En Long range 4wd antar jag? Ja, priset står sig mycket bra. Normalt är ca 50 % värdeminskning på 3 år. Så normalt skulle den kosta ca 300 000 begagnad, dessutom har den rullat väldigt långt, normalt ca 6000 mil på tre år. 50 000 kr per år för att köra 3000-4000 mil, ett varv runt jorden varje år.NiklasTesla skrev:Andrahandsvärdet går ju ner i procent i förhållande till ett högt inköpspris men elbilar och Tesla speciellt (pga SuC-Nätverket och låg driftskostnad samt kanske märkeseffekt) har bra andrahandsvärde.Blipblop skrev:Alldeles för dyra, men med tanke på hur fjolåret såg ut ekonomiskt (plus 30 procent typ) och hur det kommer återgå till det vanliga nu i Sverige så tror jag att priserna kommer sjunka. Nybilsförsäljningen är ju dopad av folk (ofta med hög inkomst) som hyr bilen och betalar en låg summa per månad för att äga en ny bil, som byts var tredje år. Kan tänka mig att stor procent av alla nysålda elbilar hamnar där.
Privatleasing har ju seglat upp bra och kommer nog öka, men det är ju för vanligt folk.
Men vad vet jag...
Först går bilar ner ganska mycket i procent första året sedan lite långsammare år 2-3, sedan ännu långsammare år 3-8 för att sedan börja gå upp igen när det är en veteranbil kring år 20
Vad vill jag säga med det. Jo min Model 3 som är snart 3år och gått 11000mil borde jag få ca 450tkr för om jag skulle sälja idag på Blocket (nypris efter bonus 599tkr) den lär inte sjunka så mycket mer i kronor närmsta åren (även vid 8år och +25000mil borde jag få ut minst 300tkr för bilen och förmodligen mer).
MVH
Begagnade elbilar för dyra?
Moderator: Redaktion
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Runt 40% värdeminskning på 3 år är (var?) betydligt vanligare i klassen, man får inte glömma att rapporter om värdeminskning i regel lägger listpriset i kalkylen då nettopriserna inte är officiella.
Samma visa som många bilhandlare kör med, ”kostade 600kkr ny - nu 520kkr”, men glömmer att berätta att det var 15% på utrustningen vid nyköp.
Samma visa som många bilhandlare kör med, ”kostade 600kkr ny - nu 520kkr”, men glömmer att berätta att det var 15% på utrustningen vid nyköp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Tror nog priset på treorna åker nedåt nu när dom funnits i tre år och många ska bytas ut? Tar man bort privatleasing (runt 2k annonser) så finns det 44XX elbilar på blocket.se just nu. 445 av dom är teslor (och de flesta bör ju vara begagnade). Tycker ändå det finns många till salu med tanke på efterfrågan.
Jag skulle gärna ha en Tesla 3 som nästa bil, men barn osv... Vi får se när dom ligger under 400k (lagom till börsen läkt får vi hoppas).
Teslas laddnätverk är mest lockande, iofs laddar jag 99,5% hemma .
Jag skulle gärna ha en Tesla 3 som nästa bil, men barn osv... Vi får se när dom ligger under 400k (lagom till börsen läkt får vi hoppas).
Teslas laddnätverk är mest lockande, iofs laddar jag 99,5% hemma .
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Ja, det ska bli intressant att se vad treorna kommer att ligga. Nu har ju Y kommit också. Många svenska tycks hellre vilja ha en sån. Undrar hur populära treorna kommer att vara i det långa loppet?
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Nja snarare 10-15k för en 9-10 år gammal elbil som passerat 33k mil, mycket förutom drivlina som är slut då.Maw skrev:Ok, jag tror att om 6 år när din M3 är 9 år gammal och har gått 33000 mil så är den värd max 100 000 - 150 000 kr. Om jag har rätt så är det en rejäl värdeminskning mellan år 8 och 9NiklasTesla skrev:Andrahandsvärdet går ju ner i procent i förhållande till ett högt inköpspris men elbilar och Tesla speciellt (pga SuC-Nätverket och låg driftskostnad samt kanske märkeseffekt) har bra andrahandsvärde.
Först går bilar ner ganska mycket i procent första året sedan lite långsammare år 2-3, sedan ännu långsammare år 3-8 för att sedan börja gå upp igen när det är en veteranbil kring år 20
Vad vill jag säga med det. Jo min Model 3 som är snart 3år och gått 11000mil borde jag få ca 450tkr för om jag skulle sälja idag på Blocket (nypris efter bonus 599tkr) den lär inte sjunka så mycket mer i kronor närmsta åren (även vid 8år och +25000mil borde jag få ut minst 300tkr för bilen och förmodligen mer).
MVH
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Det beror på. En 3 år gammal bil bör tappa ca 50% i värde. (det är vad leasingbolagen sätter).
Anledning är nog att nya bilar har så högt pris. Skulle det komma bra, (dvs mycket bra) för 350 000 skulle värdet sjunka, men när de är liksom 700+ till över miljonen håller det värdet uppe. Bra för första ägaren, dåligt för andra.
Anledning är nog att nya bilar har så högt pris. Skulle det komma bra, (dvs mycket bra) för 350 000 skulle värdet sjunka, men när de är liksom 700+ till över miljonen håller det värdet uppe. Bra för första ägaren, dåligt för andra.
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Jag har noterat att många Tesla Model 3/Y kostar mer än vad en ny kostar efter miljöbonusavdraget. Dålig tillgång, hög efterfrågan är väl kontentan. Ett högt spel dock, då det bara är en tidsfråga innan tillgången möter efterfrågan men vad vet jag
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Funderat lite på det här….
Om tillverkarna idag säljer allt de har, är det då logiskt att tro att de kommer att sänka priserna på nästa generation bilar som kommer att vara bättre?
Oftast brukar det ju bli dyrare för en bättre produkt. Enda undantaget jag kommer på är tv-apparater. Telefoner t.ex blir ju inte billigare för varje uppgradering, möjligen samma pris.
Om tillverkarna idag säljer allt de har, är det då logiskt att tro att de kommer att sänka priserna på nästa generation bilar som kommer att vara bättre?
Oftast brukar det ju bli dyrare för en bättre produkt. Enda undantaget jag kommer på är tv-apparater. Telefoner t.ex blir ju inte billigare för varje uppgradering, möjligen samma pris.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Nej jag tror priserna är här för att stanna. Speciellt eftersom många verkar välja mellan himmel och jord när det gäller elbilar. En fossilbil hade ju en tydligare kundkrets, man stod inte och valde mellan en Volkswagen Passat och en Volvo XC90. Eller Kia Ceed och BMW 5-serie kombi. Nu kan ju samma person kika på Polestar,Tesla model 3, model x, Enyaq, ID4 och MG konstigt nog.Walker skrev:Funderat lite på det här….
Om tillverkarna idag säljer allt de har, är det då logiskt att tro att de kommer att sänka priserna på nästa generation bilar som kommer att vara bättre?
Oftast brukar det ju bli dyrare för en bättre produkt. Enda undantaget jag kommer på är tv-apparater. Telefoner t.ex blir ju inte billigare för varje uppgradering, möjligen samma pris.
Jag är ju lite intresserad utav facelift E-tron men misstänker skarpt att den går för över miljonen. En eventuellt A6 E-tron kommer ju säkert också starta runt 700k eller så.
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Ja, om det inte finns någon konkurrens så är det ju så. Men en öppen marknad brukar ju åtgärda väldigt höga vinstmarginaler förr eller senare. Så på sikt kommer priset pressas tack vare konkurrens och ökade volymer.Walker skrev:Funderat lite på det här….
Om tillverkarna idag säljer allt de har, är det då logiskt att tro att de kommer att sänka priserna på nästa generation bilar som kommer att vara bättre?
Oftast brukar det ju bli dyrare för en bättre produkt. Enda undantaget jag kommer på är tv-apparater. Telefoner t.ex blir ju inte billigare för varje uppgradering, möjligen samma pris.
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Vi får väl se….MWall skrev:Ja, om det inte finns någon konkurrens så är det ju så. Men en öppen marknad brukar ju åtgärda väldigt höga vinstmarginaler förr eller senare. Så på sikt kommer priset pressas tack vare konkurrens och ökade volymer.Walker skrev:Funderat lite på det här….
Om tillverkarna idag säljer allt de har, är det då logiskt att tro att de kommer att sänka priserna på nästa generation bilar som kommer att vara bättre?
Oftast brukar det ju bli dyrare för en bättre produkt. Enda undantaget jag kommer på är tv-apparater. Telefoner t.ex blir ju inte billigare för varje uppgradering, möjligen samma pris.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Begagnade elbilar för dyra?
Det där kommer ju ändras vartefter utbudet växer bland elbilarna. Vill man köra elbil innan den bil man egentligen vill ha finns på marknaden behöver man ju kompromissa.Esterox skrev:Nej jag tror priserna är här för att stanna. Speciellt eftersom många verkar välja mellan himmel och jord när det gäller elbilar. En fossilbil hade ju en tydligare kundkrets, man stod inte och valde mellan en Volkswagen Passat och en Volvo XC90. Eller Kia Ceed och BMW 5-serie kombi. Nu kan ju samma person kika på Polestar,Tesla model 3, model x, Enyaq, ID4 och MG konstigt nog.Walker skrev:Funderat lite på det här….
Om tillverkarna idag säljer allt de har, är det då logiskt att tro att de kommer att sänka priserna på nästa generation bilar som kommer att vara bättre?
Oftast brukar det ju bli dyrare för en bättre produkt. Enda undantaget jag kommer på är tv-apparater. Telefoner t.ex blir ju inte billigare för varje uppgradering, möjligen samma pris.
Jag är ju lite intresserad utav facelift E-tron men misstänker skarpt att den går för över miljonen. En eventuellt A6 E-tron kommer ju säkert också starta runt 700k eller så.