Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Moderator: Redaktion
Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Ibland blir man mörkrädd gällande våra myndighetschefers dåliga kunskaper inom sina egna domäner och områden de borde vara experter på.
Även kunskapsnivån och faktakontroll hos vår "fantastiska" public service verkar inte heller direkt på topp.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... -snokaoset
SVT "public service": Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret eftersom det tillkommit många nya elbilar på vägarna jämfört med tidigare.
Trafikverkets Bengt Olsson: – Med de bilar som drivs enbart av el så behöver tillverkaren fundera på hur man ska möta de tillfällen då batteriet, som bilen behöver för att köra, laddar ur. Det måste finnas någon typ av lösning som motsvarar att ha en dunk med bensin eller diesel med sig, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
Man storknar ju... SVT och Trafikverket i ett nötskal. Vilka nötter!
Även kunskapsnivån och faktakontroll hos vår "fantastiska" public service verkar inte heller direkt på topp.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... -snokaoset
SVT "public service": Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret eftersom det tillkommit många nya elbilar på vägarna jämfört med tidigare.
Trafikverkets Bengt Olsson: – Med de bilar som drivs enbart av el så behöver tillverkaren fundera på hur man ska möta de tillfällen då batteriet, som bilen behöver för att köra, laddar ur. Det måste finnas någon typ av lösning som motsvarar att ha en dunk med bensin eller diesel med sig, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
Man storknar ju... SVT och Trafikverket i ett nötskal. Vilka nötter!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Tibor postar om elbilens reservdunk redan finns om 3...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Vafan, det är väl bara att vederbörande stänger av bilen när SoC sjunker för lågt?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
<ironi>krille skrev:Vafan, det är väl bara att vederbörande stänger av bilen när SoC sjunker för lågt?
Aha du menar som man gör med en avgasbil? Tror inte det går på elbilen...
</ironi>
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Jag gissar att om man kör motorväg och fastnar i långa köer och inte har så mycket laddning kvar, samt om det är minusgrader så hinner batteriet kylas ner? Vilket resulterar i ännu mindre räckvidd. Samtidigt kanske man sitter och har värme på I bilen samtidigt som man inte vet hur länge till kön kommer vara.
Marginalerna blir ju mindre helt klart...
Marginalerna blir ju mindre helt klart...
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Mindre än vad??? Att göra samma sak i en bensinbil? Nä, det tror jag inte.HX100 skrev:Jag gissar att om man kör motorväg och fastnar i långa köer och inte har så mycket laddning kvar, samt om det är minusgrader så hinner batteriet kylas ner? Vilket resulterar i ännu mindre räckvidd. Samtidigt kanske man sitter och har värme på I bilen samtidigt som man inte vet hur länge till kön kommer vara.
Marginalerna blir ju mindre helt klart...
En elbil drar inte särskilt mycket när den bara står still i en kö så det borde inte vara ett problem.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Läser ni ens artikeln? Den handlar om att en elbil med tomt batteri ju behöver bärgas från platsen även om vägen är fri. En fossilbil häller man ett par liter från dunk i.
Artikeln handlar ju inte om att elbilar skulle bli tomma snabbare.
Möjligen kör ju en elbilist med mindre marginaler i reserv än en klassisk dieselbil.
Artikeln handlar ju inte om att elbilar skulle bli tomma snabbare.
Möjligen kör ju en elbilist med mindre marginaler i reserv än en klassisk dieselbil.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Enklare att bärga. E6 utanför Kungsbacka är ju ingen vildmark. Det är väl ett par km till närmaste avfart.Bruno skrev:Bärgarna får ha med sig ett dieselverk?
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Drar du soppatorsk med en diesel är det långt ifrån säkert att den startar bara för man tömmer i 5-10liter från en dunk.Fredrik j skrev:Läser ni ens artikeln? Den handlar om att en elbil med tomt batteri ju behöver bärgas från platsen även om vägen är fri. En fossilbil häller man ett par liter från dunk i.
Artikeln handlar ju inte om att elbilar skulle bli tomma snabbare.
Möjligen kör ju en elbilist med mindre marginaler i reserv än en klassisk dieselbil.
Även om de skall lufta sig själva är det inte alltid det sker.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Helt riktigt. Är snarare troligt att man riskerar problem som inte går att lösa på plats med en diesel som gått helt tom.R_Edvinsson skrev:Drar du soppatorsk med en diesel är det långt ifrån säkert att den startar bara för man tömmer i 5-10liter från en dunk.Fredrik j skrev:Läser ni ens artikeln? Den handlar om att en elbil med tomt batteri ju behöver bärgas från platsen även om vägen är fri. En fossilbil häller man ett par liter från dunk i.
Artikeln handlar ju inte om att elbilar skulle bli tomma snabbare.
Möjligen kör ju en elbilist med mindre marginaler i reserv än en klassisk dieselbil.
Även om de skall lufta sig själva är det inte alltid det sker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Visst. En tom elbil behöver bärgas. En tom dieselbil måste kanske bärgas.martinot skrev:Helt riktigt. Är snarare troligt att man riskerar problem som inte går att lösa på plats med en diesel som gått helt tom.R_Edvinsson skrev:Drar du soppatorsk med en diesel är det långt ifrån säkert att den startar bara för man tömmer i 5-10liter från en dunk.Fredrik j skrev:Läser ni ens artikeln? Den handlar om att en elbil med tomt batteri ju behöver bärgas från platsen även om vägen är fri. En fossilbil häller man ett par liter från dunk i.
Artikeln handlar ju inte om att elbilar skulle bli tomma snabbare.
Möjligen kör ju en elbilist med mindre marginaler i reserv än en klassisk dieselbil.
Även om de skall lufta sig själva är det inte alltid det sker.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Du har ju i många elbilar flera dygn av värme om batterierna är fullladdade.
Vilket är längre än många fossilbilar som är fulltankade.
Sunt förnuft här är ju att inte ge sig iväg i svåra snöstormar oavsett drivlina, om det är möjligt.
Annars hänger det ju mest på att man tankat/laddat ordentligt innan man ger sig iväg. Speciellt i snöstorm och andra liknande svåra vinterförhållanden. Verkar vara där konsekvenstänkandet brister för en del.
Har under de senaste 40 årens tid aldrig fått slut på vare sig soppa eller el (hände en gång på 80-talet som 18-19:åring med en skrotbil utan riktig bensinmätare att jag fick soppatorsk en gång).
Den enda gång jag tvingats bärgas inom 40 år har varit pga. en trafikolycka.
Tror man kommer längre med lite sunt förnuft än reservtankar i bilarna.
Vilket är längre än många fossilbilar som är fulltankade.
Sunt förnuft här är ju att inte ge sig iväg i svåra snöstormar oavsett drivlina, om det är möjligt.
Annars hänger det ju mest på att man tankat/laddat ordentligt innan man ger sig iväg. Speciellt i snöstorm och andra liknande svåra vinterförhållanden. Verkar vara där konsekvenstänkandet brister för en del.
Har under de senaste 40 årens tid aldrig fått slut på vare sig soppa eller el (hände en gång på 80-talet som 18-19:åring med en skrotbil utan riktig bensinmätare att jag fick soppatorsk en gång).
Den enda gång jag tvingats bärgas inom 40 år har varit pga. en trafikolycka.
Tror man kommer längre med lite sunt förnuft än reservtankar i bilarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 10 dec 2020 17:46
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Räknar helt kallt med att när min cybertruck kommer så kommer jag få ladda upp andras bilar vid situationer som denna. Men det är ok det är med i beräkningarna.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Så löjligt. Det där med att man ska ha med reserver och fixa på plats tillhör dåtiden.
Hur många moderna bilar har tex reservdäck? Själv har jag på 40 år aldrig åkt med någon som kör runt med reservdunk heller.
Numera har ALLA vägassistans. Dvs oavsett om man får punka eller kör slut på soppa/el så ringer man ett nummer och så blir man upplockad.
Hur många moderna bilar har tex reservdäck? Själv har jag på 40 år aldrig åkt med någon som kör runt med reservdunk heller.
Numera har ALLA vägassistans. Dvs oavsett om man får punka eller kör slut på soppa/el så ringer man ett nummer och så blir man upplockad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Vissa bilar har ju V2V.
En av funktionerna som gör bilen speciell är att den stöder V2V-laddning (fordon till fordon).
Det betyder att du kan ladda en annan elbil från en Seres SF5.
Sedan överför den energi direkt från batteriet och över till den andra bilen med upp till 40 kW effekt.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Inte alls omöjligt att företagen för vägassistans ser utvecklingen med fler och fler nya oerfarna elbilsägare som en sak de behöver anpassa sig till.taliz skrev:Så löjligt. Det där med att man ska ha med reserver och fixa på plats tillhör dåtiden.
Hur många moderna bilar har tex reservdäck? Själv har jag på 40 år aldrig åkt med någon som kör runt med reservdunk heller.
Numera har ALLA vägassistans. Dvs oavsett om man får punka eller kör slut på soppa/el så ringer man ett nummer och så blir man upplockad.
Så att inom kort utrustas även deras vagnpark med batterier och portabla laddare.
Kan de enkelt via vägkanten ladda upp ett fordon för att ta sig till närmsta laddare så slipper bilen lastas och köras dit.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Precis så måste man tänka.martinot skrev:Du har ju i många elbilar flera dygn av värme om batterierna är fullladdade.
Vilket är längre än många fossilbilar som är fulltankade.
Sunt förnuft här är ju att inte ge sig iväg i svåra snöstormar oavsett drivlina, om det är möjligt.
Annars hänger det ju mest på att man tankat/laddat ordentligt innan man ger sig iväg. Speciellt i snöstorm och andra liknande svåra vinterförhållanden. Verkar vara där konsekvenstänkandet brister för en del.
Har under de senaste 40 årens tid aldrig fått slut på vare sig soppa eller el (hände en gång på 80-talet som 18-19:åring med en skrotbil utan riktig bensinmätare att jag fick soppatorsk en gång).
Den enda gång jag tvingats bärgas inom 40 år har varit pga. en trafikolycka.
Tror man kommer längre med lite sunt förnuft än reservtankar i bilarna.
På hemvägen i snöyran igår behövde jag ladda till 45-50% för att ta mig hem med liten och lagom buffert.
Men vi satt kvar på grillen en extra stund och tog en kaffe för att ladda till 70%, och hade därför 21% när vi kom hem.
Men skulle det varit en olycka på 2-1vägarna hem så hade vi utan problem kunnat sitta där i flera timmar med värmen på, dessutom fanns det minst 4st 50kW laddare på den sträckan som man kunde sväng av på om man stod länge innan man kunde rulla igen.
Så allt handlar om att planera sitt liv lite grann och inte ringa tidningen och gråta för att man gjort bort sig.
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
En bärgare kan ju ha ett 100kWh-batteri med sig och snabbladda i en stillastående bil säg 5kWh för att ta sig till närmaste laddare… och så får man pröjsa 200 spänn för det. Det går nog att räkna hem det på sikt även om det är mycket ovanligare att köra soppatorsk på en elbil då den talar om för dig exakt hur långt du kan köra. Och det blir längre om du sänker farten…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Jag tycker att det var en vettig artikel och bra uttalanden från de intervjuade personerna i videoklippet. Uppenbarligen var det ett problem i snökaoset på E6.
Så tramsigt att sitta på ett forum och säga att man är mörkrädd och jag har minsann aldrig kört slut på soppa… Så kan man ju säga om allting. Åh vad tramsigt att varna för levande ljus vi juletid - jag har haft levande ljus i 40 års tid och det har inte börjat brinna en enda gång…
Även med kvarts tank i en dieselbil kommer du 20 mil vilket kanske du gör med fulladdat batteri i de förhållandena. Lite skillnad. En diesel kan stå på tomgång i flera veckor utan problem (drar väldigt lite på tomgång).
Så tramsigt att sitta på ett forum och säga att man är mörkrädd och jag har minsann aldrig kört slut på soppa… Så kan man ju säga om allting. Åh vad tramsigt att varna för levande ljus vi juletid - jag har haft levande ljus i 40 års tid och det har inte börjat brinna en enda gång…
Även med kvarts tank i en dieselbil kommer du 20 mil vilket kanske du gör med fulladdat batteri i de förhållandena. Lite skillnad. En diesel kan stå på tomgång i flera veckor utan problem (drar väldigt lite på tomgång).
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Mycket bra inlägg! Det här forumet är verkligen världsklass på "nej, jag har aldrig haft det problemet, så ingen annan kan ha det / det måste vara fel på de som har det".Aida skrev:Jag tycker att det var en vettig artikel och bra uttalanden från de intervjuade personerna i videoklippet. Uppenbarligen var det ett problem i snökaoset på E6.
Så tramsigt att sitta på ett forum och säga att man är mörkrädd och jag har minsann aldrig kört slut på soppa… Så kan man ju säga om allting. Åh vad tramsigt att varna för levande ljus vi juletid - jag har haft levande ljus i 40 års tid och det har inte börjat brinna en enda gång…
Även med kvarts tank i en dieselbil kommer du 20 mil vilket kanske du gör med fulladdat batteri i de förhållandena. Lite skillnad. En diesel kan stå på tomgång i flera veckor utan problem (drar väldigt lite på tomgång).
Svart X75D -17
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
En modern dieselbil kan inte stå på tomgång i flera veckor. Det går åt energi att driva alla system samt göra värme till kupén. Några få dygn kanske, om tanken är helt full. Och tanken är inte full varje dag.
Sedan behöver man inte ha någon avancerad lösning för räddning, V2L och EVSE i en kvart så får man liv i en brickad bil, och sedan kan man bogsera den med bogserlina till närmsta vägguttag eller laddstolpe.
Det man behöver är en kompis, det har de flesta, och V2L borde alla elbilar ha.
Sedan behöver man inte ha någon avancerad lösning för räddning, V2L och EVSE i en kvart så får man liv i en brickad bil, och sedan kan man bogsera den med bogserlina till närmsta vägguttag eller laddstolpe.
Det man behöver är en kompis, det har de flesta, och V2L borde alla elbilar ha.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Smutskastningskampanjen ”avslöjad” det var möjligen barnen elbil som stod still.
https://sverigesradio.se/artikel/mystik ... it-en-enda
https://sverigesradio.se/artikel/mystik ... it-en-enda
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Nä har du nog rätt i. Får tolkas som en hyperbol från min sida. Jag kommer ihåg min E220 cdi som indikerade 0,5 l/h och hade 80 liters tank. Men som sagt var överdrivet.tor-ake skrev:En modern dieselbil kan inte stå på tomgång i flera veckor. Det går åt energi att driva alla system samt göra värme till kupén. Några få dygn kanske, om tanken är helt full. Och tanken är inte full varje dag.
Sedan behöver man inte ha någon avancerad lösning för räddning, V2L och EVSE i en kvart så får man liv i en brickad bil, och sedan kan man bogsera den med bogserlina till närmsta vägguttag eller laddstolpe.
Det man behöver är en kompis, det har de flesta, och V2L borde alla elbilar ha.
Dessutom var mina ord lite hårda men alldeles oavsett så var det ju uppenbarligen ett stort problem på E6. Så stort att Trafikverket blev tagna på sängen av omfattningen samt att röjningen av vägen försvårades och försenades pga detta. Jag tycker att presschefen var ödmjuk i sina uttalanden. Jag ser också problemet med elbilar i dessa förhållanden… Alla har inte heller Tesla M3 LR. Folk kör ju faktiskt Leaf, E-Golf, Honda E och Opel Mokka också… Är ju dålig räckvidd från början på dem…
Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!
Dags att pudla?Aida skrev:Nä har du nog rätt i. Får tolkas som en hyperbol från min sida. Jag kommer ihåg min E220 cdi som indikerade 0,5 l/h och hade 80 liters tank. Men som sagt var överdrivet.tor-ake skrev:En modern dieselbil kan inte stå på tomgång i flera veckor. Det går åt energi att driva alla system samt göra värme till kupén. Några få dygn kanske, om tanken är helt full. Och tanken är inte full varje dag.
Sedan behöver man inte ha någon avancerad lösning för räddning, V2L och EVSE i en kvart så får man liv i en brickad bil, och sedan kan man bogsera den med bogserlina till närmsta vägguttag eller laddstolpe.
Det man behöver är en kompis, det har de flesta, och V2L borde alla elbilar ha.
Dessutom var mina ord lite hårda men alldeles oavsett så var det ju uppenbarligen ett stort problem på E6. Så stort att Trafikverket blev tagna på sängen av omfattningen samt att röjningen av vägen försvårades och försenades pga detta. Jag tycker att presschefen var ödmjuk i sina uttalanden. Jag ser också problemet med elbilar i dessa förhållanden… Alla har inte heller Tesla M3 LR. Folk kör ju faktiskt Leaf, E-Golf, Honda E och Opel Mokka också… Är ju dålig räckvidd från början på dem…
Det handlar alltså om en elbil möjligen två. Okänt hur många fossiler men förmodligen många, många fler?
Det sitter en Fuddster på Trafikverket och nu har äntligen sverigesradio fått upp ögonen för det.