Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ny testmetod igen, undrar exakt hur den metoden är utformad?

https://alltomelbil.se/nya-testmetoden- ... ch-bmw-i4/

Lista: Effektivaste elbilarna

Modell Betyg
Tesla Model 3 A++
BMW i4 A++
Hyundai Ioniq A+
Citroen e-C4 A+
Fiat 500e A+
Hyundai Kona Electric A+
Mercedes EQS A+
Kia EV6 A+
Peugeot e208 A+
SEAT Mii A+
Tesla Model Y A+
Opel Corsa-e A+
Citroen Ami A+
Volkswagen ID.3 A+
Renault Twizy A+
Hyundai IONIQ5 A+
Audi Q4 e-tron A
BMW iX3 A
DS3 Crossback A
Ford Mustang Mach e A
Kia e-Niro A
Kia Soul A
Peugeot e2008 A
Renault Zoe A
Skoda Enyaq A
Smart ForTwo EQ A
Tesla Model S A
Tesla Model X A
Opel Mokka A
Volkswagen ID.4 A
Audi e-tron GT B
BMW i3 B
BMW iX B
Mercedes EQA B
MG MG5 EV B
MG ZS EV B
Nissan Leaf B
Polestar 2 B
Volvo XC40 Recharge B
Honda e C
Jaguar i-Pace C
Lexus UX300e C
Mazda MX-30 C
Porsche Taycan C
Rimac Nevera C
Citroen e-Spacetourer C
Opel Vivaro-e C
Audi e-tron D
Mercedes EQC D
Mercedes EQV E
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av Crius »

Det är en lite konstig metod de har. Bla väger de in hus snabbt bilen laddar. Det var också några andra saker som vägdes in som de inte ville avslöja.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Rent generellt ogillar jag mätsystem som inte mäter vad de säger sig mäta. Sedan är det så att enligt deras egna skrivelse om vad som ingår så kommer vissa effekter ingå flera gånger, det kanske de viktat kring men jag betvivlar det. Rent generellt brukar det inte vara någon som kan bygga vettiga modeller som varit inblandad i sådana här saker så jag förväntar mig inte att det varit det denna gången.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av Dafro »

Läste också denna artikel men blev inte klok på hur dom kom fram till denna listan, jag som ska hämta en en E55 om knappt tre v om allt går bra. :D
Krasst så bryr jag mig inte så mycket om hur mycket den drar eftersom den laddar så snabbt, om det inte är kö vill säga.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av martinot »

Det kommer bli köer till laddplatser, och vissa av de kommer strula eller vara trasiga. Det är ingen idé och låtsas att det kommer vara en dans på rosor att resa längre sträckor om man inte har tillgång till SuC.


Men för att återgå till jämförelsen och testet som länkas; år det bara jag som inte fattar denna?

Audi e-tron GT B
Porsche Taycan C
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av Dafro »

Håller med, hittade ingen tydlig förklaring hur dom viktat olika saker, dessa är ju i princip
samma bil.
Och vad gäller ev laddköer så har vi ju alla snart fri tillgång till SuC. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av [JM] »

Varför skapar man ett betygssystem där man får extrapoäng för tex värmepump?
Först får man poäng för bättre räckvidd och sen mera poäng för värmepumpen som bidrog till den bättre räckvidden.

Det enda som vi konsumenter är intresserade av är hur snål bilen är och hur fort det går att ladda.

Sen hur tillverkarna åstakommer detta med ex värmepumpar, 800V batterier mm är totalt ointressant.
Snarare skadligt för innovation.

Man ska kravställa/poängsätta funktionen inte implementationen.....

Här kommer två enkla exempel på bra/dålig kravställning för att illustrera vad jag menar. Dom är inte perfekta men ni fattar poängen...

1*
Bra: Bilen ska göra 0 till 100 km/h på en tid snabbare än X sekunder.
Dålig: Bilen ska ha 1000hk.
Båda syftar till att kravställa en snabb acceleration men vad händer i det dåliga exemplet om bilen väger 5000kg? Eller har dåliga däck? Eller har enhjulsdrift så att man inte får ner kraften i backen.


2*
Bra: Bilen skall ha en klimatanläggning som möjliggör att man kan ställa in en homogen kupétemperatur med hjälp av användargränssnittet.
Dåligt: Bilen ska ha en AC.
Båda syftar till att kravställa en behaglig temperatur i kupén. Men i exempel två så står det inte att man ska kunna aktivera ACn, eller kunna ändra dess temperatur eller att den ska fungera överhuvudtaget egentligen. Det står bara ett det ska finnas en AC....
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Och vad gäller ev laddköer så har vi ju alla snart fri tillgång till SuC. :D
Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.

Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.

Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Och vad gäller ev laddköer så har vi ju alla snart fri tillgång till SuC. :D
Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.

Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.

Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
Nu höll jag att bli off topic, bäst jag skärper mig. En i4 som kombi skulle kanske funka.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Och vad gäller ev laddköer så har vi ju alla snart fri tillgång till SuC. :D
Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.

Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.

Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
Nu höll jag att bli off topic, bäst jag skärper mig. En i4 som kombi skulle kanske funka.
Verkar ju annars vara en fin bil. Var är laddporten på i4 placerad?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av Dafro »

Höger bak så den blir också poppis på SuC.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Höger bak så den blir också poppis på SuC.
Oklart om det räcker om man backar in till en SuC-plats, men ändå större möjlighet och mycket bättre placering än Audi/Porsche.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mest effektiva elbilarna är Tesla Model 3 och BMW i4

Inlägg av Dafro »

Jo inte lika lång bak som Tesla men bakom bakaxeln så absolut bättre.
27,8 kWp solceller
Skriv svar