Kalla fötter
Moderator: Redaktion
Kalla fötter
Vi har beställt en Kia EV6 GT-Line (privatleasing), kommer som planerat i första hand vara en pendlarbil (cirka 80% av milen), kommer även användas till vardags för att köra till träningar och mataffären. Med andra ord i huvudsak utgå från hemmet även om det blir någon längre resa till släkt och vänner. Kommer inte längre ta bilen till medelhavet så det behovet är finns inte.
Bilen i sig är vi inte helt nöjda med, finns en hel del brister och nu under de kalla vinterdagarna så har ännu fler framkommit som inte visade sig under provkörning. Detta kombinerat med priset för en Kia gör att just bilvalet känns ambivalent. Problemet är att vi inte hittar något som är bättre, och då har vi testat allt i segmentet (mellanstor SUV och sedan) som är tillgängligt på marknaden idag. Skulle kunna skriva en lång lista med fel på alla bilar men nöjer mig med att konstatera att det är en "pest eller kolera"-situation kombinerat med en TCO som skriker att man inte får vad man betalar för.
Lägger vi dessutom till problem/kö vid snabbladdare vid eventuell långresa, höga elpriser och en förväntan att det "snart" kommer ut bättre bilar så har vi börjat fundera på hur vi ska gå vidare.
Tittar man på andra alternativ så är "ingen bil" det som lockar mig mest, men det är frugan som kommer bruka den och hon funderar på en hybrid. Den skulle kunna täcka mer än 90% av milen på el och ha en lägre månadskostnad pga betydligt billigare månadshyra. I det fallet så hade jag hellre tagit en tillfällig mindre bil (tänk i3) och hoppats på att något bra hinner ut på marknaden innan den ska lämnas tillbaka.
Oavsett alternativ så är det framförallt två saker som stör mig, sett till vad vi betalat tidigare så är det sjuka överpriser och att behöva stå ut med en bil i tre år som man egentligen inte vill ha.
Fler som sitter i samma sits?
Bilen i sig är vi inte helt nöjda med, finns en hel del brister och nu under de kalla vinterdagarna så har ännu fler framkommit som inte visade sig under provkörning. Detta kombinerat med priset för en Kia gör att just bilvalet känns ambivalent. Problemet är att vi inte hittar något som är bättre, och då har vi testat allt i segmentet (mellanstor SUV och sedan) som är tillgängligt på marknaden idag. Skulle kunna skriva en lång lista med fel på alla bilar men nöjer mig med att konstatera att det är en "pest eller kolera"-situation kombinerat med en TCO som skriker att man inte får vad man betalar för.
Lägger vi dessutom till problem/kö vid snabbladdare vid eventuell långresa, höga elpriser och en förväntan att det "snart" kommer ut bättre bilar så har vi börjat fundera på hur vi ska gå vidare.
Tittar man på andra alternativ så är "ingen bil" det som lockar mig mest, men det är frugan som kommer bruka den och hon funderar på en hybrid. Den skulle kunna täcka mer än 90% av milen på el och ha en lägre månadskostnad pga betydligt billigare månadshyra. I det fallet så hade jag hellre tagit en tillfällig mindre bil (tänk i3) och hoppats på att något bra hinner ut på marknaden innan den ska lämnas tillbaka.
Oavsett alternativ så är det framförallt två saker som stör mig, sett till vad vi betalat tidigare så är det sjuka överpriser och att behöva stå ut med en bil i tre år som man egentligen inte vill ha.
Fler som sitter i samma sits?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Kalla fötter
Du skriver att det finns massa negativa aspekter med bilen utan att specifiera vad, gör det svårt att bemöta. Vad jag läst så verkar Kia Ev6 vara en grym bil.
Det kommer alltid finnas en tanke om "väntar jag lite så kommer det bättre grejer". Hade man låtit det hindra en så hade man aldrig köpt något nytt.
Det kommer alltid finnas en tanke om "väntar jag lite så kommer det bättre grejer". Hade man låtit det hindra en så hade man aldrig köpt något nytt.
Re: Kalla fötter
Det jag själv upplevde som negativt under provkörning:Andrick skrev:Du skriver att det finns massa negativa aspekter med bilen utan att specifiera vad, gör det svårt att bemöta. Vad jag läst så verkar Kia Ev6 vara en grym bil.
Det kommer alltid finnas en tanke om "väntar jag lite så kommer det bättre grejer". Hade man låtit det hindra en så hade man aldrig köpt något nytt.
- Dåliga justeringsmöjligheter förarsäte, är 185 och fick inte till en bra körställning, framförallt avsaknad av lårstöd.
- Kass adaptivt helljus
- Föråldrat UI
Baksätet kan jag leva med då jag aldrig kommer sitta där, plastiga detaljer spelar ingen större roll då jag inte tyckte det störde helhetsintrycket och lastutrymme är tillräckligt för oss. Det som framkommit efter provkörning är att vissa har problem med att få upp värmen (is insida framruta) samt att förvärmning av batteri inte verkar funka som det ska. Även en del buggar som ställer till det. Mycket av detta kommer lösas med mjukvaruuppdateringar men oklart om de kommer innan vi ska hämta ut bilen.
Sen kommer det dröja innan vi kan få dit en dragkrok, återförsäljaren vet inte när men kommer inte i samband med leverans.
Detta i kombination med att den kommer kosta oss runt 8000kr i månaden är avtändande.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Kalla fötter
Jag förstår precis vad du menar. Det går inte en enda dag utan att jag tänker tanken att skaffa en billig fossilbil "så länge". Allt för att slippa lägga en massa pengar på en bil som alltmer ser ut att vara en halvdan kompromiss. Köper man en en riktigt billig bil så är den förmodligen en ännu större kompromiss, men den kostar samtidigt inte massor heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Kalla fötter
Nyfiken...
Vad är det som sätter stopp för en (bättre beg.?) i3?
Vad är det som sätter stopp för en (bättre beg.?) i3?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Kalla fötter
Det var här det bla föll för mig, 8000 för en Kia, nu vet jag inte hur många mil det är men landade på det samma för en enyaq med 2500 mil, ok bil men inte för dom pengarna.dd88 skrev:Det jag själv upplevde som negativt under provkörning:Andrick skrev:Du skriver att det finns massa negativa aspekter med bilen utan att specifiera vad, gör det svårt att bemöta. Vad jag läst så verkar Kia Ev6 vara en grym bil.
Det kommer alltid finnas en tanke om "väntar jag lite så kommer det bättre grejer". Hade man låtit det hindra en så hade man aldrig köpt något nytt.
- Dåliga justeringsmöjligheter förarsäte, är 185 och fick inte till en bra körställning, framförallt avsaknad av lårstöd.
- Kass adaptivt helljus
- Föråldrat UI
Baksätet kan jag leva med då jag aldrig kommer sitta där, plastiga detaljer spelar ingen större roll då jag inte tyckte det störde helhetsintrycket och lastutrymme är tillräckligt för oss. Det som framkommit efter provkörning är att vissa har problem med att få upp värmen (is insida framruta) samt att förvärmning av batteri inte verkar funka som det ska. Även en del buggar som ställer till det. Mycket av detta kommer lösas med mjukvaruuppdateringar men oklart om de kommer innan vi ska hämta ut bilen.
Sen kommer det dröja innan vi kan få dit en dragkrok, återförsäljaren vet inte när men kommer inte i samband med leverans.
Detta i kombination med att den kommer kosta oss runt 8000kr i månaden är avtändande.
27,8 kWp solceller
Re: Kalla fötter
*pling*
Dagens I-landsproblem
Kommer alltid att finnas nåt bättre. Vi kör en billigare leasing på el som körs 2000mil per år(jobb a-b,skjutsa ungar)och en bensin/etanol fossilare för fjällresor, släpdragning etc
Ev ersätter vi elleasingen mot model y när den fått bättre fjädring,4680, bättre lyse, roligare färg mm. Men vid det laget har det säkert kommit nåt ännu bättre
Dagens I-landsproblem
Kommer alltid att finnas nåt bättre. Vi kör en billigare leasing på el som körs 2000mil per år(jobb a-b,skjutsa ungar)och en bensin/etanol fossilare för fjällresor, släpdragning etc
Ev ersätter vi elleasingen mot model y när den fått bättre fjädring,4680, bättre lyse, roligare färg mm. Men vid det laget har det säkert kommit nåt ännu bättre
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 10 dec 2020 17:46
Re: Kalla fötter
Gjode avkall på kombi samt att kunna dra min husvagn när jag bytte från saab 9-5 till min tesla. Jag saknar min saab men skulle inte för 10 likvärda saabar byta tillbax. Bara känslan att åka iväg med en fulltankad varm bil är värt 5 saabar och röststyrningen och ljudsystemet i teslan som fått gammal man att bli audiofil på nytt. Är värt 10 saabar. Fy foen vad kul det är att köra bil igen. Har ca 20 varv runt jorden sedan google började räkna och fler där innan ..
Re: Kalla fötter
Drar släp ett par gånger i veckan.SwedishAdvocate skrev:Nyfiken...
Vad är det som sätter stopp för en (bättre beg.?) i3?
Funderar på att köpa en skåpbil som skulle kunna ersätta 90% av gångerna man behöver släp, men skulle ändå behöva dra minst 1500kg för att få hem båt och varor från bygghandeln.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Kalla fötter
Hehe, jag går i precis samma tankar. En nyare begagnad skåpbil, alternativt Multivan, som man kan ha som en renodlad företagsbil. Då slipper man betala förmånsskatt och ändå så har man en bil med dragkrok. De få kilometerna som bilen faktiskt används privat för att hämta byggvaror eller åka till tippen, även om det sker regelbundet, borde rymmas inom 100-mil regeln som man får använda en tjänstebil privat utan att behöva betala förmånsskatt. Har tänkt den tanken länge, och det är faktiskt en väldigt lockande möjlighet.dd88 skrev:Drar släp ett par gånger i veckan.SwedishAdvocate skrev:Nyfiken...
Vad är det som sätter stopp för en (bättre beg.?) i3?
Funderar på att köpa en skåpbil som skulle kunna ersätta 90% av gångerna man behöver släp, men skulle ändå behöva dra minst 1500kg för att få hem båt och varor från bygghandeln.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kalla fötter
Har ju börjat komma några eldrivna varianter nu, även om det är skralt med bilar som kan lasta 3m, dra 1500kg och har en teoretisk räckvidd på 40 mil.
Hade den funnits så hade vi klarat oss bra på en i3.
Hade den funnits så hade vi klarat oss bra på en i3.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Kalla fötter
Det är därför jag är lite inne på en ID Buzz. Visserligen ingen billig bil den heller, men kan man ha den som ren firmabil utan förmån så blir det ju en helt annan kalkyl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kalla fötter
IX? BMW har inga privatleasingavtal på varken iX eller iX3 längre så det blir dyrt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Kalla fötter
Rekommenderar verkligen köp före privatleasing. Avskyr osäkerheten med att behöva betala en stor klumpsumma efter 3 år och dessutom inte ens ha en bil kvar.
Re: Kalla fötter
Tar alltid hand om våra bilar, så oavsett köpt eller leasad så fixar jag eventuella problem och skador. Haft ett tiotal leasade/hyrda bilar sen 2017 och det har aldrig varit några problem.
Sen tar det emot att binda kapital i en bil.
Sen tar det emot att binda kapital i en bil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Kalla fötter
Jag vill minnas att det dessutom är också MAX 10 gånger också utöver 100mil, per år.mati skrev:Hehe, jag går i precis samma tankar. En nyare begagnad skåpbil, alternativt Multivan, som man kan ha som en renodlad företagsbil. Då slipper man betala förmånsskatt och ändå så har man en bil med dragkrok. De få kilometerna som bilen faktiskt används privat för att hämta byggvaror eller åka till tippen, även om det sker regelbundet, borde rymmas inom 100-mil regeln som man får använda en tjänstebil privat utan att behöva betala förmånsskatt. Har tänkt den tanken länge, och det är faktiskt en väldigt lockande möjlighet.dd88 skrev:Drar släp ett par gånger i veckan.SwedishAdvocate skrev:Nyfiken...
Vad är det som sätter stopp för en (bättre beg.?) i3?
Funderar på att köpa en skåpbil som skulle kunna ersätta 90% av gångerna man behöver släp, men skulle ändå behöva dra minst 1500kg för att få hem båt och varor från bygghandeln.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kalla fötter
Japp det stämmer.Gargamel skrev:Jag vill minnas att det dessutom är också MAX 10 gånger också utöver 100mil, per år.mati skrev:Hehe, jag går i precis samma tankar. En nyare begagnad skåpbil, alternativt Multivan, som man kan ha som en renodlad företagsbil. Då slipper man betala förmånsskatt och ändå så har man en bil med dragkrok. De få kilometerna som bilen faktiskt används privat för att hämta byggvaror eller åka till tippen, även om det sker regelbundet, borde rymmas inom 100-mil regeln som man får använda en tjänstebil privat utan att behöva betala förmånsskatt. Har tänkt den tanken länge, och det är faktiskt en väldigt lockande möjlighet.dd88 skrev:Drar släp ett par gånger i veckan.SwedishAdvocate skrev:Nyfiken...
Vad är det som sätter stopp för en (bättre beg.?) i3?
Funderar på att köpa en skåpbil som skulle kunna ersätta 90% av gångerna man behöver släp, men skulle ändå behöva dra minst 1500kg för att få hem båt och varor från bygghandeln.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kalla fötter
Det enda som är säkert är att man aldrig slipper betala förmånsskatt.
Vad gäller EV6 så har jag bara sett den exteriört. En av grannarna är säljare på Kia och han har haft hem den några ggr. Är väl ok men jag är inte så brydd om laddhastighet osv så det väger inte upp för andra brister. Om det nu finns några...?
Vad gäller EV6 så har jag bara sett den exteriört. En av grannarna är säljare på Kia och han har haft hem den några ggr. Är väl ok men jag är inte så brydd om laddhastighet osv så det väger inte upp för andra brister. Om det nu finns några...?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2405
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Kalla fötter
Köp en Model 3/Y istället pga SuC-Nätverket samt ta på avbetalning för lägst kostnad per mil.dd88 skrev:Vi har beställt en Kia EV6 GT-Line (privatleasing), kommer som planerat i första hand vara en pendlarbil (cirka 80% av milen), kommer även användas till vardags för att köra till träningar och mataffären. Med andra ord i huvudsak utgå från hemmet även om det blir någon längre resa till släkt och vänner. Kommer inte längre ta bilen till medelhavet så det behovet är finns inte.
Bilen i sig är vi inte helt nöjda med, finns en hel del brister och nu under de kalla vinterdagarna så har ännu fler framkommit som inte visade sig under provkörning. Detta kombinerat med priset för en Kia gör att just bilvalet känns ambivalent. Problemet är att vi inte hittar något som är bättre, och då har vi testat allt i segmentet (mellanstor SUV och sedan) som är tillgängligt på marknaden idag. Skulle kunna skriva en lång lista med fel på alla bilar men nöjer mig med att konstatera att det är en "pest eller kolera"-situation kombinerat med en TCO som skriker att man inte får vad man betalar för.
Lägger vi dessutom till problem/kö vid snabbladdare vid eventuell långresa, höga elpriser och en förväntan att det "snart" kommer ut bättre bilar så har vi börjat fundera på hur vi ska gå vidare.
Tittar man på andra alternativ så är "ingen bil" det som lockar mig mest, men det är frugan som kommer bruka den och hon funderar på en hybrid. Den skulle kunna täcka mer än 90% av milen på el och ha en lägre månadskostnad pga betydligt billigare månadshyra. I det fallet så hade jag hellre tagit en tillfällig mindre bil (tänk i3) och hoppats på att något bra hinner ut på marknaden innan den ska lämnas tillbaka.
Oavsett alternativ så är det framförallt två saker som stör mig, sett till vad vi betalat tidigare så är det sjuka överpriser och att behöva stå ut med en bil i tre år som man egentligen inte vill ha.
Fler som sitter i samma sits?
MVH
Re: Kalla fötter
Det är inte lägst kostnad per mil jag är ute efter utan snarare känslan att det är värt kostnaden.
Sen faller både 3 och Y bort som bilar pga anledningar.
Sen faller både 3 och Y bort som bilar pga anledningar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Kalla fötter
Jo, du. Jag känner en som inte "visste" att man måste betala förmånsskatt. Han trodde att man slipper betala bara det är någon form av lastbil/skåpbil. Och i hans fall var det en pickup. Så han betalade ingen förmånskatt, och det gick bra tills Skatteverket knackade på hos hans redovisningsbyrå och frågade efter körjournalen. Oops. Då satte han sig vid sin dator och ljög ihop en körjournal, flera år bakåt i tiden. Det tog nog sin lilla tid antar jag. Men det gick faktiskt bra. SKV trodde honom och han slapp betala förmånsskatt. Ingen aning hur han gjorde med tankkvitton. Han kanske hade sparat dem allihop. Det är fullt möjligt.MWall skrev:Det enda som är säkert är att man aldrig slipper betala förmånsskatt.
Och nej, jag kommer inte avslöja vem det är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kalla fötter
Har svårt att komma fram till ett beslut så var nere och provkörde Kia EV6 GT Line och Audi Q4 50 idag igen.
Just nu är vi mest sugna på iX3, lögn i helvete att få klarhet i prissättningen bara.
Sen står det rätt jämnt mellan Q4 50 och EV6 GT Line.
Ska snacka med säljaren imorgon och se om vi kan få dit en möjlighet att överlåta leasingen, isf så tar vi den i väntan på något annat.
Just nu är vi mest sugna på iX3, lögn i helvete att få klarhet i prissättningen bara.
Sen står det rätt jämnt mellan Q4 50 och EV6 GT Line.
Ska snacka med säljaren imorgon och se om vi kan få dit en möjlighet att överlåta leasingen, isf så tar vi den i väntan på något annat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Kalla fötter
En iX3 får du ju inte dra några nämnvärda vikter med. Är väl 750 kilo?
BMW i4 M50 -22
Re: Kalla fötter
Ja 750kg, men även bakhjulsdrift så kommer ändå inte få upp båten med den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.