Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.Walker skrev:Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Där är ju en fördel med mer traditionella bilmärken och deras ÅF-kedjor; finns ju väldigt mycket bättre nät av verkstäder över hela landet.Tessi19 skrev:Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.Walker skrev:Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Med Tesla så är det rätt begränsat om man inte bor i/runt en av ganska få storstäder. Där är ju en klar nackdel med Tesla för andra som bor långt ifrån ett Tesla SC.
Om laddnätet SuC är (eller numera mest rättare sagt var) en stor infrastrukturfördel för Tesla, så är ju de extremt få verkstäderna i landet en stor infrastrukturnackdel för Tesla.
Men det sagt så verkar det som Hyundai har rätt mycket kvalitetsproblem de också (både mjukvara och hårdvara).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja det tänkte jag också på när du skrev det, att den drog lite väl mycket för värmen.mati skrev:Har samma fundering.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
Vill minnas att min Leaf drog typ ett par kW med PTC och den körde ju dessutom med samma prylar som i
en fossilare dvs vattenburen och en värmeväxlare till luft (svinkorkat)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Mobile service? 0 km från hemmet/jobbet.Tessi19 skrev:Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.Walker skrev:Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, det verkar vara lite varierande. Jag kan inte klaga, min bil är det inget fel på vad jag kan se. Bortsett från ACn som inte funkar, men det lägger jag ingen stor vikt på. Hur ofta är det så varmt att man verkligen behöver den liksom? Typ en gång om året.martinot skrev:Men det sagt så verkar det som Hyundai har rätt mycket kvalitetsproblem de också (både mjukvara och hårdvara).
Och förutom den buggiga mjukvaran såklart. En bekant som kör en Kona säger samma sak. Bilen är det inget fel på, men mjukvaran är en katastrof.
Hyundai har som redan nämnts den stora fördelen att verkstaden är runt hörnet, och dessutom är det långa garantier. Jag bryr mig inte så mycket när saker krånglar, så länge det inte medför en massa besvär och kostnader.
E-tronen hade också en massa problem, och verkstaden var nära. Nackdelen var dock att garantin gick ut efter bara två korta år. Jag var hela tiden livrädd att nånting dyrt skulle gå sönder efter garantin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Intressant. Samma sak med min. Vid hård inbromsning glappar sätet/faller lite framåt.Walker skrev:Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Efter senaste uppdateringarna har jag inte haft någon bugg alls och innan var det egentligen bara Zombie-modesom ställde till det någon minut innan det löste sig. Jag har haft bilen i 6 månader och inga garantiåtgärder än så länge. Men på en helt ny bilmodell kanske man ska förvänta sig att det blir ett och annat som måste åtgärdas? Tryggt med verkstad nära och lång garanti i så fall.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Bara att kontakta din närmsta verkstad.Skabb1 skrev:Tessi19 skrev:Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Intressant. Samma sak med min. Vid hård inbromsning glappar sätet/faller lite framåt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Alltså när man läser trådarna på internationella Ioniq-forumet får man ju inte direkt några positiva vibbar angående AC-problemet. Det verkar vara ett rätt vanligt fel att ACn inte fungerar på splirrans nya bilar, såväl I5 som EV6, och lika vanligt är det att folk inte får sina bilar lagade förrän efter flera månader. Tydligen behöver man byta typ rubb och stubb för att få nägorlunda ordning på det.
De som bara får en "påfyllning" är behjälpta i några få dagar, sen slutar den återigen att fungera. Precis som förväntat alltså. Och då kvittar det ju.
En himla tur att vi bor i ett land där värme i bilen är betydligt viktigare än kyla. Tråkigt för folk som bor i varmare länder.
Själv testade jag igår och körde med ACn på lägsta möjliga inställning, auto på max, rumpkyla på 1. Utetermometern visade 16-19 grader. Jag körde i en halvtimme. Det var inte supervarmt i bilen, men jag tycker att jag borde typ frusit ihjäl med den setupen. Det var lagom varmt, men inte kallare än så. Ganska uppenbart att ACn inte funkar i min bil. Och det har den troligen aldrig gjort. Frågan är om den någonsin kommer göra det. Dumt den dagen man ska sälja bilen, för jag antar att de flesta tycker det är viktigt med AC. Det får bli vid rätt årstid då.
https://www.ioniqforum.com/threads/air- ... lem.40018/
https://www.ioniqforum.com/threads/a-c-issues.41694/
De som bara får en "påfyllning" är behjälpta i några få dagar, sen slutar den återigen att fungera. Precis som förväntat alltså. Och då kvittar det ju.
En himla tur att vi bor i ett land där värme i bilen är betydligt viktigare än kyla. Tråkigt för folk som bor i varmare länder.
Själv testade jag igår och körde med ACn på lägsta möjliga inställning, auto på max, rumpkyla på 1. Utetermometern visade 16-19 grader. Jag körde i en halvtimme. Det var inte supervarmt i bilen, men jag tycker att jag borde typ frusit ihjäl med den setupen. Det var lagom varmt, men inte kallare än så. Ganska uppenbart att ACn inte funkar i min bil. Och det har den troligen aldrig gjort. Frågan är om den någonsin kommer göra det. Dumt den dagen man ska sälja bilen, för jag antar att de flesta tycker det är viktigt med AC. Det får bli vid rätt årstid då.
https://www.ioniqforum.com/threads/air- ... lem.40018/
https://www.ioniqforum.com/threads/a-c-issues.41694/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Visst, men samtidigt tog det för mig inte mer än 2 veckor innan ny PTC fanns på plats för att bytas. Inte alls det som skrivs om ffa i USA.mati skrev:Alltså när man läser trådarna på internationella Ioniq-forumet får man ju inte direkt några positiva vibbar angående AC-problemet. Det verkar vara ett rätt vanligt fel att ACn inte fungerar på splirrans nya bilar, såväl I5 som EV6, och lika vanligt är det att folk inte får sina bilar lagade förrän efter flera månader. Tydligen behöver man byta typ rubb och stubb för att få nägorlunda ordning på det.
De som bara får en "påfyllning" är behjälpta i några få dagar, sen slutar den återigen att fungera. Precis som förväntat alltså. Och då kvittar det ju.
En himla tur att vi bor i ett land där värme i bilen är betydligt viktigare än kyla. Tråkigt för folk som bor i varmare länder.
Själv testade jag igår och körde med ACn på lägsta möjliga inställning, auto på max, rumpkyla på 1. Utetermometern visade 16-19 grader. Jag körde i en halvtimme. Det var inte supervarmt i bilen, men jag tycker att jag borde typ frusit ihjäl med den setupen. Det var lagom varmt, men inte kallare än så. Ganska uppenbart att ACn inte funkar i min bil. Och det har den troligen aldrig gjort. Frågan är om den någonsin kommer göra det. Dumt den dagen man ska sälja bilen, för jag antar att de flesta tycker det är viktigt med AC. Det får bli vid rätt årstid då.
https://www.ioniqforum.com/threads/air- ... lem.40018/
https://www.ioniqforum.com/threads/a-c-issues.41694/
Som du säger har man ofta inte behov av kraftig kyla men den dagen man inte har det med 25 grader ute (typ semester på kontinenten ) blir det inte roligt att köra bil. Jag kommer fortsätta att åka till verkstaden tills allt fungerar som det ska.
Skönt att det är nära och trevligt bemötande och ofta snabbt!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag fick en tid på fredag. Vi får se vad de kommer fram till.
Funkar det så funkar det. Vi åker inte till kontinenten ändå.
Funkar det så funkar det. Vi åker inte till kontinenten ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
är det metallic eller solid svart?Klintan skrev:Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Enligt denna så är det pärlemo:HelectriC skrev:är det metallic eller solid svart?Klintan skrev:Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2
Men den svarta verkar vara mest känslig. Oftast den som jag sett bilder på med repor runt handtagen...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Samma sak på Tesla med solid svart. Blir rätt så lätt mikrorepor om man inte är försiktig.HelectriC skrev:är det metallic eller solid svart?Klintan skrev:Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, det är pearl, men den effekten är väldigt mild. I princip solid svart.DanneLKPG skrev:Enligt denna så är det pärlemo:HelectriC skrev:är det metallic eller solid svart?Klintan skrev:Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2
Men den svarta verkar vara mest känslig. Oftast den som jag sett bilder på med repor runt handtagen...
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Snyggt!Klintan skrev:Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Vad kostar en sådan behandling?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
I detta fall var det en kollega som gjorde detta på sin fritid för nöjes skull, jag fick betala för förbrukningsvaror. Normalt ca 6000 kr.Skabb1 skrev:Snyggt!Klintan skrev:Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Vad kostar en sådan behandling?
Elbilist sedan 2014
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 29 apr 2022 15:08
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu har vår Ioniq5 kört första långturen (ca 260km enkel väg) med hästtransport. Totalvikten är ca 1500kg (med hästen) och det har gått över förväntan. Första turen i fredags stannade vi två ggr, 50kW (MER i Varberg) och vid Circle K vid Halmstad Arena. Det är riktigt svårt att hitta en laddplats där man kan stå med släp, speciellt när det inte går att hänga av ett hästsläp utan stöttor som vi såklart inte hade. Vid Circle K fick vi köra upp på gräset/cykelbanan för att nå med kabeln. På hemresan blir det förhoppningsvis bara ett laddstopp, 50kW MER Snapparp som såklart blockades av en ICE, jag fick springa in på Rasta och leta upp ägaren som skamsen flyttade bilen.
När jag sedan satt och drack kaffe såg jag att en Renault Zoe försökte komma åt Typ2 uttaget på min MER-station som jag såklart råkade blocka, jag fick springa ut med koppen i hand och skamsen backa lite så att han kunde peta in fronten.
Förbrukningen har legat på runt 30-37 kWh/100km, nu på hemresan har vi nog lite motvind och är uppe i hela 40-
46 kWh/100km vilket måste vara någon form av rekord.
Nu är vi snart hemma och vi kommer förhoppningsvis rulla in med 40-50km tillgodo, dock börjar räckvidd och återstående distans konvergera oroväckande snabbt
Min slutsats efter resan är att det är inte bilarna som är begränsningen utan den kassa i frastrukturen. Att vi lyckades ladda vid dessa enstaka tillfällen utan att behöva köa är ren tur. Att alla bensinmackar är anpassade för att man ska kunna köra rakt igenom men knappt några laddstationer är kass. När husvagnssäsongen drar igång blir det kaos.
Nästa gång tar vi med stöttor så att vi kan lossa släp och backa till stationen om så krävs.
När jag sedan satt och drack kaffe såg jag att en Renault Zoe försökte komma åt Typ2 uttaget på min MER-station som jag såklart råkade blocka, jag fick springa ut med koppen i hand och skamsen backa lite så att han kunde peta in fronten.
Förbrukningen har legat på runt 30-37 kWh/100km, nu på hemresan har vi nog lite motvind och är uppe i hela 40-
46 kWh/100km vilket måste vara någon form av rekord.
Nu är vi snart hemma och vi kommer förhoppningsvis rulla in med 40-50km tillgodo, dock börjar räckvidd och återstående distans konvergera oroväckande snabbt
Min slutsats efter resan är att det är inte bilarna som är begränsningen utan den kassa i frastrukturen. Att vi lyckades ladda vid dessa enstaka tillfällen utan att behöva köa är ren tur. Att alla bensinmackar är anpassade för att man ska kunna köra rakt igenom men knappt några laddstationer är kass. När husvagnssäsongen drar igång blir det kaos.
Nästa gång tar vi med stöttor så att vi kan lossa släp och backa till stationen om så krävs.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Intressant. När jag drog en minigrävare förra veckan hamnade förbrukningen mellan 45 (åt ena hållet) och 30 kWh/100km (åt andra hållet). Det är en rätt kraftig höjdskillnad som förklarar de olika siffrorna. Det var ett släp med två axlar och grävaren vägde utan släp 1900kg (ähm...ooops). Jag körde av begripliga skäl väldigt försiktigt och det var bara en kort tur på knappt en mil enkel väg på en ensam 70-väg utan andra bilar.
Jag tyckte ändå att förbrukningen var rätt okej med tanke på släpets rejäla vikt och den inte direkt aerodynamiska lasten. Jag fick faktiskt samma förbrukning med e-tron när jag drog husvagnen.
Har inte testat husvagnen med Ioniq ännu, men den väger bara hälften, har bara en axel och är dessutom mer aerodynamisk än grävaren.
Blir spännande.
Jag tyckte ändå att förbrukningen var rätt okej med tanke på släpets rejäla vikt och den inte direkt aerodynamiska lasten. Jag fick faktiskt samma förbrukning med e-tron när jag drog husvagnen.
Har inte testat husvagnen med Ioniq ännu, men den väger bara hälften, har bara en axel och är dessutom mer aerodynamisk än grävaren.
Blir spännande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jajemän, har också repor runt handtagen på min svarta. Men jag tror inte att svart är mest känslig utan det är mer att repor syns lättast på en svart yta.Klintan skrev:Ja, det är pearl, men den effekten är väldigt mild. I princip solid svart.DanneLKPG skrev:Enligt denna så är det pärlemo:HelectriC skrev:är det metallic eller solid svart?Klintan skrev:Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
Solid svart brukar vara ett h*vete att hålla fin. Hade det på Polestaren och det räckte ofta att man vajade med en trasa framför bilen så blev bilen repig bara av att se trasan. Lackbehandling hjälpte på, men var fortfarande känslig.
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2
Men den svarta verkar vara mest känslig. Oftast den som jag sett bilder på med repor runt handtagen...
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Är det ingen klarlack på svart? Det brukar ju vara den som ger hårdheten.
Min oliv-bruna så kallade gröna färgen är inte repkänslig alls. Och efter lackbehandlingen är den stenhård.
Min oliv-bruna så kallade gröna färgen är inte repkänslig alls. Och efter lackbehandlingen är den stenhård.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Lackskyddet är garanterat hårdare plus att lacken såklart inte tar stryk därunderKlintan skrev:Nu är bilen tillbaka från SPA. Meguiars keramiska lackskydd och glasbehandling.
Han som behandlade bilen anmärkte på att lacken var extremt repkänslig, vilket jag också upplevt. Ett svep med en mikrofiberduk kunde repa lacken. Förhoppningsvis skall lackskyddet göra bot på detta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Typiskt! Jag tänkte jaja kylan funkar ju i min bil iaf. Sen gjorde jag ditt test Mati! Samma resultat. Som ni vet så har jag i flera inlägg återkommit till att bilen drar mkt när värmen är på. Tänk så är det för den inte kört värmepumpen… Ska man lämnanin nu eller vänta tills vi får en kanonvarm sommardag och se. Kanske är invecklat som tusan och den kör inte på full effekt om det är kallt ute??mati skrev:Alltså när man läser trådarna på internationella Ioniq-forumet får man ju inte direkt några positiva vibbar angående AC-problemet. Det verkar vara ett rätt vanligt fel att ACn inte fungerar på splirrans nya bilar, såväl I5 som EV6, och lika vanligt är det att folk inte får sina bilar lagade förrän efter flera månader. Tydligen behöver man byta typ rubb och stubb för att få nägorlunda ordning på det.
De som bara får en "påfyllning" är behjälpta i några få dagar, sen slutar den återigen att fungera. Precis som förväntat alltså. Och då kvittar det ju.
En himla tur att vi bor i ett land där värme i bilen är betydligt viktigare än kyla. Tråkigt för folk som bor i varmare länder.
Själv testade jag igår och körde med ACn på lägsta möjliga inställning, auto på max, rumpkyla på 1. Utetermometern visade 16-19 grader. Jag körde i en halvtimme. Det var inte supervarmt i bilen, men jag tycker att jag borde typ frusit ihjäl med den setupen. Det var lagom varmt, men inte kallare än så. Ganska uppenbart att ACn inte funkar i min bil. Och det har den troligen aldrig gjort. Frågan är om den någonsin kommer göra det. Dumt den dagen man ska sälja bilen, för jag antar att de flesta tycker det är viktigt med AC. Det får bli vid rätt årstid då.
https://www.ioniqforum.com/threads/air- ... lem.40018/
https://www.ioniqforum.com/threads/a-c-issues.41694/