Volvo EX90 får premiär den 9 november

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Volvo EX90 får premiär den 9 november

Inlägg av Zalman3 »


Glöm trötta alfanumeriska namn och intetsägande emblem. Morgondagens Volvobilar kommer ha en mer spännande nomenklatur. Nu kommer uppgifter om vad ersättaren till XC90 ska heta.

Volvo + Embla = sant?
Det är Topelectricsuv som rapporterar att Volvo ansökt om varumärkesskydd för namnet Embla hos den europeiska immaterialrättsmyndigheten. Och Dagens PS har även de grävt fram dokumenten.

https://www.nyteknik.se/elbilar/ar-det- ... il-7024932
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Zalman3 »

Polestar 3(lanseras oktober 2022?) och Volvo Embla delar plattform.
En ny XC90 kommer nästa år och kan komma att heta Embla.
Snart är det dags för dagens Volvo XC90 att få en ersättare, en bil som kommer att bygga på koncernens nya plattform SPA2,
samma som Polestar 3 som vi nyligen fick se, dock i kamouflerad form.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -xc90-bli/


Vilken skulle du vilja köpa?

Polestar 3:
Skärmavbild 2022-05-28 kl. 15.04.43.png


Volvo Embla?
Skärmavbild 2022-05-28 kl. 15.03.32.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Polestar 3(lanseras oktober 2022?) och Volvo Embla delar plattform.
En ny XC90 kommer nästa år och kan komma att heta Embla.
Snart är det dags för dagens Volvo XC90 att få en ersättare, en bil som kommer att bygga på koncernens nya plattform SPA2,
samma som Polestar 3 som vi nyligen fick se, dock i kamouflerad form.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -xc90-bli/


Vilken skulle du vilja köpa?

Polestar 3:
Skärmavbild 2022-05-28 kl. 15.04.43.png


Volvo Embla?
Skärmavbild 2022-05-28 kl. 15.03.32.png
Ingen av bilderna är väl på bilarna i fråga utan gissningar av hur de kan komma att se ut?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Hertsh »

Officiell bild på Polestar 3. Kan nog vara väldigt snygg i verkligheten.

Bild


Själv är jag väldigt sugen på "Embla" när den väl kommer. Främst för att den kommer med tre sätesrader vilket PS3 inte kommer göra. Jag är så oerhört sugen på att byta ut min Model X mot något annat och som gammal Volvo-kund går jag gärna tillbaka.
MX LR (Raven) 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvo Embla?

Inlägg av chaffis75 »

Hade gärna skaffat en ps3 men skulle tro den är över min budget och helt ärligt onödigt stor för oss.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Remuz »

Jag vill gärna ha en 6sits bil igen, så om 2.5år när jag måste byta den ps2 jag inte fått ännu så kanske en Embla kan vara intressant, om jag är kvar på volvo
P85D svart/svart med gratis SuC
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Dodde »

Mycket intressant, är ute efter 7-sits och då kan Volvo vara ett alternativ, känns dock som att många märken släpper 7-snitsiga suvar nästa år, tror EV9 kan bli riktigt bra också.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Volvo Embla?

Inlägg av NiklasTesla »

Hertsh skrev:
Officiell bild på Polestar 3. Kan nog vara väldigt snygg i verkligheten.

Bild


Själv är jag väldigt sugen på "Embla" när den väl kommer. Främst för att den kommer med tre sätesrader vilket PS3 inte kommer göra. Jag är så oerhört sugen på att byta ut min Model X mot något annat och som gammal Volvo-kund går jag gärna tillbaka.
Vad snygg den hade vart om den var mindre och lite mer Aerodynamisk

MVH
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvo Embla?

Inlägg av chaffis75 »

NiklasTesla skrev:
Hertsh skrev:
Officiell bild på Polestar 3. Kan nog vara väldigt snygg i verkligheten.

Bild


Själv är jag väldigt sugen på "Embla" när den väl kommer. Främst för att den kommer med tre sätesrader vilket PS3 inte kommer göra. Jag är så oerhört sugen på att byta ut min Model X mot något annat och som gammal Volvo-kund går jag gärna tillbaka.
Vad snygg den hade vart om den var mindre och lite mer Aerodynamisk

MVH
De bör ju komma mindre modeller i liknande designspråk senare. Tråkigt bara att de är just senare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Maw »

NiklasTesla skrev:
Hertsh skrev:
Officiell bild på Polestar 3. Kan nog vara väldigt snygg i verkligheten.

Bild


Själv är jag väldigt sugen på "Embla" när den väl kommer. Främst för att den kommer med tre sätesrader vilket PS3 inte kommer göra. Jag är så oerhört sugen på att byta ut min Model X mot något annat och som gammal Volvo-kund går jag gärna tillbaka.
Vad snygg den hade vart om den var mindre och lite mer Aerodynamisk

MVH
Du får vänta in Polestar 4 :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Dafro »

Remuz skrev:
Jag vill gärna ha en 6sits bil igen, så om 2.5år när jag måste byta den ps2 jag inte fått ännu så kanske en Embla kan vara intressant, om jag är kvar på volvo
Kan även tänka mig embla, som är ett plåster som tar bort smärta vid nålstick…. Men då kommer även i5 touring och A6 E-tron avant. Behöver inte 7-sitts men större bagage
27,8 kWp solceller
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Maw »

Dafro skrev:
Remuz skrev:
Jag vill gärna ha en 6sits bil igen, så om 2.5år när jag måste byta den ps2 jag inte fått ännu så kanske en Embla kan vara intressant, om jag är kvar på volvo
Kan även tänka mig embla, som är ett plåster som tar bort smärta vid nålstick…. Men då kommer även i5 touring och A6 E-tron avant. Behöver inte 7-sitts men större bagage
Embla och PS3 ska väl snarare jämföras med andra suvar som BMW ix och Audi Fat etron än i5 eller A6 etron?

Det har varit rykten om elektrisk V90 och den passar kanske bättre om man vill ha en kombi.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
Dafro skrev:
Remuz skrev:
Jag vill gärna ha en 6sits bil igen, så om 2.5år när jag måste byta den ps2 jag inte fått ännu så kanske en Embla kan vara intressant, om jag är kvar på volvo
Kan även tänka mig embla, som är ett plåster som tar bort smärta vid nålstick…. Men då kommer även i5 touring och A6 E-tron avant. Behöver inte 7-sitts men större bagage
Embla och PS3 ska väl snarare jämföras med andra suvar som BMW ix och Audi Fat etron än i5 eller A6 etron?

Det har varit rykten om elektrisk V90 och den passar kanske bättre om man vill ha en kombi.
Det håller jag med om, om man jämför hela bilen. Jag har E-tron nu och byter till IX för att det inte finns några andra bilar med stort bagage och plats för hundbur och det hoppas jag lite naivt på att I5 ev ska lösa men med tanke på nuvande A6 avant lilla bagage så kommer dom troligen bli för små pga att dom ska vara så snåla :D

Så det landar nog ev i en Embla, är väl dags att byta 2025 åtminstone så då kanske man t.o.m. kan få provköra innan. Sedan trivs jag med högre bilar, vet att man inte få säga så, blir mindre gubbstön när man går ur då bla. :? P3 tror jag kommer vara för låg bak. Måste ju planera minst 2 bilar fram i dessa tider.
27,8 kWp solceller
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Lurkern »

Polestar 3 ser sjukt fin ut. Men hur blir det med reservdelar om Kina ger sig på Taiwan och noll saker får fraktas hit från Kina.
Gäller iofs Tesla också kan tänkas, men inte i samma utsträckning då fabrikerna finns här och var i världen. Snarare kannibaliseras nybilsförsäljningen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Fredrik j »

Lurkern skrev:
Polestar 3 ser sjukt fin ut. Men hur blir det med reservdelar om Kina ger sig på Taiwan och noll saker får fraktas hit från Kina.
Gäller iofs Tesla också kan tänkas, men inte i samma utsträckning då fabrikerna finns här och var i världen. Snarare kannibaliseras nybilsförsäljningen.
Polestar 3 ska tillverkas i usa.

https://www.cnbc.com/2021/06/16/volvo-t ... olina.html
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Volvo Embla?

Inlägg av thebishop »

Dafro skrev:
Kan även tänka mig embla, som är ett plåster som tar bort smärta vid nålstick….
Vi har alla olika referensramar och bakgrund.

Jag tänker ”ask och embla” - del av vårt kulturarv.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Zalman3 »

Tror att Volvo Embla kan bli grymt bra.
Tyvärr blir den nog dyr.
Men med rätt pris blir den nog en storsäljare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Volvo Embla?

Inlägg av thebishop »

Zalman3 skrev:
Tror att Volvo Embla kan bli grymt bra.
Tyvärr blir den nog dyr.
Men med rätt pris blir den nog en storsäljare.
Den kommer sannolikt ha en stor fördel mot Tesla - den lär gå att beställa… prismässigt tror jag den lär hamna under s/x men det säger ju inte så mycket (de finns ju inte längre plus att om de väl återlanseras för Europa om några år så lär de kosta 1.3+) 1M+ för en utrustad helt säkert.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Zalman3 »

Syskonbilen Zeekr 001 har följande prestanda.

The top of the trim variant of the 001 has electric motors on both the front and rear axle, putting out a combined output of 536 hp (400 kW; 543 PS) and 700 N⋅m (516 lb⋅ft) of torque and can propel the 001 from 0-100 km/h (0-62 mph) in 3.8 seconds, speed max over 200 km/h (120 mph).[5] Zeekr is claiming that the 001 can run on a full charge for up to 700 km (435 mi), and its charging setup will give it 120 km (75 mi) worth of power in just five minutes of charging time.[6]
Tror att Embla är ännu bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvo Embla?

Inlägg av chaffis75 »

Lurkern skrev:
Polestar 3 ser sjukt fin ut. Men hur blir det med reservdelar om Kina ger sig på Taiwan och noll saker får fraktas hit från Kina.
Gäller iofs Tesla också kan tänkas, men inte i samma utsträckning då fabrikerna finns här och var i världen. Snarare kannibaliseras nybilsförsäljningen.
Tror de kan bli problem för alla bilar (och prylar i allmänhet) typ, kvittar ju om de tillverkas i Kina Sverige eller USA skulle jag säga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Imolarot »

Dafro skrev:
Remuz skrev:
Jag vill gärna ha en 6sits bil igen, så om 2.5år när jag måste byta den ps2 jag inte fått ännu så kanske en Embla kan vara intressant, om jag är kvar på volvo
Kan även tänka mig embla, som är ett plåster som tar bort smärta vid nålstick…. Men då kommer även i5 touring och A6 E-tron avant. Behöver inte 7-sitts men större bagage
Antar att du bara försöker vara rolig men... Embla var den första kvinnan i nordisk mytologi. Emla heter lidokainplåstret för nålstick.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Volvo Embla?

Inlägg av renes »

Dafro skrev:
Kan även tänka mig embla, som är ett plåster som tar bort smärta vid nålstick….
"Emla", men close enough...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Gargamel »

Em(b)la var också det första jag associerade till, det är väl en bedövningskräm också? Har för mig att jag fick det när jag var barn och livrädd för sprutor som skulle göra ont.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Volvo Embla?

Inlägg av renes »

Gargamel skrev:
Em(b)la var också det första jag associerade till, det är väl en bedövningskräm också? Har för mig att jag fick det när jag var barn och livrädd för sprutor som skulle göra ont.
Ja, en bedövningskräm, finns också som plåster.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Dafro »

Imolarot skrev:
Dafro skrev:
Remuz skrev:
Jag vill gärna ha en 6sits bil igen, så om 2.5år när jag måste byta den ps2 jag inte fått ännu så kanske en Embla kan vara intressant, om jag är kvar på volvo
Kan även tänka mig embla, som är ett plåster som tar bort smärta vid nålstick…. Men då kommer även i5 touring och A6 E-tron avant. Behöver inte 7-sitts men större bagage
Antar att du bara försöker vara rolig men... Embla var den första kvinnan i nordisk mytologi. Emla heter lidokainplåstret för nålstick.
Där ser man då har man lärt sig något nytt, har visst inte så bra koll på mytologi och säger som dig, nära nog med embla. Men då blev namnet lite bättre och mer förståligt.
27,8 kWp solceller
Skriv svar