Till att börja med så finns det ingen publicerad data, men frågeställningen var bl a huruvida FSD-betan var säkrare än en människa och mycket annat. Lyssna gärna så kan vi bolla lite sen.Fredrik j skrev:Rimligen borde man ju jämföra med antal dödsolyckor i teslor utan FSD-beta… Har man gjort det? Har själv inte lyssnat.
Autonoma fordon
Moderator: Redaktion
Re: Autonoma fordon
Re: Autonoma fordon
Ja, säkrare än en människa som kör istället, allt annat lika.spacecoin skrev:Till att börja med så finns det ingen publicerad data, men frågeställningen var bl a huruvida FSD-betan var säkrare än en människa och mycket annat. Lyssna gärna så kan vi bolla lite sen.Fredrik j skrev:Rimligen borde man ju jämföra med antal dödsolyckor i teslor utan FSD-beta… Har man gjort det? Har själv inte lyssnat.
Jag tror det är nära noll dödsolyckor för bägge. Noll är färre än noll.
Re: Autonoma fordon
Jag tror inte det finns en chans i världen att ett system med en passiv förare som fallback kommer i närheten av ett system med en aktiv förare plus säkerhetssystem som fallback (dvs det omvända). Människor suger på att vara fallback, och datorer suger på att köra effktivt i komplexa miljöer.Fredrik j skrev:Ja, säkrare än en människa som kör istället, allt annat lika.
Jag tror det är nära noll dödsolyckor för bägge. Noll är färre än noll.
Re: Autonoma fordon
Det tror jag också.spacecoin skrev:Jag tror inte det finns en chans i världen att ett system med en passiv förare som fallback kommer i närheten av ett system med en aktiv förare plus säkerhetssystem som fallback (dvs det omvända). Människor suger på att vara fallback, och datorer suger på att köra effktivt i komplexa miljöer.Fredrik j skrev:Ja, säkrare än en människa som kör istället, allt annat lika.
Jag tror det är nära noll dödsolyckor för bägge. Noll är färre än noll.
Re: Autonoma fordon
NHTSA:s crash-rapporter om ADAS och ADS är ute nu:
https://www.nhtsa.gov/press-releases/in ... chnologies
Videogenomgång här, live;
TLDW/DR: För dåligt underlag för att dra några slutsatser.
https://www.nhtsa.gov/press-releases/in ... chnologies
Videogenomgång här, live;
TLDW/DR: För dåligt underlag för att dra några slutsatser.
Re: Autonoma fordon
Waymo delar med sig av ny forskning här nu:
https://waymo.com/research/
Nytt är RIDDLE: Lidar Data Compression with Range Image Deep Delta Encoding, en metod att komprimera Lidar-data med deep-learning.
Det och annat nytt kommer säkert på CVPR 2022, som går av i nästa vecka.
https://waymo.com/research/
Nytt är RIDDLE: Lidar Data Compression with Range Image Deep Delta Encoding, en metod att komprimera Lidar-data med deep-learning.
Det och annat nytt kommer säkert på CVPR 2022, som går av i nästa vecka.
Re: Autonoma fordon
"Einride världsförst – får tillstånd för autonoma körningar i USA
Svenska Einride blir först i världen med att få köra autonoma elektriska lastbilar utan en förare ombord på allmänna vägar i USA."
https://www.di.se/digital/einride-varld ... gar-i-usa/
https://techcrunch.com/2022/06/23/einri ... lic-roads/
Svenska Einride blir först i världen med att få köra autonoma elektriska lastbilar utan en förare ombord på allmänna vägar i USA."
https://www.di.se/digital/einride-varld ... gar-i-usa/
https://techcrunch.com/2022/06/23/einri ... lic-roads/
Re: Autonoma fordon
Driverless Robotaxi Fleet Paralyzed for Hours in San Francisco - the cars blocked the intersection and the street and had to be manually driven to the depot by Cruise employees.
https://thelastdriverlicenseholder.com/ ... francisco/
https://thelastdriverlicenseholder.com/ ... francisco/
Re: Autonoma fordon
Det går bra nuspacecoin skrev:Driverless Robotaxi Fleet Paralyzed for Hours in San Francisco - the cars blocked the intersection and the street and had to be manually driven to the depot by Cruise employees.
https://thelastdriverlicenseholder.com/ ... francisco/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autonoma fordon
Rykten säger att BMW kommer med nivå 3 i slutet på 2023 med nya 7-serien och i mitten på 2024 med nya 5-serien. Hoppas det i så fall kommer till i5an också då elbil såklart är att föredra.
https://www.bmwblog.com/2022/06/29/bmw- ... late-2023/
https://www.bmwblog.com/2022/06/29/bmw- ... late-2023/
Re: Autonoma fordon
Det verkar bara vara 60 km/h tyvärr, men vi får se.OfarligTesla skrev:Rykten säger att BMW kommer med nivå 3 i slutet på 2023 med nya 7-serien och i mitten på 2024 med nya 5-serien. Hoppas det i så fall kommer till i5an också då elbil såklart är att föredra.
https://www.bmwblog.com/2022/06/29/bmw- ... late-2023/
https://www.bmwblog.com/2022/04/11/bmw- ... f-driving/
Re: Autonoma fordon
Baidu Apollo är live i... Wuhan...
https://autonews.gasgoo.com/icv/70020741.html
Wuhan is the fourth city that has granted Baidu the permission to operate commercial service after Beijing, Chongqing, and Yangquan.
https://autonews.gasgoo.com/icv/70020741.html
Wuhan is the fourth city that has granted Baidu the permission to operate commercial service after Beijing, Chongqing, and Yangquan.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autonoma fordon
Fast när den artikeln skrevs var det väl inte beslutat inom UNECE att höja gränsen från 60 till 130 km/h? Skulle bli väldigt förvånad om de inte stödjer den hastighet som tillåts enligt reglerna faktiskt.spacecoin skrev:Det verkar bara vara 60 km/h tyvärr, men vi får se.
https://www.bmwblog.com/2022/04/11/bmw- ... f-driving/
Re: Autonoma fordon
Hoppas du har rätt.OfarligTesla skrev:Fast när den artikeln skrevs var det väl inte beslutat inom UNECE att höja gränsen från 60 till 130 km/h? Skulle bli väldigt förvånad om de inte stödjer den hastighet som tillåts enligt reglerna faktiskt.spacecoin skrev:Det verkar bara vara 60 km/h tyvärr, men vi får se.
https://www.bmwblog.com/2022/04/11/bmw- ... f-driving/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autonoma fordon
Ja det är ju bara gissningar just nu men hoppas kan man. Jag försöker byta bil i närtid så jag är redo för ett byte till någon gång under andra halvan av 2024 då jag hoppas det finns olika alternativ med nivå 3, förhoppningsvis har Sverige och övriga EU fixat lagarna tills dess. En eldriven 5-serie med nivå 3 hade nog inte varit helt fel faktiskt.spacecoin skrev:Hoppas du har rätt.
Re: Autonoma fordon
Mobileye tappar marknadsandelar och har skjutit upp sin IPO:
"Qualcomm is Eating Mobileye's Lunch" https://ojoyoshidareport.com/qualcomm-i ... yes-lunch/
"In a world of falling equity valuations and quantitative tightening, we can expect funding for this problem to run out long before anyone has the answers. Replacing human drivers with machine drivers in a complex environment is neither as quick nor as easy as many of these companies wanted to believe.
That dream of jumping into your own car, engaging “self-driving” and falling asleep while being safely chauffeured to your destination — that’s dead. What’s more, the automakers all know it."
"Qualcomm is Eating Mobileye's Lunch" https://ojoyoshidareport.com/qualcomm-i ... yes-lunch/
"In a world of falling equity valuations and quantitative tightening, we can expect funding for this problem to run out long before anyone has the answers. Replacing human drivers with machine drivers in a complex environment is neither as quick nor as easy as many of these companies wanted to believe.
That dream of jumping into your own car, engaging “self-driving” and falling asleep while being safely chauffeured to your destination — that’s dead. What’s more, the automakers all know it."
Re: Autonoma fordon
Den här långa intervjun med Waymo's Head of Research, Drago Anguelov, förklarar så många aspekter av AV-utveckling.
Intervjun innehåller resonemang om Lidar och kartor, simulation, skalbarhet och mycket annat.
Man kan börja runt 14 minuter om man är otålig:
13:51 Trends and milestones in autonomous vehicles
23:52 The challenges of scalability and simulation
30:19 Why LIDAR and mapping are useful
35:31 Waymo Via and autonomous trucking
37:31 Robustness and unsupervised domain adaptation
40:44 Why Waymo released the Waymo Open Dataset
49:02 The domain gap between simulation and the real world
56:40 Finding rare examples
1:04:34 The challenges of production requirements
Intervjun innehåller resonemang om Lidar och kartor, simulation, skalbarhet och mycket annat.
Man kan börja runt 14 minuter om man är otålig:
13:51 Trends and milestones in autonomous vehicles
23:52 The challenges of scalability and simulation
30:19 Why LIDAR and mapping are useful
35:31 Waymo Via and autonomous trucking
37:31 Robustness and unsupervised domain adaptation
40:44 Why Waymo released the Waymo Open Dataset
49:02 The domain gap between simulation and the real world
56:40 Finding rare examples
1:04:34 The challenges of production requirements
Re: Autonoma fordon
Baidu live i två städer i Kina förarlöst - (Chongqing and Wuhan, two of the largest cities with 10M+ people in China).
"Baidu is also working with regulators in cities like Beijing and Guangzhou to obtain similar permits."
https://techcrunch.com/2022/08/07/baidu ... chongqing/
imponerande!
"Baidu is also working with regulators in cities like Beijing and Guangzhou to obtain similar permits."
https://techcrunch.com/2022/08/07/baidu ... chongqing/
imponerande!
Re: Autonoma fordon
Mobileye SuperVision™ Put to the Test in Transcontinental Road Trip
https://www.mobileye.com/blog/mobileye- ... road-trip/
https://www.mobileye.com/blog/mobileye- ... road-trip/
Re: Autonoma fordon
Amazon skriver lite om vad Zoox gör med teknikstacken:
https://www.amazon.science/latest-news/ ... ll-at-once
https://www.amazon.science/latest-news/ ... ll-at-once
Re: Autonoma fordon
Ny lagstiftning i UK reglerar ansvar.
Human drivers in UK won’t be liable for accidents when vehicle is self-driving
https://techcrunch.com/2022/08/21/human ... f-driving/
Human drivers in UK won’t be liable for accidents when vehicle is self-driving
https://techcrunch.com/2022/08/21/human ... f-driving/