Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Chilla »

Hej, jag förösker hitta vart jag petar i "Utility" läget. Jag vet att jag läst hur någonstans men hittar det inte igen. När jag söker (dåligt) på nätet så får jag bara upp diskussioner om läget men inte hur jag lägger i det. Någon som kan förbarma sig?

Ang AC frågan ovan så har jag inte haft bilen särskilt länge (2 veckor imorgon) så kan inte erbjuda någon personlig observation. Däremot fick jag lära mig en gång när jag lämnade in en bil tillhörande arbetet med en pajko AC att AC:n mår bäst av att användas året runt. Även under vintern men då i kombination med värme istället för kallluft, såvida man inte är måttligt förtjust i kyla förstås. Föga hjälp när din AC redan är paj såklart men kanske kan hjälpa till att förhindra att det händer igen. Nu upprepar jag bara vad bilmekanikern sa för själv vet jag ingenting om bilar, nästan.

/Magnus
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 327
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Macki »

Gjorde en liten video
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Det det inget nytt att en AC mår bäst av att användas. Som jag förstår det beror det främst på att man hindrar bussningar och slangar från att torka ur vilket annars skulle så småningom leda till läckage. Och det är ju ett välkänt problem med AC i bilar.
I en förbränningsbil sitter ju kompressorn ihop med motorn medan resten av AC-kompontenterna inte gör det. Det betyder att kompressorn inte får vara ansluten med metallrör, utan det måste vara flexibla slangar, som kan ge upphov till läckage. I ett kylskåp eller en värmepump i hemmet är allting en enhet, där är risken för läckage mycket mindre. Och jag tycker att samma sak borde gälla i en elbil eftersom kompressorn är eldriven och inte kopplad till en skakande ångmaskin.
Så jag skulle säga att ja, bilmekanikern har rätt i att en AC vill användas. Men i en elbil är det mindre kritiskt än i en bil med förbränningsmotor. Dessutom är ju ACn också en värmepump. Den körs ju på vintern.
Oavsett så har jag svårt att tro att din AC har gått sönder eftersom du inte använt den tillräckligt mycket. Inte efter så kort tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Gjorde en liten video
Jag fattar inte ändå. Vad händer sen? Vad kan man göra i Utility Mode? Jag har testat detta och inte kommit fram till nånting. Vad är skillnaden mot att ha tändningen påslagen bortsett från att jag inte kan köra iväg med Utility Mode aktiverad? Vad är vitsen?
Jag vill ha ACn igång medan bilen står parkerad och jag inte är kvar i bilen. Typ dog-mode. Går det ens? Jag har en känsla av att det inte går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Det det inget nytt att en AC mår bäst av att användas. Som jag förstår det beror det främst på att man hindrar bussningar och slangar från att torka ur vilket annars skulle så småningom leda till läckage. Och det är ju ett välkänt problem med AC i bilar.
I en förbränningsbil sitter ju kompressorn ihop med motorn medan resten av AC-kompontenterna inte gör det. Det betyder att kompressorn inte får vara ansluten med metallrör, utan det måste vara flexibla slangar, som kan ge upphov till läckage. I ett kylskåp eller en värmepump i hemmet är allting en enhet, där är risken för läckage mycket mindre. Och jag tycker att samma sak borde gälla i en elbil eftersom kompressorn är eldriven och inte kopplad till en skakande ångmaskin.
Så jag skulle säga att ja, bilmekanikern har rätt i att en AC vill användas. Men i en elbil är det mindre kritiskt än i en bil med förbränningsmotor. Dessutom är ju ACn också en värmepump. Den körs ju på vintern.
Oavsett så har jag svårt att tro att din AC har gått sönder eftersom du inte använt den tillräckligt mycket. Inte efter så kort tid.
Nej det har den inte, i I5 är i alla fall värmepumpen AC och så kopplade till varandra och även vintertid används AC kompressorn för att kunna använda värmepumpen. Men det var schyst av dig Magnus aka Chilla att påpeka!

Bilen står på verkstaden igen för analys, hoppas att delarna inte dröjer länge som någon så är AC en grundregel nu förtiden.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Macki skrev:
Gjorde en liten video
Jag fattar inte ändå. Vad händer sen? Vad kan man göra i Utility Mode? Jag har testat detta och inte kommit fram till nånting. Vad är skillnaden mot att ha tändningen påslagen bortsett från att jag inte kan köra iväg med Utility Mode aktiverad? Vad är vitsen?
Jag vill ha ACn igång medan bilen står parkerad och jag inte är kvar i bilen. Typ dog-mode. Går det ens? Jag har en känsla av att det inte går.
Tror inte det går att låsa bilen i Utility-mode så ej Dog-mode. Mer camping-mode när man själv är i bilen. Skillnaden med vanlig tändning på är att den inte stängs av efter ett tag samt att 12V batteriet laddas och ”inte används”. (Förmodligen används den men laddas samtidigt)

Jag har inte sett nyttan av U-mode och inte testar närmare .
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1104
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Macki skrev:
Gjorde en liten video
Jag fattar inte ändå. Vad händer sen? Vad kan man göra i Utility Mode? Jag har testat detta och inte kommit fram till nånting. Vad är skillnaden mot att ha tändningen påslagen bortsett från att jag inte kan köra iväg med Utility Mode aktiverad? Vad är vitsen?
Jag vill ha ACn igång medan bilen står parkerad och jag inte är kvar i bilen. Typ dog-mode. Går det ens? Jag har en känsla av att det inte går.
Det är workaround som gäller i dagsläget om man vill ha AC påslagen med låsta dörrar.
Vet inte hur länge bilen är "på" om man inte använder utility mode. Men workaround är följande om man vill låsa med AC till hundarna:

1. "Starta" bilen (eller UTILITY MODE)
2. Veva ner förarrutan hela vägen och kliv ur
3. Lås dörrarna via knappen vid armstödet på dörren
4. Tryck på fönsterhissen för att veva upp fönstret och dra ut din arm snabbt. :lol:

Jag skojar inte, det är så man gör... Sjukt att det inte går att låsa utifrån när man haft Utility Mode i så många år på Hyundai/Kia.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Chilla »

Tack för instruktionsvideon :)
Jag spenderar ibland tid i bilen väntandes på div personer, kryptiskt kryptiskt. Även om det aldrig varit något problem i en fossilbil så blir man ju lite skrämd av att bilen hotar med att ladda ur 12V batteriet om jag envisas med att ha bilen på utan att åka iväg på en gång. Har gjort som som ni säger, suttit med bilen i körklart läge men då det finns en avsiktligt designat läge för att sitta i bilen så tänkte jag att jag lika gärna kunde använda det...

Vad det gäller mitt "råd" angående AC:n Tessi19 så skrev jag väl att jag vet nästan ingenting om bilar hehe men vassego :P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
1. "Starta" bilen (eller UTILITY MODE)
2. Veva ner förarrutan hela vägen och kliv ur
3. Lås dörrarna via knappen vid armstödet på dörren
4. Tryck på fönsterhissen för att veva upp fönstret och dra ut din arm snabbt. :lol:

Jag skojar inte, det är så man gör... Sjukt att det inte går att låsa utifrån när man haft Utility Mode i så många år på Hyundai/Kia.
Låter onekligen som ett skämt, men jag fattar. Det är Hyundai vi pratar om. Tack så mycket för tipset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Angående ACn så tycker jag faktiskt också att den är ovanligt klen. Inte alls sådär super dunderstark som värmen på vintern. Nu är det ju absolut inte särskilt varmt ute ännu, jag kan alltså inte riktigt säga om det verkligen är så. Men jag har märkt att när man t.ex. har parkerat bilen i solen och det har blivit rejält varmt i kupén så gör ACn i princip ingenting för att kyla ner kupén. Det kan iofs vara så att den på något sätt anser att det inte behövs eftersom yttertemperaturen är tillräckligt låg för att få ner temperaturen ändå så småningom. Men det är ett ovanligt beteende. Det blir ju svalare, men det tar en god stund. Och då är det nog främst fartvinden som gör det, tror jag. För hundarna är det faktiskt lite för varmt i bilen redan nu.
Jag ser i energiappen att ACn oftast ligger på 0.0kW, ibland hoppar den upp till 0.2kW för någon sekund, men inte mer. Jag har ställt in den på 19 grader. ACn är faktiskt påslagen, det är alltså inte så att jag oavsiktligt har stängt av den. Är det ett normalt beteende? Eller är den trasig?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Angående ACn så tycker jag faktiskt också att den är ovanligt klen. Inte alls sådär super dunderstark som värmen på vintern. Nu är det ju absolut inte särskilt varmt ute ännu, jag kan alltså inte riktigt säga om det verkligen är så. Men jag har märkt att när man t.ex. har parkerat bilen i solen och det har blivit rejält varmt i kupén så gör ACn i princip ingenting för att kyla ner kupén. Det kan iofs vara så att den på något sätt anser att det inte behövs eftersom yttertemperaturen är tillräckligt låg för att få ner temperaturen ändå så småningom. Men det är ett ovanligt beteende. Det blir ju svalare, men det tar en god stund. Och då är det nog främst fartvinden som gör det, tror jag. För hundarna är det faktiskt lite för varmt i bilen redan nu.
Jag ser i energiappen att ACn oftast ligger på 0.0kW, ibland hoppar den upp till 0.2kW för någon sekund, men inte mer. Jag har ställt in den på 19 grader. ACn är faktiskt påslagen, det är alltså inte så att jag oavsiktligt har stängt av den. Är det ett normalt beteende? Eller är den trasig?
Det är precis som jag har det Mati och den står på verkstaden…
Jag har haft bra kyla tidigare. Får du någon bra värme nu när du har den på 27 grader, alltså över 2kWh energi ?
Stolkylare verkar också funka sämre nu.

Jag återkommer här snarast jag får mer besked från verkstaden!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1104
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Min AC är gudomligt bra. Nästan för bra. På lägsta auto-läget med 21 grader i en lite varmare bil så blåser den iskallt på mina fingrar (om jag håller "rätt" i ratten) och det är svårt att rikta bort ventilerna från ratten utan att stänga av dessa... Trist design på ventilerna förresten att det bara går att vinkla åt 2 håll istället för 4. Jag måste höja tempen trots att jag tycker resten av bilen är för varm. Sätet kyler också mycket bra så svett blir man aldrig. Låter som att det hänt något med era? Hoppas verkstaden hittar felet!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
Min AC är gudomligt bra. Nästan för bra. På lägsta auto-läget med 21 grader i en lite varmare bil så blåser den iskallt på mina fingrar (om jag håller "rätt" i ratten) och det är svårt att rikta bort ventilerna från ratten utan att stänga av dessa... Trist design på ventilerna förresten att det bara går att vinkla åt 2 håll istället för 4. Jag måste höja tempen trots att jag tycker resten av bilen är för varm. Sätet kyler också mycket bra så svett blir man aldrig. Låter som att det hänt något med era? Hoppas verkstaden hittar felet!
Tack Danne! Det var en återkoppling som jag ville ha, typ att man borde känna att man sitter i frysen om AC är på. Jag har haft den fungerande tidigare när jag ffa testade stolarna på kylning på. Då var det nästan i läge 3 att rumpan frös, nästan obehaglig kallt.

Mati, din behöver förmodligen också kontrolleras och bytas/servas/fyllas vad de nu än kommer att göra. Har inte hört något ännu :(
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Det är precis som jag har det Mati och den står på verkstaden…
Jag har haft bra kyla tidigare. Får du någon bra värme nu när du har den på 27 grader, alltså över 2kWh energi ?
Stolkylare verkar också funka sämre nu.

Jag återkommer här snarast jag får mer besked från verkstaden!
Värmen verkar funka, den drar massvis med kW när den drar igång. Har aldrig ställt den så högt som 27 grader, men det behövs inte heller, den värmer bra.
ACn däremot drar som sagt nästan ingen effekt alls, har den aldrig gjort. Men jag vågar ännu inte hävda att det är nåt fel, det är ju rätt kallt ute, vilket gör att det inte blir så varmt i bilen heller. Det kanske inte behövs mer effekt från ACn helt enkelt. Svårt att avgöra om det är nåt fel när det aldrig blir varmare än 15 grader ute.
Jag återkommer när det blir 30 grader, om det nånsin blir det. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Nu har jag testat lite. 20 grader utetemperatur och soligt.
Om jag skruvar upp värmen till 27 grader så drar ACn nånstans runt 4-5kW. Det blir tokvarmt.
Om jag ställer ner den till 17 grader så kommer ACn som mest upp i 0.38kW effekt. Oftast mycket mindre. Den blåser förvisso sval luft, men vete fan om inte det är i princip den 20-gradiga uteluften som bara känns sval eftersom det blåser som en vanlig fläkt.
Borde inte ACn komma upp i några kilowatt åtminstone en kort stund, precis som värmen?
Det är inte direkt olidligt varmt i bilen eller så, så sett skulle jag ändå säga att det fungerar. Men jag hade förväntat mig att det blåser iskallt när jag ställer ACn på lägsta möjliga temperatur. Så som det gör i andra bilar. Hur mycket effekt drar ACn hos er andra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
Nu har jag testat lite. 20 grader utetemperatur och soligt.
Om jag skruvar upp värmen till 27 grader så drar ACn nånstans runt 4-5kW. Det blir tokvarmt.
Om jag ställer ner den till 17 grader så kommer ACn som mest upp i 0.38kW effekt. Oftast mycket mindre. Den blåser förvisso sval luft, men vete fan om inte det är i princip den 20-gradiga uteluften som bara känns sval eftersom det blåser som en vanlig fläkt.
Borde inte ACn komma upp i några kilowatt åtminstone en kort stund, precis som värmen?
Det är inte direkt olidligt varmt i bilen eller så, så sett skulle jag ändå säga att det fungerar. Men jag hade förväntat mig att det blåser iskallt när jag ställer ACn på lägsta möjliga temperatur. Så som det gör i andra bilar. Hur mycket effekt drar ACn hos er andra?
Gick precis ut och testade. Bilen står i solen så det var varmt och gött, säkert 30-35 grader i bilen iaf. Ställde in på 17 grader och den drog då som max 1,2kw i ca 10-20 sek sen gick den ner och låg kring 0,8-0,9. Efter typ 3 minuter var det dräglig temp i bilen. När jag höll fingrarna framför ventilationen så blev det märkbart kallt om fingrarna.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Gick precis ut och testade. Bilen står i solen så det var varmt och gött, säkert 30-35 grader i bilen iaf. Ställde in på 17 grader och den drog då som max 1,2kw i ca 10-20 sek sen gick den ner och låg kring 0,8-0,9. Efter typ 3 minuter var det dräglig temp i bilen. När jag höll fingrarna framför ventilationen så blev det märkbart kallt om fingrarna.
Okej, då är det inte så vansinnigt hög effekt på din heller. Jag hade svårt att få det riktigt varmt i bilen. Den stod visserligen i solen en bra stund, men det var ändå inte extremt varmt i kupén. Egentligen hade man inte ens behövt AC.
Det kan med andra ord ändå vara så att bilen inte tycker att det krävs någon högre effekt från ACn. Det är helt enkelt inte tillräckligt varmt ute. Och så länge det inte blir varmare i bilen än vad det är nu så är jag nöjd. Jag är ärligt talat inte jätteledsen när det inte blåser iskallt från ACn, utan snarare lite halvljummet. Jag gillar inte när det blåser för kallt. Jag har till och med i många år kört med avstängd AC eftersom jag inte tycker om när det är liksom tokvarmt och iskallt samtidigt.
Det enda jag är lite fundersam över är batteriet. Finns risk att batteriet överhettas när ACn är kass? Framförallt vid snabbladdning, men även vid lite hårdare belastning, som till exempel vid körning med släp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Ioniq 5 FE AWD
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Är ju absolut inte ditt fel (du har ju inte gjort något som du inte skulle), men det är ju precis sådant här som jag tror kommer göra att det blir klart fler trasiga laddare på SuC framöver (precis som hos Ionity och Circle K som lider stort av det i dag).

När Tesla inte kan kontrollera hela kjedjan med både bilar och laddare så kommer nog med liknande fall inträffa.

Förra året var upptiden på Tesla SuC 99,96%. Förväntar mig att den nu kommer rasa nedåt i både Norge och Sverige efter att de öppnat upp för alla typer av elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Skabb1 »

MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Verkligen synd. Förtar en stor del av glädjen. Många SuC som faller bort.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Skabb1 skrev:
MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Verkligen synd. Förtar en stor del av glädjen. Många SuC som faller bort.
Det är nog inte för alltid. Kan nog troligen rättas till av Hyundai och/eller Tesla med lite mjukvaruuppdateringar, och gärna efter lite samarbete de emellan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
MrRun skrev:
Gick precis ut och testade. Bilen står i solen så det var varmt och gött, säkert 30-35 grader i bilen iaf. Ställde in på 17 grader och den drog då som max 1,2kw i ca 10-20 sek sen gick den ner och låg kring 0,8-0,9. Efter typ 3 minuter var det dräglig temp i bilen. När jag höll fingrarna framför ventilationen så blev det märkbart kallt om fingrarna.
Okej, då är det inte så vansinnigt hög effekt på din heller. Jag hade svårt att få det riktigt varmt i bilen. Den stod visserligen i solen en bra stund, men det var ändå inte extremt varmt i kupén. Egentligen hade man inte ens behövt AC.
Det kan med andra ord ändå vara så att bilen inte tycker att det krävs någon högre effekt från ACn. Det är helt enkelt inte tillräckligt varmt ute. Och så länge det inte blir varmare i bilen än vad det är nu så är jag nöjd. Jag är ärligt talat inte jätteledsen när det inte blåser iskallt från ACn, utan snarare lite halvljummet. Jag gillar inte när det blåser för kallt. Jag har till och med i många år kört med avstängd AC eftersom jag inte tycker om när det är liksom tokvarmt och iskallt samtidigt.
Det enda jag är lite fundersam över är batteriet. Finns risk att batteriet överhettas när ACn är kass? Framförallt vid snabbladdning, men även vid lite hårdare belastning, som till exempel vid körning med släp.
AC var tomt på gas, utan att man har hittat läckan tyvärr. Påfyllt och funkar igen enligt verkstaden. Nu finns det tracer substans i för att se om det finns någon liten läcka.
Ska hämta bilen imorgon, så återkommer om den ger bra kyla (och värme igen).
[edit] Nu blir det kallt igen om jag låter den blåsa på, annars på auto läge behagligt. Energi blir inte så hög nu heller Max 0,5 kWh däremot om jag drar upp värmen kommer den upp till nästan 4 kWh igen som det var i vintras, före gasen var slut i ACn blev det inte mer än 2kWh. [/edit]

Hyllar verkligen ÅF/verkstaden med snabb omhändertagande och försöka klämma emellan, då är det skönt att ha det så nära, något som jag tyckte var problematisk inför en ev Tesla.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 2 gång.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1104
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Skabb1 skrev:
MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Verkligen synd. Förtar en stor del av glädjen. Många SuC som faller bort.
Mati länkade denna i en annan tråd:
https://www.ioniqforum.com/threads/ioni ... ost-483386

Tesla jobbar på att lösa det. Peugeot har samma problem.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
MrRun skrev:
Gick precis ut och testade. Bilen står i solen så det var varmt och gött, säkert 30-35 grader i bilen iaf. Ställde in på 17 grader och den drog då som max 1,2kw i ca 10-20 sek sen gick den ner och låg kring 0,8-0,9. Efter typ 3 minuter var det dräglig temp i bilen. När jag höll fingrarna framför ventilationen så blev det märkbart kallt om fingrarna.
Okej, då är det inte så vansinnigt hög effekt på din heller. Jag hade svårt att få det riktigt varmt i bilen. Den stod visserligen i solen en bra stund, men det var ändå inte extremt varmt i kupén. Egentligen hade man inte ens behövt AC.
Det kan med andra ord ändå vara så att bilen inte tycker att det krävs någon högre effekt från ACn. Det är helt enkelt inte tillräckligt varmt ute. Och så länge det inte blir varmare i bilen än vad det är nu så är jag nöjd. Jag är ärligt talat inte jätteledsen när det inte blåser iskallt från ACn, utan snarare lite halvljummet. Jag gillar inte när det blåser för kallt. Jag har till och med i många år kört med avstängd AC eftersom jag inte tycker om när det är liksom tokvarmt och iskallt samtidigt.
Det enda jag är lite fundersam över är batteriet. Finns risk att batteriet överhettas när ACn är kass? Framförallt vid snabbladdning, men även vid lite hårdare belastning, som till exempel vid körning med släp.
AC var tomt på gas, utan att man har hittat läckan tyvärr. Påfyllt och funkar igen enligt verkstaden. Nu finns det tracer substans i för att se om det finns någon liten läcka.
Ska hämta bilen imorgon, så återkommer om den ger bra kyla (och värme igen).

Hyllar verkligen ÅF/verkstaden med snabb omhändertagande och försöka klämma emellan, då är det skönt att ha det så nära, något som jag tyckte var problematisk inför en ev Tesla.
Härligt att de hittade och löste problemet så snabbt! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar