Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vad är eg Utility läget? Kopplas 12-voltsbatteriet helt bort då? Jag tänker om man står på ”tomgång” så laddas väl 12-voltsbatteriet av högspänningsbatteriet. Vad tillför då att sätta på Utilityläget?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Den största skillnaden är väl egentligen att man inte kan lägga i en växel.Aida skrev:Vad är eg Utility läget? Kopplas 12-voltsbatteriet helt bort då? Jag tänker om man står på ”tomgång” så laddas väl 12-voltsbatteriet av högspänningsbatteriet. Vad tillför då att sätta på Utilityläget?
Osäker, var ett tag sen jag testade Util men tror också att lampor utvändigt bara går att släcka/släcks själv efter tag i Util.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Finns nu en återkallelse kampanj enligt tyska service sida som även gäller Sverige tror jag. Hemsida som inalles fall cirkulerade tidigare här och som jag även fick av en Hyundai verkstad:
Det handlar om laddluckan och förmodligen orsaken till 12V batteri urladdning för vissa:
Det handlar om laddluckan och förmodligen orsaken till 12V batteri urladdning för vissa:
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag har identifierat 3 småproblem som jag tänkte höra med er om ni har på era bilar:
1 Ratten vibrerar i 110-120 km/h med sommarhjulen. Så var det inte med vinterhjulen tror jag. Kanske ombalansering? Men de är ju spillrans nya!
2 Backkameran är inte synkad i bild med kamerorna på sidan av bilen så 360 vyn blir fel i fas och lite korrupt.
3 starka reflexer i vindrutan av skärmen för HUD - två horisontella linjer (ovanför o nedanför) precis i siktlinjen i solljus.
Sen de vanliga buggarna med att sidospeglarna inte alltid fälls ut vid upplåsning mm…
Men annars är jag riktigt nöjd! Nu går den rätt snålt också när det är varmare!
1 Ratten vibrerar i 110-120 km/h med sommarhjulen. Så var det inte med vinterhjulen tror jag. Kanske ombalansering? Men de är ju spillrans nya!
2 Backkameran är inte synkad i bild med kamerorna på sidan av bilen så 360 vyn blir fel i fas och lite korrupt.
3 starka reflexer i vindrutan av skärmen för HUD - två horisontella linjer (ovanför o nedanför) precis i siktlinjen i solljus.
Sen de vanliga buggarna med att sidospeglarna inte alltid fälls ut vid upplåsning mm…
Men annars är jag riktigt nöjd! Nu går den rätt snålt också när det är varmare!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
1 . Balansera om hjulen. Det kan bli fel ibland, även om de är nya.
2. Nej, aldrig sett detta
3. Ja
2. Nej, aldrig sett detta
3. Ja
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
1. Detta har uppmärksammats av flera på FB-gruppen för I5-ägare. Flera menar att balansering inte hjälper och att felet är att däcken har tagit stryk vid transporten på båten. Orsak kan vara dålig kvalitet på denna batch däck.Aida skrev:Jag har identifierat 3 småproblem som jag tänkte höra med er om ni har på era bilar:
1 Ratten vibrerar i 110-120 km/h med sommarhjulen. Så var det inte med vinterhjulen tror jag. Kanske ombalansering? Men de är ju spillrans nya!
2 Backkameran är inte synkad i bild med kamerorna på sidan av bilen så 360 vyn blir fel i fas och lite korrupt.
3 starka reflexer i vindrutan av skärmen för HUD - två horisontella linjer (ovanför o nedanför) precis i siktlinjen i solljus.
Sen de vanliga buggarna med att sidospeglarna inte alltid fälls ut vid upplåsning mm…
Men annars är jag riktigt nöjd! Nu går den rätt snålt också när det är varmare!
Ska tillägga att jag upplever samma från 110 och uppåt med sommardäcken. Såväl ratt som mittarmstöd vibrerar. Ska kontakta min ÅF kring detta.
Kul med förbrukningen. Vad hamnar du på nu som exempel?
Jag kan inte låta bli att vara lite besviken över förbrukningen på motorväg. Igår på motorväg 110 km/h 20 km snittade jag på ca 25,9 vid 12 grader ute. Visst att batteriet var kallt, och att den sjunker vid avfarten osv. Men just den momentana förbrukningen i motorvägsfart imponerar inte på mig.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Med utility = bilen är ”igång” hela tiden (värme, skärmar, BT, mm.)Aida skrev:Vad är eg Utility läget? Kopplas 12-voltsbatteriet helt bort då? Jag tänker om man står på ”tomgång” så laddas väl 12-voltsbatteriet av högspänningsbatteriet. Vad tillför då att sätta på Utilityläget?
Utan utility = bilen släcker ner efter några minuter.
”Tändningen” måste vara på för att den ska funka. Vill man gå ifrån bilen (typ ha värme/ac på för hund i bilen) måste man lämna kvar nyckeln och låsa med appen. Bilen tjuter då (som alltid, för ALLTING) eftersom nyckeln är kvar, men tystnar efter några sekunder.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19517
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kan också vara hjulvinklar som behöver justeras om man har vibrationer i högre hastigheter ochmati skrev:1 . Balansera om hjulen. Det kan bli fel ibland, även om de är nya.
2. Nej, aldrig sett detta
3. Ja
kanske mest inom ett visst intervall… jag hade vibrationer mellan 125-145km/h på första Teslan
och det var fel på hjulvinklarna…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tack för hjälpen!
Nu har jag ringt Bil Månsson vilka som vanligt var trevliga och hjälpsamma. De ska ta in bilen för dynamisk balansering sv däcken och tillpassning däck och fälg. Jag får köra till deras Volvoverkstad i Eslöv som har en speciell balanseringsmaskin. Kundmottagaren hade hört om några såna här fall men det hade alltid hjälpt med sådan balansering - han hade inte hört om kass batch fr Michelin el platta däck från båttransport. Vi får väl se hur det går. Skabb1 skynda dig och ringa - de kommer göra samma på din bil ju (samma säljare).
Sen därefter skulle de ta in bilen för kontroll av det andra.
Om jag kör laglig fart i stan utan värme och planerar körningen så kommer jag under 10 kwh. Vid körning högre hastigheter så ligger jag på 16 (alltså lite 95, mkt lite 110 och mkt 80 och 90). Om jag kör på motorväg runt 20-21. Jag kör alltid i ecoläget mkt på farthållare.
Nu har jag ringt Bil Månsson vilka som vanligt var trevliga och hjälpsamma. De ska ta in bilen för dynamisk balansering sv däcken och tillpassning däck och fälg. Jag får köra till deras Volvoverkstad i Eslöv som har en speciell balanseringsmaskin. Kundmottagaren hade hört om några såna här fall men det hade alltid hjälpt med sådan balansering - han hade inte hört om kass batch fr Michelin el platta däck från båttransport. Vi får väl se hur det går. Skabb1 skynda dig och ringa - de kommer göra samma på din bil ju (samma säljare).
Sen därefter skulle de ta in bilen för kontroll av det andra.
Om jag kör laglig fart i stan utan värme och planerar körningen så kommer jag under 10 kwh. Vid körning högre hastigheter så ligger jag på 16 (alltså lite 95, mkt lite 110 och mkt 80 och 90). Om jag kör på motorväg runt 20-21. Jag kör alltid i ecoläget mkt på farthållare.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Och du var på väg att typ skrota den på grund av dessa vibrationer som Tesla inte kunde fixa.Bjelke skrev:Kan också vara hjulvinklar som behöver justeras om man har vibrationer i högre hastigheter ochmati skrev:1 . Balansera om hjulen. Det kan bli fel ibland, även om de är nya.
2. Nej, aldrig sett detta
3. Ja
kanske mest inom ett visst intervall… jag hade vibrationer mellan 125-145km/h på första Teslan
och det var fel på hjulvinklarna…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Samma för mig. Körde knappt 20 mil på enbart 70- och 80-vägar i helgen och gjorde av med 40% SoC. Det ger en räckvidd på nästan 50 mil. Samma, eller rentav mer än WLTP. Inte alls dåligt tycker jag.Aida skrev:Om jag kör laglig fart i stan utan värme och planerar körningen så kommer jag under 10 kwh. Vid körning högre hastigheter så ligger jag på 16 (alltså lite 95, mkt lite 110 och mkt 80 och 90). Om jag kör på motorväg runt 20-21. Jag kör alltid i ecoläget mkt på farthållare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19517
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja dom kollade upp och justerade vinklarna på det femte besöket med detta problemmati skrev:Och du var på väg att typ skrota den på grund av dessa vibrationer som Tesla inte kunde fixa.Bjelke skrev:Kan också vara hjulvinklar som behöver justeras om man har vibrationer i högre hastigheter ochmati skrev:1 . Balansera om hjulen. Det kan bli fel ibland, även om de är nya.
2. Nej, aldrig sett detta
3. Ja
kanske mest inom ett visst intervall… jag hade vibrationer mellan 125-145km/h på första Teslan
och det var fel på hjulvinklarna…
Dom KUNDE alltså egentligen fixa vibrationerna men var alltför inkompetenta/slöa/snåla för att försöka göra
en bra diagnos av problemet, man kan ju undra hur man kan testa med balansering av hjulen fyra gånger med
samma resultat innan man testar någon annan åtgärd, speciellt när jag påpekade detta efter besök nr 2 liksom…
Dom hanterade flera andra problem på ungefär samma sätt och gör det tyvärr än idag…
Mitt senaste besök tex slutade på samma sätt med två av dom fel jag hade, dom är alltså kvar efter att dom
har ”åtgärdat” dom.
Bra verkstad där nere i Väsby/Bredden (och jag har alltså 26 mil dit…………..) jättekul… not.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
mati skrev:Samma för mig. Körde knappt 20 mil på enbart 70- och 80-vägar i helgen och gjorde av med 40% SoC. Det ger en räckvidd på nästan 50 mil. Samma, eller rentav mer än WLTP. Inte alls dåligt tycker jag.Aida skrev:Om jag kör laglig fart i stan utan värme och planerar körningen så kommer jag under 10 kwh. Vid körning högre hastigheter så ligger jag på 16 (alltså lite 95, mkt lite 110 och mkt 80 och 90). Om jag kör på motorväg runt 20-21. Jag kör alltid i ecoläget mkt på farthållare.
Ändå lite sjukt… Tidigt imorse körde jag Malmö Airport tur och retur ca 4 mil enkel i laglig hastighet (1/5 stadskörning, 1/5 motorväg med 110 och 3/5 80-90 vägar). Dit hade jag kallstart i +3 och 21 grader med värme i bilen. Hem hade jag slagit av knappen ”Heat” och det var bara någon grad varmare. Jag körde exakt likadant.
Resultatet: Dit 19,6 kwh/100km och hem 14,2 kwh/100km.
Sjukt stor skillnad! Hur är det då om bilen inte skulle ha värmepump?!
Btw så var bilen inne på dynamisk hjulbalansering på Volvoverkstad idag (samma återförsäljarkoncern som Hyundai) och de roterade alla däcken ett halvt varv (jag hade inte plockat av klistermärkena på däcksidor och fälg). De hade satt dit nya tyngder mm. Han sa att han fått ner slaget från ca 14 per hjul till 6 vilket var mycket bättre men inte helt optimalt. Volvos toleranser för hjul var 7 - Han visste inte Hyundais. Så precis innanför gränsvärdena alltså. Men vibrationerna verkar ha försvunnit!! Jag hann bara köra kort sträcka (de laddade i ojämnt däcktryck enl bilen så jag får kolla det imorgon!).
Här är en bild på ojämna 360-kameran (mellan sidokamera och bakåtkamera).
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Eftersom du har så stor skillnad i förbrukning på ditresan jämfört med hemresan så misstänker jag att det till största delen beror på att flygplatsen ligger på högre höjd än hemmet och att du därför hade uppför dit och nerför hem.Aida skrev:Ändå lite sjukt… Tidigt imorse körde jag Malmö Airport tur och retur ca 4 mil enkel i laglig hastighet (1/5 stadskörning, 1/5 motorväg med 110 och 3/5 80-90 vägar). Dit hade jag kallstart i +3 och 21 grader med värme i bilen. Hem hade jag slagit av knappen ”Heat” och det var bara någon grad varmare. Jag körde exakt likadant.
Resultatet: Dit 19,6 kwh/100km och hem 14,2 kwh/100km.
Sjukt stor skillnad! Hur är det då om bilen inte skulle ha värmepump?!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja. Tror på höjdskillnader, och/eller skillnad i vindstyrka/vindriktning.juristen skrev:Eftersom du har så stor skillnad i förbrukning på ditresan jämfört med hemresan så misstänker jag att det till största delen beror på att flygplatsen ligger på högre höjd än hemmet och att du därför hade uppför dit och nerför hem.Aida skrev:Ändå lite sjukt… Tidigt imorse körde jag Malmö Airport tur och retur ca 4 mil enkel i laglig hastighet (1/5 stadskörning, 1/5 motorväg med 110 och 3/5 80-90 vägar). Dit hade jag kallstart i +3 och 21 grader med värme i bilen. Hem hade jag slagit av knappen ”Heat” och det var bara någon grad varmare. Jag körde exakt likadant.
Resultatet: Dit 19,6 kwh/100km och hem 14,2 kwh/100km.
Sjukt stor skillnad! Hur är det då om bilen inte skulle ha värmepump?!
(Det är bla. därför enskilda sträckor och tester av enskilda förare oftast är av lite/mycket begränsat värde).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Som tur är ska jag hämta frugan imorgon kväll så då kan jag köra samma sträckor igen utan värme på och kolla förbrukningen!martinot skrev:Ja. Tror på höjdskillnader, och/eller skillnad i vindstyrka/vindriktning.juristen skrev:Eftersom du har så stor skillnad i förbrukning på ditresan jämfört med hemresan så misstänker jag att det till största delen beror på att flygplatsen ligger på högre höjd än hemmet och att du därför hade uppför dit och nerför hem.Aida skrev:Ändå lite sjukt… Tidigt imorse körde jag Malmö Airport tur och retur ca 4 mil enkel i laglig hastighet (1/5 stadskörning, 1/5 motorväg med 110 och 3/5 80-90 vägar). Dit hade jag kallstart i +3 och 21 grader med värme i bilen. Hem hade jag slagit av knappen ”Heat” och det var bara någon grad varmare. Jag körde exakt likadant.
Resultatet: Dit 19,6 kwh/100km och hem 14,2 kwh/100km.
Sjukt stor skillnad! Hur är det då om bilen inte skulle ha värmepump?!
(Det är bla. därför enskilda sträckor och tester av enskilda förare oftast är av lite/mycket begränsat värde).
Men när jag rullar iväg hemifrån utan värme påslagen så brukar jag direkt hamna på 19,7 el nåt liknande men med värmen på så var det direkt 48. Sen gick det ju nedåt snabbt. Men värmen verkar dra en hel del…
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det gör den. Titta i energigrafen. Då ser du att värmen tar en extremt stor procentandel i början.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Som mati skriver så drar det mycket med att värma upp. Som tur är har monaderna bilar som Iq5 värmepump (annars skulle energiåtgången vara ännu större).Aida skrev:Som tur är ska jag hämta frugan imorgon kväll så då kan jag köra samma sträckor igen utan värme på och kolla förbrukningen!martinot skrev:Ja. Tror på höjdskillnader, och/eller skillnad i vindstyrka/vindriktning.juristen skrev:Eftersom du har så stor skillnad i förbrukning på ditresan jämfört med hemresan så misstänker jag att det till största delen beror på att flygplatsen ligger på högre höjd än hemmet och att du därför hade uppför dit och nerför hem.Aida skrev:Ändå lite sjukt… Tidigt imorse körde jag Malmö Airport tur och retur ca 4 mil enkel i laglig hastighet (1/5 stadskörning, 1/5 motorväg med 110 och 3/5 80-90 vägar). Dit hade jag kallstart i +3 och 21 grader med värme i bilen. Hem hade jag slagit av knappen ”Heat” och det var bara någon grad varmare. Jag körde exakt likadant.
Resultatet: Dit 19,6 kwh/100km och hem 14,2 kwh/100km.
Sjukt stor skillnad! Hur är det då om bilen inte skulle ha värmepump?!
(Det är bla. därför enskilda sträckor och tester av enskilda förare oftast är av lite/mycket begränsat värde).
Men när jag rullar iväg hemifrån utan värme påslagen så brukar jag direkt hamna på 19,7 el nåt liknande men med värmen på så var det direkt 48. Sen gick det ju nedåt snabbt. Men värmen verkar dra en hel del…
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Usch nu har AC pajat, kanske har den aldrig funkat under vintern vem vet. Men i måndags med det varma vädret och bilen flera timmar parkerat i stekande solsken krävdes AC. Tyvärr kändes det som att köra för 30 år sedan
PTC värmaren bytes för någon månad sedan för den gav ett tickande ljud. Blir nu fjärde gången att bilen behöver återlämnas till verkstaden….
Fler med otur med värme/kylsystemet?
PTC värmaren bytes för någon månad sedan för den gav ett tickande ljud. Blir nu fjärde gången att bilen behöver återlämnas till verkstaden….
Fler med otur med värme/kylsystemet?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Riktigt trist. Hoppas du inte behöver vänta på delar. AC är ju typ en mänsklig rättighet!Tessi19 skrev:Usch nu har AC pajat, kanske har den aldrig funkat under vintern vem vet. Men i måndags med det varma vädret och bilen flera timmar parkerat i stekande solsken krävdes AC. Tyvärr kändes det som att köra för 30 år sedan
PTC värmaren bytes för någon månad sedan för den gav ett tickande ljud. Blir nu fjärde gången att bilen behöver återlämnas till verkstaden….
Fler med otur med värme/kylsystemet?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hej, jag förösker hitta vart jag petar i "Utility" läget. Jag vet att jag läst hur någonstans men hittar det inte igen. När jag söker (dåligt) på nätet så får jag bara upp diskussioner om läget men inte hur jag lägger i det. Någon som kan förbarma sig?
Ang AC frågan ovan så har jag inte haft bilen särskilt länge (2 veckor imorgon) så kan inte erbjuda någon personlig observation. Däremot fick jag lära mig en gång när jag lämnade in en bil tillhörande arbetet med en pajko AC att AC:n mår bäst av att användas året runt. Även under vintern men då i kombination med värme istället för kallluft, såvida man inte är måttligt förtjust i kyla förstås. Föga hjälp när din AC redan är paj såklart men kanske kan hjälpa till att förhindra att det händer igen. Nu upprepar jag bara vad bilmekanikern sa för själv vet jag ingenting om bilar, nästan.
/Magnus
Ang AC frågan ovan så har jag inte haft bilen särskilt länge (2 veckor imorgon) så kan inte erbjuda någon personlig observation. Däremot fick jag lära mig en gång när jag lämnade in en bil tillhörande arbetet med en pajko AC att AC:n mår bäst av att användas året runt. Även under vintern men då i kombination med värme istället för kallluft, såvida man inte är måttligt förtjust i kyla förstås. Föga hjälp när din AC redan är paj såklart men kanske kan hjälpa till att förhindra att det händer igen. Nu upprepar jag bara vad bilmekanikern sa för själv vet jag ingenting om bilar, nästan.
/Magnus
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det det inget nytt att en AC mår bäst av att användas. Som jag förstår det beror det främst på att man hindrar bussningar och slangar från att torka ur vilket annars skulle så småningom leda till läckage. Och det är ju ett välkänt problem med AC i bilar.
I en förbränningsbil sitter ju kompressorn ihop med motorn medan resten av AC-kompontenterna inte gör det. Det betyder att kompressorn inte får vara ansluten med metallrör, utan det måste vara flexibla slangar, som kan ge upphov till läckage. I ett kylskåp eller en värmepump i hemmet är allting en enhet, där är risken för läckage mycket mindre. Och jag tycker att samma sak borde gälla i en elbil eftersom kompressorn är eldriven och inte kopplad till en skakande ångmaskin.
Så jag skulle säga att ja, bilmekanikern har rätt i att en AC vill användas. Men i en elbil är det mindre kritiskt än i en bil med förbränningsmotor. Dessutom är ju ACn också en värmepump. Den körs ju på vintern.
Oavsett så har jag svårt att tro att din AC har gått sönder eftersom du inte använt den tillräckligt mycket. Inte efter så kort tid.
I en förbränningsbil sitter ju kompressorn ihop med motorn medan resten av AC-kompontenterna inte gör det. Det betyder att kompressorn inte får vara ansluten med metallrör, utan det måste vara flexibla slangar, som kan ge upphov till läckage. I ett kylskåp eller en värmepump i hemmet är allting en enhet, där är risken för läckage mycket mindre. Och jag tycker att samma sak borde gälla i en elbil eftersom kompressorn är eldriven och inte kopplad till en skakande ångmaskin.
Så jag skulle säga att ja, bilmekanikern har rätt i att en AC vill användas. Men i en elbil är det mindre kritiskt än i en bil med förbränningsmotor. Dessutom är ju ACn också en värmepump. Den körs ju på vintern.
Oavsett så har jag svårt att tro att din AC har gått sönder eftersom du inte använt den tillräckligt mycket. Inte efter så kort tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag fattar inte ändå. Vad händer sen? Vad kan man göra i Utility Mode? Jag har testat detta och inte kommit fram till nånting. Vad är skillnaden mot att ha tändningen påslagen bortsett från att jag inte kan köra iväg med Utility Mode aktiverad? Vad är vitsen?Macki skrev:Gjorde en liten video
Jag vill ha ACn igång medan bilen står parkerad och jag inte är kvar i bilen. Typ dog-mode. Går det ens? Jag har en känsla av att det inte går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej det har den inte, i I5 är i alla fall värmepumpen AC och så kopplade till varandra och även vintertid används AC kompressorn för att kunna använda värmepumpen. Men det var schyst av dig Magnus aka Chilla att påpeka!mati skrev:Det det inget nytt att en AC mår bäst av att användas. Som jag förstår det beror det främst på att man hindrar bussningar och slangar från att torka ur vilket annars skulle så småningom leda till läckage. Och det är ju ett välkänt problem med AC i bilar.
I en förbränningsbil sitter ju kompressorn ihop med motorn medan resten av AC-kompontenterna inte gör det. Det betyder att kompressorn inte får vara ansluten med metallrör, utan det måste vara flexibla slangar, som kan ge upphov till läckage. I ett kylskåp eller en värmepump i hemmet är allting en enhet, där är risken för läckage mycket mindre. Och jag tycker att samma sak borde gälla i en elbil eftersom kompressorn är eldriven och inte kopplad till en skakande ångmaskin.
Så jag skulle säga att ja, bilmekanikern har rätt i att en AC vill användas. Men i en elbil är det mindre kritiskt än i en bil med förbränningsmotor. Dessutom är ju ACn också en värmepump. Den körs ju på vintern.
Oavsett så har jag svårt att tro att din AC har gått sönder eftersom du inte använt den tillräckligt mycket. Inte efter så kort tid.
Bilen står på verkstaden igen för analys, hoppas att delarna inte dröjer länge som någon så är AC en grundregel nu förtiden.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green