I just det här fallet som ju avser SR/SVT så tror jag att okunskap är en rätt tungt vägande faktor. Finns det en agenda så lutar jag mot att det i så fall är den agendan som vill minimera allt bilägande – dvs. även elbilsägandet.martinot skrev:.../ De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.
Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte. /...
Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5473
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Jag kan inte se att det är någon större skillnad mellan att rulla ner för en backe och att bli bogserad. Bilen ska så klart vara igång och ligga i Drive. Om man är försiktig med hur man fäster tampen såklart.Robertrimmevik skrev:Kan någon enkelt förklara för mig varför man inte ska bogsera en elbil. Varför är det värre att rulla med hjälp av en bil en utför en backe?
Man får väll inte slut på 12voltsbatteriet när man får batteritorsk. Så då funkar väll alla system så den kan regenerera. Antar att jag tänker fel någonstans.
Skulle ju vara så mycket enklare att ringa en polare för assistans istället. Och så skulle det vara skönt att testa vilka marginaler man har när man kör till tomt.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Varför skulle i så fall inte garantin gälla?LarsL skrev:Jag kan inte se att det är någon större skillnad mellan att rulla ner för en backe och att bli bogserad. Bilen ska så klart vara igång och ligga i Drive. Om man är försiktig med hur man fäster tampen såklart.Robertrimmevik skrev:Kan någon enkelt förklara för mig varför man inte ska bogsera en elbil. Varför är det värre att rulla med hjälp av en bil en utför en backe?
Man får väll inte slut på 12voltsbatteriet när man får batteritorsk. Så då funkar väll alla system så den kan regenerera. Antar att jag tänker fel någonstans.
Skulle ju vara så mycket enklare att ringa en polare för assistans istället. Och så skulle det vara skönt att testa vilka marginaler man har när man kör till tomt.
Jag tror jag startar en egen tråd kring detta.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Livet är ju här på TCS. Vad tjänar media och SVT på det?Fredrik j skrev:Jag tror du har fel där. Det finns en grupp högljudda elbilsmotståndare och en grupp högljudda elbilsentusiaster. Den stora majoriteten vet att deras nästa bil blir en elbil. Vi vet bara inte vilken och när.martinot skrev:Tvärt om. Jag tror vi är en alldeles för liten nischad grupp för att vara generellt intressanta. Du överdriver vår betydelse.Fredrik j skrev:Som vanligt ser journalister en poäng i att provocera. Ur provokation födds debatt och sen får man något att skriva om. Elbilsentusiaster är en tacksam grupp att provocera. Det kommer mera tror jag.
De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.
Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte.
Även om jag tror att du har totalt helt fel i din målgruppsanalys, så tror jag däremot att du har helt rätt i att det garanterat kommer mera.
Vill du påstå att det som journalist inte lönar sig att provocera elbilsentusiaster om man kan? Det blir ju ett jävla liv.
Du överskattar antalet elbilsentusiaster grovt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Dom hörs ju över sitt relativa antal.martinot skrev:Livet är ju här på TCS. Vad tjänar media och SVT på det?Fredrik j skrev:Jag tror du har fel där. Det finns en grupp högljudda elbilsmotståndare och en grupp högljudda elbilsentusiaster. Den stora majoriteten vet att deras nästa bil blir en elbil. Vi vet bara inte vilken och när.martinot skrev:Tvärt om. Jag tror vi är en alldeles för liten nischad grupp för att vara generellt intressanta. Du överdriver vår betydelse.Fredrik j skrev:Som vanligt ser journalister en poäng i att provocera. Ur provokation födds debatt och sen får man något att skriva om. Elbilsentusiaster är en tacksam grupp att provocera. Det kommer mera tror jag.
De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.
Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte.
Även om jag tror att du har totalt helt fel i din målgruppsanalys, så tror jag däremot att du har helt rätt i att det garanterat kommer mera.
Vill du påstå att det som journalist inte lönar sig att provocera elbilsentusiaster om man kan? Det blir ju ett jävla liv.
Du överskattar antalet elbilsentusiaster grovt.
Man har ju i praktiken överklagat en artikel.
Tror generellt det blir lite liv i fikarummen när elbilister blir provocerade.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Vanliga svensson läser knappast på en Tesla-klubbs nyhetssidor (även om det kanske hade varit trevligt).Fredrik j skrev:Dom hörs ju över sitt relativa antal.martinot skrev:Livet är ju här på TCS. Vad tjänar media och SVT på det?Fredrik j skrev:Jag tror du har fel där. Det finns en grupp högljudda elbilsmotståndare och en grupp högljudda elbilsentusiaster. Den stora majoriteten vet att deras nästa bil blir en elbil. Vi vet bara inte vilken och när.martinot skrev:Tvärt om. Jag tror vi är en alldeles för liten nischad grupp för att vara generellt intressanta. Du överdriver vår betydelse.Fredrik j skrev:Som vanligt ser journalister en poäng i att provocera. Ur provokation födds debatt och sen får man något att skriva om. Elbilsentusiaster är en tacksam grupp att provocera. Det kommer mera tror jag.
De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.
Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte.
Även om jag tror att du har totalt helt fel i din målgruppsanalys, så tror jag däremot att du har helt rätt i att det garanterat kommer mera.
Vill du påstå att det som journalist inte lönar sig att provocera elbilsentusiaster om man kan? Det blir ju ett jävla liv.
Du överskattar antalet elbilsentusiaster grovt.
Man har ju i praktiken överklagat en artikel.
Tror generellt det blir lite liv i fikarummen när elbilister blir provocerade.
Däremot är det massor som läser på svt.se och sr.se.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Det finns väl vid varje tidpunkt minst en elbilsentusiast i varje fikarum på varje arbetsplats?
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Vanliga svensson läser knappast på en Tesla-klubbs nyhetssidor (även om det kanske hade varit trevligt).
Däremot är det massor som läser på svt.se och sr.se.[/quote]
Vi som hänger här då, ska vi se oss som ovanliga eller särskilda, eller bara sorgsna själar utan liv.
Däremot är det massor som läser på svt.se och sr.se.[/quote]
Vi som hänger här då, ska vi se oss som ovanliga eller särskilda, eller bara sorgsna själar utan liv.
27,8 kWp solceller
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Menar inget negativt om det. Du behöver inte känna dig misslyckad eller underlägsen som människa.Dafro skrev:
Vi som hänger här då, ska vi se oss som ovanliga eller särskilda, eller bara sorgsna själar utan liv.
Tvärt om. Jag hänger själv här. Tycker det enbart är fint med nischade entusiastsidor och forum som detta!
Vad jag menar att trafikvolymen till svt.se är inte i närheten av trafikvolymen hit. Troligen är den en eller två tiopotenser större hos SVT, eller ännu mer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Jag tillhör den ironiska generationen, trivs också här.martinot skrev:Menar inget negativt om det. Du behöver inte känna dig misslyckad eller underlägsen som människa.Dafro skrev:
Vi som hänger här då, ska vi se oss som ovanliga eller särskilda, eller bara sorgsna själar utan liv.
Tvärt om. Jag hänger själv här. Tycker det enbart är fint med nischade entusiastsidor och forum som detta!
Vad jag menar att trafikvolymen till svt.se är inte i närheten av trafikvolymen hit. Troligen är den en eller två tiopotenser större hos SVT, eller ännu mer.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Hint; Hade ju själv en viss sarkasm i svaret (om det inte var uppenbart).Dafro skrev:Jag tillhör den ironiska generation, trivs också här.martinot skrev:Menar inget negativt om det. Du behöver inte känna dig misslyckad eller underlägsen som människa.Dafro skrev:
Vi som hänger här då, ska vi se oss som ovanliga eller särskilda, eller bara sorgsna själar utan liv.
Tvärt om. Jag hänger själv här. Tycker det enbart är fint med nischade entusiastsidor och forum som detta!
Vad jag menar att trafikvolymen till svt.se är inte i närheten av trafikvolymen hit. Troligen är den en eller två tiopotenser större hos SVT, eller ännu mer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Även DN dras med i den här trenden av bristande faktagranskning och clickbait, en i övrigt ganska balanserad artikel inleds med följande dravel:
För detta finns det väl inga belägg öht? Inte ens för den enda elbilen som faktiskt övergavs på E6 vet vi väl om batteriet verkligen tog slut, eller om passagerarna helt enkelt bara tröttnade på att sitta fast i kö och tog sig därifrån på annat sätt?
https://etidning.dn.se/shared/article/s ... r/yXWQjOeR
/fth
Flera elbilar blev stående utefter vägarna i snöovädret i södra Sverige i veckan sedan batterierna tagit slut.
För detta finns det väl inga belägg öht? Inte ens för den enda elbilen som faktiskt övergavs på E6 vet vi väl om batteriet verkligen tog slut, eller om passagerarna helt enkelt bara tröttnade på att sitta fast i kö och tog sig därifrån på annat sätt?
https://etidning.dn.se/shared/article/s ... r/yXWQjOeR
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Verkar vara en TT notis rakt av, utan vidare tankeverksamhet
ms 76132 "Eleamore"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Jo, så är det förstås, kravet på faktagranskning kvarstår väl dock trots att man inte skrivit artikeln?12man skrev:Verkar vara en TT notis rakt av, utan vidare tankeverksamhet
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Förstör inte en bra story med fakta.fth skrev:Jo, så är det förstås, kravet på faktagranskning kvarstår väl dock trots att man inte skrivit artikeln?12man skrev:Verkar vara en TT notis rakt av, utan vidare tankeverksamhet
/fth
Gammal journalistisk regel.....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
*LOL*mikebike skrev:Förstör inte en bra story med fakta.fth skrev:Jo, så är det förstås, kravet på faktagranskning kvarstår väl dock trots att man inte skrivit artikeln?12man skrev:Verkar vara en TT notis rakt av, utan vidare tankeverksamhet
/fth
Gammal journalistisk regel.....
Jo, det är nog en sanning som gäller i ännu högre grad idag med snabba nyheter på nätet, och framgångar som mäts i antalet clicks/minut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Programledarna i dagens MORGONSTUDION fortsätter hävda att det var horder av strandade elbilar i det aktuella snökaoset.
Inslaget börjar vid 2 timmar och 37 minuter in på tidslinjen i nedanstående länk.
https://www.svtplay.se/video/33157582/m ... id=j4VgoM2
Inslaget börjar vid 2 timmar och 37 minuter in på tidslinjen i nedanstående länk.
https://www.svtplay.se/video/33157582/m ... id=j4VgoM2
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
En så kallad nyhetsanka.
Tycker lite synd om Mikael Salo, nu hamnade han i skottgluggen lite oförtjänt, hoppas det blåser över snabbt,
Tycker lite synd om Mikael Salo, nu hamnade han i skottgluggen lite oförtjänt, hoppas det blåser över snabbt,
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Så bra
Men vad menas med "att det i intervjun inte framkommer att han sa att det bara rörde sig om rapporter om ett stort antal övergivna elbilar"?
Eller är det jag som inte förstår?
Men vad menas med "att det i intervjun inte framkommer att han sa att det bara rörde sig om rapporter om ett stort antal övergivna elbilar"?
Eller är det jag som inte förstår?
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Här:Bruno skrev:Kostar att läsa...
https://www.aftonbladet.se/bil/a/47VRl9 ... et-pa-e6an
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Jag skickade följande mejl till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon:
Fick dagen därpå följande svar:
Hej!
Med djup bestörtning såg vi agerandet av er presschef Bengt Olsson på SVT i fredags. När en utav er anställda felciteras i media förväntar man sig dementier eller rättelser från presschefen, inte att spä på desinformationen.
Media gick ut med påståenden om massor av elbilar som fått batteristopp i snöstormen på E6 efter en lösryckt citat från er vägtrafikledare Mikael Salo. När det i själva verket var en enda elbil - och femtio bilar med förbränningsmotorer. Och huvudbudskapet, att problemet framför allt var långtradare med blankslitna däck försvann totalt.
Det blev så illa att falska nyheten om massor med strandade elbilar åkte flera varv i medierna - medan er vägtrafikledare fick själv försöka dementera uppgifterna via Facebook helt utan hjälp från er organisation. Er presschef bidrog till drevet mot er egen medarbetare!
"Sitter man stilla i en lång kö, då är kyla och batterier inte så kompatibla" påstod presschefen i intervjun. Han behöver nog läsa på om elbilar. Det skulle även varit önskvärt att han kunde ha påpekat det egentliga problemet med lastbilarna istället för att börja spekulera om framtida uppfinningar av "bärbara laddväskor". Vi undrar hur mycket kontakt han hade med vägtrafikledaren innan han så tvärsäkert uttalade sig om elbilars påstådda problem med vinterväder i statlig television?
Vi hoppas på förbättring av era interna rutiner.
Mvh,
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Fick dagen därpå följande svar:
För att parafrasera Greta: "bla bla bla" - men de är i alla fall medvetna om problemet nu.Hej Tibor,
Jag har av generaldirektören blivit ombedd att svara i hennes ställe. Först och främst, tack för att du hör av dig till oss på Trafikverket med dina synpunkter. Sen till din frågeställning angående den allvarliga trafiksituation som uppstod på E6 och på flera andra ställen runt om i Sverige. Den situationen har givetvis inget med elbilar att göra, utan precis som du skriver handlade det om fordon och då främst tunga fordon med oerhörda svårigheter i det rådande väderläget. Det viktiga i vår kommunikation handlar om människors säkerhet, inte vilket typ av fordon som är stillastående. Vår avsikt var aldrig att sprida felaktig eller missvisande information. Utan att tydligt, i samråd med polisen och räddningstjänst, ge råd som gör att människor undviker att utsätta sig för fara. En uppmaning att stanna hemma, helt enkelt.
Jag delar din uppfattning att denna nyhetsrapportering gav en felaktig bild om att elbilar orsakade kaos, att elbilar har brister och att förare av just dessa fordon saknar kunskap. Vårt budskap handlade om att alltid vara väl förberedd när man ger sig ut i trafiken, i synnerhet i hårt väder. Trafikverket har ett uppdrag att svara på frågor som kommer till oss kring gällande situation som har stor påverkan och i detta fall handlade frågorna inte om människors säkerhet utan om att en viss typ av fordon skulle ha sämre förutsättningar att klara situationen. Vilket också gjorde att de svar som hade det viktiga huvudbudskapet om säkerheten och vikten av att inte ge sig ut i trafiken i det rådande väderläget i denna specifika nyhetsrapportering, blev helt bortplockat. Mycket beklagligt.
Med vänlig hälsning
/Anna Lihr
Kommunikationsdirektör
Trafikverket
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Tror han menade att han precis hade fått in nån rapport om att det skulle stå elbilar övergivna. Som alltså visade sig vara enstaka.Bruno skrev:Så bra
Men vad menas med "att det i intervjun inte framkommer att han sa att det bara rörde sig om rapporter om ett stort antal övergivna elbilar"?
Eller är det jag som inte förstår?
Vet inte heller om det var trafikrapporter från hans kollegor/bärgare eller om det kanske var sånna trafikrapporter allmänheten kan ringa in.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR