Begagnade elbilar för dyra?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av NiklasTesla »

Blipblop skrev:
Alldeles för dyra, men med tanke på hur fjolåret såg ut ekonomiskt (plus 30 procent typ) och hur det kommer återgå till det vanliga nu i Sverige så tror jag att priserna kommer sjunka. Nybilsförsäljningen är ju dopad av folk (ofta med hög inkomst) som hyr bilen och betalar en låg summa per månad för att äga en ny bil, som byts var tredje år. Kan tänka mig att stor procent av alla nysålda elbilar hamnar där.
Privatleasing har ju seglat upp bra och kommer nog öka, men det är ju för vanligt folk.

Men vad vet jag...
Andrahandsvärdet går ju ner i procent i förhållande till ett högt inköpspris men elbilar och Tesla speciellt (pga SuC-Nätverket och låg driftskostnad samt kanske märkeseffekt) har bra andrahandsvärde.

Först går bilar ner ganska mycket i procent första året sedan lite långsammare år 2-3, sedan ännu långsammare år 3-8 för att sedan börja gå upp igen när det är en veteranbil kring år 20

Vad vill jag säga med det. Jo min Model 3 som är snart 3år och gått 11000mil borde jag få ca 450tkr för om jag skulle sälja idag på Blocket (nypris efter bonus 599tkr) den lär inte sjunka så mycket mer i kronor närmsta åren (även vid 8år och +25000mil borde jag få ut minst 300tkr för bilen och förmodligen mer).

MVH
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av Maw »

NiklasTesla skrev:
Andrahandsvärdet går ju ner i procent i förhållande till ett högt inköpspris men elbilar och Tesla speciellt (pga SuC-Nätverket och låg driftskostnad samt kanske märkeseffekt) har bra andrahandsvärde.

Först går bilar ner ganska mycket i procent första året sedan lite långsammare år 2-3, sedan ännu långsammare år 3-8 för att sedan börja gå upp igen när det är en veteranbil kring år 20

Vad vill jag säga med det. Jo min Model 3 som är snart 3år och gått 11000mil borde jag få ca 450tkr för om jag skulle sälja idag på Blocket (nypris efter bonus 599tkr) den lär inte sjunka så mycket mer i kronor närmsta åren (även vid 8år och +25000mil borde jag få ut minst 300tkr för bilen och förmodligen mer).
MVH
Ok, jag tror att om 6 år när din M3 är 9 år gammal och har gått 33000 mil så är den värd max 100 000 - 150 000 kr. Om jag har rätt så är det en rejäl värdeminskning mellan år 8 och 9 :)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av NiklasTesla »

Maw skrev:
NiklasTesla skrev:
Andrahandsvärdet går ju ner i procent i förhållande till ett högt inköpspris men elbilar och Tesla speciellt (pga SuC-Nätverket och låg driftskostnad samt kanske märkeseffekt) har bra andrahandsvärde.

Först går bilar ner ganska mycket i procent första året sedan lite långsammare år 2-3, sedan ännu långsammare år 3-8 för att sedan börja gå upp igen när det är en veteranbil kring år 20

Vad vill jag säga med det. Jo min Model 3 som är snart 3år och gått 11000mil borde jag få ca 450tkr för om jag skulle sälja idag på Blocket (nypris efter bonus 599tkr) den lär inte sjunka så mycket mer i kronor närmsta åren (även vid 8år och +25000mil borde jag få ut minst 300tkr för bilen och förmodligen mer).
MVH
Ok, jag tror att om 6 år när din M3 är 9 år gammal och har gått 33000 mil så är den värd max 100 000 - 150 000 kr. Om jag har rätt så är det en rejäl värdeminskning mellan år 8 och 9 :)
;) Vi har svaret om 6år men jag misstänker stark att den är värd mer (9 år 33000mil ser jag ett case (utifrån tidigare och tillgänglig data) på +230tkr för Model 3 LR AWD från 2019 Svensksåld).

MVH
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av MWall »

Beror ju på inflationen också. :D

Men jag skulle nog inte ge mer än ~20% av nypriset efter 8 år och 30 tusen mil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av Bjelke »

Peter Andersson skrev:
holden skrev:
Raptor skrev:
Tror ni priserna på elbilar kommer gå ner? Nu menar jag inte att vi kommer få mindre billigare elbilar som vw up. Jämför pris på en elsuv idag med en elsuv om ca 3-5 år.
Nej. Orderböckerna är ju övertecknade på dagens priser, subventionen på 70 tkr är så osäker att folk mer ser det som en lottovinst om den faller ut.
Klart att priserna kommer gå ner.
Volvo pratar om prisparitet med fossilbilar och en räckvidd upp mot 1.000km.
Volvo's future EV batteries aim for 1,000 km of real-world range
This tech should begin rolling its way to consumers in the mid-2020s.
https://www.cnet.com/roadshow/news/volv ... velopment/
Klart som fan att Volvo säger det, dom har ju halkat efter något så kapitalt i elbilsrejset och vill såklart
bromsa sina potentiella kunder några år till… Volvo har ju inte bara halkat efter utan också kämpat emot
utvecklingen så dom måste ju göra allt för att bygga upp sin image liksom, så nej just dom lyssnar jag
inte mycket på, dom har mycket att bevisa nu…
Jag tror tyvärr inte att priserna kommer att gå ner dom närmaste åren, men däremot kommer man att få
lite mer för pengarna (precis som det har utvecklats ett tag nu), lite som för TV-apparater kanske…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av Swede1 »

NiklasTesla skrev:
Blipblop skrev:
Alldeles för dyra, men med tanke på hur fjolåret såg ut ekonomiskt (plus 30 procent typ) och hur det kommer återgå till det vanliga nu i Sverige så tror jag att priserna kommer sjunka. Nybilsförsäljningen är ju dopad av folk (ofta med hög inkomst) som hyr bilen och betalar en låg summa per månad för att äga en ny bil, som byts var tredje år. Kan tänka mig att stor procent av alla nysålda elbilar hamnar där.
Privatleasing har ju seglat upp bra och kommer nog öka, men det är ju för vanligt folk.

Men vad vet jag...
Andrahandsvärdet går ju ner i procent i förhållande till ett högt inköpspris men elbilar och Tesla speciellt (pga SuC-Nätverket och låg driftskostnad samt kanske märkeseffekt) har bra andrahandsvärde.

Först går bilar ner ganska mycket i procent första året sedan lite långsammare år 2-3, sedan ännu långsammare år 3-8 för att sedan börja gå upp igen när det är en veteranbil kring år 20

Vad vill jag säga med det. Jo min Model 3 som är snart 3år och gått 11000mil borde jag få ca 450tkr för om jag skulle sälja idag på Blocket (nypris efter bonus 599tkr) den lär inte sjunka så mycket mer i kronor närmsta åren (även vid 8år och +25000mil borde jag få ut minst 300tkr för bilen och förmodligen mer).

MVH
En Long range 4wd antar jag? Ja, priset står sig mycket bra. Normalt är ca 50 % värdeminskning på 3 år. Så normalt skulle den kosta ca 300 000 begagnad, dessutom har den rullat väldigt långt, normalt ca 6000 mil på tre år. 50 000 kr per år för att köra 3000-4000 mil, ett varv runt jorden varje år. 8-)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av dd88 »

Runt 40% värdeminskning på 3 år är (var?) betydligt vanligare i klassen, man får inte glömma att rapporter om värdeminskning i regel lägger listpriset i kalkylen då nettopriserna inte är officiella.

Samma visa som många bilhandlare kör med, ”kostade 600kkr ny - nu 520kkr”, men glömmer att berätta att det var 15% på utrustningen vid nyköp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av Blipblop »

Tror nog priset på treorna åker nedåt nu när dom funnits i tre år och många ska bytas ut? Tar man bort privatleasing (runt 2k annonser) så finns det 44XX elbilar på blocket.se just nu. 445 av dom är teslor (och de flesta bör ju vara begagnade). Tycker ändå det finns många till salu med tanke på efterfrågan.
Jag skulle gärna ha en Tesla 3 som nästa bil, men barn osv... Vi får se när dom ligger under 400k (lagom till börsen läkt får vi hoppas).
Teslas laddnätverk är mest lockande, iofs laddar jag 99,5% hemma .
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av Jerker »

Ja, det ska bli intressant att se vad treorna kommer att ligga. Nu har ju Y kommit också. Många svenska tycks hellre vilja ha en sån. Undrar hur populära treorna kommer att vara i det långa loppet?
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av El2an »

Maw skrev:
NiklasTesla skrev:
Andrahandsvärdet går ju ner i procent i förhållande till ett högt inköpspris men elbilar och Tesla speciellt (pga SuC-Nätverket och låg driftskostnad samt kanske märkeseffekt) har bra andrahandsvärde.

Först går bilar ner ganska mycket i procent första året sedan lite långsammare år 2-3, sedan ännu långsammare år 3-8 för att sedan börja gå upp igen när det är en veteranbil kring år 20

Vad vill jag säga med det. Jo min Model 3 som är snart 3år och gått 11000mil borde jag få ca 450tkr för om jag skulle sälja idag på Blocket (nypris efter bonus 599tkr) den lär inte sjunka så mycket mer i kronor närmsta åren (även vid 8år och +25000mil borde jag få ut minst 300tkr för bilen och förmodligen mer).
MVH
Ok, jag tror att om 6 år när din M3 är 9 år gammal och har gått 33000 mil så är den värd max 100 000 - 150 000 kr. Om jag har rätt så är det en rejäl värdeminskning mellan år 8 och 9 :)
Nja snarare 10-15k för en 9-10 år gammal elbil som passerat 33k mil, mycket förutom drivlina som är slut då.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av Mickep »

Det beror på. En 3 år gammal bil bör tappa ca 50% i värde. (det är vad leasingbolagen sätter).
Anledning är nog att nya bilar har så högt pris. Skulle det komma bra, (dvs mycket bra) för 350 000 skulle värdet sjunka, men när de är liksom 700+ till över miljonen håller det värdet uppe. Bra för första ägaren, dåligt för andra.
Jarvis
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 jan 2022 16:31

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av Jarvis »

Jag har noterat att många Tesla Model 3/Y kostar mer än vad en ny kostar efter miljöbonusavdraget. Dålig tillgång, hög efterfrågan är väl kontentan. Ett högt spel dock, då det bara är en tidsfråga innan tillgången möter efterfrågan men vad vet jag :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av Walker »

Funderat lite på det här….
Om tillverkarna idag säljer allt de har, är det då logiskt att tro att de kommer att sänka priserna på nästa generation bilar som kommer att vara bättre?
Oftast brukar det ju bli dyrare för en bättre produkt. Enda undantaget jag kommer på är tv-apparater. Telefoner t.ex blir ju inte billigare för varje uppgradering, möjligen samma pris.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av Esterox »

Walker skrev:
Funderat lite på det här….
Om tillverkarna idag säljer allt de har, är det då logiskt att tro att de kommer att sänka priserna på nästa generation bilar som kommer att vara bättre?
Oftast brukar det ju bli dyrare för en bättre produkt. Enda undantaget jag kommer på är tv-apparater. Telefoner t.ex blir ju inte billigare för varje uppgradering, möjligen samma pris.
Nej jag tror priserna är här för att stanna. Speciellt eftersom många verkar välja mellan himmel och jord när det gäller elbilar. En fossilbil hade ju en tydligare kundkrets, man stod inte och valde mellan en Volkswagen Passat och en Volvo XC90. Eller Kia Ceed och BMW 5-serie kombi. Nu kan ju samma person kika på Polestar,Tesla model 3, model x, Enyaq, ID4 och MG konstigt nog.

Jag är ju lite intresserad utav facelift E-tron men misstänker skarpt att den går för över miljonen. En eventuellt A6 E-tron kommer ju säkert också starta runt 700k eller så.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av MWall »

Walker skrev:
Funderat lite på det här….
Om tillverkarna idag säljer allt de har, är det då logiskt att tro att de kommer att sänka priserna på nästa generation bilar som kommer att vara bättre?
Oftast brukar det ju bli dyrare för en bättre produkt. Enda undantaget jag kommer på är tv-apparater. Telefoner t.ex blir ju inte billigare för varje uppgradering, möjligen samma pris.
Ja, om det inte finns någon konkurrens så är det ju så. Men en öppen marknad brukar ju åtgärda väldigt höga vinstmarginaler förr eller senare. Så på sikt kommer priset pressas tack vare konkurrens och ökade volymer.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av Walker »

MWall skrev:
Walker skrev:
Funderat lite på det här….
Om tillverkarna idag säljer allt de har, är det då logiskt att tro att de kommer att sänka priserna på nästa generation bilar som kommer att vara bättre?
Oftast brukar det ju bli dyrare för en bättre produkt. Enda undantaget jag kommer på är tv-apparater. Telefoner t.ex blir ju inte billigare för varje uppgradering, möjligen samma pris.
Ja, om det inte finns någon konkurrens så är det ju så. Men en öppen marknad brukar ju åtgärda väldigt höga vinstmarginaler förr eller senare. Så på sikt kommer priset pressas tack vare konkurrens och ökade volymer.
Vi får väl se….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Begagnade elbilar för dyra?

Inlägg av Fredrik j »

Esterox skrev:
Walker skrev:
Funderat lite på det här….
Om tillverkarna idag säljer allt de har, är det då logiskt att tro att de kommer att sänka priserna på nästa generation bilar som kommer att vara bättre?
Oftast brukar det ju bli dyrare för en bättre produkt. Enda undantaget jag kommer på är tv-apparater. Telefoner t.ex blir ju inte billigare för varje uppgradering, möjligen samma pris.
Nej jag tror priserna är här för att stanna. Speciellt eftersom många verkar välja mellan himmel och jord när det gäller elbilar. En fossilbil hade ju en tydligare kundkrets, man stod inte och valde mellan en Volkswagen Passat och en Volvo XC90. Eller Kia Ceed och BMW 5-serie kombi. Nu kan ju samma person kika på Polestar,Tesla model 3, model x, Enyaq, ID4 och MG konstigt nog.

Jag är ju lite intresserad utav facelift E-tron men misstänker skarpt att den går för över miljonen. En eventuellt A6 E-tron kommer ju säkert också starta runt 700k eller så.
Det där kommer ju ändras vartefter utbudet växer bland elbilarna. Vill man köra elbil innan den bil man egentligen vill ha finns på marknaden behöver man ju kompromissa.
Skriv svar