Autonoma fordon
Moderator: Redaktion
Re: Autonoma fordon
Intressant Twitter-tråd från Kyle Wogt, Cruise:
"When I started @Cruise over 8 years ago, I was told self-driving cars would always be science projects. They were wrong. It was a grind, but we made the tech work. Now we’re building a business"
"Today, we earned our driverless deployment permit from the CPUC. After offering free rides for the last ~6 months, we will now start to earn revenue. Big milestone, very proud of the @Cruise team!"
"What you’ll see from us next is growth. We’ve been quietly scaling up our service, expanding geographic coverage (now 70% of SF), etc. You’ll soon see much more."
"But our job is to not only prove self-driving tech is real, but also to show it can be profitable. This is the next frontier in self-driving."
"Once a business is profitable, it’s easier to scale. And scale is critical, since self-driving can save lives, free up time, and reduce emissions. So the more people who have it, the better."
"When I started @Cruise over 8 years ago, I was told self-driving cars would always be science projects. They were wrong. It was a grind, but we made the tech work. Now we’re building a business"
"Today, we earned our driverless deployment permit from the CPUC. After offering free rides for the last ~6 months, we will now start to earn revenue. Big milestone, very proud of the @Cruise team!"
"What you’ll see from us next is growth. We’ve been quietly scaling up our service, expanding geographic coverage (now 70% of SF), etc. You’ll soon see much more."
"But our job is to not only prove self-driving tech is real, but also to show it can be profitable. This is the next frontier in self-driving."
"Once a business is profitable, it’s easier to scale. And scale is critical, since self-driving can save lives, free up time, and reduce emissions. So the more people who have it, the better."
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Autonoma fordon
Det är ju inte så svårt att undvika en kollision med en förare ifall denne inte ens är i (det obennade) fordonetspacecoin skrev:Waymo undviker kollision med förare som kör mot rött i obemannat fordon:
Men skämt åsido. Det kanske ligger närmare i tiden än man tror att det i snitt blir säkrare än med autonoma fordon bara för att det finns så många dåliga förare idag...
Driver sajten Car.info
Re: Autonoma fordon
Ja, lite syftningsfel därFranz skrev:Det är ju inte så svårt att undvika en kollision med en förare ifall denne inte ens är i (det obennade) fordonetspacecoin skrev:Waymo undviker kollision med förare som kör mot rött i obemannat fordon:
Men skämt åsido. Det kanske ligger närmare i tiden än man tror att det i snitt blir säkrare än med autonoma fordon bara för att det finns så många dåliga förare idag...
AV-företagen som gör detta och är framme/seriösa typ Cruise, Waymo framför allt, kommer nog knappast att köra ihjäl folk i större utsträckning än en vanlig bilist. Acceptansen för att en maskin har ihjäl en människa är låg och dom har väldigt bra processer för validering med miljarder mil i simulering och faktiska tester inom deras kontrollerade område. De flesta kommer antagligen vara irriterade på att robotaxin kör för konservativt eller inte tar sig fram där man tycker att den borde. Det är en svår balansgång och väldigt spännande nu när det närmar sig "prime-time".
Re: Autonoma fordon
Skulle vilja veta hur de tänker lösa det med snöstorm och massa snö på vägen som döljer en hel del
Re: Autonoma fordon
Yandex har gjort en hel del testning i snö, även Waymo i Detroit - sedan 2012. Det blir lättare om man förmappar så man vet var drivable path är. Det blir väldigt svårt med bara kameror.Gargamel skrev:Skulle vilja veta hur de tänker lösa det med snöstorm och massa snö på vägen som döljer en hel del
Marknadsföring anno 2017:
Verklighet 2021 :
Re: Autonoma fordon
Idag har jag lyssnat på den här intervjun med Geoff Hinton (deep-learnings pappa och Turing award-vinnare) som jag tycker var både intressant och underhållande:
https://www.therobotbrains.ai/who-is-geoff-hinton
Bland annat tror han att vi kommer att odla datorer (individer där alla är olika) för AI (sic!). Dagens arkitekturer för exakta beräkningar lämpar sig inte för AI enligt Hinton.
Det är mycket snack om NN och hur man försöker bygga modeller baserat på hjärnan (som man egentligen inte förstår så bra).
Han är Cambridge-dropout som blev snickare. Insåg han var får dålig på det och blev PhD i psykologi och forskade på NN på 1970-talet. Senare professor för teamet bakom AlexNet.
Han har en son som har en funktionsnedsättning så han sa upp sig som professor och startade ett forskningsbolag med några andra som auktionerades ut (där Google vann budgivningen) för att kunna se till så hans son skulle kunna få hjälp livet ut. Se https://www.wired.com/story/secret-auct ... oft-baidu/
https://www.therobotbrains.ai/who-is-geoff-hinton
Bland annat tror han att vi kommer att odla datorer (individer där alla är olika) för AI (sic!). Dagens arkitekturer för exakta beräkningar lämpar sig inte för AI enligt Hinton.
Det är mycket snack om NN och hur man försöker bygga modeller baserat på hjärnan (som man egentligen inte förstår så bra).
Han är Cambridge-dropout som blev snickare. Insåg han var får dålig på det och blev PhD i psykologi och forskade på NN på 1970-talet. Senare professor för teamet bakom AlexNet.
Han har en son som har en funktionsnedsättning så han sa upp sig som professor och startade ett forskningsbolag med några andra som auktionerades ut (där Google vann budgivningen) för att kunna se till så hans son skulle kunna få hjälp livet ut. Se https://www.wired.com/story/secret-auct ... oft-baidu/
Re: Autonoma fordon
EE times har en intressant sammanställning av CA DMV:s incidentrapporter för Cruise och Waymo här:
https://www.eetimes.com/waymo-vs-cruise ... taxi-data/
Den andra parten var vållande i 79% av Waymos 140 olyckor, och i 87% av Cruises 121 olyckor. I de övriga, förutom tre, var säkerhetsföraranden vållande och bilen var i manuellt läge.
Det finns alltså två olyckor som Waymo vållat autonomt och en för Cruise. Dessa tre var relaterade till parkering av fordon, med parkerade fordon på TVÅ MILJONER KÖRDA MIL (12,6M miles).
Imponerande!
https://www.eetimes.com/waymo-vs-cruise ... taxi-data/
Den andra parten var vållande i 79% av Waymos 140 olyckor, och i 87% av Cruises 121 olyckor. I de övriga, förutom tre, var säkerhetsföraranden vållande och bilen var i manuellt läge.
Det finns alltså två olyckor som Waymo vållat autonomt och en för Cruise. Dessa tre var relaterade till parkering av fordon, med parkerade fordon på TVÅ MILJONER KÖRDA MIL (12,6M miles).
Imponerande!
Re: Autonoma fordon
"Gary Marcus and Naveen Rao join Emmet Peppers and Matt Smith to discuss their view on $TSLA Full Self Driving, AGI, neural networks, and more."
Skapligt insatta diskussioner men en del fel, som t ex att ADAS/L2 skulle vara en säkerhetshöjande funktion och att vissa verkar tro att man kan dra slutsatsen att FSD-betan höjer säkerheten eftersom att det inte skett dödsolyckor (sic!)
Rekommenderas dock varmt om ni har en timme över.
Skapligt insatta diskussioner men en del fel, som t ex att ADAS/L2 skulle vara en säkerhetshöjande funktion och att vissa verkar tro att man kan dra slutsatsen att FSD-betan höjer säkerheten eftersom att det inte skett dödsolyckor (sic!)
Rekommenderas dock varmt om ni har en timme över.
Re: Autonoma fordon
Rimligen borde man ju jämföra med antal dödsolyckor i teslor utan FSD-beta…spacecoin skrev:"Gary Marcus and Naveen Rao join Emmet Peppers and Matt Smith to discuss their view on $TSLA Full Self Driving, AGI, neural networks, and more."
Skapligt insatta diskussioner men en del fel, som t ex att ADAS/L2 skulle vara en säkerhetshöjande funktion och att vissa verkar tro att man kan dra slutsatsen att FSD-betan höjer säkerheten eftersom att det inte skett dödsolyckor (sic!)
Rekommenderas dock varmt om ni har en timme över.
Har man gjort det? Har själv inte lyssnat.
Re: Autonoma fordon
Till att börja med så finns det ingen publicerad data, men frågeställningen var bl a huruvida FSD-betan var säkrare än en människa och mycket annat. Lyssna gärna så kan vi bolla lite sen.Fredrik j skrev:Rimligen borde man ju jämföra med antal dödsolyckor i teslor utan FSD-beta… Har man gjort det? Har själv inte lyssnat.
Re: Autonoma fordon
Ja, säkrare än en människa som kör istället, allt annat lika.spacecoin skrev:Till att börja med så finns det ingen publicerad data, men frågeställningen var bl a huruvida FSD-betan var säkrare än en människa och mycket annat. Lyssna gärna så kan vi bolla lite sen.Fredrik j skrev:Rimligen borde man ju jämföra med antal dödsolyckor i teslor utan FSD-beta… Har man gjort det? Har själv inte lyssnat.
Jag tror det är nära noll dödsolyckor för bägge. Noll är färre än noll.
Re: Autonoma fordon
Jag tror inte det finns en chans i världen att ett system med en passiv förare som fallback kommer i närheten av ett system med en aktiv förare plus säkerhetssystem som fallback (dvs det omvända). Människor suger på att vara fallback, och datorer suger på att köra effktivt i komplexa miljöer.Fredrik j skrev:Ja, säkrare än en människa som kör istället, allt annat lika.
Jag tror det är nära noll dödsolyckor för bägge. Noll är färre än noll.
Re: Autonoma fordon
Det tror jag också.spacecoin skrev:Jag tror inte det finns en chans i världen att ett system med en passiv förare som fallback kommer i närheten av ett system med en aktiv förare plus säkerhetssystem som fallback (dvs det omvända). Människor suger på att vara fallback, och datorer suger på att köra effktivt i komplexa miljöer.Fredrik j skrev:Ja, säkrare än en människa som kör istället, allt annat lika.
Jag tror det är nära noll dödsolyckor för bägge. Noll är färre än noll.
Re: Autonoma fordon
NHTSA:s crash-rapporter om ADAS och ADS är ute nu:
https://www.nhtsa.gov/press-releases/in ... chnologies
Videogenomgång här, live;
TLDW/DR: För dåligt underlag för att dra några slutsatser.
https://www.nhtsa.gov/press-releases/in ... chnologies
Videogenomgång här, live;
TLDW/DR: För dåligt underlag för att dra några slutsatser.
Re: Autonoma fordon
Waymo delar med sig av ny forskning här nu:
https://waymo.com/research/
Nytt är RIDDLE: Lidar Data Compression with Range Image Deep Delta Encoding, en metod att komprimera Lidar-data med deep-learning.
Det och annat nytt kommer säkert på CVPR 2022, som går av i nästa vecka.
https://waymo.com/research/
Nytt är RIDDLE: Lidar Data Compression with Range Image Deep Delta Encoding, en metod att komprimera Lidar-data med deep-learning.
Det och annat nytt kommer säkert på CVPR 2022, som går av i nästa vecka.
Re: Autonoma fordon
"Einride världsförst – får tillstånd för autonoma körningar i USA
Svenska Einride blir först i världen med att få köra autonoma elektriska lastbilar utan en förare ombord på allmänna vägar i USA."
https://www.di.se/digital/einride-varld ... gar-i-usa/
https://techcrunch.com/2022/06/23/einri ... lic-roads/
Svenska Einride blir först i världen med att få köra autonoma elektriska lastbilar utan en förare ombord på allmänna vägar i USA."
https://www.di.se/digital/einride-varld ... gar-i-usa/
https://techcrunch.com/2022/06/23/einri ... lic-roads/
Re: Autonoma fordon
Driverless Robotaxi Fleet Paralyzed for Hours in San Francisco - the cars blocked the intersection and the street and had to be manually driven to the depot by Cruise employees.
https://thelastdriverlicenseholder.com/ ... francisco/
https://thelastdriverlicenseholder.com/ ... francisco/
Re: Autonoma fordon
Det går bra nuspacecoin skrev:Driverless Robotaxi Fleet Paralyzed for Hours in San Francisco - the cars blocked the intersection and the street and had to be manually driven to the depot by Cruise employees.
https://thelastdriverlicenseholder.com/ ... francisco/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autonoma fordon
Rykten säger att BMW kommer med nivå 3 i slutet på 2023 med nya 7-serien och i mitten på 2024 med nya 5-serien. Hoppas det i så fall kommer till i5an också då elbil såklart är att föredra.
https://www.bmwblog.com/2022/06/29/bmw- ... late-2023/
https://www.bmwblog.com/2022/06/29/bmw- ... late-2023/
Re: Autonoma fordon
Det verkar bara vara 60 km/h tyvärr, men vi får se.OfarligTesla skrev:Rykten säger att BMW kommer med nivå 3 i slutet på 2023 med nya 7-serien och i mitten på 2024 med nya 5-serien. Hoppas det i så fall kommer till i5an också då elbil såklart är att föredra.
https://www.bmwblog.com/2022/06/29/bmw- ... late-2023/
https://www.bmwblog.com/2022/04/11/bmw- ... f-driving/
Re: Autonoma fordon
Baidu Apollo är live i... Wuhan...
https://autonews.gasgoo.com/icv/70020741.html
Wuhan is the fourth city that has granted Baidu the permission to operate commercial service after Beijing, Chongqing, and Yangquan.
https://autonews.gasgoo.com/icv/70020741.html
Wuhan is the fourth city that has granted Baidu the permission to operate commercial service after Beijing, Chongqing, and Yangquan.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autonoma fordon
Fast när den artikeln skrevs var det väl inte beslutat inom UNECE att höja gränsen från 60 till 130 km/h? Skulle bli väldigt förvånad om de inte stödjer den hastighet som tillåts enligt reglerna faktiskt.spacecoin skrev:Det verkar bara vara 60 km/h tyvärr, men vi får se.
https://www.bmwblog.com/2022/04/11/bmw- ... f-driving/
Re: Autonoma fordon
Hoppas du har rätt.OfarligTesla skrev:Fast när den artikeln skrevs var det väl inte beslutat inom UNECE att höja gränsen från 60 till 130 km/h? Skulle bli väldigt förvånad om de inte stödjer den hastighet som tillåts enligt reglerna faktiskt.spacecoin skrev:Det verkar bara vara 60 km/h tyvärr, men vi får se.
https://www.bmwblog.com/2022/04/11/bmw- ... f-driving/