Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
Är ju absolut inte ditt fel (du har ju inte gjort något som du inte skulle), men det är ju precis sådant här som jag tror kommer göra att det blir klart fler trasiga laddare på SuC framöver (precis som hos Ionity och Circle K som lider stort av det i dag).
När Tesla inte kan kontrollera hela kjedjan med både bilar och laddare så kommer nog med liknande fall inträffa.
Förra året var upptiden på Tesla SuC 99,96%. Förväntar mig att den nu kommer rasa nedåt i både Norge och Sverige efter att de öppnat upp för alla typer av elbilar.
Samtidigt så är det väl mer en övergångsperiod, där mjukvarorna i båda ändar (både för laddare och bil alltså) anpassas sig så att kompatibiliteten blir bättre. Något som alla tjänar på.
Förhoppningsvis så är det så, men i verkligheten hos Ionity och CK har inte varit så bra.
Tesla har tydligen arbetat på detta med E-GMP sedan januari/februari, så verkar inte gå direkt snabbt. Men de löser det säkert med tiden. Det tror jag också (har faktiskt gjort ett inlägg om precis det innan i tråden).
Att vi dock nog får räkna med lite mer strul och fler trasiga laddare hos även SuC nu, är nog dock tyvärr troligtvis en viss realitet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Orkar inte kolla genom hela forumet för att det här kanske kan spara några kr i självrisk.
Tydligen så har man upptäckt ett fel på Ioniq 5 och Kia EV6.
I en kroatiskt tidning skriver de idag a P läget inte fungerar som det ska och att man ska parkera bilarna på plant mark https://www.index.hr/auto/clanak/svjets ... ica_auto_d
Om man redan skrivit om det ber jag om ursäkt.
PS: använd Google för att översätta
Som jag har förstått det så gäller det inte EU-bilar av någon anledning, vi får väl se om det skickas ut här också.
Återkallningarna jag har sett har främst varit i USA, men vi kanske inte heller är prioriterade med återkallelser.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
Är ju absolut inte ditt fel (du har ju inte gjort något som du inte skulle), men det är ju precis sådant här som jag tror kommer göra att det blir klart fler trasiga laddare på SuC framöver (precis som hos Ionity och Circle K som lider stort av det i dag).
När Tesla inte kan kontrollera hela kjedjan med både bilar och laddare så kommer nog med liknande fall inträffa.
Förra året var upptiden på Tesla SuC 99,96%. Förväntar mig att den nu kommer rasa nedåt i både Norge och Sverige efter att de öppnat upp för alla typer av elbilar.
Samtidigt så är det väl mer en övergångsperiod, där mjukvarorna i båda ändar (både för laddare och bil alltså) anpassas sig så att kompatibiliteten blir bättre. Något som alla tjänar på.
Förhoppningsvis så är det så, men i verkligheten hos Ionity och CK har inte varit så bra.
Tesla har tydligen arbetat på detta med E-GMP sedan januari/februari, så verkar inte gå direkt snabbt. Men de löser det säkert med tiden. Det tror jag också (har faktiskt gjort ett inlägg om precis det innan i tråden).
Att vi dock nog får räkna med lite mer strul och fler trasiga laddare hos även SuC nu, är nog dock tyvärr troligtvis en viss realitet.
Testade för testensskull: anslöt på en tesla laddare, man behöver hålla i handtaget ordentligt för att kunna få bilen att låsa den. Sedan går den igång men efter några sekunder (kom upp till 100kW) slutar den ladda. Tesla appen säger att det var ett fel, bilens app säger att det laddningen var succesfully completed.
Kan intyga Teslaladdare hade rätt
Försökte med annan stolpe med samma historia.
Som jag har förstått det så gäller det inte EU-bilar av någon anledning, vi får väl se om det skickas ut här också.
Återkallningarna jag har sett har främst varit i USA, men vi kanske inte heller är prioriterade med återkallelser.
Jag kan inte se något i texten var de kan återkalla bilarna.
Det står bara att det hänt i Korea på 3 Ioniq5 bilar och en Kia EV6
Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
Låt hoppas att det är samma fel som jag hade; tom på gas. Lätt att fixa, särskild om du upplyser om just det, men frågan är varför det har läckt ut.
Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
Låt hoppas att det är samma fel som jag hade; tom på gas. Lätt att fixa, särskild om du upplyser om just det, men frågan är varför det har läckt ut.
Har skickat en tidsbokningsförfrågan till verkstaden nu. Tomt på köldmedium betyder läcka nånstans. Hittar man inte läckan så är det snart tomt igen. Så är det tyvärr. Jag vet faktiskt inte vilket köldmedium Hyundai använder, R134a är väl numera förbjudet. Då hade jag inte velat att få ACn påfylld utan att täta läckan, eftersom det är en så otroligt kraftig växthusgas som man inte vill ha i atmosfären överhuvudtaget.
Men oavsett så är det ju nåt fel när ACn töms på köldmedium efter bara några veckor/månader. Det är inte bra alls, och om detta är ett vanligt förekommande fel så tyder det ju på ett konstruktionsfel eller liknande. Då är den nån komponent som inte är tät. Jag befarar att detta kommer bli ett återkommande bekymmer för oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
Låt hoppas att det är samma fel som jag hade; tom på gas. Lätt att fixa, särskild om du upplyser om just det, men frågan är varför det har läckt ut.
Har skickat en tidsbokningsförfrågan till verkstaden nu. Tomt på köldmedium betyder läcka nånstans. Hittar man inte läckan så är det snart tomt igen. Så är det tyvärr. Jag vet faktiskt inte vilket köldmedium Hyundai använder, R134a är väl numera förbjudet. Då hade jag inte velat att få ACn påfylld utan att täta läckan, eftersom det är en så otroligt kraftig växthusgas som man inte vill ha i atmosfären överhuvudtaget.
Men oavsett så är det ju nåt fel när ACn töms på köldmedium efter bara några veckor/månader. Det är inte bra alls, och om detta är ett vanligt förekommande fel så tyder det ju på ett konstruktionsfel eller liknande. Då är den nån komponent som inte är tät. Jag befarar att detta kommer bli ett återkommande bekymmer för oss.
Uhm har för mig att jag känner igen numret du skriver R134 och att det stod på en lapp som låg kvar i bilen. Visste inte om det men låter inte alls bra!!! Sitter man och kör på el för att minska påverkan på miljön blir det ändå fel igen, vad trött man blir på sånt.
Och borde vara så som du säger Mati, är det tomt läcker det…. Tracer i gasen borde nu kunna ge svar på var läckan finns.
Uhm har för mig att jag känner igen numret du skriver R134 och att det stod på en lapp som låg kvar i bilen. Visste inte om det men låter inte alls bra!!! Sitter man och kör på el för att minska påverkan på miljön blir det ändå fel igen, vad trött man blir på sånt.
Och borde vara så som du säger Mati, är det tomt läcker det…. Tracer i gasen borde nu kunna ge svar på var läckan finns.
Kan det stå R1234yf på lappen? Så heter det nya köldmediet som ska ersätta R134a.
Det har mindre klimatpåverkan, men det är istället lättantändligt och extremt giftigt när det brinner. Det vill man med andra ord inte ha in i kupén. Luftvärmepumpar som installeras i hemmet får inte ha skarvar på insidan, ska man skarva så måste skarvarna ligga på utsidan så att skiten inte läcker in i huset. Bra va?
Det är alltså pest eller kolera, oavsett så vill man inte att eländet läcker ut. Tracer vet jag inte om det hjälper. Jag jag haft en läckande AC tidigare. Läckan hittades aldrig. Jag körde till sist helt enkelt utan. Det var ingen jättekatastrof för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Här kan man läsa om klimatpåverkan för de olika gaserna. http://alltomfgas.se/koldmedietabell
GWP-värdet är koldioxidekvivalent. 1430 för R134a betyder alltså att 1kg köldmedium har samma växhuspåverkan som 1,43ton CO2 när det släpps ut i luften. Värt att fundera på när alla ska ha AC i sina bilar. Det var därför det förbjöds för några år sedan. Men det finns fortfarande massor med äldre bilar som använder det.
Notera värdet 10900 för R12. Detta användes innan R134a blev standard. Tack och lov var det inte så vanligt med AC vid den tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Uhm har för mig att jag känner igen numret du skriver R134 och att det stod på en lapp som låg kvar i bilen. Visste inte om det men låter inte alls bra!!! Sitter man och kör på el för att minska påverkan på miljön blir det ändå fel igen, vad trött man blir på sånt.
Och borde vara så som du säger Mati, är det tomt läcker det…. Tracer i gasen borde nu kunna ge svar på var läckan finns.
Kan det stå R1234yf på lappen? Så heter det nya köldmediet som ska ersätta R134a.
Det har mindre klimatpåverkan, men det är istället lättantändligt och extremt giftigt när det brinner. Det vill man med andra ord inte ha in i kupén. Luftvärmepumpar som installeras i hemmet får inte ha skarvar på insidan, ska man skarva så måste skarvarna ligga på utsidan så att skiten inte läcker in i huset. Bra va?
Det är alltså pest eller kolera, oavsett så vill man inte att eländet läcker ut. Tracer vet jag inte om det hjälper. Jag jag haft en läckande AC tidigare. Läckan hittades aldrig. Jag körde till sist helt enkelt utan. Det var ingen jättekatastrof för mig.
Yes så var det på lappen. Det var ett R med några siffror. Men med din förklaring vet jag inte om jag blir lyckligare med just det ??!
Tack för infon om kylväskor, världen blir nog inte bättre men mindre sämre kanske tills man hittar att man får cancer av det eller värre.
En tanke, eftersom bilarna är så pass nya, istället för att det har läckt, kan det vara så att det var dåligt
redan från fabrik? Jag tänker att ni kanske inte har haft anledning att bedöma hur AC funkat
förrän nu? Dvs det kanske inte (förhoppningsvis) är något läckage
Har samma fundering.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Har samma fundering.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Elbilsmenyn -> peka på bilen -> andra punkten i menyn
Var nånstans badar bilen då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Elbilsmenyn -> peka på bilen -> andra punkten i menyn
Var nånstans badar bilen då?
OBS: Menyn syns inte om du har split screen påslaget.
Energimätaren finns inne i "EV".
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Elbilsmenyn -> peka på bilen -> andra punkten i menyn
Var nånstans badar bilen då?
Tack! En kollega som tycker det är så roligt att hålla på med lackskydd att han även tar hand om min bil.
Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?
Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.
Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?
Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.
Där är ju en fördel med mer traditionella bilmärken och deras ÅF-kedjor; finns ju väldigt mycket bättre nät av verkstäder över hela landet.
Med Tesla så är det rätt begränsat om man inte bor i/runt en av ganska få storstäder. Där är ju en klar nackdel med Tesla för andra som bor långt ifrån ett Tesla SC.
Om laddnätet SuC är (eller numera mest rättare sagt var) en stor infrastrukturfördel för Tesla, så är ju de extremt få verkstäderna i landet en stor infrastrukturnackdel för Tesla.
Men det sagt så verkar det som Hyundai har rätt mycket kvalitetsproblem de också (både mjukvara och hårdvara).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har samma fundering.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
Ja det tänkte jag också på när du skrev det, att den drog lite väl mycket för värmen.
Vill minnas att min Leaf drog typ ett par kW med PTC och den körde ju dessutom med samma prylar som i
en fossilare dvs vattenburen och en värmeväxlare till luft (svinkorkat)…
Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?
Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.
Mobile service? 0 km från hemmet/jobbet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR