Jag tycker att det var en vettig artikel och bra uttalanden från de intervjuade personerna i videoklippet. Uppenbarligen var det ett problem i snökaoset på E6.
Så tramsigt att sitta på ett forum och säga att man är mörkrädd och jag har minsann aldrig kört slut på soppa… Så kan man ju säga om allting. Åh vad tramsigt att varna för levande ljus vi juletid - jag har haft levande ljus i 40 års tid och det har inte börjat brinna en enda gång…
Naturligtvis finns inga garantier, och man kan ju åka runt med en hel verktygsbod och rerservdelslager i bilen för att hantera alla eventualiteter. Men är det värt det?
Till skillnad från ett hus som brinner upp så är det kanske inte riktigt samma katastrof om du får stopp på en bil.
Så jag tycker din jämförelse med "brinnande hus" är fel och närmast tramsig.
Hur många som ni känner idag åker ens runt med reservtankar i bilarna? Eller ens reservhjul?
Det jag vände mig dock mot i artikeln var uttalanden som detta av SVT:
SVT "public service": Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret
Vad menar de/du med att elbilar inte har "kyltålighet"?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Återigen inte bilarnas/drivmedeltyps fel. Mer ägar relaterat. Man bör kanske tänka lite annorlunda när det är vinter oväder/snöfall att tanka/ladda lite oftare det kan ju bli en överlevnads fråga i slutändan. Att ha mer kräm i batteriet mer bränsle i tanken just utifall man blir stående. (Visst är det fulltankat fulladdat kan du ändå bli utan till slut men risken minskar).
Exakt.
Sunt förnuft här är ju att inte ge sig iväg i svåra snöstormar oavsett drivlina, om det är möjligt?
Annars hänger det ju mest på att man tankat/laddat ordentligt innan man ger sig iväg. Speciellt om man ger sig iväg i svårt vinterväder.
Verkar vara där konsekvenstänkandet brister för en del. Som nu tydligen bara var en (eller möjligen två) elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det man bör tänka på när man kör elbil i snöstorm är att inte köra ner batterierna till enstaka procent innan man stannar för att snabbladda utan göra det redan när man fortfarande har 10-15 mils räckvidd kvar. Så att man har reserv för oförutsedda händelser.
Exakt.
För övrigt ett bra tips även till ICE-bilar att inte vänta med att tanka tills att det är nästan tomt i tanken. Man skall alltid ha marginal för sådan här, så blir det extremt sällan några problem i praktiken.
Man kommer oftast mycket längre i praktiken med lite sunt förnuft än att släpa på en massa reservdunkar, etc.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Att kyla och snö ökar rullmotståndet är sant. Och att sitta fast i köer med värme på (folk skall väl inte frysa ihjäl) drar effekt samtidigt som batteriet inte mår bra av kyla och ännu mer effekt behövs.
Men det var tydligen ett högt antal elbilar som behövdes bärgas.
Tycker en artikel behövs som kikar lite närmare på detta (inte för att det fors med osanning eftersom
Det faktiskt hände) utan mer vilka bilar som drabbades.(om man kan se något mönster). Märke, ålder typ av bil mm.
Kanske en intervju med bärgare/ ägare om hur de upplevde det.
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 1 gånger.
Det man brukar råka ut för nu på vintern med bensin-/dieselbilar är ju faktiskt att batteriet tar slut.
Så vore väl inte så konstigt om det är just det som hänt. Tror det är väldigt ovanligt med tom tank.
Har aldrig råkat ut för vatten/alger/tom tank men däremot har startbatterier tömts ett antal gånger, inget för statistiken dock.
Har pratat med en bärgare och det vanligaste de far ut på är tomt 12 volts batteri. (Starthjälp går snabbt) och sådant sitter i en del elbilar också..,måhända att det kan underhållsladdas från det stora batteriet. Men jag har påpekat att de borde dra laddning från motorvärmaren då tomt batteri är så vanligt)
Men det var tydligen ett högt antal elbilar som behövdes bärgas.
Fast… det var ju tydligen inte det, enligt senare inslag var det en elbil med två passagerare det handlade om.
Jag håller med om att det borde följas upp med mer fakta, men det kommer sannolikt inte hända, fakta får man inga klick av, och nu är det ännu mer än tidigare en etablerad ”sanning” i fikarummen att elbilar inte fungerar på vintern.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hm. Varför behövde fossilbilarna alls bärgas då? Eller var det så att 48 var antalet som inte gick att få igång med "några liter ur en reservdunk"? Och vetande det man vet om folk och "elbilar" så kan det lika gärna ha varit 1-2 hybrider eller pluginhybrider som fått slut på bensin.
Förmodligen behövde väl bilarna bärgas för att ägarna inte var kvar på platsen när vägen öppnades igen.
Eller så hade man lämnat bilen med varningsblinkers på.
Det är ju egentligen inte så konstigt att såna här historier får fäste. När fossilbilägare får problem på vintern är det ju inte sällan just batteriet som kroknar.
Aha! Kanske det inte alls är drivmedlet som är problemet utan att ägaren inte har tid eller lust att sitta och vänta 12 timmar i bilen? Just i det fallet torde ju elbilar och fossilbilar vara exakt likvärdiga. Eller?
Ja, så är det nog. Det som hände söder om Göteborg i veckan var ju lite speciellt. Det är ju inte vildmark det handlar om. Läste att många ju bara hade en kortare promenad från där bilen hämnade för att komma hem. Jag hade inte heller suttit där i 12 timmar. Men när man väl kommit blir det ju knepigt att räkna ut när vägen är farbar igen och bilen måste hämtas.
Jag hade nog försökt få den åt sidan med varningstriangel och lämnat den med både bränsle och batteri kvar till när jag skulle hämtat den.
Men alla har ju inte samma förutsättningar. Sitter man där med flera små barn blir det ju krångligare.
Generellt tror jag det här är en orkan i ett vattenglas. Bränsle i käftandet mellan elbilsentusiaster och elbilshatare. Den stora massan kommer gå över på el ändå när utbudet på bilar tar fart om ett par år.
Det jag vände mig dock mot i artikeln var uttalanden som detta av SVT:
SVT "public service": Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret
Vad menar de/du med att elbilar inte har "kyltålighet"?
Jag tror den allmänna uppfattningen är att batterier kan bli en svag punkt när det är kallt. Vi har väl alla upplevt trilskande batterier som drar ur. Journalisterna på SVT har kanske samma erfarenhet? Då är det kanske lätt att det blir en sån rubrik utan att man är hardcore elbilsmotståndare.
Det jag vände mig dock mot i artikeln var uttalanden som detta av SVT:
SVT "public service": Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret
Vad menar de/du med att elbilar inte har "kyltålighet"?
Jag tror den allmänna uppfattningen är att batterier kan bli en svag punkt när det är kallt. Vi har väl alla upplevt trilskande batterier som drar ur. Journalisterna på SVT har kanske samma erfarenhet? Då är det kanske lätt att det blir en sån rubrik utan att man är hardcore elbilsmotståndare.
Menar inte att det är "elbilsmotståndare" (som du alluderar till), men att de är okunniga om de saker de skriver om.
De underlåter även som journalister att göra sitt jobb att inte faktagranska uppgifter. Pinsamt svagt av "public service" att inte göra ett bättre jobb.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det jag vände mig dock mot i artikeln var uttalanden som detta av SVT:
SVT "public service": Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret
Vad menar de/du med att elbilar inte har "kyltålighet"?
Jag tror den allmänna uppfattningen är att batterier kan bli en svag punkt när det är kallt. Vi har väl alla upplevt trilskande batterier som drar ur. Journalisterna på SVT har kanske samma erfarenhet? Då är det kanske lätt att det blir en sån rubrik utan att man är hardcore elbilsmotståndare.
Menar inte att det är "elbilsmotståndare" (som du alluderar till), men att de är okunniga om de saker de skriver om.
Ja, man extrapolerar sina egna erfarenheter av batterier när det är kallt.
Det är väl en utbildningsfråga? När man köper en elbil behöver man veta att man aldrig bör köra den helt tom. Som fossilbilist är ju insatsen lägre. Jag har själv i vuxen ålder fått bensinstopp två gånger. Ena gången blev det lift till macken och taxi tillbaka med dunk. Andra gången var det så nära hem att farsan kunde komma med gräsklippardunken. Hade jag redan då kört elbil hade det väl blivit bärgning bägge gångerna.
Det är ju det man ska med sig från det här. Kör inte för lågt på laddning vid osäkra förhållanden.
Menar inte att det är "elbilsmotståndare" (som du alluderar till), men att de är okunniga om de saker de skriver om.
Ja, man extrapolerar sina egna erfarenheter av batterier när det är kallt.
Det är väl en utbildningsfråga? När man köper en elbil behöver man veta att man aldrig bör köra den helt tom. Som fossilbilist är ju insatsen lägre. Jag har själv i vuxen ålder fått bensinstopp två gånger. Ena gången blev det lift till macken och taxi tillbaka med dunk. Andra gången var det så nära hem att farsan kunde komma med gräsklippardunken. Hade jag redan då kört elbil hade det väl blivit bärgning bägge gångerna.
Det är ju det man ska med sig från det här. Kör inte för lågt på laddning vid osäkra förhållanden.
Håller med. Men det är okunnigt och ohederligt av journalister att anta att elbilar inte är "kyltåliga" bara för att folk kört tomt på "tanken".
Hade bilarna stannat pga. att de inte tålde kylan så hade det varit befogat med en sådan kommentar.
Men nu blir det som att säga att fossilbilar inte är "värmetåliga" för att en bil som stått i flera timmar på AC med lite bränsle i tanken fått soppatorsk.
Har de inga som helst krav på journalister och "public service" gällande nyhetsrapportering?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
.../ Har de inga som helst krav på journalister och "public service" gällande nyhetsrapportering?
Tycker det är ganska tydligt att kunskapsnivån generellt hos journalister på SVT/SR när det gäller teknik/naturkunskap är relativt skitdålig. Och då har jag själv bara gymnasiekompetens på det här området...
Och då väntar vi på motsvarande från kommersiell media, apropå hackandet på public service
Ok. Point taken...
Kunskapsnivån generellt hos journalister på kommersiell media när det gäller teknik/naturkunskap är antagligen precis lika dålig som hos public service -- om inte ännu sämre.
Dock kvarstår det mest obefogade och märkliga påståendet "Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret"
Tibor; kan inte du kontakta SVT och fråga vad som avses?
En ICE-bil som har slut på soppa i tanken är inte trasig. Likaså med en elbil som har slut på laddning i batterierna.
Finns flera exempel på folk med elbilar som fungerar utmärkt i -30 grader i norra Sverige, Norge och Kanada.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kunskapsnivån generellt hos journalister på kommersiell media när det gäller teknik/naturkunskap är antagligen precis lika dålig som hos public service -- om inte ännu sämre.
Håller med att nivån generellt är dålig hos de flesta journalister i snitt (finns bra föregångare, men det är tyvärr mer av undantag).
Däremot så har SVT och SR generellt, och man behöver inte själva hålla med om riktigheten i det, rent statistiskt högre förtroende hos allmänheten än andra media. När de skriver sådana här uppenbara felaktigheter om elbilar så etablerar det tyvärr många "sanningar" pga. av det förtroendet som allmänheten (rätt eller fel) har för de. Det gör det tyvärr extra illa med denna typen av missinformation om elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
* Enligt vägtrafikledaren Mikael Salo på Trafikverket var urladdade elbilar ett stort problem efter att snön orsakade totalstopp på E6 söder om Göteborg mellan onsdag och torsdag.
* Enligt räddningstjänsten hjälpte de bara två personer från en urladdad elbil.
Skrämmande stor skillnad på verklighetsbeskrivning mellan Salo på Trafikverket, och Räddningstjänsten som där faktiskt gjorde själva jobben och insatserna på plats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
* Enligt vägtrafikledaren Mikael Salo på Trafikverket var urladdade elbilar ett stort problem efter att snön orsakade totalstopp på E6 söder om Göteborg mellan onsdag och torsdag.
* Enligt räddningstjänsten hjälpte de bara två personer från en urladdad elbil.
Skrämmande stor skillnad på verklighetsbeskrivning mellan Salo på Trafikverket, och Räddningstjänsten som där faktiskt gjorde själva jobben och insatserna på plats.
Fast kan inte båda ha rätt?
Det KAN väl varit så att FLERA ”ägare till elbilar” lämnade bilen och gick till närmsta sidoväg för att ta tex en taxi?
Då KAN det ju samtidigt varit så att två personer satt kvar för att bli hjälpta ur EN elbil?
Stämmer inte det så blir man ju lite nyfiken på skillnaden i verklighetsbeskrivning…