Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av martinot »

Ibland blir man mörkrädd gällande våra myndighetschefers dåliga kunskaper inom sina egna domäner och områden de borde vara experter på.

Även kunskapsnivån och faktakontroll hos vår "fantastiska" public service verkar inte heller direkt på topp.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... -snokaoset

SVT "public service": Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret eftersom det tillkommit många nya elbilar på vägarna jämfört med tidigare.

Trafikverkets Bengt Olsson: – Med de bilar som drivs enbart av el så behöver tillverkaren fundera på hur man ska möta de tillfällen då batteriet, som bilen behöver för att köra, laddar ur. Det måste finnas någon typ av lösning som motsvarar att ha en dunk med bensin eller diesel med sig, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Man storknar ju... SVT och Trafikverket i ett nötskal. Vilka nötter! :D
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Teslaspolen »

Tibor postar om elbilens reservdunk redan finns om 3...
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av krille »

Vafan, det är väl bara att vederbörande stänger av bilen när SoC sjunker för lågt?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Remuz »

krille skrev:
Vafan, det är väl bara att vederbörande stänger av bilen när SoC sjunker för lågt?
<ironi>

Aha du menar som man gör med en avgasbil? Tror inte det går på elbilen...


</ironi>
P85D svart/svart med gratis SuC
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av HX100 »

Jag gissar att om man kör motorväg och fastnar i långa köer och inte har så mycket laddning kvar, samt om det är minusgrader så hinner batteriet kylas ner? Vilket resulterar i ännu mindre räckvidd. Samtidigt kanske man sitter och har värme på I bilen samtidigt som man inte vet hur länge till kön kommer vara.
Marginalerna blir ju mindre helt klart...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av LarsL »

HX100 skrev:
Jag gissar att om man kör motorväg och fastnar i långa köer och inte har så mycket laddning kvar, samt om det är minusgrader så hinner batteriet kylas ner? Vilket resulterar i ännu mindre räckvidd. Samtidigt kanske man sitter och har värme på I bilen samtidigt som man inte vet hur länge till kön kommer vara.
Marginalerna blir ju mindre helt klart...
Mindre än vad??? Att göra samma sak i en bensinbil? Nä, det tror jag inte.

En elbil drar inte särskilt mycket när den bara står still i en kö så det borde inte vara ett problem.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Fredrik j »

Läser ni ens artikeln? Den handlar om att en elbil med tomt batteri ju behöver bärgas från platsen även om vägen är fri. En fossilbil häller man ett par liter från dunk i.
Artikeln handlar ju inte om att elbilar skulle bli tomma snabbare.
Möjligen kör ju en elbilist med mindre marginaler i reserv än en klassisk dieselbil.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Bruno »

Bärgarna får ha med sig ett dieselverk? ;)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
Bärgarna får ha med sig ett dieselverk? ;)
Enklare att bärga. E6 utanför Kungsbacka är ju ingen vildmark. Det är väl ett par km till närmaste avfart.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av R_Edvinsson »

Fredrik j skrev:
Läser ni ens artikeln? Den handlar om att en elbil med tomt batteri ju behöver bärgas från platsen även om vägen är fri. En fossilbil häller man ett par liter från dunk i.
Artikeln handlar ju inte om att elbilar skulle bli tomma snabbare.
Möjligen kör ju en elbilist med mindre marginaler i reserv än en klassisk dieselbil.
Drar du soppatorsk med en diesel är det långt ifrån säkert att den startar bara för man tömmer i 5-10liter från en dunk.
Även om de skall lufta sig själva är det inte alltid det sker.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
Fredrik j skrev:
Läser ni ens artikeln? Den handlar om att en elbil med tomt batteri ju behöver bärgas från platsen även om vägen är fri. En fossilbil häller man ett par liter från dunk i.
Artikeln handlar ju inte om att elbilar skulle bli tomma snabbare.
Möjligen kör ju en elbilist med mindre marginaler i reserv än en klassisk dieselbil.
Drar du soppatorsk med en diesel är det långt ifrån säkert att den startar bara för man tömmer i 5-10liter från en dunk.
Även om de skall lufta sig själva är det inte alltid det sker.
Helt riktigt. Är snarare troligt att man riskerar problem som inte går att lösa på plats med en diesel som gått helt tom.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
Fredrik j skrev:
Läser ni ens artikeln? Den handlar om att en elbil med tomt batteri ju behöver bärgas från platsen även om vägen är fri. En fossilbil häller man ett par liter från dunk i.
Artikeln handlar ju inte om att elbilar skulle bli tomma snabbare.
Möjligen kör ju en elbilist med mindre marginaler i reserv än en klassisk dieselbil.
Drar du soppatorsk med en diesel är det långt ifrån säkert att den startar bara för man tömmer i 5-10liter från en dunk.
Även om de skall lufta sig själva är det inte alltid det sker.
Helt riktigt. Är snarare troligt att man riskerar problem som inte går att lösa på plats med en diesel som gått helt tom.
Visst. En tom elbil behöver bärgas. En tom dieselbil måste kanske bärgas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av martinot »

Du har ju i många elbilar flera dygn av värme om batterierna är fullladdade.

Vilket är längre än många fossilbilar som är fulltankade.

Sunt förnuft här är ju att inte ge sig iväg i svåra snöstormar oavsett drivlina, om det är möjligt.

Annars hänger det ju mest på att man tankat/laddat ordentligt innan man ger sig iväg. Speciellt i snöstorm och andra liknande svåra vinterförhållanden. Verkar vara där konsekvenstänkandet brister för en del.

Har under de senaste 40 årens tid aldrig fått slut på vare sig soppa eller el (hände en gång på 80-talet som 18-19:åring med en skrotbil utan riktig bensinmätare att jag fick soppatorsk en gång).

Den enda gång jag tvingats bärgas inom 40 år har varit pga. en trafikolycka.

Tror man kommer längre med lite sunt förnuft än reservtankar i bilarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Teslawessla »

Räknar helt kallt med att när min cybertruck kommer så kommer jag få ladda upp andras bilar vid situationer som denna. Men det är ok det är med i beräkningarna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av taliz »

Så löjligt. Det där med att man ska ha med reserver och fixa på plats tillhör dåtiden.
Hur många moderna bilar har tex reservdäck? Själv har jag på 40 år aldrig åkt med någon som kör runt med reservdunk heller.
Numera har ALLA vägassistans. Dvs oavsett om man får punka eller kör slut på soppa/el så ringer man ett nummer och så blir man upplockad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Peter Andersson »

Vissa bilar har ju V2V.

En av funktionerna som gör bilen speciell är att den stöder V2V-laddning (fordon till fordon).
Det betyder att du kan ladda en annan elbil från en Seres SF5.
Sedan överför den energi direkt från batteriet och över till den andra bilen med upp till 40 kW effekt.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Så löjligt. Det där med att man ska ha med reserver och fixa på plats tillhör dåtiden.
Hur många moderna bilar har tex reservdäck? Själv har jag på 40 år aldrig åkt med någon som kör runt med reservdunk heller.
Numera har ALLA vägassistans. Dvs oavsett om man får punka eller kör slut på soppa/el så ringer man ett nummer och så blir man upplockad.
Inte alls omöjligt att företagen för vägassistans ser utvecklingen med fler och fler nya oerfarna elbilsägare som en sak de behöver anpassa sig till.

Så att inom kort utrustas även deras vagnpark med batterier och portabla laddare.

Kan de enkelt via vägkanten ladda upp ett fordon för att ta sig till närmsta laddare så slipper bilen lastas och köras dit.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
Du har ju i många elbilar flera dygn av värme om batterierna är fullladdade.

Vilket är längre än många fossilbilar som är fulltankade.

Sunt förnuft här är ju att inte ge sig iväg i svåra snöstormar oavsett drivlina, om det är möjligt.

Annars hänger det ju mest på att man tankat/laddat ordentligt innan man ger sig iväg. Speciellt i snöstorm och andra liknande svåra vinterförhållanden. Verkar vara där konsekvenstänkandet brister för en del.

Har under de senaste 40 årens tid aldrig fått slut på vare sig soppa eller el (hände en gång på 80-talet som 18-19:åring med en skrotbil utan riktig bensinmätare att jag fick soppatorsk en gång).

Den enda gång jag tvingats bärgas inom 40 år har varit pga. en trafikolycka.

Tror man kommer längre med lite sunt förnuft än reservtankar i bilarna.
Precis så måste man tänka.
På hemvägen i snöyran igår behövde jag ladda till 45-50% för att ta mig hem med liten och lagom buffert.

Men vi satt kvar på grillen en extra stund och tog en kaffe för att ladda till 70%, och hade därför 21% när vi kom hem.

Men skulle det varit en olycka på 2-1vägarna hem så hade vi utan problem kunnat sitta där i flera timmar med värmen på, dessutom fanns det minst 4st 50kW laddare på den sträckan som man kunde sväng av på om man stod länge innan man kunde rulla igen.


Så allt handlar om att planera sitt liv lite grann och inte ringa tidningen och gråta för att man gjort bort sig. :mrgreen:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av BrooklynS »

En bärgare kan ju ha ett 100kWh-batteri med sig och snabbladda i en stillastående bil säg 5kWh för att ta sig till närmaste laddare… och så får man pröjsa 200 spänn för det. Det går nog att räkna hem det på sikt även om det är mycket ovanligare att köra soppatorsk på en elbil då den talar om för dig exakt hur långt du kan köra. Och det blir längre om du sänker farten…
Tesla Y LR -22 EAP
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Aida »

Jag tycker att det var en vettig artikel och bra uttalanden från de intervjuade personerna i videoklippet. Uppenbarligen var det ett problem i snökaoset på E6.

Så tramsigt att sitta på ett forum och säga att man är mörkrädd och jag har minsann aldrig kört slut på soppa… Så kan man ju säga om allting. Åh vad tramsigt att varna för levande ljus vi juletid - jag har haft levande ljus i 40 års tid och det har inte börjat brinna en enda gång…

Även med kvarts tank i en dieselbil kommer du 20 mil vilket kanske du gör med fulladdat batteri i de förhållandena. Lite skillnad. En diesel kan stå på tomgång i flera veckor utan problem (drar väldigt lite på tomgång).
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av rockard »

Aida skrev:
Jag tycker att det var en vettig artikel och bra uttalanden från de intervjuade personerna i videoklippet. Uppenbarligen var det ett problem i snökaoset på E6.

Så tramsigt att sitta på ett forum och säga att man är mörkrädd och jag har minsann aldrig kört slut på soppa… Så kan man ju säga om allting. Åh vad tramsigt att varna för levande ljus vi juletid - jag har haft levande ljus i 40 års tid och det har inte börjat brinna en enda gång…

Även med kvarts tank i en dieselbil kommer du 20 mil vilket kanske du gör med fulladdat batteri i de förhållandena. Lite skillnad. En diesel kan stå på tomgång i flera veckor utan problem (drar väldigt lite på tomgång).
Mycket bra inlägg! Det här forumet är verkligen världsklass på "nej, jag har aldrig haft det problemet, så ingen annan kan ha det / det måste vara fel på de som har det".
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av tor-ake »

En modern dieselbil kan inte stå på tomgång i flera veckor. Det går åt energi att driva alla system samt göra värme till kupén. Några få dygn kanske, om tanken är helt full. Och tanken är inte full varje dag.

Sedan behöver man inte ha någon avancerad lösning för räddning, V2L och EVSE i en kvart så får man liv i en brickad bil, och sedan kan man bogsera den med bogserlina till närmsta vägguttag eller laddstolpe.

Det man behöver är en kompis, det har de flesta, och V2L borde alla elbilar ha.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av LarsL »

Smutskastningskampanjen ”avslöjad” det var möjligen barnen elbil som stod still.

https://sverigesradio.se/artikel/mystik ... it-en-enda
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Aida »

tor-ake skrev:
En modern dieselbil kan inte stå på tomgång i flera veckor. Det går åt energi att driva alla system samt göra värme till kupén. Några få dygn kanske, om tanken är helt full. Och tanken är inte full varje dag.

Sedan behöver man inte ha någon avancerad lösning för räddning, V2L och EVSE i en kvart så får man liv i en brickad bil, och sedan kan man bogsera den med bogserlina till närmsta vägguttag eller laddstolpe.

Det man behöver är en kompis, det har de flesta, och V2L borde alla elbilar ha.
Nä har du nog rätt i. Får tolkas som en hyperbol från min sida. Jag kommer ihåg min E220 cdi som indikerade 0,5 l/h och hade 80 liters tank. Men som sagt var överdrivet.

Dessutom var mina ord lite hårda men alldeles oavsett så var det ju uppenbarligen ett stort problem på E6. Så stort att Trafikverket blev tagna på sängen av omfattningen samt att röjningen av vägen försvårades och försenades pga detta. Jag tycker att presschefen var ödmjuk i sina uttalanden. Jag ser också problemet med elbilar i dessa förhållanden… Alla har inte heller Tesla M3 LR. Folk kör ju faktiskt Leaf, E-Golf, Honda E och Opel Mokka också… Är ju dålig räckvidd från början på dem…
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av LarsL »

Aida skrev:
tor-ake skrev:
En modern dieselbil kan inte stå på tomgång i flera veckor. Det går åt energi att driva alla system samt göra värme till kupén. Några få dygn kanske, om tanken är helt full. Och tanken är inte full varje dag.

Sedan behöver man inte ha någon avancerad lösning för räddning, V2L och EVSE i en kvart så får man liv i en brickad bil, och sedan kan man bogsera den med bogserlina till närmsta vägguttag eller laddstolpe.

Det man behöver är en kompis, det har de flesta, och V2L borde alla elbilar ha.
Nä har du nog rätt i. Får tolkas som en hyperbol från min sida. Jag kommer ihåg min E220 cdi som indikerade 0,5 l/h och hade 80 liters tank. Men som sagt var överdrivet.

Dessutom var mina ord lite hårda men alldeles oavsett så var det ju uppenbarligen ett stort problem på E6. Så stort att Trafikverket blev tagna på sängen av omfattningen samt att röjningen av vägen försvårades och försenades pga detta. Jag tycker att presschefen var ödmjuk i sina uttalanden. Jag ser också problemet med elbilar i dessa förhållanden… Alla har inte heller Tesla M3 LR. Folk kör ju faktiskt Leaf, E-Golf, Honda E och Opel Mokka också… Är ju dålig räckvidd från början på dem…
Dags att pudla?


Det handlar alltså om en elbil möjligen två. Okänt hur många fossiler men förmodligen många, många fler?
Det sitter en Fuddster på Trafikverket och nu har äntligen sverigesradio fått upp ögonen för det.
Skriv svar