Autonoma fordon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Det här är en tråd där man kan diskutera autonoma fordon från alla leverantörer.

Identifierade spelare med uttalade L4+ amitioner: Leverantörer med huvudfokus på L4-lastbilar: Personbilsleverantörer med L3:
  • BMW: 7-serien ska få L3 under 2024 säger BMW (troligen R157-certifierad). iX, 5-serien på sikt. MobilEye är teknikleverantör. https://www.forbes.com/wheels/features/ ... -autonomy/
  • DAIMLER: Mercedes S-Klass och EQS stödjer UNECE R157 och är L3 i Tyskland upp till 60km/h på mappade vägar. Veoneer är teknikleveratör.
  • HONDA: Honda Legend är L3 med sin Traffic Jam Pilot i Japan.
Andra aktörer som arbetar med självkörande teknik:
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 44 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

SAE J3016-nivåer på ren svenska:
  • --- Föraren kör:
  • Nivå 0: Ingen adaptiv farthållare eller filhållningsassistans.
  • Nivå 1: Adaptiv farthållare ELLER filhållningsassistans.
  • Nivå 2: Adaptiv farthållare OCH filhållningsassistans (ex: Tesla Autopilot, GM Supercruise, Ford Bluecruise, XPeng XPilot m fl.). Kan inkludera filbyten.

    --- Autonoma nivåer:
  • Nivå 3: Läs en bok eller jobba från förarsätet. Bilen sköter körningen och inga omedelbara ingripanden behövs från dig. Du ska kunna ta över körningen när bilen ber om det, inom en tid som tillverkaren bestämmer. Typiskt 5-10s.
  • Nivå 4: Autonom inom de parametrar som tillverkaren bestämmer. Du förväntas aldrig ta över. Du kan sova i bilen eller sitta i baksätet. Eller både och. Kan vara utan ratt.
  • Nivå 5: Som Nivå 4, fast överallt (normala vägar) och närsomhelst i normalt förekommande väder (sol. regn, snö osv).

Länksamling:
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 20 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Idag sa MobilEye att dom har börjat testa i en ny europeisk stad: Paris. Och att det finns en mycket begränsad ride-hailing lösning live inom kort (som jag förutsätter har säkerhetsförare).
NEW: We're announcing our very first #autonomous on-demand service, in #Paris, with @RATPgroup. Employees from @Galeries_Laf will be among the first consumers to ride in a Mobileye AV & the first to be able to hail a robotaxi using the @moovit app.
... 3859160067
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Uppdaterat första posten med en lista av spelare. Saknas någon?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Autonoma fordon

Inlägg av Maw »

Veoneer?

De ligger ju trots allt bakom världens första L3 i vanlig personbil...antar att de även strävar efter L4?
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Autonoma fordon

Inlägg av wing »

comma.ai måste ju vara med, även om de är något udda.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Autonoma fordon

Inlägg av FinaFisken »

Passar Einride in?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Tack, jag kom även på att jag missat Yandex och några till. Passade på att försöka definiera SAE-nivåerna på enkel svenska och lade till lite länkar. Kom gärna med synpunkter eller förslag!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Autonoma fordon

Inlägg av OfarligTesla »

Är det någon som vet hur diskussionerna går i övriga EU angående att implementera R157? Tar man diskussionen på EU-nivå eller kommer det krävas att varje land gör som Tyskland gjort? Ett brett införande i EU hade nog varit grymt att ha på plats fram tills höjningen av hastighet röstas igenom.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Är det någon som vet hur diskussionerna går i övriga EU angående att implementera R157? Tar man diskussionen på EU-nivå eller kommer det krävas att varje land gör som Tyskland gjort? Ett brett införande i EU hade nog varit grymt att ha på plats fram tills höjningen av hastighet röstas igenom.
Jag skickade ett meddelande till Transportstyrelsen:
Hej!
Jag undrar om Transportstyrelsen har några planer eller utredningar om kommande lagstiftning som gäller autonoma bilar inom ramen för UNECE R157. Finns det några tidslinjer där R157 kan vara bas för svensk eller europeisk lag? Vad är transportstyrelsens inställning till R157?

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Kul ny infomercial om Zoox:


Jag är skeptisk till att amerikaner vill samåka, men vi får se.
Jonathan Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 aug 2020 16:58

Re: Autonoma fordon

Inlägg av Jonathan Johansson »

Zenuity/Veoneer/Autoliv/Volvo Cars spinoffen Zenseact borde vara med. Både Volvo Cars och Polestar kommer erbjuda L4 i nästa generations bilar som kommer 2022/2023.

https://www.zenseact.com
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Jonathan Johansson skrev:
Zenuity/Veoneer/Autoliv/Volvo Cars spinoffen Zenseact borde vara med. Både Volvo Cars och Polestar kommer erbjuda L4 i nästa generations bilar som kommer 2022/2023.

https://www.zenseact.com
Tack för det. Jag lägger dem på listan. L4 2023 i en produkt för konsumenter låter toppen men, det tror jag på först när jag ser det. Lagstiftningen lär inte vara på plats (heller). Vet du var den där L4-ambitionen finns omskriven?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Ytterligare en senior AI/AV-forskare som är skeptisk mot Teslas möjligheter att komma fram till något användbart med FSD-betan. Jag tycker han har ett intressant, om än lätt deprimerande resonemang mot slutet.

https://blog.piekniewski.info/2021/12/1 ... -delusion/
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Autonoma fordon

Inlägg av Fredrik j »

Mycket bittert gnäll från tidigare ansvarig för autonoma fordon på NEVS.

https://www.di.se/nyheter/tidigare-nevs ... rokridaer/

Vad har NEVS gjort? Var är bilarna? Har man utvecklat teknik som används av andra kinesiska tillverkare?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Mycket bittert gnäll från tidigare ansvarig för autonoma fordon på NEVS.

https://www.di.se/nyheter/tidigare-nevs ... rokridaer/

Vad har NEVS gjort? Var är bilarna? Har man utvecklat teknik som används av andra kinesiska tillverkare?
Nu menade du nog inte det så, men jag tycker man kan tänka efter lite extra innan man använder ord som "bitter" och "gnäll", som ofta användas för att förminska kvinnor. Jag kanske skulle säga "pessimistisk". Hon hissar väl Nevs för att hon vill vara schysst mot sina gamla kollegor? Hon slutade ju knappast där för att Nevs för så jävla bra ;) Det är tydligt att hon tror i alla fall inte på autonoma privatägda bilar i publika miljöer i närtid, precis som många andra.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Autonoma fordon

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Mycket bittert gnäll från tidigare ansvarig för autonoma fordon på NEVS.

https://www.di.se/nyheter/tidigare-nevs ... rokridaer/

Vad har NEVS gjort? Var är bilarna? Har man utvecklat teknik som används av andra kinesiska tillverkare?
Nu menade du nog inte det så, men jag tycker man kan tänka efter lite extra innan man använder ord som "bitter" och "gnäll", som ofta användas för att förminska kvinnor. Jag kanske skulle säga "pessimistisk". Hon hissar väl Nevs för att hon vill vara schysst mot sina gamla kollegor? Hon slutade ju knappast där för att Nevs för så jävla bra ;) Det är tydligt att hon tror i alla fall inte på autonoma privatägda bilar i publika miljöer i närtid, precis som många andra.
Jag lovar dig att jag hade skrivit mitt inlägg exakt lika om det hade varit en man. Jag reflekterade inte ens över det.
Förminskningen finns i ditt huvud.

Jag tycker det är på sin plats att redovisa vad man själv gjort på ledande position när man kritiserar andra för att bromsa.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Autonoma fordon

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
Ytterligare en senior AI/AV-forskare som är skeptisk mot Teslas möjligheter att komma fram till något användbart med FSD-betan. Jag tycker han har ett intressant, om än lätt deprimerande resonemang mot slutet.

https://blog.piekniewski.info/2021/12/1 ... -delusion/
Han påstår sig vara en senior AI/AV-forskare och ändå så flera av argumenten felaktiga eller "påminner"en hel del om om hur Gordon Johnson skruvar på teslas kvartalsrappoter för att lyfta fram något "katastrofalt"

1*
Han börjar med en analogi om FSD och rysk roulette och påpekar att vanliga AP varit inblandad i 12 dödsfall. Det han glömmer är att vanliga AP är uppåt 5-10ggr säkrare än genomsnittsamerikanen och bilar med AP aktiverad mkt mer sällan är inblandade i kollisioner (enl Teslas egna statistikrapportering)
Det kommer alltid finnas dödsfall där AP/FSD varit aktiverad. Totala mängden dödsfall i trafiken kommer dock vara avsevärt färre.
I hans analogi med revolvern så glömmer han att påpeka att vi faktisk tar en risk varenda gång vi sätter oss i bilen. Han vill få det att verka som att om en människa kör så är risken noll. Vilket jag hoppas alla är medvetna om att så inte är fallet.
låt säga att AI/AV fungerar felfritt. Med noll dödsfall. Sen dimper det ner en asteroid eller atombomb från himlen som aven om bilen kunde förutse faran inte kan undvika.
Då blir det inte noll dödsfall med FSD aktiverat. Det kommer alldrig bli noll. Det kommer bara bli avsevärt bättre än vad vi människor är kapabla till.

2* Han lyfter fram ett antal punkter en bit ner om Kameror/Lidar Vs det mänskliga ögat. Jag tar up de mest uppenbara felen här:
Human eyes are still vastly superior to any existing camera, especially with regards to dynamic range
Fel. Han jämför total dymaik för ögat med momentan dynamik för en kamera. Både ögat och sensorerna i dagens kameror har ungefär samma momentana dynamik.
Den totala dynamiken bestäms av optiken famför. Dvs Iris eller Linsen du sätter på kameran.
Mer läsning här:
https://www.cambridgeincolour.com/tutor ... ensitivity
Humans can articulate eyes to where they are needed, avoid obstructions
Bilens kameror sitter på utsidan runt om hela bilen vilker gör att dom inte behöver kunna röra på sig....
Humans also totally can use LIDAR/Radar or any other fancy set of sensors such as night vision camera to improve the safety of their driving.
Jasså. Nu finns det tydligen kameror som ser bra i mörker. Men vi människor kan bara titta på en kamera i taget. Ett AI i en bil använder alla kameror samtidigt och har således en överlägsen överblick över situationen.
Det enda som skiljer idag är att vi, människor, för tillfället är bättre på att tolka informationen än FSD-datorn i bilen.
Human can act to clear up windshield, roll down side windows to get a better look e.g. when strong sunlight is causing even those amazing eyes to have problems
Sant men bilen kan också styra över vindrutetorkaren. Varför behöver vi rulla ner sidorutan för att se? Jo oftast för att vi har en repig ruta i kombination med att vårat iris inte kan bli mindre och släppa in mindra ljus.
En kamera kan lätt skruva på sina gain inställningar (förstärkningen).
Ett exempel:
Kan vi stirra på solen och se någonting annat? Nej vi behöver kisa och hålla upp handen för att skärma av solen.
Har våra mobiltelefoner samma problem eller går det aldeles utmärkt att ta en bild rakt emot solen och fortfarande se det som är runt omkring? (Hint, det går jättebra och för den orolige så kommer inte bränna upp sensorn i telefonen).

3* Slutsaterna (hypotetiska och jag tar den mest uppenbara.
Even if the network existed and the computer was sufficient it is very likely that the several cameras placed along the car might have dangerous blindspots or insufficient dynamic range etc. or that the car will still need extra sensors such as a good stereo microphone or even an artificial "nose" to detect potentially dangerous substances or malfunctions.
Man behver bara näsan för att detektera när förbränningsmotorn mår dåligt.....
Ang hörseln så använder vi den för att få uppmärksamhet på omgivningen att "något är på gång" ex när man hör en siren.
De flesta bilar har idag redan mikrofoner inne i bilen för att kunna prata i telefonen. Varför skulle man behöva extern mikrofon.?
Så vitt jag vet så får döva personer köra bil och även folk med nersatt luktsinne. Att påstå att detta skulle vara krav för att kunna köra är ju bara fånigt.



Denna "blog" påminner mer om när ViBilägare provar elbilar än om en AI-specialist som, baserat på erfarenhet, uttalar sig om AV.


Edit: Fixat div stavfel
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Autonoma fordon

Inlägg av Maw »

När det fäller Teslas statistik för olyckor med och utan AP aktiverat så är slutsatsen att AP är 10 ggr säkrare än en mänskliga förare grovt felaktig på flera sätt:

1. AP används främst på vägar där väldigt få olyckor sker medan människor kör överallt, även på farliga vägavsnit. För att göra en rimlig jämförelse måste underlag för samma typ av vägar användas

2. AP kan väl inte användas under svåra vädeförhållanden då många olyckor sker som t ex snöstorm eller tät dimma? Om jämförelsen ska vara rimlig så måste underlag från körning under likartade förhållanden användas.

3. När AP är aktiverad är det fortfarande en människa som kör. Om inte föraren räddar situationer när AP gör fel skulle många fler olyckor ske.

4. När en olycka är nära förestående kopplar sannolikt AP ofta ur strax innan eftersom den inte kan hantera situationen. Rent faktiskt är AP i så fall inte aktiverat vid olyckstillfället men olyckan kan ändå bero på att AP tagit ett felaktigt beslut i kombination med att föraren sänkt garden pga av användning av AP.

Hur var det nu, "Lögn, förbannad lögn, statistik" ;)

För övrigt är ovanstående inte specifikt för Teslas AP utan liknande jämförelser med andra system och mänskilga förare får samma grovt felaktiga bild av säkerheten om man jämför äpplen och päron och sedan börjar dra slutsatser. :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Denna "blog" påminner mer om när ViBilägare provar elbilar än om en AI-specialist som, baserat på erfarenhet, uttalar sig om AV.
Jag håller inte med om din kritik ang framförallt resonemanget kring sensorerna, men det jag tyckte var mest intressant i texten var resonemanget på slutet som var kring AI-delen, där hans huvudsakliga expertis ligger:

Texten från detta stycket och framåt menar jag då:
Tesla approach relies on a bunch of hidden assumptions and there is no evidence whatsoever that these assumptions will ever be satisfied.
Alla hans punkter håller jag inte med om kanske, men summan är bekymmersam för allas utsikter att göra (en bra) AV i stor ODD.
It's easy to see a massive set of assumptions which are far from being proven either way, in fact rarely even discussed. And frankly, it's not just Tesla, but pretty much everyone else in this business is staring into these and similar questions like a deer into the headlight. But Tesla unlike others is trying to claim they've got something people can use today.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Jag la till Motional, till listan.

Partners med Uber Eats:
https://motional.com/news/motional-expa ... s-delivery
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Autonoma fordon

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
När det fäller Teslas statistik för olyckor med och utan AP aktiverat så är slutsatsen att AP är 10 ggr säkrare än en mänskliga förare grovt felaktig på flera sätt:

1. AP används främst på vägar där väldigt få olyckor sker medan människor kör överallt, även på farliga vägavsnit. För att göra en rimlig jämförelse måste underlag för samma typ av vägar användas

2. AP kan väl inte användas under svåra vädeförhållanden då många olyckor sker som t ex snöstorm eller tät dimma? Om jämförelsen ska vara rimlig så måste underlag från körning under likartade förhållanden användas.

3. När AP är aktiverad är det fortfarande en människa som kör. Om inte föraren räddar situationer när AP gör fel skulle många fler olyckor ske.

4. När en olycka är nära förestående kopplar sannolikt AP ofta ur strax innan eftersom den inte kan hantera situationen. Rent faktiskt är AP i så fall inte aktiverat vid olyckstillfället men olyckan kan ändå bero på att AP tagit ett felaktigt beslut i kombination med att föraren sänkt garden pga av användning av AP.

Hur var det nu, "Lögn, förbannad lögn, statistik" ;)

För övrigt är ovanstående inte specifikt för Teslas AP utan liknande jämförelser med andra system och mänskilga förare får samma grovt felaktiga bild av säkerheten om man jämför äpplen och päron och sedan börjar dra slutsatser. :)
Håller med om att det är svårt att jämföra datat. Tesla visar ju dock jämförelsen mot alla bilar samt mot bara teslor men inte mot "liknande" situtioner" som du påpekar.
Men det är tyvärr det enda datat med större statistiskt underlag som finns tillgängligt så vitt jag vet.
Det indikerar dock att AP nte är vansinnigt mkt sämre än vanliga bilister med större risk för föraren/passagerare vilket skribenten vill påskina (precis på samma sätt som GJ använder kvartalsrapporterna och plockar enskilda data för att visa hur Tesla kommer gå i konkurs när som helst)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Autonoma fordon

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
När det fäller Teslas statistik för olyckor med och utan AP aktiverat så är slutsatsen att AP är 10 ggr säkrare än en mänskliga förare grovt felaktig på flera sätt:

1. AP används främst på vägar där väldigt få olyckor sker medan människor kör överallt, även på farliga vägavsnit. För att göra en rimlig jämförelse måste underlag för samma typ av vägar användas

2. AP kan väl inte användas under svåra vädeförhållanden då många olyckor sker som t ex snöstorm eller tät dimma? Om jämförelsen ska vara rimlig så måste underlag från körning under likartade förhållanden användas.

3. När AP är aktiverad är det fortfarande en människa som kör. Om inte föraren räddar situationer när AP gör fel skulle många fler olyckor ske.

4. När en olycka är nära förestående kopplar sannolikt AP ofta ur strax innan eftersom den inte kan hantera situationen. Rent faktiskt är AP i så fall inte aktiverat vid olyckstillfället men olyckan kan ändå bero på att AP tagit ett felaktigt beslut i kombination med att föraren sänkt garden pga av användning av AP.

Hur var det nu, "Lögn, förbannad lögn, statistik" ;)

För övrigt är ovanstående inte specifikt för Teslas AP utan liknande jämförelser med andra system och mänskilga förare får samma grovt felaktiga bild av säkerheten om man jämför äpplen och päron och sedan börjar dra slutsatser. :)
Håller med om att det är svårt att jämföra datat. Tesla visar ju dock jämförelsen mot alla bilar samt mot bara teslor men inte mot "liknande" situtioner" som du påpekar.
Men det är tyvärr det enda datat med större statistiskt underlag som finns tillgängligt så vitt jag vet.
Det indikerar dock att AP nte är vansinnigt mkt sämre än vanliga bilister med större risk för föraren/passagerare vilket skribenten vill påskina (precis på samma sätt som GJ använder kvartalsrapporterna och plockar enskilda data för att visa hur Tesla kommer gå i konkurs när som helst)
Ok, jag håller med om att Teslas AP och andra liknande system sannolikt är en säkerhetshöjande teknik totalt sett så länge förarna inser dess begränsningar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

The story behind the creation of Yandex’s delivery robot


Värt att notera att den har två radar, en lidar, fem kameror, 9 ultraljudssensorer och en accelerometer. Dyrare sensorsvit än en Tesla?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Argo AI först med att certifieras för "Autonomous Vehicle Safety Consortium's (AVSC) best practices and SAE International's J3018 standard for safe on-road testing.":

https://www.prnewswire.com/news-release ... 47984.html
Skriv svar