Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Moderator: Redaktion
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Häng inte ut en enskild person eller sprid misstankar utan att vara säker.
Att tro at allt är konspirationer brukar vara klimatförnekarnas taktik, dit tycker jag vi inte ska sälla oss.
Att tro at allt är konspirationer brukar vara klimatförnekarnas taktik, dit tycker jag vi inte ska sälla oss.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Säger inte att det är så, men det är märkligt att denna felaktiga (iaf. som vi vet nu i efterhand) information spridit sig inom hela Trafikverkets organisation?joel80 skrev:Häng inte ut en enskild person eller sprid misstankar utan att vara säker.
Är det inte märkligt att en organisation som Trafikverket inte har bättre kontroll på fakta och sina källor?
De går ju precis på tvärs emot de uppgifter som Räddningstjänsten, som utförde själva arbetet på plats, kommer med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
martinot skrev:Säger inte att det är så, men det är märkligt att denna felaktiga (iaf. som vi vet nu i efterhand) information spridit sig inom hela Trafikverkets organisation?joel80 skrev:Häng inte ut en enskild person eller sprid misstankar utan att vara säker.
Är det inte märkligt att en organisation som Trafikverket inte har bättre kontroll på fakta och sina källor?
De går ju precis på tvärs emot de uppgifter som Räddningstjänsten, som utförde själva arbetet på plats, kommer med.
Kan ju vara så att de på trafikverket också nås av delade artiklar och nyhetsflödet.
Och att det i det här läget där all information ska vara så snabb påverkade mer än den fakta som de då inte hade.
Sveriges radio har i allafall pudlat.
https://sverigesradio.se/artikel/mystik ... it-en-enda
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Det är ju också ett höginkomst område i Stor Göteborg så jag gissar att det är betydligt fler än 5% elbilar i trafik på den sträckan.Niklas Z skrev:Andelen elbilar är nog mindre än 5 %, men i och med att de är nyare än medelbilen och billigare att "tanka" står de nog för en större andel av transportarbetet än vad deras andel av bilbeståndet indikerar. Men det är ju orimligt att göra statistiska kalkyler från detta fall, där antalet elbilar är en eller två.Fredrik j skrev:Nej, det är ju märkligt och kanske inget att rapportera även om 5% elbilar ju är en överrepresentation jämfört med antal elbilar i trafik. Om det nu är viktigt måste man ju veta andelen elbilar där på sträckan.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Det intressanta från den länken är just de två helt diametralat motsatta verklighetsbilderna och rå fakta i saken:joel80 skrev:martinot skrev:
Säger inte att det är så, men det är märkligt att denna felaktiga (iaf. som vi vet nu i efterhand) information spridit sig inom hela Trafikverkets organisation?
Är det inte märkligt att en organisation som Trafikverket inte har bättre kontroll på fakta och sina källor?
De går ju precis på tvärs emot de uppgifter som Räddningstjänsten, som utförde själva arbetet på plats, kommer med.
Kan ju vara så att de på trafikverket också nås av delade artiklar och nyhetsflödet.
Och att det i det här läget där all information ska vara så snabb påverkade mer än den fakta som de då inte hade.
Sveriges radio har i allafall pudlat.
https://sverigesradio.se/artikel/mystik ... it-en-enda
- Enligt vägtrafikledaren Mikael Salo på Trafikverket var urladdade elbilar ett stort problem efter att snön orsakade totalstopp på E6 söder om Göteborg mellan onsdag och torsdag.
Enligt räddningstjänsten hjälpte de bara två personer från en urladdad elbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Salo har ju kommenterat på Facebook att det stora problemet var lastbilar men att just när han intervjuvades arbetade med en elbil. I det här läget gäller det att vara super tydlig och inte lockas av journalisten som så klart vill ha något roligt att skriva om. Om Salo hade varit lite mer media tränad så hade han sagt svarat ”Lastbilar som står still är vårat stora problem” på frågan ”Vad är ditt största problem?” och om frågan kom om vad gör du just nu så skulle han svarat ”Letar efter tunga bärgare för lastbilarna”. Journalisten tycker så klart det är tråkigt svar så hen fortsätter tjata om personbilar och då ska svaret tillbaka till det som är problemet ”Vårat stora problem är lastbilarna, personbilarna är lättare att lösa”. Och sedan bara upprepa sig tills journalisten tröttnar.martinot skrev:Det intressanta från den länken är just de två helt diametralat motsatta verklighetsbilderna och rå fakta i saken:
En liten skillnad, typ 40 elbilar istället för 50 som hade problem, kan man ju köpa. Men detta är ju så totalt motstridiga uppgifter att det inte borde kunna röra sig om samma planet och verklighet.
- Enligt vägtrafikledaren Mikael Salo på Trafikverket var urladdade elbilar ett stort problem efter att snön orsakade totalstopp på E6 söder om Göteborg mellan onsdag och torsdag.
Enligt räddningstjänsten hjälpte de bara två personer från en urladdad elbil.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Att en trafikledare inte är mediatränad är väl en sak. Men att Trafikverkets presstalesman inte är det är mycket värre. Han borde först ha kollat upp internt om det som påstås ha hänt verkligen hade hänt och sedan mött pressen med ett tydligt budskap. Istället för att spekulera i TV.LarsL skrev:Om Salo hade varit lite mer media tränad så hade han sagt svarat ”Lastbilar som står still är vårat stora problem” på frågan ”Vad är ditt största problem?” och om frågan kom om vad gör du just nu så skulle han svarat ”Letar efter tunga bärgare för lastbilarna”. Journalisten tycker så klart det är tråkigt svar så hen fortsätter tjata om personbilar och då ska svaret tillbaka till det som är problemet ”Vårat stora problem är lastbilarna, personbilarna är lättare att lösa”. Och sedan bara upprepa sig tills journalisten tröttnar.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Och apropå reservdunk kommer det lösa sig inom några år. När även bärgningsbilarna blir eldrivna (för de kommer bli det) kommer de kunna ge laddning från sina enorma batterier till strandade elbilar.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Jag gillar verkligen inte konspirationsteorier eller konstig samhällskritik. Jag tror inget illa om han Salo utan jag tror att han försökte göra ett gott jobb. Därför jag reagerade innan. Jag tycker att de delarna av denna diskussion är tråkiga. Men jag vill samtidigt ge all cred till och samtidigt be om ursäkt till den gode Martinot eftersom han i faktan synes ha haft helt rätt samt sätter huvudet på spiken om den tredje statsmakten. Jag tror att dagens mediaklimat gör att allt handlar om att få sina artiklar publicerade och få klick. Då skarvas det med sanningen och källorna. Jag tycker framförallt att det är synd att statsmedian ägnar sig åt sånt här. Det är ju en sak med kvällstidningarna som har tillfälligt anställda reportrar som kämpar för sin överlevnad och uppehälle. Jag har i mitt yrke ofta med media att göra och anser att de beter sig som hyenor. Ringer ibland väldigt sent på helger. Vänder saker mot en och felciterar. Blandar ihop fakta och har väldigt liten kunskap om de saker som de bevakar och uttalar sig tvärsäkert om. Detta är en skandal och SVT och SR måste ju förklara sig.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Okunskap som vanligt....
Ju högre upp på maktstegen man kommer desto mer bortkopplad från verkligheten verkar folk bli.
Några exempel på mobil DC-laddning.
Eller så bogserar man bilen och låter regenereringen ladda upp bilen.
Kanske inte bästa lösningen på vintern dock.
Ju högre upp på maktstegen man kommer desto mer bortkopplad från verkligheten verkar folk bli.
Några exempel på mobil DC-laddning.
Eller så bogserar man bilen och låter regenereringen ladda upp bilen.
Kanske inte bästa lösningen på vintern dock.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Fast apropå okunskap, det kan vara bra att nämna att gör man som i videon du postade och något går sönder så kommer man inte kunna få det som ett garantiärende.[JM] skrev:Okunskap som vanligt....
Eller så bogserar man bilen och låter regenereringen ladda upp bilen.
Kanske inte bästa lösningen på vintern dock.
Bättre att göra rätt istället.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 5038D.html
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Att göra rätt är naturligtvis alltid det bästa alternativet.Curik skrev:Fast apropå okunskap, det kan vara bra att nämna att gör man som i videon du postade och något går sönder så kommer man inte kunna få det som ett garantiärende.[JM] skrev:Okunskap som vanligt....
Eller så bogserar man bilen och låter regenereringen ladda upp bilen.
Kanske inte bästa lösningen på vintern dock.
Bättre att göra rätt istället.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 5038D.html
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Vafalls!
Önskade att man kunde reagera just med ett utropstecken när SVTs och andra nyhetsredaktioner trampar i klaveret och gör en upprörd.
Tyvärr börjar man bli så pass luttrad av att det numera är mer regel än undantag med bristande saklighet i nyhetsrapporteringen.
Detta gäller inte minst i frågor om klimat, energi och politik. Frågor som tas ur sitt ofta komplexa sammanhang och snuttifieras och på så sätt bidrar till att
inslagen vinklas till någons förmån. Detta leder till att merparten av de som konsumerar nyheter via rubriksättningar utan helhetssyn invaggas i
förenklade och ofta felaktiga slutsatser. Utifrån personliga preferenser drar sedan bristande saklighet och vinklade inslag vidare till opinionsbildare i sociala medier, som får allt för många att svälja soppan utan vidare kritisk granskning.
Ett av de främsta exemplen på konsekvenser av skev nyhetsrapportering är förmodligen stormningen av Capitolium den 6 januari 2021.
Det ger oss också en sammansättning av politiker i Riksdagen som för att kunna återväljas till nästa mandatperiod faller in i körsången med lättköpta argument långt ifrån välgrundad sakpolitik. Därav min åsikt, vi får de politiker vi förtjänar. Varför? Jo, det är jobbigt och ansvarsfullt att tänka fritt.
Hur var det nu med sakligheten?
https://www.google.com/search?q=krav+p% ... nt=gws-wiz
Önskade att man kunde reagera just med ett utropstecken när SVTs och andra nyhetsredaktioner trampar i klaveret och gör en upprörd.
Tyvärr börjar man bli så pass luttrad av att det numera är mer regel än undantag med bristande saklighet i nyhetsrapporteringen.
Detta gäller inte minst i frågor om klimat, energi och politik. Frågor som tas ur sitt ofta komplexa sammanhang och snuttifieras och på så sätt bidrar till att
inslagen vinklas till någons förmån. Detta leder till att merparten av de som konsumerar nyheter via rubriksättningar utan helhetssyn invaggas i
förenklade och ofta felaktiga slutsatser. Utifrån personliga preferenser drar sedan bristande saklighet och vinklade inslag vidare till opinionsbildare i sociala medier, som får allt för många att svälja soppan utan vidare kritisk granskning.
Ett av de främsta exemplen på konsekvenser av skev nyhetsrapportering är förmodligen stormningen av Capitolium den 6 januari 2021.
Det ger oss också en sammansättning av politiker i Riksdagen som för att kunna återväljas till nästa mandatperiod faller in i körsången med lättköpta argument långt ifrån välgrundad sakpolitik. Därav min åsikt, vi får de politiker vi förtjänar. Varför? Jo, det är jobbigt och ansvarsfullt att tänka fritt.
Hur var det nu med sakligheten?
https://www.google.com/search?q=krav+p% ... nt=gws-wiz
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
En utmärkt och mycket välbehövlig artikel i detta informationskaos! Tack Tibor!TiborBlomhall skrev:
Jo, detta är ju det mest märkliga i historien hur informationen mellan två olika organisationer (Trafikverket vs Räddningstjänsten) kan skilja sig så totalt. Man kan ha förståelse för att trafikledare och andra längre ner i organisationen brister i sin kommunikation till media, av en eller annan orsak. Men en högt uppsatt chef, med extern information och kommunikation som just sitt primära och officiella ansvar, tycker man borde ha engagerat sig lite mer att kontrollera fakta innan hen uttalar sig externt för media.TiborBlomhall skrev:Att en trafikledare inte är mediatränad är väl en sak. Men att Trafikverkets presstalesman inte är det är mycket värre. Han borde först ha kollat upp internt om det som påstås ha hänt verkligen hade hänt och sedan mött pressen med ett tydligt budskap. Istället för att spekulera i TV.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Hans uttalande om reservdunk tycker jag visar att han antingen har en agenda mot elbilar eller totalt saknar kunskap om dem. Oavsett vilket bör han antingen skolas om eller bytas ut. I normala fall byts han ut men det finns säkert ett gäng personer här som kan lära honom hur det fungerar.martinot skrev:Men en högt uppsatt chef, med extern information och kommunikation som just sitt primära och officiella ansvar, tycker man borde ha engagerat sig lite mer att kontrollera fakta innan hen uttalar sig externt för media.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Som vanligt ser journalister en poäng i att provocera. Ur provokation födds debatt och sen får man något att skriva om. Elbilsentusiaster är en tacksam grupp att provocera. Det kommer mera tror jag.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Tvärt om. Jag tror vi är en alldeles för liten nischad grupp för att vara generellt intressanta. Du överdriver vår betydelse.Fredrik j skrev:Som vanligt ser journalister en poäng i att provocera. Ur provokation födds debatt och sen får man något att skriva om. Elbilsentusiaster är en tacksam grupp att provocera. Det kommer mera tror jag.
De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.
Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte.
Även om jag tror att du har totalt helt fel i din målgruppsanalys, så tror jag däremot att du har helt rätt i att det garanterat kommer mera.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Kan någon enkelt förklara för mig varför man inte ska bogsera en elbil. Varför är det värre att rulla med hjälp av en bil en utför en backe?Curik skrev:Fast apropå okunskap, det kan vara bra att nämna att gör man som i videon du postade och något går sönder så kommer man inte kunna få det som ett garantiärende.[JM] skrev:Okunskap som vanligt....
Eller så bogserar man bilen och låter regenereringen ladda upp bilen.
Kanske inte bästa lösningen på vintern dock.
Bättre att göra rätt istället.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 5038D.html
Man får väll inte slut på 12voltsbatteriet när man får batteritorsk. Så då funkar väll alla system så den kan regenerera. Antar att jag tänker fel någonstans.
Skulle ju vara så mycket enklare att ringa en polare för assistans istället. Och så skulle det vara skönt att testa vilka marginaler man har när man kör till tomt.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Jag tror du har fel där. Det finns en grupp högljudda elbilsmotståndare och en grupp högljudda elbilsentusiaster. Den stora majoriteten vet att deras nästa bil blir en elbil. Vi vet bara inte vilken och när.martinot skrev:Tvärt om. Jag tror vi är en alldeles för liten nischad grupp för att vara generellt intressanta. Du överdriver vår betydelse.Fredrik j skrev:Som vanligt ser journalister en poäng i att provocera. Ur provokation födds debatt och sen får man något att skriva om. Elbilsentusiaster är en tacksam grupp att provocera. Det kommer mera tror jag.
De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.
Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte.
Även om jag tror att du har totalt helt fel i din målgruppsanalys, så tror jag däremot att du har helt rätt i att det garanterat kommer mera.
Vill du påstå att det som journalist inte lönar sig att provocera elbilsentusiaster om man kan? Det blir ju ett jävla liv.
-
- Inlägg: 5472
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
I just det här fallet som ju avser SR/SVT så tror jag att okunskap är en rätt tungt vägande faktor. Finns det en agenda så lutar jag mot att det i så fall är den agendan som vill minimera allt bilägande – dvs. även elbilsägandet.martinot skrev:.../ De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.
Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Jag kan inte se att det är någon större skillnad mellan att rulla ner för en backe och att bli bogserad. Bilen ska så klart vara igång och ligga i Drive. Om man är försiktig med hur man fäster tampen såklart.Robertrimmevik skrev:Kan någon enkelt förklara för mig varför man inte ska bogsera en elbil. Varför är det värre att rulla med hjälp av en bil en utför en backe?
Man får väll inte slut på 12voltsbatteriet när man får batteritorsk. Så då funkar väll alla system så den kan regenerera. Antar att jag tänker fel någonstans.
Skulle ju vara så mycket enklare att ringa en polare för assistans istället. Och så skulle det vara skönt att testa vilka marginaler man har när man kör till tomt.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Varför skulle i så fall inte garantin gälla?LarsL skrev:Jag kan inte se att det är någon större skillnad mellan att rulla ner för en backe och att bli bogserad. Bilen ska så klart vara igång och ligga i Drive. Om man är försiktig med hur man fäster tampen såklart.Robertrimmevik skrev:Kan någon enkelt förklara för mig varför man inte ska bogsera en elbil. Varför är det värre att rulla med hjälp av en bil en utför en backe?
Man får väll inte slut på 12voltsbatteriet när man får batteritorsk. Så då funkar väll alla system så den kan regenerera. Antar att jag tänker fel någonstans.
Skulle ju vara så mycket enklare att ringa en polare för assistans istället. Och så skulle det vara skönt att testa vilka marginaler man har när man kör till tomt.
Jag tror jag startar en egen tråd kring detta.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Livet är ju här på TCS. Vad tjänar media och SVT på det?Fredrik j skrev:Jag tror du har fel där. Det finns en grupp högljudda elbilsmotståndare och en grupp högljudda elbilsentusiaster. Den stora majoriteten vet att deras nästa bil blir en elbil. Vi vet bara inte vilken och när.martinot skrev:Tvärt om. Jag tror vi är en alldeles för liten nischad grupp för att vara generellt intressanta. Du överdriver vår betydelse.Fredrik j skrev:Som vanligt ser journalister en poäng i att provocera. Ur provokation födds debatt och sen får man något att skriva om. Elbilsentusiaster är en tacksam grupp att provocera. Det kommer mera tror jag.
De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.
Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte.
Även om jag tror att du har totalt helt fel i din målgruppsanalys, så tror jag däremot att du har helt rätt i att det garanterat kommer mera.
Vill du påstå att det som journalist inte lönar sig att provocera elbilsentusiaster om man kan? Det blir ju ett jävla liv.
Du överskattar antalet elbilsentusiaster grovt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Dom hörs ju över sitt relativa antal.martinot skrev:Livet är ju här på TCS. Vad tjänar media och SVT på det?Fredrik j skrev:Jag tror du har fel där. Det finns en grupp högljudda elbilsmotståndare och en grupp högljudda elbilsentusiaster. Den stora majoriteten vet att deras nästa bil blir en elbil. Vi vet bara inte vilken och när.martinot skrev:Tvärt om. Jag tror vi är en alldeles för liten nischad grupp för att vara generellt intressanta. Du överdriver vår betydelse.Fredrik j skrev:Som vanligt ser journalister en poäng i att provocera. Ur provokation födds debatt och sen får man något att skriva om. Elbilsentusiaster är en tacksam grupp att provocera. Det kommer mera tror jag.
De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.
Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte.
Även om jag tror att du har totalt helt fel i din målgruppsanalys, så tror jag däremot att du har helt rätt i att det garanterat kommer mera.
Vill du påstå att det som journalist inte lönar sig att provocera elbilsentusiaster om man kan? Det blir ju ett jävla liv.
Du överskattar antalet elbilsentusiaster grovt.
Man har ju i praktiken överklagat en artikel.
Tror generellt det blir lite liv i fikarummen när elbilister blir provocerade.