Håller med. Samtidigt tyder ju det på en konstig inställning / syn hos GA, och som kund orkar man ju inte tjafsa om allt möjligt. Lite hygienfaktor för mig. Att sånt här ska inte bli en diskussion om man köper en produkt för över en halv miljon. Då har i mitt tycke kunden rätt, och att hänvisa till att dokumenterade/bevisade fel är "påhitt på nätet".... Inte förtroendeingivande i min bok.msb skrev:GA ändrade sig för ett par veckor sen och nu är det tillåtet att byta mellan 19 och 20. Bara så att vi inte spiller kraft på att gnälla över nåt som inte längre gäller.mati skrev:Just det. Glömde den lilla detaljen.Walker skrev:…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Utgångspunkten ska aldrig vara att det är kundens fel. Aldrig. Och om det ändå är så att felet har orsakats av kunden så är det fortfarande produktens fel eftersom en produkt ska vara någorlunda idiotsäker. Det ska helst inte gå att göra fel så länge man använder sunt förnuft. Men i det här fallet är det ju absolut inte uppenbart för kunden vari "felet" egentligen består. Att GA då ändå skyller på kunderna är bara dåligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det börjar tyvärr bli en röd tråd hos GA tycker jagmati skrev:Utgångspunkten ska aldrig vara att det är kundens fel. Aldrig. Och om det ändå är så att felet har orsakats av kunden så är det fortfarande produktens fel eftersom en produkt ska vara någorlunda idiotsäker. Det ska helst inte gå att göra fel så länge man använder sunt förnuft. Men i det här fallet är det ju absolut inte uppenbart för kunden vari "felet" egentligen består. Att GA då ändå skyller på kunderna är bara dåligt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Samma som avsaknaden på min förra Model 3. (Y har ju inte heller torkare, men det är ingen som klagar på det. Oavsett så är bakåtsikten 300 gånger bättre på IQ5 än på den obefintliga i Y)thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vinkel och placering av bakruta i förhållande till bakdelen av bilen och luckan på bilen gör att i5 borde haft torkare. Ända sedan det blev lite slaskigare ute, så ser jag INGENTING ut bak. Jag trodde inte jag skulle sakna torkare, men det gör jag verkligen. På en bil med annan vinkel på rutan tex Polestar 2 eller Model 3 behövs det inte, men på i5 är frånvaron samma som att sätta igen bakrutan med ogenomskinlig folie under hela vinterhalvåret.thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
…kört mycket skåpbil i mina dar, så personligen är det inga ’roblem.HelectriC skrev:Vinkel och placering av bakruta i förhållande till bakdelen av bilen och luckan på bilen gör att i5 borde haft torkare. Ända sedan det blev lite slaskigare ute, så ser jag INGENTING ut bak. Jag trodde inte jag skulle sakna torkare, men det gör jag verkligen. På en bil med annan vinkel på rutan tex Polestar 2 eller Model 3 behövs det inte, men på i5 är frånvaron samma som att sätta igen bakrutan med ogenomskinlig folie under hela vinterhalvåret.thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Precis så! Stor miss!!!!HelectriC skrev:Vinkel och placering av bakruta i förhållande till bakdelen av bilen och luckan på bilen gör att i5 borde haft torkare. Ända sedan det blev lite slaskigare ute, så ser jag INGENTING ut bak. Jag trodde inte jag skulle sakna torkare, men det gör jag verkligen. På en bil med annan vinkel på rutan tex Polestar 2 eller Model 3 behövs det inte, men på i5 är frånvaron samma som att sätta igen bakrutan med ogenomskinlig folie under hela vinterhalvåret.thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Det verkar att EV6 som har lite annorlunda lutning och vinge är mindre drabbat.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Till och med Porsche har en liten torkare på Cross turismo. Då borde ju Hyundai också klara att få till något som inte förstör designen. Hade ju kunnat hänga under spoiler och varit osynlig när den inte används
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nope skit och vatten på…Andrick skrev:Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Verkligen synd. Jag är otroligt sugen på Iq5 men risken för dålig sikt bakåt gör mig tveksam.Tessi19 skrev:Nope skit och vatten på…Andrick skrev:Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kameran är dessutom byggd så det ser ut som den ska fällas inn när den inte används, då hade den alltid varit ren när man backar, men så långt tänkte inte koreanerna. Maybe the sun always shines in Southern KoreaAndrick skrev:Verkligen synd. Jag är otroligt sugen på Iq5 men risken för dålig sikt bakåt gör mig tveksam.Tessi19 skrev:Nope skit och vatten på…Andrick skrev:Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har inte sett något bakåt sedan jag köpte bilen. Just efter tvätt möjligen att man ser några minuter innan den slaskar igen. Tycker dock att kameran är mindre känslig än bakrutan, men generellt är bristen på torkare helt obegriplig.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag har kört 50 mil med bilen sedan ny, utan tvätt. Bakrutan är ganska smutsig och disig, men kamerabilden bakåt är fortsatt ren och skarp.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det känns lite som att Golfen även fortsättningsvis är den bilen jag kommer använda mest. Framförallt på vintern. Den har bakrutetorkare, infälld backkamera och strålkastarspolning.
Det är just detta som gör mig extremt tveksam om Ioniq5 verkligen är rätt bil för mig. För jag vet ju redan nu att jag kommer störa mig på dessa uppenbara brister. Och det är inga småsaker direkt. Det är ju säkerhetsrelevant.
Det är just detta som gör mig extremt tveksam om Ioniq5 verkligen är rätt bil för mig. För jag vet ju redan nu att jag kommer störa mig på dessa uppenbara brister. Och det är inga småsaker direkt. Det är ju säkerhetsrelevant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Håller med dig, känner mig mer och mer nöjd med att jag inte gick vidare med den, känns som om de flesta elbilar kommer ut för tidigt på marknaden, inte riktigt färdiga.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tog ut min i förrgår och är också tveksam till att det är rätt bil för oss. Men nu kör jag den tills bonusen trillar in. Då tar vi nytt beslut. Är tämligen säker på att vi inte kommer förlora några slantar på det. Minst 495K lär jag få för den om ett knappt år.mati skrev:Det känns lite som att Golfen även fortsättningsvis är den bilen jag kommer använda mest. Framförallt på vintern. Den har bakrutetorkare, infälld backkamera och strålkastarspolning.
Det är just detta som gör mig extremt tveksam om Ioniq5 verkligen är rätt bil för mig. För jag vet ju redan nu att jag kommer störa mig på dessa uppenbara brister. Och det är inga småsaker direkt. Det är ju säkerhetsrelevant.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, det är nånting jag funderar på också. I vanliga fall är det ju vansinne att byta bort en bil så tidigt, men i det här fallet kan det vara en fördel att Hyundai tydligen inte klarar av att leverera tillräckligt många bilar i tid. Det kan vara en faktor som håller andrahandsvärdet uppe. Det dumma är bara att man inte vet förrän om ett år. Jag menar, vem vet, de kanske sänker priset med 100k om några månader, och vipps så har billen tappat minst lika mycket i värde. Det har ju hänt tidigare, i mitt fall typ varje gång jag köp en ny elbil, och det lär hända igen. Så sett har jag ett problem med att köpa en så pass dyr bil "så länge". Planerar man verkligen att byta bil igen redan om ett år så ska man kanske satsa på nåt billigt istället. En nyare diesel utan malus lär hålla värdet betydligt bättre gissar jag.Walker skrev:Tog ut min i förrgår och är också tveksam till att det är rätt bil för oss. Men nu kör jag den tills bonusen trillar in. Då tar vi nytt beslut. Är tämligen säker på att vi inte kommer förlora några slantar på det. Minst 495K lär jag få för den om ett knappt år.mati skrev:Det känns lite som att Golfen även fortsättningsvis är den bilen jag kommer använda mest. Framförallt på vintern. Den har bakrutetorkare, infälld backkamera och strålkastarspolning.
Det är just detta som gör mig extremt tveksam om Ioniq5 verkligen är rätt bil för mig. För jag vet ju redan nu att jag kommer störa mig på dessa uppenbara brister. Och det är inga småsaker direkt. Det är ju säkerhetsrelevant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tror dock att nyare diesel utan malus inte är så billiga, tyvärr.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej, men de tappar inte så mycket heller.Dafro skrev:Tror dock att nyare diesel utan malus inte är så billiga, tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag tycker det är svårt att tänka att köpa bilar så länge, här pratar vi en halv miljon. Kanske det finns många miljonärer på forumet och då man kanske kan göra det som infaller men annars. Hur är det med hållbara val, miljöval osv.mati skrev:Ja, det är nånting jag funderar på också. I vanliga fall är det ju vansinne att byta bort en bil så tidigt, men i det här fallet kan det vara en fördel att Hyundai tydligen inte klarar av att leverera tillräckligt många bilar i tid. Det kan vara en faktor som håller andrahandsvärdet uppe. Det dumma är bara att man inte vet förrän om ett år. Jag menar, vem vet, de kanske sänker priset med 100k om några månader, och vipps så har billen tappat minst lika mycket i värde. Det har ju hänt tidigare, i mitt fall typ varje gång jag köp en ny elbil, och det lär hända igen. Så sett har jag ett problem med att köpa en så pass dyr bil "så länge". Planerar man verkligen att byta bil igen redan om ett år så ska man kanske satsa på nåt billigt istället. En nyare diesel utan malus lär hålla värdet betydligt bättre gissar jag.Walker skrev:Tog ut min i förrgår och är också tveksam till att det är rätt bil för oss. Men nu kör jag den tills bonusen trillar in. Då tar vi nytt beslut. Är tämligen säker på att vi inte kommer förlora några slantar på det. Minst 495K lär jag få för den om ett knappt år.mati skrev:Det känns lite som att Golfen även fortsättningsvis är den bilen jag kommer använda mest. Framförallt på vintern. Den har bakrutetorkare, infälld backkamera och strålkastarspolning.
Det är just detta som gör mig extremt tveksam om Ioniq5 verkligen är rätt bil för mig. För jag vet ju redan nu att jag kommer störa mig på dessa uppenbara brister. Och det är inga småsaker direkt. Det är ju säkerhetsrelevant.
Jag har köpt I5, är nöjd allmänt men missnöjd med saknaden av vindrutetorkaren, det är ju inte något som går att uppdatera. Har haft tidigare bilar med sämre sikt pga fönstrets storlek och skymning pga säte bak. Stor del av året blir det nog bra men inte nu med snön och slask.
Mjukvara fel är retliga men brukar lösa sig med tiden.
Det finns alltid någonting att klaga på, på allt. Arbete, livet, vädret och bilen. Så länge man själv är tillräckligt nöjd är det bra. Vet man att man är nojig med vissa grejer på bilar, köp annat som man är mer nöjd med.
Ett helt onödigt inlägg kanske…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Sant.mati skrev:Nej, men de tappar inte så mycket heller.Dafro skrev:Tror dock att nyare diesel utan malus inte är så billiga, tyvärr.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Är väldigt förtjust i min I5, den har en del tillkortakommanden, men överlag är den annorlunda än allt annat just nu - den är rymlig, bekväm och gör inga anspråk på sportighet överhuvudtaget vilket på sätt och vis är rätt befriande. Dessutom riktigt cool och extremt genomarbetad - iallafall designmässigt. Kul detaljer och kul funktioner både här och där.
Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
”Extremt genomarbetad…” Om du menar krånglig så köper jag det. 671 sidor bruksanvisning (ja, bara på Svenska eller Koresvenska). När jag satte mig i Teslan begrep jag på 10 minuter. Jag brukar vara ganska snabb att lära mig tekniska prylar, men den här….DavidS skrev:Är väldigt förtjust i min I5, den har en del tillkortakommanden, men överlag är den annorlunda än allt annat just nu - den är rymlig, bekväm och gör inga anspråk på sportighet överhuvudtaget vilket på sätt och vis är rätt befriande. Dessutom riktigt cool och extremt genomarbetad - iallafall designmässigt. Kul detaljer och kul funktioner både här och där.
Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
…skulle bytt till Y.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR