Kalla fötter

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kalla fötter

Inlägg av dd88 »

Har ju börjat komma några eldrivna varianter nu, även om det är skralt med bilar som kan lasta 3m, dra 1500kg och har en teoretisk räckvidd på 40 mil.

Hade den funnits så hade vi klarat oss bra på en i3.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kalla fötter

Inlägg av mati »

Det är därför jag är lite inne på en ID Buzz. Visserligen ingen billig bil den heller, men kan man ha den som ren firmabil utan förmån så blir det ju en helt annan kalkyl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kalla fötter

Inlägg av LarsL »

Varför inte den stora BMWn? Den får ju dra ganska rejält om jag förstod rätt.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kalla fötter

Inlägg av dd88 »

IX? BMW har inga privatleasingavtal på varken iX eller iX3 längre så det blir dyrt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kalla fötter

Inlägg av LarsL »

Rekommenderar verkligen köp före privatleasing. Avskyr osäkerheten med att behöva betala en stor klumpsumma efter 3 år och dessutom inte ens ha en bil kvar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kalla fötter

Inlägg av dd88 »

Tar alltid hand om våra bilar, så oavsett köpt eller leasad så fixar jag eventuella problem och skador. Haft ett tiotal leasade/hyrda bilar sen 2017 och det har aldrig varit några problem.

Sen tar det emot att binda kapital i en bil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Kalla fötter

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Nyfiken...

Vad är det som sätter stopp för en (bättre beg.?) i3?
Drar släp ett par gånger i veckan.

Funderar på att köpa en skåpbil som skulle kunna ersätta 90% av gångerna man behöver släp, men skulle ändå behöva dra minst 1500kg för att få hem båt och varor från bygghandeln.
Hehe, jag går i precis samma tankar. En nyare begagnad skåpbil, alternativt Multivan, som man kan ha som en renodlad företagsbil. Då slipper man betala förmånsskatt och ändå så har man en bil med dragkrok. De få kilometerna som bilen faktiskt används privat för att hämta byggvaror eller åka till tippen, även om det sker regelbundet, borde rymmas inom 100-mil regeln som man får använda en tjänstebil privat utan att behöva betala förmånsskatt. Har tänkt den tanken länge, och det är faktiskt en väldigt lockande möjlighet.
Jag vill minnas att det dessutom är också MAX 10 gånger också utöver 100mil, per år.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kalla fötter

Inlägg av Bjelke »

Gargamel skrev:
mati skrev:
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Nyfiken...

Vad är det som sätter stopp för en (bättre beg.?) i3?
Drar släp ett par gånger i veckan.

Funderar på att köpa en skåpbil som skulle kunna ersätta 90% av gångerna man behöver släp, men skulle ändå behöva dra minst 1500kg för att få hem båt och varor från bygghandeln.
Hehe, jag går i precis samma tankar. En nyare begagnad skåpbil, alternativt Multivan, som man kan ha som en renodlad företagsbil. Då slipper man betala förmånsskatt och ändå så har man en bil med dragkrok. De få kilometerna som bilen faktiskt används privat för att hämta byggvaror eller åka till tippen, även om det sker regelbundet, borde rymmas inom 100-mil regeln som man får använda en tjänstebil privat utan att behöva betala förmånsskatt. Har tänkt den tanken länge, och det är faktiskt en väldigt lockande möjlighet.
Jag vill minnas att det dessutom är också MAX 10 gånger också utöver 100mil, per år.
Japp det stämmer.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kalla fötter

Inlägg av MWall »

Det enda som är säkert är att man aldrig slipper betala förmånsskatt. :lol:

Vad gäller EV6 så har jag bara sett den exteriört. En av grannarna är säljare på Kia och han har haft hem den några ggr. Är väl ok men jag är inte så brydd om laddhastighet osv så det väger inte upp för andra brister. Om det nu finns några...?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kalla fötter

Inlägg av NiklasTesla »

dd88 skrev:
Vi har beställt en Kia EV6 GT-Line (privatleasing), kommer som planerat i första hand vara en pendlarbil (cirka 80% av milen), kommer även användas till vardags för att köra till träningar och mataffären. Med andra ord i huvudsak utgå från hemmet även om det blir någon längre resa till släkt och vänner. Kommer inte längre ta bilen till medelhavet så det behovet är finns inte.

Bilen i sig är vi inte helt nöjda med, finns en hel del brister och nu under de kalla vinterdagarna så har ännu fler framkommit som inte visade sig under provkörning. Detta kombinerat med priset för en Kia gör att just bilvalet känns ambivalent. Problemet är att vi inte hittar något som är bättre, och då har vi testat allt i segmentet (mellanstor SUV och sedan) som är tillgängligt på marknaden idag. Skulle kunna skriva en lång lista med fel på alla bilar men nöjer mig med att konstatera att det är en "pest eller kolera"-situation kombinerat med en TCO som skriker att man inte får vad man betalar för.

Lägger vi dessutom till problem/kö vid snabbladdare vid eventuell långresa, höga elpriser och en förväntan att det "snart" kommer ut bättre bilar så har vi börjat fundera på hur vi ska gå vidare.

Tittar man på andra alternativ så är "ingen bil" det som lockar mig mest, men det är frugan som kommer bruka den och hon funderar på en hybrid. Den skulle kunna täcka mer än 90% av milen på el och ha en lägre månadskostnad pga betydligt billigare månadshyra. I det fallet så hade jag hellre tagit en tillfällig mindre bil (tänk i3) och hoppats på att något bra hinner ut på marknaden innan den ska lämnas tillbaka.

Oavsett alternativ så är det framförallt två saker som stör mig, sett till vad vi betalat tidigare så är det sjuka överpriser och att behöva stå ut med en bil i tre år som man egentligen inte vill ha.

Fler som sitter i samma sits?
Köp en Model 3/Y istället pga SuC-Nätverket samt ta på avbetalning för lägst kostnad per mil.

MVH
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kalla fötter

Inlägg av dd88 »

Det är inte lägst kostnad per mil jag är ute efter utan snarare känslan att det är värt kostnaden.

Sen faller både 3 och Y bort som bilar pga anledningar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kalla fötter

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Det enda som är säkert är att man aldrig slipper betala förmånsskatt. :lol:
Jo, du. Jag känner en som inte "visste" att man måste betala förmånsskatt. Han trodde att man slipper betala bara det är någon form av lastbil/skåpbil. Och i hans fall var det en pickup. Så han betalade ingen förmånskatt, och det gick bra tills Skatteverket knackade på hos hans redovisningsbyrå och frågade efter körjournalen. Oops. Då satte han sig vid sin dator och ljög ihop en körjournal, flera år bakåt i tiden. Det tog nog sin lilla tid antar jag. Men det gick faktiskt bra. SKV trodde honom och han slapp betala förmånsskatt. Ingen aning hur han gjorde med tankkvitton. Han kanske hade sparat dem allihop. Det är fullt möjligt.
Och nej, jag kommer inte avslöja vem det är. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kalla fötter

Inlägg av dd88 »

Har svårt att komma fram till ett beslut så var nere och provkörde Kia EV6 GT Line och Audi Q4 50 idag igen.

Just nu är vi mest sugna på iX3, lögn i helvete att få klarhet i prissättningen bara.

Sen står det rätt jämnt mellan Q4 50 och EV6 GT Line.

Ska snacka med säljaren imorgon och se om vi kan få dit en möjlighet att överlåta leasingen, isf så tar vi den i väntan på något annat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Kalla fötter

Inlägg av ObscureEconomist »

En iX3 får du ju inte dra några nämnvärda vikter med. Är väl 750 kilo?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kalla fötter

Inlägg av dd88 »

Ja 750kg, men även bakhjulsdrift så kommer ändå inte få upp båten med den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kalla fötter

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Ja 750kg, men även bakhjulsdrift så kommer ändå inte få upp båten med den.

Hur ofta tar du upp båten? Är det en båt du liksom har med dig på dagsturer i olika vatten och alltså tar upp ofta eller ligger den på samma ställe hela säsongen? Om det är det senare så är det ju orimligt att dimensionera sin bil för ett behov man har i 15 sekunder varje år.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kalla fötter

Inlägg av dd88 »

Beror på, även om det skulle räcka att lägga i den till våren och ta upp den under hösten så flyttar vi den en del mellan sjöarna då den går för djupt för att klara många av sunden.

Blir lite omständigt att ta en annan bil varje gång man tar sig till stugan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar