MG 4 - kompakt SUV med rejäla prestanda.
Krabban på drygt fyra meter presterar som mycket större bilar.
MG har nått stora framgångar med sin första bilmodell i Norge, SUV:n MG ZS EV. Nu har den även kommit i en uppgraderad version, där mycket av det som inte riktigt nådde första upplagan har förbättrats.
MG har även lanserat – än så länge bara på pappret – en ny kombi, MG 5. Denna har många av samma egenskaper som MG ZS EV, men i en lägre och mer sträckt version än ZS EV. Alltså, mer kombi, mindre SUV.
Dessutom har MG Marvel R dykt upp, en bil som ska ut och konkurrera med de riktiga storsäljarna, som VW ID.4 och Tesla Model Y. Vi testade Marvel R i ett väldigt tidigt skede, och lät oss hetsa upp oss .
Nu dyker ytterligare en bil upp i portföljen från MG, och ja, den har vi såklart nämnt tidigare . Detta kommer att byggas på deras helt nya Nebula-plattform, en plattform dedikerad till elbilar. Bilen kommer att heta MG Mulan i Kina, men kommer att heta MG 4 i Europa. Även detta blir en relativt kompakt SUV, och mindre än alla andra nämnda bilar från MG.
Bilen mäter 4,29 meter på längden, 1,84 meter på bredden och är 1,52 meter på strumpan. Ändå har den en hjulbas på hyfsade 2,7 meter, vilket är långt på en bil av den här längden. Det är också relativt likt måtten på till exempel VW ID.3.
Den kompakta bilen kommer att ha tre alternativa drivlinor, varav minst två är tvåhjulsdrivna. Det går till och med rykten om bakhjulsdrift. Det är då en version med 170 hästkrafter, och en något starkare som erbjuder 204 hästkrafter. Bilen kan även levereras med två olika batterialternativ, där det minsta är 51 kWh och det största är 64 kWh.
Det är inte otänkbart att den norska importören kommer att förenkla modellutbudet, och bara ta med ett alternativ. Sedan lägger vi pengarna på det största batteriet, 64 kWh.
Någon officiell räckvidd är ännu inte känd, men vi bortser inte från att det är någonstans mellan 400 - 500 kilometer, beroende på vilket batteri. Ett av argumenten som drar upp räckvidden är bilarnas något låga vikt, som uppges vara runt 1 650 kg, även beroende på batteri- och utrustningsversion.
Tillverkaren, SAIC, har uppgett till de kinesiska myndigheterna att modellen ska ha en topphastighet på 160 km/h, och den snabbaste versionen en acceleration till 100 km/h på 3,8 sekunder. Vilken version den kommer att klara av det senare är något oklart, men det ryktas att det även kommer en version med två elmotorer, fyrhjulsdrift, och 442 hästkrafter från ett vridmoment på 600 Nm. Sedan återstår det att se om detta blir aktuellt för Norge.
MG Mulan lanseras främst på den kinesiska marknaden, innan den som MG 4 hittar till Europa. Vi har inte fått någon tid för detta, men med vetskapen om att MG 5 kommer i början av nästa år förväntar vi oss att MG 4 är nästa bil som kommer ut direkt efter. Vi förutspår att de första kunderna kommer att få bilen före sommaren 2023.
Många av biltillverkarna har kommit med sina största modeller först. Nu är marknaden mer än mogen för mindre och mer kompakta modeller och vi tvivlar inte på att MG 4 kommer att tas emot väl om den levererar utrymme, utrustning och prestanda i förhållande till pris. Fram tills nu har detta varit ett av deras bra försäljningsargument, så det ska bli spännande att se vad en MG 4 kommer att kosta när den tiden närmar sig.
Elbil24 utlovas mer information om detta senare i sommar, så håll utkik.