dd88 skrev:En släkting fick i veckan hem en XC90, fullsmetad med största dieseln. Iofs Volvo-rabatt så han gav 650kkr, men han räknar med att få tillbaka pengarna om tre år. Sålde precis deras XC70 classic och värdeminskningen var cirka 10kkr per år.Flagada skrev:tycker nästan synd om grannen som precis köpt en ny Volvo XC60 diesel med 10kkr i straffskatt de första tre åren - hur lättsåld blir en sån törstig SUV framöver med skenande dieselpriser?
Skulle inte förvåna mig om hans prognos stämmer. Andrahandsmarknaden är dopad och lär så förbli så länge det blir dyrare att köpa nytt. Sen får vi se vad drift kostar...
Osäkerheten kring tidiga elbilar skulle jag säga är större, kommer hända mycket de kommande åren.
Folk är livrädda för malus så de betalar hellre överpris för en 3 år gammal bara för att skatten är lägre.
Vet att folk gått plus på BMW X5 45e också på sistone. Det är visserligen en hybrid men...
Så sett ur det perspektivet har inte elbilar särskilt bra andrahandsvärde rent generellt.
Det enda kruxet med en XC90 är att man måste köra den också. "Största dieseln" säger inte så mycket när det gäller Volvo. Är väl bara en 2-liters snurra ändå? Med hopplös prestanda...