Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av iAkita »

PapaD skrev:
Teori kring hur man får/inte får högsta laddhastighet
Jag får inte ihop det. Bilen använder restvärme från batteriet för att värma kupén, precis som Tesla, vilket i sin tur sänker temperaturen i batteriet. Inte tvärt om. Björn nämner det själv flera gånger under sina andra tester. Så nej, den här gången får han nog tänka ett varv till.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Det märkliga är att han inte får svar från Hyundai. De borde ju rimligen veta hur bilen fungerar. Då hade man sluppit spekulera.
Min teori är att det inte är fel på just den bilen han har testat, utan att det är ett generellt "fel", eller by design som Tesla skulle kalla det. Det är ju möjligt att det är en bugg eller liknande och att Kia/Hyundai inte heller riktigt vet. De kanske har inte råkat ut ut detta själva och nu sitter de och kliar sig i huvudet. Det vore ju inte första gången som kunderna upptäcker buggar.
Björns förklaring är till viss del logisk, men jag tycker också att det låter lite för enkelt. Skulle de verkligen avsiktligt designa E-GMP plattformen på det här viset? För det är väl det han säger om jag förstått honom rätt. Jag har svårt att tro det. Fortsättning följer antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av icreate »

Hoppas bara att det blir någon annan än Bjørn som följer upp detta. Han är ju ju sååå jobbig att lyssna på! Han borde lägga ner lite mer energi på sina videoklipp och använda manus!

Vi får hoppas på att det kan lösas med en uppdatering av mjukvaran såsmåningom.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Finns det någon med en 72,6 kWh RWD Ioniq 5 FE / Advanced med komfort paket, som kan kolla vilken mjukvara den har på bilen?

Hoppas få uppdatering på verkstaden imorgon men de påstår att det inte finns någon. Jag har 210603, uppenbarligen ej up to date.


Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Mats E »

Tessi19 skrev:
Finns det någon med en 72,6 kWh RWD Ioniq 5 FE / Advanced med komfort paket, som kan kolla vilken mjukvara den har på bilen?

Hoppas få uppdatering på verkstaden imorgon men de påstår att det inte finns någon. Jag har 210603, uppenbarligen ej up to date.


Bild
Jag fick leverans förra veckan. Det var samma datum på den. Jag försäkrade mig om att jag skulle ha senaste uppdateringen och de pratade med Hyundai som sade att det inte fanns någon nyare.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1112
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Ska finnas November-releaser. Installera själva härifrån?
https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

Eller är den vyn ni är inne i kanske något annat än infotainment/nav?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
Ska finnas November-releaser. Installera själva härifrån?
https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

Eller är den vyn ni är inne i kanske något annat än infotainment/nav?
Update till kartor / navigation kan man ladda ner på hemsida men inte för att få uppdatering för till exempel BMS, olika sensorer och fel såsom med att man ibland efter snabbladdning inte kan få bilen i drive mode.

Vyn är under allmänna inställningar - system
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1112
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Uppdateringarna du nämner kom efter Juni så då verkar inte dessa uppdateras via "programvaruversion".
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Liten uppdatering: en mjukvara uppdatering av bilens styrsystem (MCU om man vill) finns inte för min I5 RWD Advanced 72,6kWh komfort paket (1st ed) i Sverige. Det finns för andra modeller och i andra länder men kan då inte installeras i Sverige på min bil.
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Idag blev ÅF tekniker konfronterade och ställt när jag visade det tydliga mjukvara felet (visade enligt tidigare postade sekvensen) och problemet är nu anmält med förhoppningen att Hyundai GA kommer även släppa uppdateringar för just min model (och många andras) i Sverige. När är dock inte tydlig.
Navigationsuppdatering installeras nu men tog många timmar (många Gb) och får inte tillbaka bilen före imorgon. Värd att veta för er som tänker låta det göras eller gör det själv enligt update.Hyundai.com sidan.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte vill släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer servicekillarna hos ÅF oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt med mjukvaruspärrar i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.

Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer de oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.

Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
Generalagenten i Sverige är samma som i Danmark. Det lär vara likadant där nere. Och det är den snubben som bestämmer kring utrustningsnivåer, priser, osv. Om GA säger att mjukvaran inte ska finnas tillgänglig för oss då är det så. Det är samma människa som har bestämt att vi inte ska ha automatiska dörrhandtag, fast alla andra länder runt omkring har det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte vill släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer servicekillarna hos ÅF oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt med mjukvaruspärrar i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.

Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
Yep precis så det är!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

mati skrev:
martinot skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer de oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.

Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
Generalagenten i Sverige är samma som i Danmark. Det lär vara likadant där nere. Och det är den snubben som bestämmer kring utrustningsnivåer, priser, osv. Om GA säger att mjukvaran inte ska finnas tillgänglig för oss då är det så. Det är samma människa som har bestämt att vi inte ska ha automatiska dörrhandtag, fast alla andra länder runt omkring har det.
…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Walker skrev:
…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
Just det. Glömde den lilla detaljen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Skabb1 »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Oj. Är detta på allvar att GA har denna inställning?
Jag har märkt en något konstig inställning avseendet just frågan kring 20-tumshjulen, men trodde kanske att det var en engångsföreteelse.

Synd om ÅF, men om jag får problem och GA är den som stoppar huvudet i sanden så kommer jag verkligen tveka på att köpa en Hyundai nästa gång.
Tolkar jag det rätt att GA inte släpper in uppdateringar till svenska fordon? Lite som att "internet är bara en fluga" låter det som...
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Skabb1 skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Oj. Är detta på allvar att GA har denna inställning?
Jag har märkt en något konstig inställning avseendet just frågan kring 20-tumshjulen, men trodde kanske att det var en engångsföreteelse.

Synd om ÅF, men om jag får problem och GA är den som stoppar huvudet i sanden så kommer jag verkligen tveka på att köpa en Hyundai nästa gång.
Tolkar jag det rätt att GA inte släpper in uppdateringar till svenska fordon? Lite som att "internet är bara en fluga" låter det som...
Det är så jag uppfattar det.

Är mycket nöjd med bilen, förutom att det saknas vindrutetorkare bak, men det här är inte en diskussion man vill ha.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

en lösning ang dålig röststyrning är att byta till engelska. Då funkar alla vanliga kommandon, som att styra rattvärme, stolsvärme, öppna karta, media etc. På svenska funkade ingenting.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av msb »

mati skrev:
Walker skrev:
…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
Just det. Glömde den lilla detaljen.
GA ändrade sig för ett par veckor sen och nu är det tillåtet att byta mellan 19 och 20. Bara så att vi inte spiller kraft på att gnälla över nåt som inte längre gäller.

Men jag håller med om att GA inte får godkänt på sin kundhantering.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Skabb1 »

msb skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
Just det. Glömde den lilla detaljen.
GA ändrade sig för ett par veckor sen och nu är det tillåtet att byta mellan 19 och 20. Bara så att vi inte spiller kraft på att gnälla över nåt som inte längre gäller.
Håller med. Samtidigt tyder ju det på en konstig inställning / syn hos GA, och som kund orkar man ju inte tjafsa om allt möjligt. Lite hygienfaktor för mig. Att sånt här ska inte bli en diskussion om man köper en produkt för över en halv miljon. Då har i mitt tycke kunden rätt, och att hänvisa till att dokumenterade/bevisade fel är "påhitt på nätet".... Inte förtroendeingivande i min bok.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Utgångspunkten ska aldrig vara att det är kundens fel. Aldrig. Och om det ändå är så att felet har orsakats av kunden så är det fortfarande produktens fel eftersom en produkt ska vara någorlunda idiotsäker. Det ska helst inte gå att göra fel så länge man använder sunt förnuft. Men i det här fallet är det ju absolut inte uppenbart för kunden vari "felet" egentligen består. Att GA då ändå skyller på kunderna är bara dåligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Utgångspunkten ska aldrig vara att det är kundens fel. Aldrig. Och om det ändå är så att felet har orsakats av kunden så är det fortfarande produktens fel eftersom en produkt ska vara någorlunda idiotsäker. Det ska helst inte gå att göra fel så länge man använder sunt förnuft. Men i det här fallet är det ju absolut inte uppenbart för kunden vari "felet" egentligen består. Att GA då ändå skyller på kunderna är bara dåligt.
Det börjar tyvärr bli en röd tråd hos GA tycker jag :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
thompo
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 aug 2021 20:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av thompo »

Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

thompo skrev:
Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Samma som avsaknaden på min förra Model 3. (Y har ju inte heller torkare, men det är ingen som klagar på det. Oavsett så är bakåtsikten 300 gånger bättre på IQ5 än på den obefintliga i Y)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar