https://techcrunch.com/2021/12/29/tusim ... 1640897641Autonomous trucking startup TuSimple has completed its first autonomous truck run on open public roads without a human in the vehicle, according to the company. TuSimple’s Autonomous Driving System (ADS) navigated 100% of the 80-mile run along surface streets and highways between a railyard in Tuscon, Arizona and a distribution center in Phoenix, which took place with no human intervention, marking a milestone for the company that aims to scale its technology into purpose-built trucks by 2024, says president and CEO Cheng Lu.
Autonoma fordon
Moderator: Redaktion
Re: Autonoma fordon
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Autonoma fordon
dd88 skrev:https://techcrunch.com/2021/12/29/tusim ... 1640897641Autonomous trucking startup TuSimple has completed its first autonomous truck run on open public roads without a human in the vehicle, according to the company. TuSimple’s Autonomous Driving System (ADS) navigated 100% of the 80-mile run along surface streets and highways between a railyard in Tuscon, Arizona and a distribution center in Phoenix, which took place with no human intervention, marking a milestone for the company that aims to scale its technology into purpose-built trucks by 2024, says president and CEO Cheng Lu.
Passande namn på företaget
Re: Autonoma fordon
Lite bubbelvarning med sådana här publicitetstrick med polis-eskort istället för säkerhetsförare, men jag håller tummarna.Kubi skrev:dd88 skrev:Passande namn på företagetAutonomous trucking startup TuSimple has completed its first autonomous truck run on open public roads without a human in the vehicle, according to the company.
Re: Autonoma fordon
Han missar hur teknikutveckling fungerar, förmodligen för att han inte förstår. Varför finns det inte flygande bilar? Jo, det finns inte någon marknad för dem. Det finns inte tillräckligt med folk som vill betala för att både kunna köra och flyga sin bil. Små lätta flygplan eller drönare är en bättre lösning.
Men har självkörande bilar en marknad då? Ja, det kan ju utan särskilt mycket fantasi ersätta taxi och tåg. Men kanske framför allt logistik. 20% av befolkningen jobbar idag med att styra fordon för transport av paket eller personer. Det finns alltså incitament för att skapa självkörande fordon och därför kommer det att utvecklas.
Finns det idag? Nej, men det betyder ju inte att det inte finns om 5 år. Finns nästan garanterat om 10 år.
Men har självkörande bilar en marknad då? Ja, det kan ju utan särskilt mycket fantasi ersätta taxi och tåg. Men kanske framför allt logistik. 20% av befolkningen jobbar idag med att styra fordon för transport av paket eller personer. Det finns alltså incitament för att skapa självkörande fordon och därför kommer det att utvecklas.
Finns det idag? Nej, men det betyder ju inte att det inte finns om 5 år. Finns nästan garanterat om 10 år.
Re: Autonoma fordon
Det behövs ju ganska mycket fantasi för hoppas att självkörande bilar ska ersätta taxi och tåg. Det man mest pratar om är ju att ersätta att föraren måste styra bilen. Jag tror utvecklingen kommer dröja sig kvar där ganska länge. Så länge det behövs för att vi ska börja lita på tekniken.LarsL skrev:Men har självkörande bilar en marknad då? Ja, det kan ju utan särskilt mycket fantasi ersätta taxi och tåg. Men kanske framför allt logistik. 20% av befolkningen jobbar idag med att styra fordon för transport av paket eller personer. Det finns alltså incitament för att skapa självkörande fordon och därför kommer det att utvecklas.
Finns det idag? Nej, men det betyder ju inte att det inte finns om 5 år. Finns nästan garanterat om 10 år.
När man inte behövt gripa in på flera månader/år är det kanske dags.
Re: Autonoma fordon
LarsL skrev:Han missar hur teknikutveckling fungerar, förmodligen för att han inte förstår. Varför finns det inte flygande bilar? Jo, det finns inte någon marknad för dem. Det finns inte tillräckligt med folk som vill betala för att både kunna köra och flyga sin bil. Små lätta flygplan eller drönare är en bättre lösning.
Men har självkörande bilar en marknad då? Ja, det kan ju utan särskilt mycket fantasi ersätta taxi och tåg. Men kanske framför allt logistik. 20% av befolkningen jobbar idag med att styra fordon för transport av paket eller personer. Det finns alltså incitament för att skapa självkörande fordon och därför kommer det att utvecklas.
Finns det idag? Nej, men det betyder ju inte att det inte finns om 5 år. Finns nästan garanterat om 10 år.
Den här bilden förklarar varför idén om autonoma bilar i stadsmiljö är urusel och i praktiken ogenomförbar.
https://via.tt.se/pressmeddelande/hur-m ... Id=3152168
Re: Autonoma fordon
Som ersättning för bussar och tåg antar jag att du menar. Om 10-20 år kanske vi kan ersätta taxichaufförer i Sverige i viss utsträckning (minus bud, färdtjänst etc), men det är långt till dess.MWall skrev:Den här bilden förklarar varför idén om autonoma bilar i stadsmiljö är urusel och i praktiken ogenomförbar
"Cars that drive themselves were invented ages ago. They are called taxis." -James May
Re: Autonoma fordon
Bussar, tåg, spårvagn, tunnelbana...spacecoin skrev:Som ersättning för bussar och tåg antar jag att du menar. Om 10-20 år kanske vi kan ersätta taxichaufförer i Sverige i viss utsträckning (minus bud, färdtjänst etc), men det är långt till dess.MWall skrev:Den här bilden förklarar varför idén om autonoma bilar i stadsmiljö är urusel och i praktiken ogenomförbar
"Cars that drive themselves were invented ages ago. They are called taxis." -James May
Re: Autonoma fordon
En viktig fråga är ju hur länge man är beredd på att vänta när man väl beställt en förarlös transport. Det avgör ju hur många tomma bilar som skulle behöva cirkulera i statskärnorna.
Påminner om hur näthandeln utvecklas i kinas storstäder där man har lastbilar med prylar som cirkulerar redo att vara hos kunden inom ett par minuter från beställning.
Påminner om hur näthandeln utvecklas i kinas storstäder där man har lastbilar med prylar som cirkulerar redo att vara hos kunden inom ett par minuter från beställning.
Re: Autonoma fordon
Anna Haupt från Industifonden gästade Autonocast i senaste avsnittet
Jag tyckte det var en del intressanta resonemang speciellt ur ett svenskt perspektiv om t ex lagar och policy och även kring transportsystemperspektiv.
Jag tyckte det var en del intressanta resonemang speciellt ur ett svenskt perspektiv om t ex lagar och policy och även kring transportsystemperspektiv.
Re: Autonoma fordon
Rodney Brooks (MIT Robotics professor) uppdaterar sina predictions:
http://rodneybrooks.com/predictions-sco ... anuary-01/
http://rodneybrooks.com/predictions-sco ... anuary-01/
Re: Autonoma fordon
Lång genomgång om Mobileyes approach för driving policy av deras CTO Shai Shalev-Shwartz
Re: Autonoma fordon
Den nya guldstandarden inom AD är "Bättre än en guldfisk". Fish operated vehicle (FOV).
Paper:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 2821005994
Jag älskar den här typen av forskning!
Video:Goldfish can learn to navigate a small robotic vehicle on land. We trained goldfish to drive a wheeled platform that reacts to the fish’s movement.
Paper:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 2821005994
Jag älskar den här typen av forskning!
Re: Autonoma fordon
Mobileye slår på stora trumman inför återkomsten till börsen och lovar L4 med Zeekr i Kina till 2024:
"Together, Mobileye and Zeekr aim to deliver the world’s first consumer autonomous vehicle with L4 capabilities by 2024."
https://www.intel.com/content/www/us/en ... ether.html
Jag tror det när jag ser det. ODD oklar, men kanske siktar man på motorväg kan man gissa.
"Together, Mobileye and Zeekr aim to deliver the world’s first consumer autonomous vehicle with L4 capabilities by 2024."
https://www.intel.com/content/www/us/en ... ether.html
Jag tror det när jag ser det. ODD oklar, men kanske siktar man på motorväg kan man gissa.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 12 aug 2020 16:58
Re: Autonoma fordon
Kalifornien blir först ut med oövervakad autonom körning i Volvos kommande bilar.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... in_browser
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... in_browser
Re: Autonoma fordon
Vad är det som säger att det måste sitta en person i varje bil?MWall skrev:LarsL skrev:Han missar hur teknikutveckling fungerar, förmodligen för att han inte förstår. Varför finns det inte flygande bilar? Jo, det finns inte någon marknad för dem. Det finns inte tillräckligt med folk som vill betala för att både kunna köra och flyga sin bil. Små lätta flygplan eller drönare är en bättre lösning.
Men har självkörande bilar en marknad då? Ja, det kan ju utan särskilt mycket fantasi ersätta taxi och tåg. Men kanske framför allt logistik. 20% av befolkningen jobbar idag med att styra fordon för transport av paket eller personer. Det finns alltså incitament för att skapa självkörande fordon och därför kommer det att utvecklas.
Finns det idag? Nej, men det betyder ju inte att det inte finns om 5 år. Finns nästan garanterat om 10 år.
Den här bilden förklarar varför idén om autonoma bilar i stadsmiljö är urusel och i praktiken ogenomförbar.
https://via.tt.se/pressmeddelande/hur-m ... Id=3152168
Varför skulle en autonom buss som tar lika många passagerare som den med en förare inte vara billigare att framföra?
Re: Autonoma fordon
Intressant diskussion med Amnon Shashua, MobilEye, om än lite soft-ball.
Jag önskar att någon pratar om detaljerad ODD i dessa diskussioner när man säger Level 4 till år X.
Jag önskar att någon pratar om detaljerad ODD i dessa diskussioner när man säger Level 4 till år X.
Re: Autonoma fordon
Volvo vill också vara med och leka..
https://electrek.co/2022/01/07/volvo-ca ... alifornia/
https://electrek.co/2022/01/07/volvo-ca ... alifornia/
Volvo Cars has announced plans to launch its new Ride Pilot unsupervised autonomous driving feature to customers in the state of California, and it will make its debut in an all-new, all-electric flagship SUV set to make its debut later this year.
The new SUV is expected to borrow heavily from the Volvo Concept Recharge that Scooter Doll covered back in June — which is interesting in itself, but we’re here for the autonomy.
The Ride Pilot AI software was developed by Volvo Cars engineers working in concert with programmers from Zenseact and developers from Luminar, one of its technology partners. The vehicle’s comprehensive suite of more than two dozen sensors (read: 25) includes Luminar’s cutting-edge Iris LiDAR sensor, and “work hand in glove” (Volvo’s term) with the software.
Re: Autonoma fordon
Reklamfilm från Nuro: Introducing our next generation vehicle
Även (externa airbags är en cool funktion):
https://www.theverge.com/2022/1/12/2287 ... on-air-bag
Även (externa airbags är en cool funktion):
https://www.theverge.com/2022/1/12/2287 ... on-air-bag
Re: Autonoma fordon
Yann LeCun som är AI-chef på Meta (Facebook) höll nyligen ett tal som jag tycker förklarar utmaningarna med ML/AI. Det finns idéer men inga lösningar ännu och man vet inte vad som är nästa road-block:
Re: Autonoma fordon
Brad Templeton intervjuar Amnon Shashua, MobilEye
Sammanfattning/text:
https://www.forbes.com/sites/bradtemple ... lf-driving
Tesla får det svettigt att hålla uppe sin image om det stämmer.
Sammanfattning/text:
https://www.forbes.com/sites/bradtemple ... lf-driving
Amnon säger bland annat att man behöver mer än 10000 timmar mellan incidenter för att kunna ta bort föraren. Han lovar även över 1000 h MTBF i år med deras kamerabaserade system (på Zeekr 001). Att jämföra med Tesla som ligger på runt uppskattningsvis 10 minuter MTBF idagsläget.MobilEye is one of the few companies to have it all: Experience, a huge fleet to draw mapping and training data from, extensive mapping efforts at very low cost, an FMCW LIDAR in the works, imaging radar, advanced computer vision, a trip-planning app, the ability to make its own silicon, low cost, robotaxis driving in complex cities and the most relationships of automakers of anybody in the game. While some players have better in some of these individual area, nobody has as good a combination.
The key that remains to be seen is just how good their software is. Shashua said they are still working at getting their system to 1,000 hours between accidents but they are confident they will get there soon. That’s not there yet, as humans go 3,500 hours between minor dings and about 12,000 hours between police reported accidents.
Tesla får det svettigt att hålla uppe sin image om det stämmer.