Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande

Inlägg av HelectriC »

Jordad skrev:
HelectriC skrev:
Känns inte som hon menade världsledande på BEV, men snarare alla sorters fordon. Hon pratade ju också om att GM har fabriker etc för att bli ledande på BEV.
Frågan handlade om elbilsmarknaden i USA och hon skyllde problemen på halvledarkrisen och nämnde att de var marknadsledande i Kina. Det är sant att GM har bra volym med Wuling Mini som självklart är helt jämförbar med Teslas bilar och som garanterat kommer kunna dominera en framtida bilmarknad i både antal sålda bilar och intäkter :roll: Att ens jämföra en mopedbil som endast är laglig i Kina och som ger en bråkdel av intäkterna jämfört med Tesla är galenskap.
CNC_Wuling-LR_03a.jpg
Jag lyssnade på hela intervjun och jag kan inte säga att jag till 100%upplevde det som att hon menade att de är störst på BEV idag. I nästan samma mening sa hon att de har allt av fabriker för att bli störst samt att de idag är störst på antal bilar (inte specifikt BEV), det är i värsta fall upplagt till missförstånd. Kan ju tolkas som man vill, men har man en gnutta perspektiv så vet vi och hon självklart att de inte är störst på BEV idag och således menar hon nog så som jag skriver. Hon är ju inte dum. Samma som med toppolitiker, spelar ingen roll hur mkt man gillar eller ogillar, dum är man inte på en sådan nivå och att se på ett tal, antal tillverkade BEV klarar hon nog. Dessutom ska man inte se bort från att intervjun är klippt för att passa produktionens agenda. Det är mycket vanligt. Hon kanske sa något annat precis innan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Ford sticker ut hakan och ska nu bli störst på elbilar.
Screenshot_20211128-001046_YouTube.jpg
Det börjar bli många som aspirerar på den positionen :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande

Inlägg av LarsL »

Att aspirera på positionen som numer ett kan många göra och det är också rätt och riktigt att göra det. Men bara en kan faktiskt vara störst vid varje tillfälle… och just nu är det Tesla (åtminstone i USA.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Att aspirera på positionen som numer ett kan många göra och det är också rätt och riktigt att göra det. Men bara en kan faktiskt vara störst vid varje tillfälle… och just nu är det Tesla (åtminstone i USA.
Men återigen, så beror det helt på vad man menar. Kanske inte var BEV som var just i den meningen. Lite objektivitet och förståelse för hur journalister jobbar får vi allt ha.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Enligt Marry Barra är General Motor marknadsledande

Inlägg av Jordad »

HelectriC skrev:
Jag lyssnade på hela intervjun och jag kan inte säga att jag till 100%upplevde det som att hon menade att de är störst på BEV idag. I nästan samma mening sa hon att de har allt av fabriker för att bli störst samt att de idag är störst på antal bilar (inte specifikt BEV), det är i värsta fall upplagt till missförstånd. Kan ju tolkas som man vill, men har man en gnutta perspektiv så vet vi och hon självklart att de inte är störst på BEV idag och således menar hon nog så som jag skriver. Hon är ju inte dum. Samma som med toppolitiker, spelar ingen roll hur mkt man gillar eller ogillar, dum är man inte på en sådan nivå och att se på ett tal, antal tillverkade BEV klarar hon nog. Dessutom ska man inte se bort från att intervjun är klippt för att passa produktionens agenda. Det är mycket vanligt. Hon kanske sa något annat precis innan.
Frågan som uppmärksammades här gällde elbilar och hennes svar var att de hade problem med halvledare men var marknadsledande i Kina. Tesla har uppenbarligen inte samma problem med halvledare och det är därför idiotiskt att skylla på det. När det gäller Kina har GM har sålt ca 300t Wuling q1-q3 i år vilket tillsammans innebär ca 1,3 miljarder i omsättning. Tesla har sålt ca 200t 3+Y och det innebär ca 8 miljarder i omsättning. GM är marknadsledande i antal eldrivna mopedbilar. Tesla är ledande när det kommer till intäkter från elbilar.
Skriv svar