Kostar att läsa...
https://www.aftonbladet.se/bil/a/47VRl9 ... et-pa-e6an
Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Moderator: Redaktion
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Här:Bruno skrev:Kostar att läsa...
https://www.aftonbladet.se/bil/a/47VRl9 ... et-pa-e6an
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Jag skickade följande mejl till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon:
Fick dagen därpå följande svar:
Hej!
Med djup bestörtning såg vi agerandet av er presschef Bengt Olsson på SVT i fredags. När en utav er anställda felciteras i media förväntar man sig dementier eller rättelser från presschefen, inte att spä på desinformationen.
Media gick ut med påståenden om massor av elbilar som fått batteristopp i snöstormen på E6 efter en lösryckt citat från er vägtrafikledare Mikael Salo. När det i själva verket var en enda elbil - och femtio bilar med förbränningsmotorer. Och huvudbudskapet, att problemet framför allt var långtradare med blankslitna däck försvann totalt.
Det blev så illa att falska nyheten om massor med strandade elbilar åkte flera varv i medierna - medan er vägtrafikledare fick själv försöka dementera uppgifterna via Facebook helt utan hjälp från er organisation. Er presschef bidrog till drevet mot er egen medarbetare!
"Sitter man stilla i en lång kö, då är kyla och batterier inte så kompatibla" påstod presschefen i intervjun. Han behöver nog läsa på om elbilar. Det skulle även varit önskvärt att han kunde ha påpekat det egentliga problemet med lastbilarna istället för att börja spekulera om framtida uppfinningar av "bärbara laddväskor". Vi undrar hur mycket kontakt han hade med vägtrafikledaren innan han så tvärsäkert uttalade sig om elbilars påstådda problem med vinterväder i statlig television?
Vi hoppas på förbättring av era interna rutiner.
Mvh,
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Fick dagen därpå följande svar:
För att parafrasera Greta: "bla bla bla" - men de är i alla fall medvetna om problemet nu.Hej Tibor,
Jag har av generaldirektören blivit ombedd att svara i hennes ställe. Först och främst, tack för att du hör av dig till oss på Trafikverket med dina synpunkter. Sen till din frågeställning angående den allvarliga trafiksituation som uppstod på E6 och på flera andra ställen runt om i Sverige. Den situationen har givetvis inget med elbilar att göra, utan precis som du skriver handlade det om fordon och då främst tunga fordon med oerhörda svårigheter i det rådande väderläget. Det viktiga i vår kommunikation handlar om människors säkerhet, inte vilket typ av fordon som är stillastående. Vår avsikt var aldrig att sprida felaktig eller missvisande information. Utan att tydligt, i samråd med polisen och räddningstjänst, ge råd som gör att människor undviker att utsätta sig för fara. En uppmaning att stanna hemma, helt enkelt.
Jag delar din uppfattning att denna nyhetsrapportering gav en felaktig bild om att elbilar orsakade kaos, att elbilar har brister och att förare av just dessa fordon saknar kunskap. Vårt budskap handlade om att alltid vara väl förberedd när man ger sig ut i trafiken, i synnerhet i hårt väder. Trafikverket har ett uppdrag att svara på frågor som kommer till oss kring gällande situation som har stor påverkan och i detta fall handlade frågorna inte om människors säkerhet utan om att en viss typ av fordon skulle ha sämre förutsättningar att klara situationen. Vilket också gjorde att de svar som hade det viktiga huvudbudskapet om säkerheten och vikten av att inte ge sig ut i trafiken i det rådande väderläget i denna specifika nyhetsrapportering, blev helt bortplockat. Mycket beklagligt.
Med vänlig hälsning
/Anna Lihr
Kommunikationsdirektör
Trafikverket
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Tror han menade att han precis hade fått in nån rapport om att det skulle stå elbilar övergivna. Som alltså visade sig vara enstaka.Bruno skrev:Så bra
Men vad menas med "att det i intervjun inte framkommer att han sa att det bara rörde sig om rapporter om ett stort antal övergivna elbilar"?
Eller är det jag som inte förstår?
Vet inte heller om det var trafikrapporter från hans kollegor/bärgare eller om det kanske var sånna trafikrapporter allmänheten kan ringa in.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Dessutom kan det ju vara flera personer som oberoende av varandra rapporterat om samma bil.joel80 skrev:Tror han menade att han precis hade fått in nån rapport om att det skulle stå elbilar övergivna. Som alltså visade sig vara enstaka.Bruno skrev:Så bra
Men vad menas med "att det i intervjun inte framkommer att han sa att det bara rörde sig om rapporter om ett stort antal övergivna elbilar"?
Eller är det jag som inte förstår?
Vet inte heller om det var trafikrapporter från hans kollegor/bärgare eller om det kanske var sånna trafikrapporter allmänheten kan ringa in.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Okej, tackjoel80 skrev:Tror han menade att han precis hade fått in nån rapport om att det skulle stå elbilar övergivna. Som alltså visade sig vara enstaka.Bruno skrev:Så bra
Men vad menas med "att det i intervjun inte framkommer att han sa att det bara rörde sig om rapporter om ett stort antal övergivna elbilar"?
Eller är det jag som inte förstår?
Vet inte heller om det var trafikrapporter från hans kollegor/bärgare eller om det kanske var sånna trafikrapporter allmänheten kan ringa in.