Verkligen synd. Förtar en stor del av glädjen. Många SuC som faller bort.MrRun skrev:Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det är nog inte för alltid. Kan nog troligen rättas till av Hyundai och/eller Tesla med lite mjukvaruuppdateringar, och gärna efter lite samarbete de emellan.Skabb1 skrev:Verkligen synd. Förtar en stor del av glädjen. Många SuC som faller bort.MrRun skrev:Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
AC var tomt på gas, utan att man har hittat läckan tyvärr. Påfyllt och funkar igen enligt verkstaden. Nu finns det tracer substans i för att se om det finns någon liten läcka.mati skrev:Okej, då är det inte så vansinnigt hög effekt på din heller. Jag hade svårt att få det riktigt varmt i bilen. Den stod visserligen i solen en bra stund, men det var ändå inte extremt varmt i kupén. Egentligen hade man inte ens behövt AC.MrRun skrev:Gick precis ut och testade. Bilen står i solen så det var varmt och gött, säkert 30-35 grader i bilen iaf. Ställde in på 17 grader och den drog då som max 1,2kw i ca 10-20 sek sen gick den ner och låg kring 0,8-0,9. Efter typ 3 minuter var det dräglig temp i bilen. När jag höll fingrarna framför ventilationen så blev det märkbart kallt om fingrarna.
Det kan med andra ord ändå vara så att bilen inte tycker att det krävs någon högre effekt från ACn. Det är helt enkelt inte tillräckligt varmt ute. Och så länge det inte blir varmare i bilen än vad det är nu så är jag nöjd. Jag är ärligt talat inte jätteledsen när det inte blåser iskallt från ACn, utan snarare lite halvljummet. Jag gillar inte när det blåser för kallt. Jag har till och med i många år kört med avstängd AC eftersom jag inte tycker om när det är liksom tokvarmt och iskallt samtidigt.
Det enda jag är lite fundersam över är batteriet. Finns risk att batteriet överhettas när ACn är kass? Framförallt vid snabbladdning, men även vid lite hårdare belastning, som till exempel vid körning med släp.
Ska hämta bilen imorgon, så återkommer om den ger bra kyla (och värme igen).
[edit] Nu blir det kallt igen om jag låter den blåsa på, annars på auto läge behagligt. Energi blir inte så hög nu heller Max 0,5 kWh däremot om jag drar upp värmen kommer den upp till nästan 4 kWh igen som det var i vintras, före gasen var slut i ACn blev det inte mer än 2kWh. [/edit]
Hyllar verkligen ÅF/verkstaden med snabb omhändertagande och försöka klämma emellan, då är det skönt att ha det så nära, något som jag tyckte var problematisk inför en ev Tesla.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 2 gång.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Mati länkade denna i en annan tråd:Skabb1 skrev:Verkligen synd. Förtar en stor del av glädjen. Många SuC som faller bort.MrRun skrev:Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
https://www.ioniqforum.com/threads/ioni ... ost-483386
Tesla jobbar på att lösa det. Peugeot har samma problem.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Härligt att de hittade och löste problemet så snabbt!Tessi19 skrev:AC var tomt på gas, utan att man har hittat läckan tyvärr. Påfyllt och funkar igen enligt verkstaden. Nu finns det tracer substans i för att se om det finns någon liten läcka.mati skrev:Okej, då är det inte så vansinnigt hög effekt på din heller. Jag hade svårt att få det riktigt varmt i bilen. Den stod visserligen i solen en bra stund, men det var ändå inte extremt varmt i kupén. Egentligen hade man inte ens behövt AC.MrRun skrev:Gick precis ut och testade. Bilen står i solen så det var varmt och gött, säkert 30-35 grader i bilen iaf. Ställde in på 17 grader och den drog då som max 1,2kw i ca 10-20 sek sen gick den ner och låg kring 0,8-0,9. Efter typ 3 minuter var det dräglig temp i bilen. När jag höll fingrarna framför ventilationen så blev det märkbart kallt om fingrarna.
Det kan med andra ord ändå vara så att bilen inte tycker att det krävs någon högre effekt från ACn. Det är helt enkelt inte tillräckligt varmt ute. Och så länge det inte blir varmare i bilen än vad det är nu så är jag nöjd. Jag är ärligt talat inte jätteledsen när det inte blåser iskallt från ACn, utan snarare lite halvljummet. Jag gillar inte när det blåser för kallt. Jag har till och med i många år kört med avstängd AC eftersom jag inte tycker om när det är liksom tokvarmt och iskallt samtidigt.
Det enda jag är lite fundersam över är batteriet. Finns risk att batteriet överhettas när ACn är kass? Framförallt vid snabbladdning, men även vid lite hårdare belastning, som till exempel vid körning med släp.
Ska hämta bilen imorgon, så återkommer om den ger bra kyla (och värme igen).
Hyllar verkligen ÅF/verkstaden med snabb omhändertagande och försöka klämma emellan, då är det skönt att ha det så nära, något som jag tyckte var problematisk inför en ev Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jo, jag kör alltid i eco-läge. Har aldrig testat nåt annat. Så kan det såklart vara.MrRun skrev:Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Nu blir det ju kallt igen, ingen vidare värme i sikte heller. Jag får väl göra ett nytt test när sommarn behagar komma tillbaka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Då borde väl e-Niro och Kona ha samma problemSkabb1 skrev:Verkligen synd. Förtar en stor del av glädjen. Många SuC som faller bort.MrRun skrev:Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det är inte säkert. Det är väl olika plattformar?wheels skrev:Då borde väl e-Niro och Kona ha samma problemSkabb1 skrev:Verkligen synd. Förtar en stor del av glädjen. Många SuC som faller bort.MrRun skrev:Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
E-GMP finns i följande bilar om jag googlar lite:
Hyundai IONIQ 5
Kia EV6
Genesis GV60
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Eco-läge påverkar, drar ner elförbrukning men inte så att AC blir svalt.mati skrev:Jo, jag kör alltid i eco-läge. Har aldrig testat nåt annat. Så kan det såklart vara.MrRun skrev:Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Nu blir det ju kallt igen, ingen vidare värme i sikte heller. Jag får väl göra ett nytt test när sommarn behagar komma tillbaka.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Samtidigt så är det väl mer en övergångsperiod, där mjukvarorna i båda ändar (både för laddare och bil alltså) anpassas sig så att kompatibiliteten blir bättre. Något som alla tjänar på.martinot skrev:Är ju absolut inte ditt fel (du har ju inte gjort något som du inte skulle), men det är ju precis sådant här som jag tror kommer göra att det blir klart fler trasiga laddare på SuC framöver (precis som hos Ionity och Circle K som lider stort av det i dag).MrRun skrev:Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
När Tesla inte kan kontrollera hela kjedjan med både bilar och laddare så kommer nog med liknande fall inträffa.
Förra året var upptiden på Tesla SuC 99,96%. Förväntar mig att den nu kommer rasa nedåt i både Norge och Sverige efter att de öppnat upp för alla typer av elbilar.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
juristen skrev:Samtidigt så är det väl mer en övergångsperiod, där mjukvarorna i båda ändar (både för laddare och bil alltså) anpassas sig så att kompatibiliteten blir bättre. Något som alla tjänar på.martinot skrev:Är ju absolut inte ditt fel (du har ju inte gjort något som du inte skulle), men det är ju precis sådant här som jag tror kommer göra att det blir klart fler trasiga laddare på SuC framöver (precis som hos Ionity och Circle K som lider stort av det i dag).MrRun skrev:Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
När Tesla inte kan kontrollera hela kjedjan med både bilar och laddare så kommer nog med liknande fall inträffa.
Förra året var upptiden på Tesla SuC 99,96%. Förväntar mig att den nu kommer rasa nedåt i både Norge och Sverige efter att de öppnat upp för alla typer av elbilar.
Förhoppningsvis så är det så, men i verkligheten hos Ionity och CK har inte varit så bra.
Tesla har tydligen arbetat på detta med E-GMP sedan januari/februari, så verkar inte gå direkt snabbt. Men de löser det säkert med tiden. Det tror jag också (har faktiskt gjort ett inlägg om precis det innan i tråden).
Att vi dock nog får räkna med lite mer strul och fler trasiga laddare hos även SuC nu, är nog dock tyvärr troligtvis en viss realitet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Orkar inte kolla genom hela forumet för att det här kanske kan spara några kr i självrisk.
Tydligen så har man upptäckt ett fel på Ioniq 5 och Kia EV6.
I en kroatiskt tidning skriver de idag a P läget inte fungerar som det ska och att man ska parkera bilarna på plant mark
https://www.index.hr/auto/clanak/svjets ... ica_auto_d
Om man redan skrivit om det ber jag om ursäkt.
PS: använd Google för att översätta
Tydligen så har man upptäckt ett fel på Ioniq 5 och Kia EV6.
I en kroatiskt tidning skriver de idag a P läget inte fungerar som det ska och att man ska parkera bilarna på plant mark
https://www.index.hr/auto/clanak/svjets ... ica_auto_d
Om man redan skrivit om det ber jag om ursäkt.
PS: använd Google för att översätta
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Som jag har förstått det så gäller det inte EU-bilar av någon anledning, vi får väl se om det skickas ut här också.
Återkallningarna jag har sett har främst varit i USA, men vi kanske inte heller är prioriterade med återkallelser.
Återkallningarna jag har sett har främst varit i USA, men vi kanske inte heller är prioriterade med återkallelser.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Testade för testensskull: anslöt på en tesla laddare, man behöver hålla i handtaget ordentligt för att kunna få bilen att låsa den. Sedan går den igång men efter några sekunder (kom upp till 100kW) slutar den ladda. Tesla appen säger att det var ett fel, bilens app säger att det laddningen var succesfully completed.martinot skrev:juristen skrev:Samtidigt så är det väl mer en övergångsperiod, där mjukvarorna i båda ändar (både för laddare och bil alltså) anpassas sig så att kompatibiliteten blir bättre. Något som alla tjänar på.martinot skrev:Är ju absolut inte ditt fel (du har ju inte gjort något som du inte skulle), men det är ju precis sådant här som jag tror kommer göra att det blir klart fler trasiga laddare på SuC framöver (precis som hos Ionity och Circle K som lider stort av det i dag).MrRun skrev:Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
När Tesla inte kan kontrollera hela kjedjan med både bilar och laddare så kommer nog med liknande fall inträffa.
Förra året var upptiden på Tesla SuC 99,96%. Förväntar mig att den nu kommer rasa nedåt i både Norge och Sverige efter att de öppnat upp för alla typer av elbilar.
Förhoppningsvis så är det så, men i verkligheten hos Ionity och CK har inte varit så bra.
Tesla har tydligen arbetat på detta med E-GMP sedan januari/februari, så verkar inte gå direkt snabbt. Men de löser det säkert med tiden. Det tror jag också (har faktiskt gjort ett inlägg om precis det innan i tråden).
Att vi dock nog får räkna med lite mer strul och fler trasiga laddare hos även SuC nu, är nog dock tyvärr troligtvis en viss realitet.
Kan intyga Teslaladdare hade rätt
Försökte med annan stolpe med samma historia.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag kan inte se något i texten var de kan återkalla bilarna.DanneLKPG skrev:Som jag har förstått det så gäller det inte EU-bilar av någon anledning, vi får väl se om det skickas ut här också.
Återkallningarna jag har sett har främst varit i USA, men vi kanske inte heller är prioriterade med återkallelser.
Det står bara att det hänt i Korea på 3 Ioniq5 bilar och en Kia EV6
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.MrRun skrev:Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Låt hoppas att det är samma fel som jag hade; tom på gas. Lätt att fixa, särskild om du upplyser om just det, men frågan är varför det har läckt ut.mati skrev:Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.MrRun skrev:Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har skickat en tidsbokningsförfrågan till verkstaden nu. Tomt på köldmedium betyder läcka nånstans. Hittar man inte läckan så är det snart tomt igen. Så är det tyvärr. Jag vet faktiskt inte vilket köldmedium Hyundai använder, R134a är väl numera förbjudet. Då hade jag inte velat att få ACn påfylld utan att täta läckan, eftersom det är en så otroligt kraftig växthusgas som man inte vill ha i atmosfären överhuvudtaget.Tessi19 skrev:Låt hoppas att det är samma fel som jag hade; tom på gas. Lätt att fixa, särskild om du upplyser om just det, men frågan är varför det har läckt ut.mati skrev:Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.MrRun skrev:Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
Men oavsett så är det ju nåt fel när ACn töms på köldmedium efter bara några veckor/månader. Det är inte bra alls, och om detta är ett vanligt förekommande fel så tyder det ju på ett konstruktionsfel eller liknande. Då är den nån komponent som inte är tät. Jag befarar att detta kommer bli ett återkommande bekymmer för oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Uhm har för mig att jag känner igen numret du skriver R134 och att det stod på en lapp som låg kvar i bilen. Visste inte om det men låter inte alls bra!!! Sitter man och kör på el för att minska påverkan på miljön blir det ändå fel igen, vad trött man blir på sånt.mati skrev:Har skickat en tidsbokningsförfrågan till verkstaden nu. Tomt på köldmedium betyder läcka nånstans. Hittar man inte läckan så är det snart tomt igen. Så är det tyvärr. Jag vet faktiskt inte vilket köldmedium Hyundai använder, R134a är väl numera förbjudet. Då hade jag inte velat att få ACn påfylld utan att täta läckan, eftersom det är en så otroligt kraftig växthusgas som man inte vill ha i atmosfären överhuvudtaget.Tessi19 skrev:Låt hoppas att det är samma fel som jag hade; tom på gas. Lätt att fixa, särskild om du upplyser om just det, men frågan är varför det har läckt ut.mati skrev:Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.MrRun skrev:Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
Men oavsett så är det ju nåt fel när ACn töms på köldmedium efter bara några veckor/månader. Det är inte bra alls, och om detta är ett vanligt förekommande fel så tyder det ju på ett konstruktionsfel eller liknande. Då är den nån komponent som inte är tät. Jag befarar att detta kommer bli ett återkommande bekymmer för oss.
Och borde vara så som du säger Mati, är det tomt läcker det…. Tracer i gasen borde nu kunna ge svar på var läckan finns.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kan det stå R1234yf på lappen? Så heter det nya köldmediet som ska ersätta R134a.Tessi19 skrev:Uhm har för mig att jag känner igen numret du skriver R134 och att det stod på en lapp som låg kvar i bilen. Visste inte om det men låter inte alls bra!!! Sitter man och kör på el för att minska påverkan på miljön blir det ändå fel igen, vad trött man blir på sånt.
Och borde vara så som du säger Mati, är det tomt läcker det…. Tracer i gasen borde nu kunna ge svar på var läckan finns.
Det har mindre klimatpåverkan, men det är istället lättantändligt och extremt giftigt när det brinner. Det vill man med andra ord inte ha in i kupén. Luftvärmepumpar som installeras i hemmet får inte ha skarvar på insidan, ska man skarva så måste skarvarna ligga på utsidan så att skiten inte läcker in i huset. Bra va?
Det är alltså pest eller kolera, oavsett så vill man inte att eländet läcker ut. Tracer vet jag inte om det hjälper. Jag jag haft en läckande AC tidigare. Läckan hittades aldrig. Jag körde till sist helt enkelt utan. Det var ingen jättekatastrof för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Här kan man läsa om klimatpåverkan för de olika gaserna.
http://alltomfgas.se/koldmedietabell
GWP-värdet är koldioxidekvivalent. 1430 för R134a betyder alltså att 1kg köldmedium har samma växhuspåverkan som 1,43ton CO2 när det släpps ut i luften. Värt att fundera på när alla ska ha AC i sina bilar. Det var därför det förbjöds för några år sedan. Men det finns fortfarande massor med äldre bilar som använder det.
Notera värdet 10900 för R12. Detta användes innan R134a blev standard. Tack och lov var det inte så vanligt med AC vid den tiden.
http://alltomfgas.se/koldmedietabell
GWP-värdet är koldioxidekvivalent. 1430 för R134a betyder alltså att 1kg köldmedium har samma växhuspåverkan som 1,43ton CO2 när det släpps ut i luften. Värt att fundera på när alla ska ha AC i sina bilar. Det var därför det förbjöds för några år sedan. Men det finns fortfarande massor med äldre bilar som använder det.
Notera värdet 10900 för R12. Detta användes innan R134a blev standard. Tack och lov var det inte så vanligt med AC vid den tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Yes så var det på lappen. Det var ett R med några siffror. Men med din förklaring vet jag inte om jag blir lyckligare med just det ??!mati skrev:Kan det stå R1234yf på lappen? Så heter det nya köldmediet som ska ersätta R134a.Tessi19 skrev:Uhm har för mig att jag känner igen numret du skriver R134 och att det stod på en lapp som låg kvar i bilen. Visste inte om det men låter inte alls bra!!! Sitter man och kör på el för att minska påverkan på miljön blir det ändå fel igen, vad trött man blir på sånt.
Och borde vara så som du säger Mati, är det tomt läcker det…. Tracer i gasen borde nu kunna ge svar på var läckan finns.
Det har mindre klimatpåverkan, men det är istället lättantändligt och extremt giftigt när det brinner. Det vill man med andra ord inte ha in i kupén. Luftvärmepumpar som installeras i hemmet får inte ha skarvar på insidan, ska man skarva så måste skarvarna ligga på utsidan så att skiten inte läcker in i huset. Bra va?
Det är alltså pest eller kolera, oavsett så vill man inte att eländet läcker ut. Tracer vet jag inte om det hjälper. Jag jag haft en läckande AC tidigare. Läckan hittades aldrig. Jag körde till sist helt enkelt utan. Det var ingen jättekatastrof för mig.
Tack för infon om kylväskor, världen blir nog inte bättre men mindre sämre kanske tills man hittar att man får cancer av det eller värre.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
En tanke, eftersom bilarna är så pass nya, istället för att det har läckt, kan det vara så att det var dåligt
redan från fabrik? Jag tänker att ni kanske inte har haft anledning att bedöma hur AC funkat
förrän nu? Dvs det kanske inte (förhoppningsvis) är något läckage
redan från fabrik? Jag tänker att ni kanske inte har haft anledning att bedöma hur AC funkat
förrän nu? Dvs det kanske inte (förhoppningsvis) är något läckage
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har samma fundering.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19