Jag lyssnade på hela intervjun och jag kan inte säga att jag till 100%upplevde det som att hon menade att de är störst på BEV idag. I nästan samma mening sa hon att de har allt av fabriker för att bli störst samt att de idag är störst på antal bilar (inte specifikt BEV), det är i värsta fall upplagt till missförstånd. Kan ju tolkas som man vill, men har man en gnutta perspektiv så vet vi och hon självklart att de inte är störst på BEV idag och således menar hon nog så som jag skriver. Hon är ju inte dum. Samma som med toppolitiker, spelar ingen roll hur mkt man gillar eller ogillar, dum är man inte på en sådan nivå och att se på ett tal, antal tillverkade BEV klarar hon nog. Dessutom ska man inte se bort från att intervjun är klippt för att passa produktionens agenda. Det är mycket vanligt. Hon kanske sa något annat precis innan.Jordad skrev:Frågan handlade om elbilsmarknaden i USA och hon skyllde problemen på halvledarkrisen och nämnde att de var marknadsledande i Kina. Det är sant att GM har bra volym med Wuling Mini som självklart är helt jämförbar med Teslas bilar och som garanterat kommer kunna dominera en framtida bilmarknad i både antal sålda bilar och intäkter Att ens jämföra en mopedbil som endast är laglig i Kina och som ger en bråkdel av intäkterna jämfört med Tesla är galenskap.HelectriC skrev:Känns inte som hon menade världsledande på BEV, men snarare alla sorters fordon. Hon pratade ju också om att GM har fabriker etc för att bli ledande på BEV.
Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande
Moderator: Redaktion
Re: Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande
Det börjar bli många som aspirerar på den positionenZalman3 skrev:Ford sticker ut hakan och ska nu bli störst på elbilar.
Re: Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande
Att aspirera på positionen som numer ett kan många göra och det är också rätt och riktigt att göra det. Men bara en kan faktiskt vara störst vid varje tillfälle… och just nu är det Tesla (åtminstone i USA.
Re: Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande
Men återigen, så beror det helt på vad man menar. Kanske inte var BEV som var just i den meningen. Lite objektivitet och förståelse för hur journalister jobbar får vi allt ha.LarsL skrev:Att aspirera på positionen som numer ett kan många göra och det är också rätt och riktigt att göra det. Men bara en kan faktiskt vara störst vid varje tillfälle… och just nu är det Tesla (åtminstone i USA.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande
Frågan som uppmärksammades här gällde elbilar och hennes svar var att de hade problem med halvledare men var marknadsledande i Kina. Tesla har uppenbarligen inte samma problem med halvledare och det är därför idiotiskt att skylla på det. När det gäller Kina har GM har sålt ca 300t Wuling q1-q3 i år vilket tillsammans innebär ca 1,3 miljarder i omsättning. Tesla har sålt ca 200t 3+Y och det innebär ca 8 miljarder i omsättning. GM är marknadsledande i antal eldrivna mopedbilar. Tesla är ledande när det kommer till intäkter från elbilar.HelectriC skrev:Jag lyssnade på hela intervjun och jag kan inte säga att jag till 100%upplevde det som att hon menade att de är störst på BEV idag. I nästan samma mening sa hon att de har allt av fabriker för att bli störst samt att de idag är störst på antal bilar (inte specifikt BEV), det är i värsta fall upplagt till missförstånd. Kan ju tolkas som man vill, men har man en gnutta perspektiv så vet vi och hon självklart att de inte är störst på BEV idag och således menar hon nog så som jag skriver. Hon är ju inte dum. Samma som med toppolitiker, spelar ingen roll hur mkt man gillar eller ogillar, dum är man inte på en sådan nivå och att se på ett tal, antal tillverkade BEV klarar hon nog. Dessutom ska man inte se bort från att intervjun är klippt för att passa produktionens agenda. Det är mycket vanligt. Hon kanske sa något annat precis innan.