Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Nu finns batteri-uppvärmnings update för BMS tillgängligt hos Hyundai verkstad i Sverige. Jag låter det uppdateras vid första 1-årsservice om någon månad.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Kostar det nåt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Kostar det nåt?
Haha som jag skrev tidigare frågar jag inte om det, jag tycker det ska vara som återkallelse, alltså. Alltså ett fel som behöver åtgärdas. Verkar som att det i både Finland och Norge är kostnadsfri om bilen är samtidigt på service i alla fall.
Beror väl också på verkstaden tänker jag, så det låter inte direkt hoppfullt i Lidköping;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Min bil är ju ett år gammal om tre månader. Jag gissar att den också ska servas så. Då ska jag höra om det går att uppdatera den, och om så är fallet, om de tar betalt för det. I så fall får det vara. Med en snabbladdning per år känns det inte som en kostnad jag är beredd att ta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Min bil är ju ett år gammal om tre månader. Jag gissar att den också ska servas så. Då ska jag höra om det går att uppdatera den, och om så är fallet, om de tar betalt för det. I så fall får det vara. Med en snabbladdning per år känns det inte som en kostnad jag är beredd att ta.
Jag servar om en månad, hoppas få med det då.
Elbilist sedan 2014
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Min bil är ju ett år gammal om tre månader. Jag gissar att den också ska servas så. Då ska jag höra om det går att uppdatera den, och om så är fallet, om de tar betalt för det. I så fall får det vara. Med en snabbladdning per år känns det inte som en kostnad jag är beredd att ta.
Håller med dig att det inte är värd att betala för den funktionaliteten om det inte skulle ingå.
Vet bara att själva ett-års service går på 2tkr Bilddär det förmodligen inte kommer göras mycket, visst tar även software update arbetstid men man behöver inte sitta och bevaka den processen.
Man försökte lirka till en bromssmörjning; ” du förstår bromsarna används ju inte mycket i elbilen så de måste röras igång lite igen. ”, jag tackade snällt för tjänsten men nej tack
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
mati skrev:
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.
Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Dafro skrev:
mati skrev:
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.
Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.
Jepp den bilen blev ett riktigt kap ju hehe ;) :lol: ;p
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
mati skrev:
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.
Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.
Jepp den bilen blev ett riktigt kap ju hehe ;) :lol: ;p
Just det. Jag tror att servicekostnaden som Ioniqen kommer kosta mig varje år har jag tjänat in efter tre månader bara genom den så ofantligt mycket billigare försäkringen.
Eller så kan man säga att den lägre förbrukningen kommer kompensera för servicekostnaden varje, ganska så exakt skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
När man läser på FB så är det lite olika bud beroende på vilken ÅF man har. Flera har fått uppdateringen gratis i samband med service och vissa har fått höra att det kommer att kosta. Själva uppdateringen tar tydligen 3h enligt vissa (45 min enligt nån norrman).

Sen, 2000kr för första servicen var det dyraste jag hört hittils. Brukar vara runt 1600kr.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Det var ju bra med eftermontering - är det konstig översättning eller är det något som ska monteras fysiskt?

Över till nästa bugg: helt plötsligt den senaste veckan så vägrar ytterbackspeglarna att fälla ut sig vid upplåsning om jag dessförinnan använt automatiska bakluckeöppningen. Går ej att fälla ut med knappen vid elfönsterhissarna heller. Funkar ej att stänga av bilen och låsa och låsa upp. Jag har vid två tillfällen behövt köra iväg med dem infällda. Sen efter 5 min så funkar knappen vid elfönsterhissarna att fälla ut dem. Nu ikväll vägrade bilen istället att fälla in dem vid låsning. Kvittar om bilen låses genom tryck på dörrhandtaget eller genom nyckeln. Alltså den här bilen är inte frisk…
Låter mer som det är buggig mjukvara än något fysiskt/mekaniskt fel på just din bil.

Testa att göra en uppdatering av mjukvaran till bilen (antingen själv, eller om det inte går hos verkstad).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Infällbara backspeglar är en sån sak som jag stängde av första dagen. Ju färre funktioner man använder desto färre buggar har man att slåss med.
Min bil har nu efter senaste verkstadsbesök med två uppdateringar aldrig mer glömt schemaläggningen för laddning. Men den glömmer fortfarande andra saker. Till exempel Auto Hold. Det stängs av helt random, plötsligt börjar bilen bara rulla när man startar den. Skitjobbigt. Jag vet inte hur många gånger jag har tryckt den där j*a knappen och satt på Auto Hold igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Macki »

Tänkte dela med mig ett bättre sätt att använda det invändiga V2L uttaget.
Jag har märkt att när man sätter i och använder den utvändiga adaptern så blir det invändiga också aktivt dvs du kan låsa bilen helt som vanligt utan att ha den i utility mode! Själva adaptern låses även den fast så ingen risk att den bli stulen, en grej jag dock inte kollat är vad som händer om nån trycker på ”off” knappen på själva adaptern om det invändiga uttaget då sluta ge ström?
Men som sagt ett bra sätt att få ström invändigt, men kast att man inte kan bara kan aktivera uttaget utan massa tricks…..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Bra idé. Är det nån som vet om det är samma fas på invändiga och utvändiga uttaget? Kan man belasta dem med 16A var, samtidigt alltså?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Chilla »

Så denhäringa "Snow mode" funktionen, hur är det tänkt att man ska använda den?
Ska man peta i den så fort det blir 0 gradigt eller är den för de gånger man ska ta sig fram på en väg täckt av en halvmeter nysnö?

Magnus
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Chilla skrev:
Så denhäringa "Snow mode" funktionen, hur är det tänkt att man ska använda den?
Ska man peta i den så fort det blir 0 gradigt eller är den för de gånger man ska ta sig fram på en väg täckt av en halvmeter nysnö?

Magnus
Alltså jag använder det (advanced RWD) när det är snö eller halt ute, den begränsar effekten när man kör iväg samt mindre regen. Typ som omvänd sport mode nästan. Fungerar bra tycker jag men tänk inte att det blir som en fyrhjuls drift.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Chilla »

ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Chilla skrev:
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Curik »

Tessi19 skrev:
Chilla skrev:
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.
Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat. :lol:
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Curik skrev:
Tessi19 skrev:
Chilla skrev:
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.
Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat. :lol:
Ja även det kommer Ioniq5 inte ihåg. Förmodar att det ser helt likadant ut gällande dessa saker för Kia och Hyundai.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Curik skrev:
Tessi19 skrev:
Chilla skrev:
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.
Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat. :lol:
Samma i Ioniq. Den glömmer i-pedal hela tiden. Osäkert dock om det försvinner vid backning. Men det är definitivt borta efter att man startat om bilen.
Att den glömmer körlägena har jag däremot aldrig märkt. Jag har den alltid i Eco, har aldrig någonsin kört nåt annat, och det glömmer den inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Curik skrev:
Tessi19 skrev:
Chilla skrev:
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.
Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat. :lol:
Samma i Ioniq. Den glömmer i-pedal hela tiden. Osäkert dock om det försvinner vid backning. Men det är definitivt borta efter att man startat om bilen.
Att den glömmer körlägena har jag däremot aldrig märkt. Jag har den alltid i Eco, har aldrig någonsin kört nåt annat, och det glömmer den inte.
Bilen kommer ”ihåg” Eco och Normal mode, inte snow eller sport och inte heller i-pedal, däremot auto läge för regen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Bilen kommer ”ihåg” Eco och Normal mode, inte snow eller sport och inte heller i-pedal, däremot auto läge för regen.
Ja så är det nog. Jag kör alltid med i-padal, och det får jag alltid aktivera först, medan körläget Eco alltid ligger kvar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar