade inte mycket att kyla ner.
Satte fläkt på 8 och lägsta temp (17 grader). Då drog min AC 0,7kW i ca 20 sekunder, sen gick den ner på 0,45kW.
Hade det varit varmt i bilen hade den dragit mer. Satt och frös direkt och sätet blev kallt.
Det som skiljer denna bil mot mina tidigare bilar är att lägsta inställning är 17 grader istället för "LO" som jag antar är "MAXA AC!". Bilen maxar därför inte AC om jag bara är några grader ifrån 17.
Det är bara 13 grader ute med regn. Bilen var lite ljummen inuti så den hade inte mycket att kyla ner.
Satte fläkt på 8 och lägsta temp (17 grader). Då drog min AC 0,7kW i ca 20 sekunder, sen gick den ner på 0,45kW.
Hade det varit varmt i bilen hade den dragit mer. Satt och frös direkt och sätet blev kallt.
Det som skiljer denna bil mot mina tidigare bilar är att lägsta inställning är 17 grader istället för "LO" som jag antar är "MAXA AC!". Bilen maxar därför inte AC om jag bara är några grader ifrån 17.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Aha. Då kanske det inte är nåt fel? Förstår att de i Florida blir galna… Men sätesfläkten är effektiv. Men det är ju inte AC - och kan varken nyttjas av baksäte eller bebis i barnstol i framsäte. ACn måste kicka igång nu när det blir varmt!DanneLKPG skrev:Gick ut och testade nu.
Det är bara 13 grader ute med regn. Bilen var lite ljummen inuti så den hade inte mycket att kyla ner.
Satte fläkt på 8 och lägsta temp (17 grader). Då drog min AC 0,7kW i ca 20 sekunder, sen gick den ner på 0,45kW.
Hade det varit varmt i bilen hade den dragit mer. Satt och frös direkt och sätet blev kallt.
Det som skiljer denna bil mot mina tidigare bilar är att lägsta inställning är 17 grader istället för "LO" som jag antar är "MAXA AC!". Bilen maxar därför inte AC om jag bara är några grader ifrån 17.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Okej, då körde du samma test som jag gjorde igår. Men för mig var det 19 grader och strålande solsken, hyfsat varmt i bilen. Den kämpade sig upp till 0,28kW och där stannade den. Inte en watt mer. Det blev lite svalare från utblåsen, men inte kallt. Jag körde dock på Auto 3.
Rumpfläkt är gott, men det hjälper ju inte hundarna till exempel. Man får väl ta med sig en bärbar AC och driva den med V2L om det är så.
Rumpfläkt är gott, men det hjälper ju inte hundarna till exempel. Man får väl ta med sig en bärbar AC och driva den med V2L om det är så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14